Low budget menu

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Low budget menu

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Kwooten lukt niet..
PoP:
Geheel mee eens, ik vind echter niet dat er te fel gereageerd is. En ik denk ook echt dat als er zoveel honden zijn met zo weinig budget het ondoenlijk is en je beter als basis smuldier kan pakken. Ik lees wel wat lichte aanpassingen maar imho te weinig om echt goed te barfen.
Net zooplus eens geopend en gekeken naar een beetje acceptabele brok dan kom je echt al heel snel boven de 5€ de kilo. Deze honden eten ong 1800 gr brok per dag dus zeg 8€ per dag voor een fatsoenlijke brok, dat is pas een eerlijke vergelijk...
Als je zoooooooo op budget let gaat het een deceptie worden en dan stap je als nieuweling heel snel terug naar het gemak, dus wat pittiger reacties vind ik prima, ts moet goed beseffen waar ie aan begint met dit budget en dit aantal honden.
Was het budget rekbaarder, tot zeg 250€ of 300€ zouden de reacties heel anders zijn, er zal ong 3 kg barf per dag nodig zijn (mogelijk zelfs meer) als je uitgaat van een gemiddelde van 2€ pkg is het 6€ pd en 180/200€ pmnd en dat is dan ook nog een tour om het zo voor elkaar te krijgen via lijntjes ed die voor beginners ook lastig kunnen zijn.
Komen stroom en benzine en vvk er nog bij...
Ik denk echt dat met 7 honden van dat formaat 150€ pmnd niet te doen is, hopelijk is ts bereid het budget op te rekken en als je eenmaal langer bezig bent zie je vanzelf mogelijkheden om het goedkoper te doen, maar met zo weinig starten...ik zie het echt niet...
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk wel dat het beter is te zeggen dat het moeilijk is en dan eens te kijken wat mogelijk is voor TS als menu en hoe duur dat dan komt. Want zoals hier wel gebleken is kan daar erg veel verschil op zitten.
Ipv op voorhand te gokken hoe duur het zou komen. Ik zie weinig zin in op voorhand opgeven, dan reken ik het liever uit. Maar dat het lastig wordt en twijfelachtig, ja dat is duidelijk en dat mag ook meteen duidelijk gemaakt worden. Uiteraard. Maar twijfelachtig is wat anders dan onmogelijk. Twijfelachtig is het proberen waard.
Ik zou op 1,65 euro per kg kunnen komen en dat vinden velen hier ook onmogelijk... Het is gewoon niet zo zwart-wit.

Ik hou ook niet van zo ontzettend op het budget letten, ik vind dat er meer meespeelt dan enkel de foodcost, maar ik begrijp ook dat als je zo'n enorm budget moet uitleggen dat je daar wel op moet letten. Ik heb echter ook gewezen op waarschijnlijke besparingen bij de DA, maar ja...
Alleszins, dat zijn ieder zijn eigen zaken. En ik blijf erbij dat we altijd kunnen proberen en zo goed mogelijk TS helpen. Lukt het niet, dan lukt het niet en dan zal dat ook de uiteindelijke conclusie zijn.
Dan is smuldier inderdaad een beter idee. Dat komt niet duurder dan de brok nu.

Ik vind het persoonlijk wel lastig om toe te geven dat een kvv goedkoper kan. Ik heb zo iets dat zelf samenstellen altijd goedkoper moet kunnen in dezelfde kwaliteitsklasse. Want er zit een producent die wil verdienen ertussen. Ik denk alleen dat als je zou zien welke kwaliteit erin gaat, je het niet meer wil voeren. Daarom is zelf samenstellen vaak duurder, je stelt hogere eisen aan het vlees.
En natuurlijk zit je met de premix, de enorme hoeveelheden in productie enz...
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

pearlsofpassion schreef:Ok, ik heb nog eens teruggelezen en je hebt gelijk.
Er was eigenlijk maar 1 iemand die echt negatief reageerde...
Ik heb me duidelijk wat te veel laten opjutten en me te veel geënerveerd in die reacties.

Sorry, mijn fout. :-[ Het spijt me dat ik daarmee het topic zo ontspoord heb.

Ok, gedaan met afdwalen en zagen dan! ;)
Ik hoop echt dat TS nog komt, in dat geval: vraag maar raak, dan gaan we eens kijken wat er mogelijk is voor jou. ;)
Geeft toch helemaal niets en valt toch reuze mee! Want laten we wel wezen, als het wel zo was mag dat ook best gezegd worden, tenslotte willen we nieuwe mensen stimuleren en niet afschrikken.
Martine-Tom

pearlsofpassion schreef:Ik denk wel dat het beter is te zeggen dat het moeilijk is en dan eens te kijken wat mogelijk is voor TS als menu en hoe duur dat dan komt. Want zoals hier wel gebleken is kan daar erg veel verschil op zitten.
Ipv op voorhand te gokken hoe duur het zou komen. Ik zie weinig zin in op voorhand opgeven, dan reken ik het liever uit. Maar dat het lastig wordt en twijfelachtig, ja dat is duidelijk en dat mag ook meteen duidelijk gemaakt worden. Uiteraard. Maar twijfelachtig is wat anders dan onmogelijk. Twijfelachtig is het proberen waard.
Ik zou op 1,65 euro per kg kunnen komen en dat vinden velen hier ook onmogelijk... Het is gewoon niet zo zwart-wit.

Ik hou ook niet van zo ontzettend op het budget letten, ik vind dat er meer meespeelt dan enkel de foodcost, maar ik begrijp ook dat als je zo'n enorm budget moet uitleggen dat je daar wel op moet letten. Ik heb echter ook gewezen op waarschijnlijke besparingen bij de DA, maar ja...
Alleszins, dat zijn ieder zijn eigen zaken. En ik blijf erbij dat we altijd kunnen proberen en zo goed mogelijk TS helpen. Lukt het niet, dan lukt het niet en dan zal dat ook de uiteindelijke conclusie zijn.

Ik vind het persoonlijk wel lastig om toe te geven dat een kvv goedkoper kan. Ik heb zo iets dat zelf samenstellen altijd goedkoper moet kunnen in dezelfde kwaliteitsklasse. Want er zit een producent die wil verdienen ertussen. Ik denk alleen dat als je zou zien welke kwaliteit erin gaat, je het niet meer wil voeren. Daarom is zelf samenstellen vaak duurder, je stelt hogere eisen aan het vlees.
Dit is geen gokken dit is berekend op wat ik kwijt ben. En dan iets omlaag geschaald omdat ik niet groot in kan kopen.
Retrievers
3-sterren
3-sterren

Bericht door Retrievers »

Ik schrik van al deze goedkope bedragen! Biologisch en wild voeren is echt een stuk duurder zeg :o . Wij hebben nu 2 honden van samen 60 kg bij elkaar en zijn met het voeren ongeveer 140 euro kwijt. En er is een pupje op komst.. Wordt dus 210 euro per maand. Ze vreten 20 kg de maand PER hond.

Ik denk dat je het met de normale vlees niet gaat redden onder de 250 euro voor zoveel honden. Maar dat is mijn mening.
Martine-Tom

pearlsofpassion schreef:Ik denk wel dat het beter is te zeggen dat het moeilijk is en dan eens te kijken wat mogelijk is voor TS als menu en hoe duur dat dan komt. Want zoals hier wel gebleken is kan daar erg veel verschil op zitten.

Vraag me trouwens zomaar af, als jij op zo weinig uit zou kunnen komen met goede kwaliteit vlees, waarom zou een kvv van zeg 2 euro de kilo dan gelijk niks zijn (niet persoonlijk naar jou, maar vraag het me ineens af, er word altijd gezegt dat als het 2 euro de kilo is het dus nooit kwaliteit kan zijn, maar als jij al op 1,65 per kilo uit kan komen als consument zou het bij afname van het veelvoudige mogelijk nog goedkoper kunnen zijn, hmm intrigerend....)
Martine-Tom

Retrievers schreef:Ik schrik van al deze goedkope bedragen! Biologisch en wild voeren is echt een stuk duurder zeg :o . Wij hebben nu 2 honden van samen 60 kg bij elkaar en zijn met het voeren ongeveer 140 euro kwijt. En er is een pupje op komst.. Wordt dus 210 euro per maand. Ze vreten 20 kg de maand PER hond.

Ik denk dat je het met de normale vlees niet gaat redden onder de 250 euro voor zoveel honden. Maar dat is mijn mening.
Net eens bij IC gekeken en even besteld voor een maand, niet echt op prijzen gelet.
Lamsrib en kipkk
rund spier en gemalen lam spier
lamshart
lamspens
(Ja je mist lever en nier maar de kiloprijs is hetzelfde en ik gebruik maar 1 kilo orgaan per maand, en een pond pens ipv een kilo)

Totaal 19 euro voor een maand, Tom eet rond de 170 gram per dag, dus theoretisch teveel gekocht, ervaring leert alleen dat ik aardig wat vet weg gooi dus hier komt het wel op neer.
Dus voor 1 hond die 3 keer zo zwaar is (tom weegt 7,5 kilo) ben ik 57 euro kwijt...
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

Martine-Tom schreef: Lamsrib en kipkk
rund spier en gemalen lam spier
lamshart
lamspens
(Ja je mist lever en nier maar de kiloprijs is hetzelfde en ik gebruik maar 1 kilo orgaan per maand, en een pond pens ipv een kilo)
??? Dat kan je nu toch echt niet menen in een topic waar er zo geroepen wordt over de eenzijdigheid.
Meen je echt dat dat je maandmenu is of bedoel je alleen maar dat dat een bestelling is en dat je diepvries vol zit met andere diersoorten?
Yada
3-sterren
3-sterren

Bericht door Yada »

Bedankt iedereen voor de opbouwende reacties!

Hoe kunnen er nou mensen die vallen over het feit dat ik mijn idee barf noem? Ik heb het woord barf nog nooit geschreven. LOL!! Er wordt gesuggereerd dat ik meuk brokken voer omdat het niks mag kosten. Als je goed hebt gelezen lees je dat ik aan 7 honden Royal Canin voer. Ik heb dit menu als opzet neergezet, aangezien vrienden van me dit al jaren met succes voeren. Dit zijn werkhonden, die super presteren. Er wordt over rijst gesproken alsof het vergif is. Klakkeloos over genomen van "barf guru's" Hallo, het feit dat een hond van origine geen of weinig koolhydraten eet, betekent niet dat hij ze niet kan benutten! Heb aangegeven dat ik het menu graag wil verbeteren en dat het best tegen de 200 mag gaan kosten. Ik werk part time en ik heb een terrein speciaal voor de honden afgehuurd voor 400 euro per maand dus hou alsjeblieft op met domme reacties dat ik krenterig ben.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Yada schreef:Bedankt iedereen voor de opbouwende reacties!

Hoe kunnen er nou mensen die vallen over het feit dat ik mijn idee barf noem? Ik heb het woord barf nog nooit geschreven. LOL!!
Je menu staat geplaatst in de BARF categorie?
Er wordt gesuggereerd dat ik meuk brokken voer omdat het niks mag kosten. Als je goed hebt gelezen lees je dat ik aan 7 honden Royal Canin voer.
Ja sorry, dat heb je inderdaad geschreven. Nou ja, Royal Canin valt inderdaad niet onder de meukbrokken (hoewel ik het meuk vind, dat wel): mijn excuses.
Ik heb dit menu als opzet neergezet, aangezien vrienden van me dit al jaren met succes voeren. Dit zijn werkhonden, die super presteren. Er wordt over rijst gesproken alsof het vergif is. Klakkeloos over genomen van "barf guru's" Hallo, het feit dat een hond van origine geen of weinig koolhydraten eet, betekent niet dat hij ze niet kan benutten! Heb aangegeven dat ik het menu graag wil verbeteren en dat het best tegen de 200 mag gaan kosten. Ik werk part time en ik heb een terrein speciaal voor de honden afgehuurd voor 400 euro per maand dus hou alsjeblieft op met domme reacties dat ik krenterig ben.
Misschien moet jij even goed lezen want je bent nergens krent genoemd en er zijn ook geen domme reacties gekomen, we proberen je te helpen. Maar als jij het allemaal zo goed weet en met deze attitude zeg ik : veel succes!
Martine-Tom

Chouka schreef:??? Dat kan je nu toch echt niet menen in een topic waar er zo geroepen wordt over de eenzijdigheid.
Meen je echt dat dat je maandmenu is of bedoel je alleen maar dat dat een bestelling is en dat je diepvries vol zit met andere diersoorten?
;D
Mss fout uitgelegd ik heb zomaar wat in mn kar gemikt, ging me even om de prijs, orgaan van alle diersoorten is ong net zo duur dus de lam maar gepakt, maar had ook geit kunnen zijn. Ik wilde even weten wat een maand barf voor mij kost. Nou zoveel dus.
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

Martine-Tom schreef:;D
Mss fout uitgelegd ik heb zomaar wat in mn kar gemikt, ging me even om de prijs, orgaan van alle diersoorten is ong net zo duur dus de lam maar gepakt, maar had ook geit kunnen zijn. Ik wilde even weten wat een maand barf voor mij kost. Nou zoveel dus.
O.K., dat is helemaal geruststellend. Ik dacht al dat het niet kon kloppen.
Retrievers
3-sterren
3-sterren

Bericht door Retrievers »

Hoe kunnen er nou mensen die vallen over het feit dat ik mijn idee barf noem? Ik heb het woord barf nog nooit geschreven. LOL!! Er wordt gesuggereerd dat ik meuk brokken voer omdat het niks mag kosten. Als je goed hebt gelezen lees je dat ik aan 7 honden Royal Canin voer. Ik heb dit menu als opzet neergezet, aangezien vrienden van me dit al jaren met succes voeren. Dit zijn werkhonden, die super presteren. Er wordt over rijst gesproken alsof het vergif is. Klakkeloos over genomen van "barf guru's" Hallo, het feit dat een hond van origine geen of weinig koolhydraten eet, betekent niet dat hij ze niet kan benutten! Heb aangegeven dat ik het menu graag wil verbeteren en dat het best tegen de 200 mag gaan kosten. Ik werk part time en ik heb een terrein speciaal voor de honden afgehuurd voor 400 euro per maand dus hou alsjeblieft op met domme reacties dat ik krenterig ben.
Een wolf in het wild eet ook geen rijst. Dus voeren wij het ook niet aan de honden.
Het voegt geen enkele waarde toe aan het menu van een carnivoor.
Royal canin is troep, net als bodem prijs brok dat is. Zo zien wij dit. Het is namelijk dood gekookt en aangevuld met vitamine supplementen. Iedere brok is hetzelfde.. Of de zak nu 10 euro of 50 euro heeft gekost.. Mijn golden kreeg ook 1 jaar deze troep.

Met Barf moet je zoals gezegt 2× zoveel voeren, bot en orgaan is het probleem niet, het is de vlees dat je moet geven wat zo duur is. Daarom zeg ik het al, dat ga je niet redden voor 7 honden.

Je kan denk ik beter de goedkoopste KVV voeren, wel verschillende diersoorten en dit aanvullen met vis, groentemixen, eieren, kokosolie en gedroogde snacks. Altijd beter dan brok en richting de 200 euro zal dat wel kosten.
Martine-Tom

Chouka schreef:O.K., dat is helemaal geruststellend. Ik dacht al dat het niet kon kloppen.
Haha nee dit zou niet mijn menu zijn, ik vul altijd aan met wat ik al heb, en bestel dus nooit voor 1 maand alles, dit was gewoon een soort proefbestelling om even te zien hoeveel ik kwijt zou zijn. Tom eet zo weinig dat het amper loont om erop te besparen, dus dat doe ik doorgaans ook niet ;)
Martine-Tom

Waarom wil je koolhydraat voeren, wat zit er volgens jou in rijst wat je hond nodig heeft wat je niet uit een goed menu zou halen?

IMHO is elke brok slechter dan rauw (mist goed samen gesteld) RC heeft een goede naam, maar is niet goed, de voornaamste ingredienten zijn graan en rijst ed. Als je al over een "goede" brok praat heb je het minimaal over graanvrij, hoog vlees aandeel ed dus de genoemde brokken zijn gewoon slecht, bungelen ergens in de onderkant van het segment.

Er is zat onderzoek gedaan naar honden en voeding door de "goeroes" dus ook dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Maar ik zou zeggen stel eens een menu samen, met iig 5 diersoorten, en in verhoudingen die kloppen (rekenhulp vind je hier ook op de site) en van daar kunnen we verder helpen. Ik geloof niet dat er iemand is die jou krenterig genoemd heeft, er word alleen gezegd dat het een heel krap budget is, ook op brok overigens, komt neer op ong 25 euro per maand per hond en voor die maat hond is dat best krap te noemen, ik ben met 7 kilo hond dus al 20 euro kwijt...

Succes ermee.

Plaats reactie