Klaagtopic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Klaagtopic

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Ik hoop dat ze niet overal zo talrijk gaan worden! >:(
Normaal heb ik geen jeuk van muggenbeten dus lig ik er ook niet zo wakker van. Enkel mijn man die dan midden in de nacht op.jacht gaat... ::)
Maar nu ik zwanger ben en dat stomme Zika ( of hoe noemt het?) -virus nog steeds in de wereld is, kan ik me geen beten permitteren. De eerste secundaire besmettingen bij ons zijn al een feit, dus mensen die besmet zijn maar zelf niet in Zuid-Amerika geweest zijn, dus het is wel degelijk een gevaar voor de zwangeren onder ons. Schijnt echt vreselijk te zijn welke afwijkingen die kindjes eraan overhouden.
En met die spelen in Rio zal het alleen maar erger worden en ook hier steeds meer verspreiden. Ik moet daarna nog 2 maand! Maar de wereldgezondheidsraad vind dat geen probleem om de spelen daar te laten doorgaan hoor... :argue2: :knuppel2: :rant:
En toch... Ik vraag me nog steeds wel een beetje af of die afwijkingen van zika komen of door die vreemde enting die gegeven is. Maar als je zwanger bent neem je natuurlijk geen risico.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Nou we hebben hier ook een muggeninvasie hoor :-X Ook in huis.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: Klaagtopic

Bericht door hannabelgje »

Hope schreef:
En toch... Ik vraag me nog steeds wel een beetje af of die afwijkingen van zika komen of door die vreemde enting die gegeven is. Maar als je zwanger bent neem je natuurlijk geen risico.
Inderdaad. Ik heb er ook heel veel vraagtekens bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef:En toch... Ik vraag me nog steeds wel een beetje af of die afwijkingen van zika komen of door die vreemde enting die gegeven is. Maar als je zwanger bent neem je natuurlijk geen risico.
Welke vreemde enting?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Hope schreef:En toch... Ik vraag me nog steeds wel een beetje af of die afwijkingen van zika komen of door die vreemde enting die gegeven is. Maar als je zwanger bent neem je natuurlijk geen risico.
Ik vind het ook wel heel toevallig dat die twee fenomenen samenvallen. En persoonlijk denk ik dat als die muggen écht de oorzaak waren en een gevaar vormden voor de wereldbevolking, de Spelen wel degelijk zouden worden afgelast. Maar goed, allemaal konspirresie-ziejorie...
Border Bandit
5-sterren
5-sterren

Bericht door Border Bandit »

Anne in Duitsland schreef:Ik vind het ook wel heel toevallig dat die twee fenomenen samenvallen. En persoonlijk denk ik dat als die muggen écht de oorzaak waren en een gevaar vormden voor de wereldbevolking, de Spelen wel degelijk zouden worden afgelast. Maar goed, allemaal konspirresie-ziejorie...
Ik ben bang dat de financiële belangen erg groot zijn....

Ik zal eens kijken voor dat muggenspul wat zo goed werkt! Heb geen zin in wéér 1 uur muggenmeppen voor het slapengaan...
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Dreetje schreef:Pffff, zit al sinds vanmorgen 09.00 uur de lucht van een chinese maaltijd in te ademen van de collega naast me.
Af en toe plukt hij iets met z'n handen uit het bakje en zit het lekker op te smikkelen.
Daarna met z'n vieze handen weer aan z'n toetsenbord waar wij ook weer gebruik van moeten maken als hij er
weer eens niet is.
Zeg je er iets van kun je een enorm grote smoel (excuse my French) terugverwachten.

Bijna weekend...........
Ik begrijp je helemaal, dat gebeurt bij mij op het werk ook. En dat is niet één collega. Ik heb daarom altijd van die reinigingsdoekjes bij mee, waarmee ik aan het begin van mijn dienst uitgebreid het toetsenbord, de telefoon, alle knopjes van de monitor, het bureau en de armleuningen van de stoel mee desinfecteer...
Dreetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dreetje »

Mowgli schreef:Ik begrijp je helemaal, dat gebeurt bij mij op het werk ook. En dat is niet één collega. Ik heb daarom altijd van die reinigingsdoekjes bij mee, waarmee ik aan het begin van mijn dienst uitgebreid het toetsenbord, de telefoon, alle knopjes van de monitor, het bureau en de armleuningen van de stoel mee desinfecteer...
Haha.......heel herkenbaar.
Ik vind het zooooo smerig.......s'ochtends om 9 uur al in de etenslucht zitten en dat vieze gedoe met eten met je handen.
Doe dat lekker thuis waar ik het niet zie....
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Martine-Tom schreef:Welke vreemde enting?
http://delangemars.nl/2016/01/29/verdoe ... ccinaties/

Ik heb deze even snel van google afgeplukt. Er zijn betrouwbaardere bronnen (deze ken ik overigens niet) die dezelfde vragen stellen.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef:http://delangemars.nl/2016/01/29/verdoe ... ccinaties/

Ik heb deze even snel van google afgeplukt. Er zijn betrouwbaardere bronnen (deze ken ik overigens niet) die dezelfde vragen stellen.
Klinkt mij zo in elk geval aannemelijk in de oren.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Martine-Tom schreef:Klinkt mij zo in elk geval aannemelijk in de oren.

Mij niet zo ;)

De schrijver van het stuk in de link heeft in ieder geval niet veel kennis van de muggen en de overdracht van virussen.

De mug leeft dan weliswaar overal, maar de mug is niet de BRON van het virus. Zikavirus is bekend sinds 1947, in Oeganda voor het eerst aangetoond bij resusmakaken en in 1954 vond de eerst besmetting bij mensen plaats.

Waarschijnlijk is het een apenvirus, dat muggen nodig heeft voor de overdracht. Leven die apen niet in een bepaald gebied, raakt de mug niet besmet en kan hij het dus ook niet overdragen.

Uiteindelijk heeft dit virus de overstap naar de mens gemaakt. Dan zijn er nog een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden wil een virus zich kunnen handhaven in de bevolking. Als de mug er niet leeft wordt het al lastiger, dan kan het alleen als er ook mens op mens overdracht plaats vindt. En ook nog alleen als dat een beetje efficiënt gebeurt.
Als de mug er wel leeft, heb je 1 voorwaarde voldaan. Maar dan moeten er ook nog mensen zijn die a)besmet worden door een mug, b)het virus in hun bloed hebben gedurende een bepaalde tijd en c)in die tijd door een 2e mug gestoken worden die het weer op iemand anders over kan brengen.

Tos dusver gedraagt Zika virus zich precies als elk ander virus dat zo in een nieuw gebiedd voorkomt. De eerste periode is het meest link: de hele bevolking is niet immuun. Dus iedereen kan in potentie ziek worden. Ook de zwangere vrouwen. Daarna komen er steeds meer immune mensen en zal het virus zich ook minder makkelijk verspreiden. Beetje afhankelijk van een aantal factoren kan het verdwijnen of in geringe mate aanwezig blijven.

Meer weten? google dan ook eens op ARBOvirus = staat voor artrhopod born viruses oftewel virussen die door insecten overgebracht worden

Het verband tussen zika en microcephalie is ook aangetoond in Frans Polynesië. Je hebt een virus, de moeder wordt ziek in de zwangerschap en de hersenen van het kind zitten vol met een virus. We weten al veel langer dat virussen een nadelige invloed kunnen hebben op ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind (denk bv aan rode hond of cytomegalovirus). Ik vind dat verband niet onwaarschijnlijk. Of het echt zo is, zal de tijd uitwijzen.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Siberienne schreef:Mij niet zo ;)

De schrijver van het stuk in de link heeft in ieder geval niet veel kennis van de muggen en de overdracht van virussen.

De mug leeft dan weliswaar overal, maar de mug is niet de BRON van het virus. Zikavirus is bekend sinds 1947, in Oeganda voor het eerst aangetoond bij resusmakaken en in 1954 vond de eerst besmetting bij mensen plaats.

Waarschijnlijk is het een apenvirus, dat muggen nodig heeft voor de overdracht. Leven die apen niet in een bepaald gebied, raakt de mug niet besmet en kan hij het dus ook niet overdragen.

Uiteindelijk heeft dit virus de overstap naar de mens gemaakt. Dan zijn er nog een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden wil een virus zich kunnen handhaven in de bevolking. Als de mug er niet leeft wordt het al lastiger, dan kan het alleen als er ook mens op mens overdracht plaats vindt. En ook nog alleen als dat een beetje efficiënt gebeurt.
Als de mug er wel leeft, heb je 1 voorwaarde voldaan. Maar dan moeten er ook nog mensen zijn die a)besmet worden door een mug, b)het virus in hun bloed hebben gedurende een bepaalde tijd en c)in die tijd door een 2e mug gestoken worden die het weer op iemand anders over kan brengen.

Tos dusver gedraagt Zika virus zich precies als elk ander virus dat zo in een nieuw gebiedd voorkomt. De eerste periode is het meest link: de hele bevolking is niet immuun. Dus iedereen kan in potentie ziek worden. Ook de zwangere vrouwen. Daarna komen er steeds meer immune mensen en zal het virus zich ook minder makkelijk verspreiden. Beetje afhankelijk van een aantal factoren kan het verdwijnen of in geringe mate aanwezig blijven.

Meer weten? google dan ook eens op ARBOvirus = staat voor artrhopod born viruses oftewel virussen die door insecten overgebracht worden

Het verband tussen zika en microcephalie is ook aangetoond in Frans Polynesië. Je hebt een virus, de moeder wordt ziek in de zwangerschap en de hersenen van het kind zitten vol met een virus. We weten al veel langer dat virussen een nadelige invloed kunnen hebben op ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind (denk bv aan rode hond of cytomegalovirus). Ik vind dat verband niet onwaarschijnlijk. Of het echt zo is, zal de tijd uitwijzen.

Interessant! Maar is het dan niet heel gevaarlijk om duizenden mensen van over de hele wereld naar een plek te laten komen waar het virus blijkbaar zich in de meest linke periode bevindt? Het lijkt me dat de voorwaarden die je noemt bij uitstek aanwezig zijn in Brazilië?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Anne in Duitsland schreef:Interessant! Maar is het dan niet heel gevaarlijk om duizenden mensen van over de hele wereld naar een plek te laten komen waar het virus blijkbaar zich in de meest linke periode bevindt? Het lijkt me dat de voorwaarden die je noemt bij uitstek aanwezig zijn in Brazilië?

Er is wel meer link aan de Spelen in Brazilië houden ::)

Nee, zonder gekheid, ik begrijp niet dat ze hiervoor kiezen. Zika, bevuild (zwem)water, criminaliteit, veiligheid die niet gewaarborgd kan worden...
Hoe zeer ik het manlief had gegund, ik ben wel opgelucht dat we niet naar dat gebied hoeven.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Hope schreef:Er is wel meer link aan de Spelen in Brazilië houden ::)

Nee, zonder gekheid, ik begrijp niet dat ze hiervoor kiezen. Zika, bevuild (zwem)water, criminaliteit, veiligheid die niet gewaarborgd kan worden...
Hoe zeer ik het manlief had gegund, ik ben wel opgelucht dat we niet naar dat gebied hoeven.
Nah, de wereld heeft het WK van een paar jaar geleden in Brazilië ook overleefd, dus verwacht ik dat ze deze klus ook wel tot een goed einde kunnen brengen. Maar een mug is niet onder controle te houden. :(
Kan me voorstellen dat je stiekem wel blij bent dat je niet daarheen hoeft.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Anne in Duitsland schreef:Interessant! Maar is het dan niet heel gevaarlijk om duizenden mensen van over de hele wereld naar een plek te laten komen waar het virus blijkbaar zich in de meest linke periode bevindt? Het lijkt me dat de voorwaarden die je noemt bij uitstek aanwezig zijn in Brazilië?

Vanuit het oogpunt van Zika Virus in toom houden is het niet erg gunstig nee. De vraag is of de spelen een enorm verschil gaan maken of alleen een kleine stroomversnelling. Ik moet dan altijd aan dit plaatje denken:

Afbeelding

De vraag is in hoeverre we in deze wereld überhaupt nog een ziekte "lokaal" kunnen houden.

Ik ben er niet genoeg in ingevoerd om dat te kunnen interpreteren - laat staan dat ik genoeg op de hoogte ban wat er allemaal gebeurt in de afwegingen van de belangen. :biggrin2:

Zoals hierboven aangehaald; het zwemmen in het open water van de baai in Rio is ridicuul. Gevaarlijker voor de individuele deelnemer dan Zika. Want de meeste Zika besmetting zijn mild, griepachtig beeld of zelfs geen klachten. Ook ik ben blij dat manlief niet die kant op hoeft... maar maak me wel oprecht zorgen om de gezondheid van bv de triatleten en de lange afstandszwemmers

Plaats reactie