Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Longproblemen met Linga / 5/2/2016 opnieuw of nog steeds besmet

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef:Dag 3: de Fransozen zijn volgens mij echt het hoekie om: schoon.
:bigarmhug:

:circle: :wavetowel2:
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

winni schreef:Gelukkig dat je niets meer tegenkomt in de ontlasting!

@Anne en Parelridder: Ik ga zeker niet iedere maand Advocate inzetten. Zoals ik al zei, is het ontwormen hier een gok zo eenmaal per jaar. Maar je moet toch wat (vind ik). En beter Advocate dan Milbemax mochten ze toevallig besmet zijn met hartworm. Het elimineert ook andere wormen en dergelijke. En inderdaad is het ook een gok dat zou er een besmetting zijn, ik ze niet rustig houd...Maar niet enten tegen Weil is ook een gok die door meerdere mensen word genomen. Ik ben wel héél benieuwd wat jullie allemaal gaan doen nu die hartworm op de loer ligt....Je ziet het aan Linga. Je merkt het pas als het in een vergevorderd stadium is.
Wat Parelridder zegt: 1 x per jaar op goed geluk een Advocate leegspuiten op je hond gaat hem gewoon niet beschermen tegen de Franse hartworm. Dat is een feit. Als je hond op dat moment geen FH heeft, is die Advocate voor niets, en als hij zonder dat je het weet wél FH heeft, doe je met alleen één Advocate meer kwaad dan goed.

Wat anderen gaan doen, weet ik niet, maar ik ben van plan om net als Lizzy een microscoop aan te schaffen en te leren de FH zelf op te sporen. Met vier honden kan ik het me niet veroorloven maandelijks een ontlastingonderzoek door een instituut te laten uitvoeren, maar een microscoop is nog wel betaalbaar. Meer kunnen wij als baasjes denk ik niet doen, als we niet bereid zijn iedere maand Advocate op onze honden los te laten.
sella

Bericht door sella »

Wij hebben na de besmetting van Linga ook besloten het zelf te leren en een microscoop aan te schaffen. Dat het niet doenbaar is voor ons maandelijks te laten onderzoeken.
We hebben op het moment hoge dierenartsrekeningen, en we willen ook geen resistente wormen bevorderen.
Wel willen we diamonteeraarde inzetten als vlo en teek bestrijding op de vacht en bij een positief bevinden van spoel enz worm inwendig geven.
En hopen we nooit de franse hartworm larve te ondekken onder de scoop.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Pffff het gaat nu dus de goede kant op...een "voorzichtige" jippie dan :biggrin2: :-*
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Oooooooooh gelukkig het gaat de goede kant op!
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Ik betrap mezelf er nu op dat ik slakken wil gaan verdelgen. Ik griezelde altijd al van die vettige glibberdingen en vond zonde dat mijn planten werden opgevreten.....maar ach de vogeltjes smullen zo van de slakjes. Onze bloemperken liggen vol gemalen boomschors om de buurtkatten er zoveel mogelijk weg te houden. Toby en Boy vonden de stukken hout heerlijk dus is ieder bloemperk is nu ook afgezet met een draadje van 50cm. De vogels zoeken in die schors natuurlijk naar insecten waardoor er toch nog stukjes op het gras belanden. Nu krijg ik toch zin om mandjes met slakkenkorrels te zetten tussen de planten ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

winni schreef:Gelukkig dat je niets meer tegenkomt in de ontlasting!

@Anne en Parelridder: Ik ga zeker niet iedere maand Advocate inzetten. Zoals ik al zei, is het ontwormen hier een gok zo eenmaal per jaar. Maar je moet toch wat (vind ik). En beter Advocate dan Milbemax mochten ze toevallig besmet zijn met hartworm. Het elimineert ook andere wormen en dergelijke. En inderdaad is het ook een gok dat zou er een besmetting zijn, ik ze niet rustig houd...Maar niet enten tegen Weil is ook een gok die door meerdere mensen word genomen. Ik ben wel héél benieuwd wat jullie allemaal gaan doen nu die hartworm op de loer ligt....Je ziet het aan Linga. Je merkt het pas als het in een vergevorderd stadium is.
Ik was eigenlijk niet van plan om hierop te reageren, omdat het me veel energie kost en ik deze eigenlijk niet heb. Maar ik kan het niet laten.

Ik denk dat niemand de angst voor Franse Hartworm zo goed kan begrijpen als de mensen wie je hier spreekt. Anne, Parelridder en mijzelf. We hebben er alle 3 mee te maken gehad (hoewel later bij Anne bleek het om een andere variatie van de hartworm te gaan). Dus we begrijpen je angst. Maar er zijn verstandige en onverstandige manieren om daar mee om te gaan. En wat jij nu van plan bent is gewoon niet verstandig. En ik zal proberen uit te leggen waarom.

Wat jij wilt gaan doen vind ik serieus vergelijkbaar met dat je zelf elke week een Ibuprofennetje in neemt want misschien krijg je wel hoofdpijn.

Je weet helemaal niet in hoeverre jouw honden uberhaupt snel besmet raken met deze Franse Hartworm. Want ik zeg het gewoon nog maar een keer: ik heb 4 honden. En zij lopen alle 4 in hetzelfde bos. En 1 is besmet geraakt. En de 3 andere niet. We zouden graag willen weten waarom. Maar daar hebben we helaas nog geen antwoord op. Waarschijnlijk heeft het te maken met weerstand van de individuele hond. En met zaken als "de ene hond vertoont meer risico-gedrag als het ander".

Kijk, stel jij loopt met je honden elke dag in een risico bosje en jouw honden vertonen geen van alle risico gedrag: dan is de kans dat ze ooit besmet raken niet zo groot.

Maar, ja, ze kunnen besmet raken. En jij gooit er dan eens per jaar "de Botlek" op, zonder dat dit afdoende is om de Franse hartworm definitief uit te roeien! En met het risico dat je hond met die ene keer per jaar behandeling wel dood neer valt omdat hij of zij toevallig wel besmet was met de Franse hartworm, veel van deze wormen dood gaan (een bloedprop kunnen veroorzaken) en jij niet tenminste 10 dagen rustig aan hebt gedaan met je hond. Wat ben je nou helemaal met deze actie opgeschoten? Aan het eind van het verhaal heb je een dode hond....

Ik ken meer mensen die doen wat jij doen hoor. Maar het slaat (met alle respect) nergens op en het biedt een gevaarlijke schijnveiligheid.

Als je het mij vraagt kun je maar 4 dingen doen:

1)Elke 3 maanden ontlasting zelf controleren (eerst op cursus gaan en een microscoop aanschaffen - de cursus had je je gratis voor in kunnen schrijven) of opsturen naar het Woud of via je dierenarts naar de Universiteit Utrecht. Ik vind dit persoonlijk de knapste optie omdat je pas behandeld als dat ook echt nodig is en de symptomen (naar alle waarschijnlijkheid) nog ruim voor bent.
2)Elke maand Milbemax aan je hond geven.
3)Elke maand Avocate aan je hond geven.
4)Niks en goed op de symptomen letten (en deze uit je hoofd kennen).

Alles wat je daar ergens tussen in verzint gaat gewoon nergens over. En als je moet kiezen uit optie 2 en optie 3 kun je beter kiezen voor optie 2 omdat deze minder schadelijk is voor je hond als optie 3. En dan moet je ook gewoon weten dat je dus iedere maand puur gif op of in je hond kiept terwijl je niet eens weet of dit noodzakelijk is.....

Kiezen voor optie 4 heeft wel wat weg van niet enten tegen Lepto. Je neemt een risico en je zorgt er gewoon voor dat als iemand je midden in de nacht wakker maakt en zegt "wat zijn de symptomen van een Lepto besmetting?" (of Franse Hartworm besmetting) je ze direct op kan dreunen. Je hebt besef nodig. En ja, dan neem je dus het risico dat je hond ziek wordt van Lepto of de Franse hartworm. Maar dacht jij dat elke maand gif op of in je hond kiepen zonder gevolgen is...? Of wel enten tegen Lepto, dat dit zonder gevolgen is...? Het is een keuze maken uit twee kwaden.

En niet om het een of ander maar ja, Linga had inderdaad al symptomen. En we merkte pas wat aan haar toen ze begon te kuchen (en er zijn zat eigenaren die daar niet mee naar de dierenarts gaan en er zijn dan zelfs dierenartsen die weigeren te testen op Franse Hartworm omdat ze de afgelopen jaren ergens onder een steen hebben gezeten en niet geloven dat de Franse Hartworm in Nederland voorkomt - waargebeurd verhaal). En naar alle waarschijnlijkheid is ze maaaaanden daarvoor al besmet geraakt. Maar, ze is behandeld en ze leeft nog. Dus als jij de symptomen uit je hoofd kent, op tijd aan de bel trekt, direct aangeeft dat je je hond op Franse Hartworm gecontroleerd wil hebben bij de geringste symptomen: is de kans natuurlijk gewoon heel groot dat je hond de episode overleeft. Je kunt dan echter wel (net als wij dat hebben gedaan) de juiste maatregelen nemen om een allergische reacties te herkennen en direct prednison toe te dienen en naar de kliniek te vliegen en je kunt je hond rustig houden om vastlopende bloedproppen te voorkomen. Ik weet niet of het geholpen heeft, maar ik heb Linga in deze periode ook kurkuma gegeven (voorkomt bloedproppen) en een hoge dosering visolie (bloedverdunnend).

En als je het mij vraagt, zou je het beste af zijn met optie 1. En als je geen geld hebt om de ontlasting te laten onderzoeken (dat heb ik ook niet), had je de gelegenheid gehad om op cursus te gaan en het zelf te gaan leren. Ik zou zeggen: overweeg dat alsnog.

Je moet het natuurlijk zelf weten. En we zeggen dit niet om je te treiteren.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Even over het waargebeurde verhaal. Ik ga het toch delen omdat ik wil dat mensen gewaarschuwd zijn.

Inmiddels een maand of wat geleden liep ik in het bos, kwam een mevrouw tegen en hoorde haar hond kuchen. Een vals-gemeen Linga-achtig hoestje. Ik zei niks maar kwam haar aan het eind van de wandeling weer tegen. En ik vroeg haar of haar hond kennelhoest had (hij stond weer te hoesten en ik zag hem alsmaar takjes, gras en rotzooi eten). Want bij mij gingen de alarmbellen al af. Ze vertelde dat de hond al maanden aan het hoesten was en hij geen kennelhoest had en de dierenarts niet precies wist wat hij dan wel mankeerde. Zijn hart klonk wel raar, dat wel.

Ik zei haar naar de dierenarts te gaan en haar hond te laten controleren op Franse Hartworm. Waarop zij zei "nou, dat is ook toevallig, ik ben daar al mee naar mijn dierenarts geweest want ik had op facebook een verhaal gelezen van iemand wiens hond hier in het Balij een besmetting met Franse Hartworm heeft opgelopen". Waarop ik zei "ja, dat ben ik....". Maar, haar dierenarts had dus gezegd dat mijn verhaal een sterk verhaal voor bij de sterke borrel was, want deze hartworm komt helemaal niet voor in Nederland.

Ik heb haar verteld dat ik niet in het buitenland was geweest en haar de naam van Rolf Nijsse gegeven en haar gezegd dat ze thuis maar moest googlen want Rolf heeft in 2009 al onderzoek gedaan en Den Haag en omstreken was toen al uitgeroepen tot risico gebied.

Met deze info is ze teruggegaan naar haar dierenarts. Deze werd pissig, heeft haar gezegd "hier, hebbie voor 4 weken Milbemax en zoek het even uit". Zonder eerst ontlasting onderzoek te willen doen. Wat een complete hufter!! Maar goed, mevrouw heeft haar hond 4 weken met Milbemax behandeld. En raad eens wat? Hond hoest niet meer...... Ik hoop voor mevrouw en voor hondjelief dat deze wel na 4 weken Milbemax schoon is.... En ik hoop dat die dierenarts POTVERDOMME zijn huis werk gaat maken (ik heb hem wel wat huiswerk opgestuurd, zo lief ben ik dan :biggrin2: ).

Maar wees dus gewaarschuwd: niet alle dierenartsen zijn kennelijk op de hoogte van het feit dat Franse Hartworm (Angiostrongylus Vasorum) wel in Nederland voor komt. En laat je dus niet met een kluitje in het riet sturen.
evelyn02
5-sterren
5-sterren

Bericht door evelyn02 »

Wat een goed en duidelijk verhaal, Lizzy!
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

evelyn02 schreef:Wat een goed en duidelijk verhaal, Lizzy!
En geschreven door een ervaringsdeskundige........ik denk (weet zeker) dat na alles wat Lizzy meemaakt en doet, het grootste deel van de da'en véééééél kunnen leren van haar.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Ik ben er intussen al aan gewend, maar ik blijf er toch verbolgen over, zo van die da's (en mensenartsen)waar je helemaal niets mee bent. Op de koop toe gaan die nog is klagen als je zelf dingen gaat uitzoeken, maar je moet wel wat als je een ziek dier hebt en een da hebt die zelfs de moeite niet doet om de oorzaak en een oplossing te vinden >:( . Ik ben het er mee eens dat niet iedereen zo maar wat moet gaan doen als het over geneeskunde gaat, maar goed onderlegde artsen lijken soms wel eerder uitzondering dan regel. Onlangs las ik nog het relaas van iemand en één van de da's staat heel goed bekend, maar zijn halsstarrigheid heeft wel vermoedelijk het leven van het dier gekost. >:(
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef:(...) En raad eens wat? Hond hoest niet meer...... Ik hoop voor mevrouw en voor hondjelief dat deze wel na 4 weken Milbemax schoon is.... En ik hoop dat die dierenarts POTVERDOMME zijn huis werk gaat maken (ik heb hem wel wat huiswerk opgestuurd, zo lief ben ik dan :biggrin2: ).
Jemig!!! Het was dus inderdaad Franse Hartworm. Een ontzettend geluk dat die eigenaar er over gelezen had, de arts bezocht, jou vervolgens toevallig tegen kwam, door pakte, aan hield, 'eigenwijs' was! En nu is de hond dus van de kuch af, oftewel het is vermoedelijk een FH infectie geweest..

TOP dat jij deze da 'op weg geholpen' hebt, voor toekomstige patienten ;) :biggrin2:
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Wat fijn om zulke positieve berichten over Linga te lezen! :)

Toen Moyra vanaf de Canarische Eilanden bij ons kwam, ongeveer 8 jaar geleden werd ze door een inval da. in onze toenmalige praktijk helemaal doorgelicht.
De da (eentje 'vers' van de opleiding) hoorde een afwijking in de longen en het hart, en we kregen een kuur Advocate mee. Met het verhaal over de hart/longworm en dat het wel spannend zou kunnen worden als ze helemaal vol zat. Het is toen duidelijk uitgelegd, maar blijkbaar niet helemaal goed tot mij doorgedrongen want ik heb me niet al te veel zorgen gemaakt. :-[
Ze was toen pas een half jaar, en achteraf gezien had ze de eerste tijd wel last van raar hoesten na het rennen en reversed sneezing.
Gelukkig wist ik toen niet wat ik nu wel weet. :o
Bij de controle een maand daarna was alles goed. Ik denk dat ik wel een tweede keer Advocate gedaan heb, maar dat weet ik niet meer zeker. En er is toen zeker geen ontlasting onderzoek gedaan.
Ze was in het buitenlandse asiel al behandeld met Frontline.

Gelukkig troffen wij een dierenarts die het probleem wel kende, maar met een buitenlandse hond ligt het natuurlijk veel meer voor de hand. Het is schrijnend om te lezen dat bij Nl. honden die niet naar het buitenland geweest zijn nog (steeds) niet onderkend wordt.

Ik hoop dat Linga verder verschoond blijft van die viezeriken! :-*
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Lizzy schreef: En raad eens wat? Hond hoest niet meer...... Ik hoop voor mevrouw en voor hondjelief dat deze wel na 4 weken Milbemax schoon is.... En ik hoop dat die dierenarts POTVERDOMME zijn huis werk gaat maken (ik heb hem wel wat huiswerk opgestuurd, zo lief ben ik dan :biggrin2: ).
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Groot gelijk hoor. Is toch levensgevaarlijk, zo'n mentale neanderthaler die alles al weet en dus niets meer hoeft bij te leren. Om woedend van te worden, zulke dierenartsen!
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Hurray!!! :circle:

Wat goed dat Linga nu schoon is!! Kan ze ondertussen alweer gewoon met je andere honden mee of houd je haar nog steeds rustig?

Oh en wat stom van de DA >:( Wel fijn dat het andere hondje dankzij jou toch 'goede' hulp heeft gekregen.

Plaats reactie