Juice challenge 4 t/m 8 april

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Juice challenge 4 t/m 8 april

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

De onderdelen vóór gebruik. Er hoort dus ook nog een 'stamper' bij, en een groen ding met borsteltjes om het oranjegele ding schoon te maken.

Afbeelding

Na afloop. Links de bak met pulp. Wijzend naar de rand van het aanrecht het kraantje voor het sap. Daar staat dus normaal gesproken de sapbak onder.

Afbeelding

De vulopening vanaf de onderkant bekeken. Dit was de hoeveelheid pulp die er vandaag nog in zat.

Afbeelding

De restjes aan de wokkel en in het fijnmaakding.

Afbeelding

Het eh, dingesding. Waarin het sap van de pulp wordt gescheiden. Onderaan de pulpuitwerpopening (3 x woordwaarde :biggrin2: ) en rechts de sapuitschenkopening.

Afbeelding

Het dingesding van de voorkant. Na het juicen blijft er altijd pulp in de pulpuitwerpopening zitten. Deze is het lastigste schoon te maken, maar dat is relatief. Met iets langs en smals de pulp er iets meer uit halen, dan de opening onder de kraan houden (rubberen dingetje onderaan het dingesding even openmaken, zodat het water er helemaal doorheen kan stromen), dan spoelt die opening vanzelf schoon.

Afbeelding

Het bakje dat groente/fruit tot pulp fijndraait nadat ze door de wokkel al klein zijn gemaakt. Hiermee worden sap en pulp van elkaar gescheiden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 07 apr 2016, 00:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Even alvast wat foto's, toelichting volgt later. Er komen nog drie foto's aan.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Afbeelding

Tinypic wil even niet. Zo meteen nog maar eens proberen.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Ah bedankt Anne!
Dat geeft mij wel een beter beeld.

Jij spoelt alles na gebruik eteen af met koud water en daarna met sop?
Of hoe doe je dat?

Wat ik niet snap is waar blijft de pulp en waar blijft het sap?
Ik heb een championjuicer gehad (die liep steeds vast, ook net gemengd vullen).
Drama om schoon te maken vond ik dat.
Daar zette ik 2 bakken bij, 1 voor pulp en 1 voor het sap.
Die bakken pasten er niet goed onder (zaten geen eigen bakken bij) dus het halve aanrecht zat onder.

Wat doen jullie met die pulp?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Borke schreef:Ah bedankt Anne!
Dat geeft mij wel een beter beeld.

Jij spoelt alles na gebruik eteen af met koud water en daarna met sop?
Of hoe doe je dat?

Wat ik niet snap is waar blijft de pulp en waar blijft het sap?
Ik heb een championjuicer gehad (die liep steeds vast, ook net gemengd vullen).
Drama om schoon te maken vond ik dat.
Daar zette ik 2 bakken bij, 1 voor pulp en 1 voor het sap.
Die bakken pasten er niet goed onder (zaten geen eigen bakken bij) dus het halve aanrecht zat onder.

Wat doen jullie met die pulp?
De pulp zie je op foto 2, links van het apparaat. Het opvangbakje voor het sap staat onder het tuitje dat naar de rand van het aanrechtblad wijst. Dat had ik al in de koelkast gezet.

Ik spoel inderdaad alles meteen af na het juicen. Haal nog wat restjes pulp uit de diverse onderdelen, en wat er dan nog aan zit, verdwijnt in de gootsteen. Op de foto zie je de hoeveelheid pulp van de twee recepten van vandaag, plus de gembershot. De pulp gooi ik momenteel gewoon weg, maar ik doe hem ook weleens door de groentemix van de honden, als er geen fruit bij zit. Vaak juice ik de groenten eerst, haal de pulp weg voor de honden, en doe dan pas het fruit. Maar meestal gaat de pulp gewoon in de bio-ton. Wordt weer mooie compost voor de moestuin straks. :)

Vastlopen heb ik met de Kuvings nog niet meegemaakt, en er zitten goede, diepe bakken bij waar veel in kan worden opgevangen.

De laatste 3 foto's nog effe:

Afbeelding

Dit deel is het lastigst schoon te maken, omdat dat vrij smal is, maar met de steel van een lepel of vork oid kun je er al veel uit halen (er zit ook een schoonmaakdingetje bij daarvoor, maar ik gebruik dus meestal een lepel), en als je er dan water over laat stromen uit de kraan, spoelt het vanzelf schoon. Zie onderste foto.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 07 apr 2016, 00:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Ik spoel dus meteen alles af, maar was het niet altijd meteen af. Zoals het mij het beste uitkomt. Maar afspoelen is wel belangrijk, want als de pulp aankoekt, is die lastig te verwijderen. Maar dat geldt voor alle juicers en centrifuges.
Ik droog overigens nooit af. Gewoon afwassen, en daarna in schoon water zonder sop spoelen en dan laten afdruipen in een afdruiprek. Heb sowieso een hekel aan afdrogen, en dit soort dingen helemaal, met al die hoeken en gaatjes. :biggrin2:
Tibbies
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tibbies »

Ik ben het helemaal met Anne eens. Het schoonmaken valt erg mee.
Ik heb er ook nog een groen borstel apparaat bij waarin je de zeef kunt ronddraaien om schoon te maken.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ff het juice en soup programma bekeken. Het is 7 dagen. Vijf dagen overdag (veel) sapjes en dan 's avonds een overheerlijk soepje. De laatste twee dagen heb je als lunch soep en diner een salade.
De boodschappenlijst kon ik mailen dus die heb ik naar mezelf gemaild. Ik kan het een beetje als jason doen en het in stukjes en beetjes vrijgeven. Ik haal het niet om voor het weekend alles uit te type nl. Ik typ niet zo vlug en heb weinig tijd momenteel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Tibbies schreef:Ik ben het helemaal met Anne eens. Het schoonmaken valt erg mee.
Ik heb er ook nog een groen borstel apparaat bij waarin je de zeef kunt ronddraaien om schoon te maken.
Klopt, en een 'stamper' om dingen als blaadjes in de vulopening naar beneden te duwen. Maar in de praktijk gebruik ik die nauwelijks, omdat ik na spinazie oid altijd iets hards erin gooi, en duwt de blaadjes dan wel naar beneden.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

hannabelgje schreef:Ff het juice en soup programma bekeken. Het is 7 dagen. Vijf dagen overdag (veel) sapjes en dan 's avonds een overheerlijk soepje. De laatste twee dagen heb je als lunch soep en diner een salade.
De boodschappenlijst kon ik mailen dus die heb ik naar mezelf gemaild. Ik kan het een beetje als jason doen en het in stukjes en beetjes vrijgeven. Ik haal het niet om voor het weekend alles uit te type nl. Ik typ niet zo vlug en heb weinig tijd momenteel.

Is goed joh, hoe het jou het beste past. Printen en een pdf'je maken gaat ook niet?
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

Ik kan evt. ook wel een aantal recepten uittikken/vertalen. Ik heb de app en die heeft geen export-functie, maar alleen de recepten is voor mij nog wel te doen.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Anne gooi jij echt hele appels in jouw machine, of snij je ze in stukjes?

Hanna dat sap/soep programma klinkt aantrekkelijk.
Ik zie mezelf dat alleen niet volgende week doen, maar wil het wel graag proberen!

Heeft iemand nog een tip voor bruikbare flesjes om sapjes vooraf in klaar te maken en mee te nemen?
Dan bedoel ik dus iets wat onbreekbaar is?
Voor thuis zijn dus alle glazen flessen prma.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Borke schreef:Anne gooi jij echt hele appels in jouw machine, of snij je ze in stukjes?

Hanna dat sap/soep programma klinkt aantrekkelijk.
Ik zie mezelf dat alleen niet volgende week doen, maar wil het wel graag proberen!

Heeft iemand nog een tip voor bruikbare flesjes om sapjes vooraf in klaar te maken en mee te nemen?
Dan bedoel ik dus iets wat onbreekbaar is?
Voor thuis zijn dus alle glazen flessen prma.
Ik snij appels en peren en andere ronde dingen door de helft of in vieren (er zit een obstakel in de vulopening waardoor er geen hele appel doorheen kan, dus de naam "whole juicer" en het plaatje op de doos zijn ietwat misleidend ::) ), wortels afhankelijk van de dikte in de lengte doormidden en dan in stukken van zo'n 5-6 cm lang. Ananas heb ik in vieren gedeeld (paste er niet in zijn geheel in ;D ) en toen schijven van een cm ongeveer dik gesneden. Heb de schil om de ananas laten zitten. Kiwi gaat er ongeschild doorheen, alles eigenlijk. Alleen grote pitten (pruimen, abrikozen, mango) moet je verwijderen.
In ieder geval is van 'stukjes' geen sprake. Dat moest bij mijn vorige juicer en dat vond ik een enorm karwei en dus gebruikte ik hem zelden.

Om mee te nemen: ik zou, als het onbreekbaar moet zijn, BPA-vrij kunststof nemen, en het dan een beetje zo uitkienen dat wanneer je wortel of rode biet in je sap hebt, je daar één flesje voor reserveert, vanwege het verkleuren. Niet dat het verkleuren van invloed is op de kwaliteit of smaak van je sap, dus eigenlijk is het gewoon pedanterie. ::)

Tip: bezorg jezelf ook een dinges, hoe heet 't, om makkelijk flesjes met smalle openingen te kunnen vullen. Trechter!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Tibbies schreef:Beide sapjes van vandaag waren echt heerlijk!

Ik vind het goed te doen. Alleen het veelvuldig toiletgebruik is lastig. Ben er vannacht 3x uigeweest ;)
Ik drink normaal gesproken al snel 3-4 liter vocht op een dag, maar nu met dit juicegedoetje heb ik veel minder behoefte aan water/thee/koffie etc. Per saldo zit ik dus net zo vaak op de wc als normaal (= overdag 100 keer, 's nachts eenmaal). :biggrin2:
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Fijne flesjes om sap in mee te nemen zijn flesjes van sigg. Ik heb de 600 ml variant en die zijn heel fijn. Wel wat prijzig helaas.
Als je mee wil typen met de bestandjes zou dat erg fijn zijn Lizete. De soepen heb ik allemaal al volgens mij. Die hoef ik alleen te knippen en plakken. De boodschappenlijst zal ik straks aan iedereen doormailen.

Dag 4 alweer! Zal zo nog ff een fotootje plaatsen van de sapjes.

Plaats reactie