Gisteren via MP een een crockpot gekocht en opgehaald. Vandaag het eerste gerecht erin gemaakt en dat was echt super lekker! Helemaal gelukkig ermee
Indo Pulled Pork
1 kg procureur, varkensfilet of hamlappen (ik had procureur van de bio slager)
3 teentje knoflook geraspt
2 cm gember geraspt
2 uien
Scheutje azijn
150 ml ketjap manis of ketjap medja
150 ml water
1 rode peper
Sambal oelek naar smaak
2 kruidnagels
1 hele steranijs
1 theelepel ketoembar (gemalen koriander)
1 theelepel chinees 5 kruidenpoeder
1 theelepel riet, palm of kokosbloesem suiker
1 eetlepel groentebouillon
Laat het vlees op kamer temperatuur komen.
Verhit een scheutje olie in een koekenpan en bak daarin de gesneden ui, knoflook, rode peper, gember, het 5 kruiden poeder, de sambal, suiker en de ketoembar aan. Dit is je boemboe (kruidenmengsel). Schep het door elkaar en laat de uien op een laag vuur zacht worden.
Als de ui zacht is kan het mengsel uit de pan rechtstreeks in de slowcooker. Verhit in dezelfde koekenpan een scheutje olie en bak het vlees kort rondom bruin. Leg het vlees op het uienmengsel en voeg een scheutje azijn, de ketjap, het water en het bouillonpoeder toe. Meng het door elkaar en leg de kruidnagels en de steranijs in de pan. Het vlees staat niet helemaal onder maar dat is niet erg. Zet de slowcooker op de stand high voor 2 uur en daarna 6-8 uur op low.
In een gewone stoofpan laat je het minimaal 5 uurtjes stoven op een laag vuur totdat het vlees uit elkaar getrokken kan worden.
Edit: nadat de crockpot klaar was heb ik het vlees eruit gehaald, het vocht ingekookt, het vlees uit elkaar getrokken en weer aan de saus toegevoegd.
Wij hebben de pulled pork met toemis boontjes en basmati rijst gegeten.
http://www.kokkieslomo.nl/toemis-boontjes/
P.s. Wat kan je nu super makkelijk foto's toevoegen! Dat wist ik nog niet