Kaela schreef:Het zal misschien best kunnen voor deze prijzen, maar dan moet je wel véél moeite doen om dit te vinden én gevarieerd genoeg te voeren. Kippenruggen kon ik wel eens voor 90 cent de kilo krijgen, maar alles wat geen kip is kost al snel ruim meer dan 1 euro.
Als het dan toch om geld gaat, vind ik dat het beeld volledig moet zijn. Als je zó goedkoop weet te voeren, koop je groot in en moet je dus veel vriezerruimte hebben. Vriezers kosten geld in aanschaf en in stroom. Bovendien zijn dit prijzen van lijntjes of direct bij leveranciers en dan rij je er ook nog regelmatig wat km's voor met de auto, wat benzine kost.
Tenzij je bereid bent er heel erg veel moeite voor te doen en de vriezer + brandstofkosten wat buiten beschouwing te laten, geloof ik niet dat je binnen budget zoveel monden kan voeden met barf. En dan ga ik met Martine mee, als een menu vooral uit kippenbouten en lever moet bestaan om betaalbaar te gaan zijn, kun je mijn inziens beter geen barf willen voeren.
Je moet geluk hebben in je buurt ja.
Maar ik moet daar niet super ver voor rijden. En als je bij elke bestelling weer wat anders besteld en zo afwisselt hoeft die vriesruimte niet ontzettend groot te zijn.
Voor een maand of 2 voer wel, maar is dat niet altijd zo als je wil barfen? Wie rijdt er nu elke twee weken om voer?
Ik bestel vb veel bij Orinake. Als je haar bestellijst erbij neemt kom je niet zo gek ver van deze prijzen. De eendennekken staan bij haar vb aan 1,2 euro per kg, rundvlees aan 2,35 en hert aan 2,75 . Runderpens heeft ze voor 6,5 euro per stuk en hoeveel weegt zo'n ding? Toch al snel 10 kg?
En ik heb inderdaad het geluk dat ik het vleesbot via iemand anders nog goedkoper kan krijgen zonder kwaliteitsverlies.
Maar ik heb het even opgezocht en de kippenrugstukjes staan momenteel bij SW ook aan 80ct per kg te kopen per 5 kg dus dat is niet overdreven in hoeveelheid, en die zijn gewoon hetzelfde als overal. Ik snij er het vel vanaf zodat het niet zo vet is en dan is het nog steeds minder dan een euro per kg. Maar ik kan me voorstellen dat je bij honden het vel er gewoon aanlaat, zo overdreven vet is dat nu ook weer niet.
Ik zeg ook nergens dat het gemakkelijk is om met die prijs een menu samen te stellen. Ik zeg gewoon dat het misschien wel doenbaar is, afhankelijk van wat je in je buurt kan vinden. Dus ipv het meteen af te schieten zou ik gewoon een goed rondkijken wat mogelijk is en uitrekenen of je er komt.
TS kan toch ook via lijntjes bestellen? Net zoals zovelen. Misschien lukt dat niet, maar je kan het minstens bekijken. Het is toch wel de moeite waard voor de honden om eens even die moeite te nemen en te kijken of je een menu samengesteld krijgt voor die prijs. En lukt het niet, ok, spijtig maar je hebt tenminste geprobeerd. Dan is het een keuze maken, toch brok blijven voeren of ietsje meer uitgeven. Of eventueel zelfs wat meer vriezerruimte voorzien zodat je wat meer in een keer kan opslaan. Dat doen we toch allemaal?
Verder vind ik het ook wel vreemd dat er zat mensen zijn die hun honden dag in dag uit goedkope kvv zoals smuldier voeren en dan vinden we toch dat dat beter is dan brok. Maar als iemand zelf wil samenstellen en daarbij wat toegevingen doen op de kwaliteit van het vlees of wat eenzijdige wil voeren om de prijs te drukken, dan kan dat precies niet... Das niet erg eerlijk en correct vind ik.
Ik ben het ermee eens dat je een minimum aantal diersoorten moet voeren en dat je de verhoudingen moet respecteren. In al mijn posten ben ik daar nooit van afgeweken. Je kan niet incompleet voeren.
Maar als ik zie rondom mij hoeveel barfers er tevreden zijn met gemalen spiervlees of zelfs mdm, dat zijn er heel veel. Dat moet je niet aanraden, en je kan vermelden dat dat niet wenselijk is, het afraden. Maar om nu te zeggen dat het niet kan en niet mag, dat je dan nog beter brok voert, dat vind ik een brug te ver.
Iedereen moet zelf beslissen welke kwaliteit voer hij zijn honden wil voorschotelen. En zelfs al is dat met gemalen spiervlees of zelfs al is dat gewoon smuldier. Zolang het maar niet incompleet is en niet enkel en alleen rommel bevat.
Ps: Kaela, enkel het eerste deel.is een reactie op jouw post. Het laatste is gewoon iets dat mij al.vaak is opgevallen en ik niet begrijp. En dat wilde ik ook eens kwijt.