Het weer
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Het weer
Dit was Zwanenburg , voor de vijftiende keer overstroming in huis
http://www.rtvnh.nl/nieuws/187296/huis- ... geen-leven
http://www.rtvnh.nl/nieuws/187296/huis- ... geen-leven
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Tjonge, zo'n buienradar is ook nuttig zeg! Om tien voor negen zegt ie dat er pas rond een uur of elf 'lichte regen' zal vallen, en volgens de beelden gaat het grootste onweer om Deurne heen. Om tien over negen komen er hagelstenen ter grootte van pruimen uit de lucht, het weerlicht onophoudelijk en de straat staat blank. Ik hoop dat die fietser van daarnet nog voor de bui thuis was. 
Sja, daarom code oranje dus....dit is niet te voorspellen joh.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Niet? Zo'n wolk zien ze toch wel aankomen op de radar, lijkt me? Die moeten ze toch wel langer dan tien minuten van tevoren kunnen aankondigen?eelke schreef:Sja, daarom code oranje dus....dit is niet te voorspellen joh.
Nee. Deze buien komen door de hitte en stromingen van warme lucht plotseling opzetten zonder dat ze verschijnen op de radar.Anne in Duitsland schreef:Niet? Zo'n wolk zien ze toch wel aankomen op de radar, lijkt me? Die moeten ze toch wel langer dan tien minuten van tevoren kunnen aankondigen?
Het is hier ook weer nat. Zucht.
Nee, die ontwikkeld zich voor er neerslag uit komt, en dat kan echt rap gaan, recht boven je hoofd.
Al hing deze er al ff hoor, maar buienradar gaf die wel gewoon aan als je op de nederland kaart keek. Buienradar verschuift vaak de huidige bui alleen maar in de 3 uur vooruit, zonder rekening te houden met ontwikkeling. Beter kijk je hoe de bui ontstaat en bedenk je daar zelf een logisch vervolg voor. Al is dat lastig, want zo'n bui kan ook ineens doodvallen en dan is het alleen wat regen...
Al hing deze er al ff hoor, maar buienradar gaf die wel gewoon aan als je op de nederland kaart keek. Buienradar verschuift vaak de huidige bui alleen maar in de 3 uur vooruit, zonder rekening te houden met ontwikkeling. Beter kijk je hoe de bui ontstaat en bedenk je daar zelf een logisch vervolg voor. Al is dat lastig, want zo'n bui kan ook ineens doodvallen en dan is het alleen wat regen...
Dat dusHope schreef:Nee. Deze buien komen door de hitte en stromingen van warme lucht plotseling opzetten zonder dat ze verschijnen op de radar.
Het is hier ook weer nat. Zucht.
Toch niet die enorme hagel bij jullie?
eelke schreef:Dat dus
Toch niet die enorme hagel bij jullie?
Nee, vooral hele harde wind en hele harde knallen. Vier straten verder hebben kennissen deuken in de auto en gaten in het dak van hun veranda. Hagel zo groot als golfballen
Zo nou, ik zag de foto's inderdaad!
Hier kleurt de lucht nu oranje. Bizar!
Hier kleurt de lucht nu oranje. Bizar!
Nou vlgs alke radars nopes, maar het waait ineenkeer hier tering hard
Ben benieuwd....vlgs mij kan onweer vrij lokaal en plots ontstaan
Klopt. Half negen keek ik op buienradar, die zei dat het tot half 11 droog zou blijven. Maar mijn paarden hebben een buienradar in hun hoofd en ze werden onrustig. Manlief lachte me nog uit toen ik ze binnen zette, maar hij moest later wel mooi met kruiwagen en al het weiland uit rennenKaio schreef:Nou vlgs alke radars nopes, maar het waait ineenkeer hier tering hard![]()
Ik zat hem natuurlijk wel aan te moedigen hé. Binnen
Klimaatverandering brengt blijkbaar heftig weer.
Hier in Groningen is het aardig rustig. Bewolkt en voornamelijk droog
Hier in Groningen is het aardig rustig. Bewolkt en voornamelijk droog
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Oké, komt erop neer dat je aan zo'n buienradar dus niets hebt als je wilt weten wat je te wachten staat.
Ik ga ook maar een paar paarden in de tuin neerzetten. Heb je meer aan, zo te lezen. 
En wij werden nog meewarig aangekeken omdat we naar Noorwegen op vakantie gingen. Nou hier is het al de hele dag rustig weer, prima temperatuur en droog 
Nope, niet met onweersbuien. Hoewel dus buienradar wel waarschuwt als er code geel of oranje is.
Hier is het weer opnieuw begonnen met onweer. Dat is hier wel leuk te volgen;
https://www.lightningmaps.org/?lang=nl# ... dl=2;dc=0;
Hier is het weer opnieuw begonnen met onweer. Dat is hier wel leuk te volgen;
https://www.lightningmaps.org/?lang=nl# ... dl=2;dc=0;