Anne in Duitsland schreef:Ja, het laatste wat jij moet doen is afvallen, inderdaad! Maar die sapjes geven je zoveel makkelijk opneembare voedingsstoffen dat je er eigenlijk ook niet van zou moeten afvallen, in jouw geval. Ik denk dat de meeste mensen gewicht verliezen door het sappen doordat ze de troep die ze normaal eten (en waardoor ze zo dik zijn geworden) gedurende de kuur laten staan.
Wat ik altijd doe bij sapjes die ik minder lekker vind: een banaan erdoorheen blenderen. Zeker bij dat citrussap van jullie gisteren geeft dat een heerlijk resultaat. En verder vind ik de sapjes allemaal nog veel lekkerder wanneer ze ijskoud zijn; vandaar dat ik ze meestal 's avonds maak. Na een nacht in de koelkast zijn ze dan lekker koud. Maar ik heb een slowjuicer, dan blijven de sapjes ook langer goed (al heb ik met een sapcentrifuge ook weleens sapjes 24 uur later gedronken dan ik ze had gemaakt, en toen waren ze echt nog lekker). Als je een goede blender hebt, kun je het verse sap ook met een paar ijsblokjes mixen. Worden ze ook lekker koud van.

Het grootste punt is dat mijn lichaam gewoon al heel veel verbrandt om te bestaan. Veel meer dan het lichaam van een gemiddelde vrouw van mijn lengte en leeftijd. Ik moet eten als een topsporter om gewoon de dag door te komen. Als je toch ziet wat ik allemaal naar binnen werk... Dan snap je echt niet dat ik zo mager ben en gewoon niet aankom.
Ik eet per dag 12 sneetjes brood. Biologisch, suikerarm, waldkornbrood. Met roomboter en per boterham beleg. Dus niet boterham, beleg, boterham. Maar boterham, beleg, dubbel vouwen.
Per dag eet ik 3 tot 4 stuks fruit. Eet ik twee volle borden warm eten 's avonds (waarvan 2/3 groenten). Eet ik rozijnen en noten als tussendoortje. Hoe vetter de noten hoe beter. Elke dag een schaal volle kwark met muesli en een halve liter havermoutpap (zelfgemaakt van havermelk of suikervrije soja-melk). En aankomen? Ho maar.
Zou ik alleen maar op sapjes van groenten en fruit gaan leven dan gaat mijn lijf dat waarschijnlijk gewoon niet volhouden.
Een banaan erdoor is een goede tip, die ga ik zeker proberen. Ondertussen heb ik wel handigheid gekregen in het schoonmaken van de centrifuge.