pijnklachten achterpoot en lage rug

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: pijnklachten achterpoot en lage rug, incl. ervaring drs. Aharon

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik vond net 2 interessante artikelen over zwemmen bij een peesblessure. De een is helaas niet te linken, betreft een onderzoek naar zwemmen en (andere) hydrotherapie bij paarden met peesblessures. Hierin staat o.a. dat zwemmen bij honden niet leidt tot meer extensie (strekken) dan tijdens lopen. Dat betekent dat het 't strekken niet zou trainen, maar dat het dus ook qua belasting logischerwijze gen bezwaar mag zijn.
Verder las ik op http://hydrotherapiehond.nl/hydrotherapie/ "Zwemmen verbetert de buiging van knie en hak". Nou mankeert er niets aan de buiging, maar dat we straks ook weer andere spieren verder trainen (zwemmen is goed voor o.a. schouders, rug, buik) en andere bewegingen, dat lijkt me voor het algehele herstel alleen maar goed. Na een jaar niet gezwommen te hebben zal ze het allemaal weer moeten opbouwen en als dat al vast kan in afwachting van het gewone leven, dan maakt dat de revalidatieperiode toch weer een stukje leuker.
Morgen Maarten bellen. Benieuwd!
chandho
2-sterren
2-sterren

Bericht door chandho »

Super gewoon!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Vanmorgen iets te laat gedacht aan dat het donderdag (lees: telefonisch spreekuur) is, dus volgende week bellen. Wél ben ik een beetje wijzer geworden over wat ik nodig zou hebben t.b.v. een zwembad dankzij info/advies van en verkoper die bereid was mee te denken over dit specifieke doel. Wat me overigens erg aan sprak was dat hij onmiddellijk zelf zei dat ik er dan natuurlijk geen chloor in moest doen, maar wat vaker het badwater verversen.
Hondenzwembaden bevatten over het algemeen wel chloor, dus het 'kan' wel, maar ik vind het niks. Niet voor de huid, niet voor de ogen/slijmvliezen, niet met het oog op wat ze binnen krijgt.. Dus fijn dat zijn adviezen gebaseerd zijn op het niet gebruiken van chloor (of andere middelen).
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Vanaf gisteren loopt de arme ziel 50 minuten per wandeling. Arme ziel, want wat een mega saaie stukken: wgns de benodigde precieze duur van de wandeling steeds dezelfde route door de wijk en daarnaast op de loopband, blegh! En vanwege de warmte nu 3 x dgs op de loopband, want 's middags is het buiten gewoon niet te doen! En het lopen op tempo kan dan ook binnen niet, dus één van de de reguliere wandelingen gaat ook op de loopband. Wel super blij dat ik dat ding heb, ik zou haar anders nooit die benodigde 4 aangelijnde wandelingen kunnen geven met deze warmte!
Ze zit dus op 4x50 en de hoogste hellingstand is inmiddels 8 (van de 10). De moed zakte wat in de schonen dat ze nog verdere verbetering van het strekken zou gaan laten zien langs deze weg. Zó veel hebben we niet meer te doen voor ze 4x60 loopt en de maximale hellingstand is nog maar 2 stapjes weg. Ik heb uitvoerig gedubd over wat dan te gaan doen. Fysio?? Ik zou dolgraag willen, maar loop aan tegen de ervaring dat ik het probleem van de poot t.o.v. beide hoog aangeschreven fysio's zelf veel beter heb ingeschat en opgebouwd. Dus hoe slim is het om die opbouw weer door een ander te laten bepalen, in plaats van mijn eigen indrukken en beredenering te volgen?
Ik ga sowieso Maarten raadplegen, maar heb inmiddels ook een eigen voorstel: als ze 4x60 en helling 10 kan lopen, maar nog niet hersteld is, dan het tempo op de loopband opbouwen. Niet om lange einden te kunnen rennen, maar om de belasting van afzetten/versnellen met beleid op te bouwen. als ik haar vrij laat gaat ze als een pijl uit een boog. Daantje is gewoon ontzettend snel. En dat doet ze ook bij activiteiten zoals zoeken, waarmee men honden vaak tot een iets beheerster tempo kan brengen. Dus opbouw in tijd kan wel middels vrij laten, maar ik denk dat het dan weer mis gaat, als ik lees hoe het verloopt met blessures van pezen en banden en wat er nodig is voor herstel daarvan. Dus ik denk dat ze het beste - als ze 4 x een uur bereikt heeft - kleine stukjes hard kan gaan lopen, waarbij het tempo in de loop der tijd wordt opgevoerd. En hopelijk leidt dát dan tot het weer pijnloos gestrekt kunnen liggen. Als ze dat kan, dan zal het vrij rennen ook weer kunnen.

Dat hele plan dus bedacht en verschillende keren herkauwd, daar rust in gevonden, beetje gewend aan de gedachte dat onze plannen voor dit jaar nog in de koelkast gezet lijken te moeten worden, heeft ze vanmorgen een kwartier(!!) gestrekt gelegen!!! Eerder niet langer dan 2-3 minuten, nu dus 15!!!!! Kanttekening: ze sliep dit maal en de andere keren was ze wakker. En ik weet van mezelf ook dat als je slaapt, je een wat pijnlijke houding beduidend langer aan houdt dan wanneer je vol bewust bent daarvan. Toen ze wakker werd draaide ze zich gelijk op haar zij om de spanning van de poot te halen. Maar ik hóóp (en vermoed) dat het zo liggen (in dit stadium) bij draagt aan de mogelijkheid er toe.
We hebben nog 1 maand van opbouw voor de boeg, volgens Maartens plan. Als dit nu door zet, gaat dat misschien toch nog heel aardig kloppen!! Maar hoe dan ook, zelfs als we dan alsnog wat moeten opbouwen in tempo of anderszins, ik ben zo BLIJ dat er in ieder geval weer verbetering zit in het gestrekt liggen.
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Wat goed om te lezen.
Wij zagen na een knieoperatie van Senna dat met zwemmen haar algehele conditie en motoriek snel verbeterde.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Dat is fijn om te horen!!!! Zwemmen oefent het buigen van de knie en belast tegelijk de gewrichten niet, dus ik kan me voorstellen dat dit ideaal is na een knieoperatie.
Ik lees overal dat zwemmen een stuk zwaarder is dan lopen, conditioneel gezien. In die zin vind ik het ook een mooie aanvulling op de wandelingen als die straks niet verder verlengd hoeve te worden. Buiten dat het gewoon weer een andere beweging is, waarbij ze weer andere spieren traint, die ze als ze weer vrij mag veel gebruikt.
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Pfff, het zou bijna dierenmishandeling worden, 3x 50 minuten lopen. . . ;)
Fijn dat jullie bij je ouders een zwembad mogen plaatsen om te oefenen, hopelijk neemt de spierkracht ook dan verder toe.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Fenixjuh schreef:Pfff, het zou bijna dierenmishandeling worden, 3x 50 minuten lopen. . . ;)
;D 't Is nog erger, het is 4x50! Maar 3 daarvan op de loopband bij deze warmte. De 1e (6.00 uur) doet ze buiten, maar de 2 die ze wegens snelheid en hellingen op de loopband doen moet, die kúnnen hoe dan ook niet buiten en de 2e buitenwandeling kan ze wegens de warmte daar nu niet maken. Ik snap niet dat ze het vol houdt, die suffe loopband wandelingen, wat een bikkel!
Ze moet naar 4x een uur om de belastbaarheid van pezen/banden voldoende te verhogen.

Ja, echt héél fijn dat 'k een zwembad bij mijn ouders mag plaatsen. Hier past dat gewoon niet. Bij hen moet er ook wat gebeuren voor dat kan, maar mijn vader is bereid een plekje geschikt te maken. Buiten dit praktische gegeven ook zó fijn hoe dol ze op haar zijn!!!!!
Ze hebben een grote tuin, dus het gebruikte water kan ook goed benut worden voor de planten, dat vind ik zelf wel een heel fijne gedachte.
Nanne91
1-ster
1-ster

Bericht door Nanne91 »

Ik kwam hier via de zoekfunctie terecht. Heb het laatste deel van het topic gelezen. Spannend, ik hoop dat de verbeteringen door blijven zetten. Ik las dat je wilde gaan zwemmen met Daantje. Ken je hydrohond.nl? Geen idee of het wat is hoor, misschien zwem je liever zelf, maar ze hebben best wat ervaring met geblesseerde honden. En volgens mij woon je redelijk in de buurt. Dus ik dacht, vermelden kan in ieder geval geen kwaad... Misschien kan ook zij je wel helpen met de kwaliteit van je water enzo.

Succes met Daantje!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Heej wat leuk!! Ontzettend bedankt voor de tip! Ik heb enorm gezocht naar hondenzwembaden, maar vond helemaal niets in de buurt. Dichts bijzijnde leek in Rotterdam!
Ik verkies inmiddels een eigen zwembad, dus áls dat lukt, dan wordt dat 't. Voordeel vind ik dat ze meermalen per week kan, dat ze zo kort/lang gaat als wijsheid lijkt zonder dat je een volle mep betaald voor niet genoten tijd. Het bad óók kan genieten puur vanwege een hete dag: geen oefening, gewoon lekker waterpret. We kunnen er sámen in, het samen lol maken is zó beperkt mogelijk n.a.v. alle beperkingen die ik haar moet opleggen en dat missen we allebei, dus dat ik dan de zwempret uit handen moet geven (ik mag aan de kant staan..) in plaats dat ik daar met haar spetter/zwem/spel.. dat vind ik wel érg jammer.
Qua kosten is een verwarmd zwembad in eigen tuin zeker niet goedkoop - juist die warmtepomp loopt in aanschaf best in de kosten - maar per bezoekje (een half uur in totaal) naar dit zwembad kost ook 30 euro. En dan moet ze steeds nagekeken worden én er is een verplichtte intake van 3 kwartier a 45 euro (ik vind het rot als ze onnodig onderzocht wordt, er is genoeg aan haar gehannest).
Maar als het niks wordt met een eigen zwembad, dan ga ik zeker overwegen gebruik te maken van deze!!

Vanaf afgelopen weekend heeft Daantje last van een voorpoot, vanuit de schouder :'( Dat neemt al wel wat af, maar we moeten dus schipperen tussen het belang van de achterpoot (belasten) en dat van de voorpoot (rust). Ik heb de achterpoot voorrang gegeven: het tempo van lopen verlaagd, de duur van de wandelingen ietsje verkort, de hellinkjes op verkort en de hellinkjes áf volledig geschrapt, maar verder de wandelingen wel blijven maken. Kwaliteit van pezen neemt namelijk giga snel af n.a.v. rust, terwijl de opbouw ontzettend veel tijd kost. Met dit beleid is de klacht al wel afgenomen. Dinsdag was het telefonisch spreekuur van Maarten zó druk, dat ik er niet doorheen kwam. En ik wilde niet een andere arts raadplegen na alle missers die er al gemaakt zijn. Ik wilde persé zijn advies, dat is tot nu toe het enige waarop ze herstel van de achterpoot bereikt. Dus we hebben zo voort gedaan tot het spreekuur van vanmorgen.
Ik heb hem precies uitgelegd wat wel/niet pijn doet, welke beweging beperkt is. Het is naar alle waarschijnlijkheid een onschuldige verstuiking, zich verstapt. Je moet maar pech hebben, de arme lieverd.. Ik heb vanmorgen met Maarten overlegd hoe dit te laten herstellen. Ze moet nu 3-4 dgn. 4x30 lopen, als compromis tussen voor- en achterpoot. Daarna zou het over moeten zijn, dan de beweging weer opbouwen. En zodra dat weer kan, bouwen we niet alleen de tijdsduur, maar ook het type belasting verder op.
Hij was het met me eens dat bij 4x50 het gestrekt kunnen liggen al verder hersteld had moeten zijn als dat bij 4x60 weer gewoon goed moet zijn. Hij verwacht net als ik dat die laatste 10 minuten per wandeling daarin niet het verschil gaan maken. Van fysiotherapie verwacht hij - eveneens als ik - niet dat dit in dit stadium nog wat gaat bijdragen. Dat doe ik zelf ook niet, want toen ik in januari de diagnose van Maarten deelde met haar fysio volgde er geen enkel advies t.a.v. de behandeling hiervan. Als er toen al geen behandelaanbod was, dan nu (verder hersteld dan toen ze van de fysio's weer vrij mocht rennen in mul zand en door de duinen) al helemaal niet.
Maarten bevestigde dat het vrij laten zo lang ze nog niet klachtenvrij kan strekken onverstandig is, dus dat we op de een of andere manier toch dat strekken verder moeten zien te laten herstellen.. De toegenomen belasting is wel degelijk bevorderend geweest: sinds ze hellinkjes oefent, is het strekken verbetert, het zet alleen niet dóór, de verbetering blijft beperkt.
Ik heb hem voorgelegd aan welk type belasting ik zit te denken voor verdere opbouw van belasting: aangelijnd/gecontroleerd steilere hellinkjes (dat wordt dan buiten, want de loopband gaat niet verder) op, lopen op hard zand (dat is al beduidend zwaarder dan op verhard pad, dus dat mulle zand waarover beide fysio's het hadden is geen slimme opbouw: éérst hard zand) en zwemmen. Hij vond het allemaal helemaal goed, prima plan, dus ze mag als de voorpoot hersteld is rustig deze 3 dingen gaan opbouwen! Over 4 weken wil hij opnieuw overleg over de resultaten. Het zal niet plotsklaps hiervan over gaan, dus 4 weken moeten we het zeker geven om verdere verbetering te zien.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

De voorpoot die verstuikt leek gaat goed :) Ik zie geen manken meer en ik kan de elleboog van deze poot weer net zo ver omhoog bewegen als de andere voorpoot. Dus van het weekend de duur van de wandeling weer opbouwen. Pff, echt erg opgelucht dat dit met een sisser lijkt af te lopen!!

Ik heb nog even wat 'getest' vandaag t.a.v. de strekklacht van de achterpoot. Het lijkt echt in die knieregio te zitten.. En zeer kort na aanvang van het lopen van lichte hellinkjes kwam er wat verbetering, dat lijkt er toch op te wijzen dat strekken verbetering brengt..
Ik probeer het strekken en gestrekt belasten voorzichtig op te voeren, in de hoop dan verdere verbetering te zien, maar tegelijk niks te forceren.
Laatst gewijzigd door Parelridder op wo 25 mei 2016, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
sella

Bericht door sella »

Heeft Maarten ook haar knie op de gevoelige plaat vastgelegd? Het zou geen meniscus of banden probleem kunnen zijn?
Dit plopte even omhoog in mijn hoofd toen ik je relaas net las.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Dank je wel voor meedenken!! Ja, de knie is 2x door de orthopeed gerontgend (sept en dec 2015) én onder sedatie onderzocht op kruisbandletsel: geen speling, geen artrose en geen vocht. Maarten heeft eveneens de knie gerontgend (jan 2016) maar dan tevens vanuit een andere positie, omdat hij na het lichamelijk onderzoek een vermoeden had wat er loos was. Vanuit die niet eerder gerontgende positie trof hij idd schade aan een botje (de laterale fabella, aan de buitenkant van de knie, gevoelig bij drukking en verschuiving) inmiddels geheeld (want was n.a.v. trauma uit mei 2015) maar dat gaat eigenlijk altijd gepaard met letsel aan banden/pezen, die daar aan vast zitten. Maar dus niet de kruisbanden of meniscus, die zijn allemaal prima.
Maar gezien de belastbaarheid inmiddels (4x50 minuten lopen, lichte hellinkjes en rustige draf) gaat het verdere herstel niet komen middels het laatste restje opbouw in tijdsduur. Wát nou maakt dat het volledig strekken nog pijn doet.. En vooral (daaruit volgend) wat we moeten doen om dat te verhelpen..?
Ik hoop zó dat de ingezette 'probeersels' eerdaags enige verbetering laten zien, dat we zo verder komen!! Maar vooral, dat het niet leidt tot terugval.. dat vind ik echt doodeng..
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: pijnklachten achterpoot en lage rug

De pijn bij het naar achteren strekken komt niet uit de knie(holte), de pijn op die lokatie is door Maartens behandeling succesvol verholpen. De pijn bij strekken blijkt puur vanuit het naar achteren strekken van het bovenbeen, dus los te staan van de stand van de knie. Vandaar dus dat haar favoriete lig-houding nog niet gaat.
Zoals bekend, bestaat deze pijn en beperking sinds dierenarts Aharon de klachtenvrije (lichte) scheefstand poogde te corrigeren middels een orthomanuele behandeling. Ik hoopte steeds dat de indirecte kracht die daarbij op de blessure in de achterpoot was uitgeoefend, de oorzaak was van deze nieuwe pijn/beperking. Maar nu blijkt dus dat deze klacht ergens anders vandaan komt..
Natuurlijk is het goed dat inzicht nu te hebben, maar ik maak me ontzettende zorgen over de mogelijkheid het dan nog op te lossen (en dús de consequenties er van op haar belastbaarheid). Een ernstiger pees/banden probleem is ook niet makkelijk of perse behandelbaar, maar als er toch iets tav bijvoorbeeld de zenuwuiteinden loos is.. Ik maak me zo'n ontzettende zorgen!!
Natuurlijk onderzoek ik nu met Maarten wat we verder nog kunnen doen. Allereerst om de exacte oorzaak van de pijn te achterhalen. Ik heb daarom het medisch dossier van Daantje bij Aharon opgevraagd in de hoop hierin specificatie aan te treffen over de exacte lokatie, de precieze wervel, waar ze kracht uit oefende op de onderrug, in de hoop gerichter te kunnen onderzoeken middels een 2e MRI, bijvoorbeeld. Maar haar verslagje zoals ik dit eind augustus van mijn dierenarts ontving, blijkt het volledige medisch dossier wat er is. Dat betekent dat er over de orthomanuele behandeling niet meer geregistreerd is dan "Is door mij behandeld'.
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Je vraagt je af hoe dit mogelijk is :-X
Ik heb dit topic wel gevolgd maar ben even kwijt of je hebt overwogen om een klacht bij een tuchtcommissie in te dienen?

Plaats reactie