Anne in Duitsland schreef:Heb je een link van hoe dat tuigje eruitziet? Ik ben in Zweden momenteel en zie hier op verschillende websites het y-tuig in verschillende kleuren. Als ik weet wat je precies zoekt, en in welke maat, kan ik 'm hier eventueel voor je bestellen, als je dat wat lijkt?
Joep heeft dit model
En dit is de updated versie.
Ze schrijven er dit bij
' De UPDATED Y-tuigen hebben een ring aan de voor- en onderzijde en hebben een iets andere pasvorm dan de oude tuigen! Heb je al en Y-tuig is de kans groot dat je een maat kleiner moet hebben bij de UPDATED versie!'
Heel erg lief dat je voor me wil bestellen Ik schrok me dood van de Zweedse prijzen maar als je het omrekent valt het wel weer mee
Ik zal Rocco z'n maten even opnemen
- pien - schreef:Joep heeft dit model
En dit is de updated versie.
Ze schrijven er dit bij
' De UPDATED Y-tuigen hebben een ring aan de voor- en onderzijde en hebben een iets andere pasvorm dan de oude tuigen! Heb je al en Y-tuig is de kans groot dat je een maat kleiner moet hebben bij de UPDATED versie!'
Heel erg lief dat je voor me wil bestellen Ik schrok me dood van de Zweedse prijzen maar als je het omrekent valt het wel weer mee
Ik zal Rocco z'n maten even opnemen
Ik lees op een aantal Zweedse sites inderdaad dat aangeraden wordt een maat kleiner te nemen dan het oude model. Maar meet Rocco maar effe op!
san :) schreef:Even offtopic maar vraag me al zo lang af wat je moet met een ring onder de buik?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onder de buik???
Je bedoelt voor op de borst? Als je dat tuigje op de foto aantrekt zit die ring op de borst niet onder de buik.
Dat is wat u-lead en halti harnas doen om trekkende honden uit balans te halen zo te kunnen houden. Diervriendelijker dan halti etc. (Helaas mijn reus haal je daar geen mm mee van zijn plek af bij hem werkt dat niet, maar hij is een uitzondering).
san :) schreef:Nee die bedoel ik niet. Precies tegenover de ring op de rug zit er een op de buik. En ik vraag me toch af wat daar de functie voor is
Sent from my iPhone using Tapatalk
Verhip! Had dat maar bestaan toen Boris nog ipo deed. Hij had veel last van de lijn die hem bij speuren stoorde. Daarom een botchertuig gebruikt zodat lijn onder de buik tussen de achterpoten zat, maar de druk op halsband was voor hem ook niet ok. Dit tuig zou dan ideaal zijn geweest hihi.
Zou vreemd zijn. Is namelijk helemaal niet gangbaar. In alle andere vormen van speuren heb je gewoon de lijn op de rug en ook bij wat ik deed was ik zo ongeveer de enige. Hoewel ik weet niet of sledehonden een lijn onder de buik hebben? De ringen aan de zijkant van het Noors tuig zijn om te kunnen laten trekken. Heel handig soms voor de fiets of ik leg ze wel eens aan de auto als het warm is. Dan is die ring aan de zijkant handiger dan die op de rug.
san :) schreef:Nee die bedoel ik niet. Precies tegenover de ring op de rug zit er een op de buik. En ik vraag me toch af wat daar de functie voor is
Bij de Niggeloh zitten ook een ring op de rug en een onder de buik. De ringen kun je vastzetten zodat ze niet op en neer gaan als er geen lijn aan zit. Ik vermoed dat de ring op de buik voor het speuren is.
Overigens een beetje een duur tuig voor alleen in de auto.
De ring op de rug (wat een wartel is) is voor de speurlijn. Die op de buik (ook een wartel trouwens) is bedoeld om te volgen, maar die heb ik nooit gebruikt, dat is bij zo'n kortbenige hond (die bovendien niet achter wil blijven lopen) gewoon niet handig, hij struikelt dan over zijn lijn. Hoe dat met een grote(re) en/of hoogbenigere hond gaat weet ik niet.
Maar inderdaad, voor enkel in de auto zijn ze wel wat duur