BpWR dwangvoeren vlaamse reus,update
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- pearlsofpassion
- Moderator
Re: BpWR dwangvoeren vlaamse reus
Als mijn konijn pijn heeft dan geef ik van de kattenversie twee maal daags dubbele dosis.
Ik ga met Hope mee dat 1 keer gewoon te weinig is. Dubbele dosis tov een kat is gewoon omdat een konijn meer nodig. Zoals gezegd kan je de hondenversie wel gewoon op gewicht geven. Dat komt dan op hetzelfde neer als die dubbele bij de katten omdat honden ook hoger gedoseerd krijgen dan katten.
En bij konijnen is het dan sneller uit het systeem waarwoor je elke 12u moet geven.
Je zal wel merken dat het geen 24u werkt. Meer geven helpt daar niet tegen, doet het niet langer werken.
Spijtig genoeg is een konijnkundige DA inderdaad moeilijk te vinden. Ik heb het laatst nog maar eens gemerkt. Sinds ik verhuisd ben is de vorige een uur rijden. Dus nu toch maar eens eentje dichter bij huis geprobeerd. Maar daardoor heeft Gijs een dikke maand behandeling tegen EC mislopen omdat hij het afschreef op een oorontsteking. En nochtans had deze ook alle kwalificaties en opleidingen.
Ik heb mijn les geleerd. Ik rijdt wel weer wat verder. Ben ik een stuk minder geld kwijt en zijn mijn konijnen tenminste meteen geholpen.
Ik ga met Hope mee dat 1 keer gewoon te weinig is. Dubbele dosis tov een kat is gewoon omdat een konijn meer nodig. Zoals gezegd kan je de hondenversie wel gewoon op gewicht geven. Dat komt dan op hetzelfde neer als die dubbele bij de katten omdat honden ook hoger gedoseerd krijgen dan katten.
En bij konijnen is het dan sneller uit het systeem waarwoor je elke 12u moet geven.
Je zal wel merken dat het geen 24u werkt. Meer geven helpt daar niet tegen, doet het niet langer werken.
Spijtig genoeg is een konijnkundige DA inderdaad moeilijk te vinden. Ik heb het laatst nog maar eens gemerkt. Sinds ik verhuisd ben is de vorige een uur rijden. Dus nu toch maar eens eentje dichter bij huis geprobeerd. Maar daardoor heeft Gijs een dikke maand behandeling tegen EC mislopen omdat hij het afschreef op een oorontsteking. En nochtans had deze ook alle kwalificaties en opleidingen.
Ik heb mijn les geleerd. Ik rijdt wel weer wat verder. Ben ik een stuk minder geld kwijt en zijn mijn konijnen tenminste meteen geholpen.
We hebben gisteravond nog een dosis gegeven en dat gaan we indien nodig vandaag ook weer doen! Maar gelukkig eet ze zelf weer! Ze zat net heerlijk aan haar hooi te knabbelen 
Aaah getver! De eerste klappen zijn daalders waard bij EC. Maar goed, gelukkig wordt hij nu behandeld.pearlsofpassion schreef:
Hoe gaat het met hem?
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja ik weet het. Daarom ben ik er ook zo kwaad over.Hope schreef:Aaah getver! De eerste klappen zijn daalders waard bij EC. Maar goed, gelukkig wordt hij nu behandeld.
Hoe gaat het met hem?
Dat wist ik toen wel nog niet. En het was ook nog niet zo duidelijk.
Het betert. Beetje op en af maar in het algemeen vooruitgang. Hij krijgt momenteel dubbel panacur en dubbel metacam. Tot zondag nog. Dan ga ik weer op normale dosis.
Vorige week had ik schrik dat het niet meer goed kwam, maar nu heb ik weer hoop.
Hij tolt bijna niet meer en zijn hoofd staat alweer schuin ipv plat. Hij kan alweer wat beter gecontroleerd voortbewegen.
Het enige wat ik minder leuk vind is dat zijn eetlust niet meer onbeperkt is, een beetje geminderd is... en hij is al zo'n slank geval.
Het is dus nog wat afwachten.
Wij hebben hier ook een zware EC patient. Bij een opleving van de EC krijgt hij natuurlijk gewoon een kuur. Maar verder krijgt hij elke dag een paar gedroogde cranberries (biologisch gezoet met appeldiksap) en dat lijkt hem heel goed te doen. Hij komt er ook zelf om vragen. Net zoals hij heel duidelijk contact zoekt als hij een kuur nodig heeft. Verder heeft hij een hands off policy dus hij doet t niet voor de gezelligheid
.
Voor het dwangvoeren, soms helpt het ook om juist een brokje voorzichtig in de mond van je konijn te stoppen, dan krijgen ze een beetje een kauwreflex en dat lijkt het zelf eten wat op te wekken.
Voor het dwangvoeren, soms helpt het ook om juist een brokje voorzichtig in de mond van je konijn te stoppen, dan krijgen ze een beetje een kauwreflex en dat lijkt het zelf eten wat op te wekken.
pearlsofpassion schreef:Ja ik weet het. Daarom ben ik er ook zo kwaad over.
Dat wist ik toen wel nog niet. En het was ook nog niet zo duidelijk.
Het betert. Beetje op en af maar in het algemeen vooruitgang. Hij krijgt momenteel dubbel panacur en dubbel metacam. Tot zondag nog. Dan ga ik weer op normale dosis.
Vorige week had ik schrik dat het niet meer goed kwam, maar nu heb ik weer hoop.
Hij tolt bijna niet meer en zijn hoofd staat alweer schuin ipv plat. Hij kan alweer wat beter gecontroleerd voortbewegen.
Het enige wat ik minder leuk vind is dat zijn eetlust niet meer onbeperkt is, een beetje geminderd is... en hij is al zo'n slank geval.
Het is dus nog wat afwachten.
Ja, ik snap dat je er boos om bent. Blijf wel, ook al ga je de dosis minderen, echt om de 12 uur panacur geven. 1 x daags is te weinig.
Wat Jopper goed op gewicht hield was een beetje havermout. Elke dag een half blikje. Ik gebruik blikjes van tomatenpuree zodat ik niet elke dag brokjes hoef af te wegen en Jopper kreeg per dag 1 blikje brokjes met een half blikje havermout. Afvallen doen ze namelijk ook van EC. Dus dat hij niet dik is kan heel goed daardoor komen.
Dat hij zoveel vooruitgang boekt is wel echt een heel goed teken!
Re: BpWR dwangvoeren vlaamse reus,update
Die zelfde avond toch voor de tweede keer metacam gegeven,ging goed! Dus gisteren ook 2 x gegeven en toen het hier droog was en we weer wat hekjes in de ren hadden gezet,Teddy heel even erin gezet! Dit ook omdat de kleine een ander(Teddy) konijn mistte! Ze begon direct tussen de spijlen te snuffelen,hij was blij en maakte sprongetjes,zij ging eten en stukjes lopen(was na 2de x metacam), we konden zien dat ze blij was! En dat bleef ze,totdat ze weer teug in het hok moest!
Vanmorgen na de metacam in de ren gezet en ze ging direct eten! Keutels keurig en blij de kleine te zien en hij nog blijer! Het gaat dus goed! En daar ben ik waanzinnig blij mee!
Vanmorgen na de metacam in de ren gezet en ze ging direct eten! Keutels keurig en blij de kleine te zien en hij nog blijer! Het gaat dus goed! En daar ben ik waanzinnig blij mee!
- pearlsofpassion
- Moderator
Fijn dat het zo goed gaat nu. Ik weet niet meer van buite hoe lang ik pijnstilling gaf bij een castratie van een voedster. Maar je merkt het vanzelf als je te vroeg stopt.
Ik heb mijn voedster wel nooit bij de anderen weggehaald. Er ging zelfs meestal een mannetje mee naar de DA zodat ze daarbij kon wakker worden. Dat vermindert de stress. Ze gingen ook meteen weer de ren in.
Tenzij je wil controleren hoeveel ze precies eet natuurlijk, zie ik niet meteen een reden om ze gescheiden of in het hok te laten. Hoe beter ze in haar vel zit en blij is, hoe sneller te herstelt.
Ik heb mijn voedster wel nooit bij de anderen weggehaald. Er ging zelfs meestal een mannetje mee naar de DA zodat ze daarbij kon wakker worden. Dat vermindert de stress. Ze gingen ook meteen weer de ren in.
Tenzij je wil controleren hoeveel ze precies eet natuurlijk, zie ik niet meteen een reden om ze gescheiden of in het hok te laten. Hoe beter ze in haar vel zit en blij is, hoe sneller te herstelt.
Met een ongecastreerde ram deed ik dat toch niet hoor. De voedster moet nu niet bereden gaan worden, dat lijkt me voor het herstel niet goed.pearlsofpassion schreef:Fijn dat het zo goed gaat nu. Ik weet niet meer van buite hoe lang ik pijnstilling gaf bij een castratie van een voedster. Maar je merkt het vanzelf als je te vroeg stopt.
- pearlsofpassion
- Moderator
Dat moet ik wel toegeven. Mijn rammen waren gecastreerd. Maar dekt hij haar al? Daar is hij toch nog te jong voor?Hope schreef:Met een ongecastreerde ram deed ik dat toch niet hoor. De voedster moet nu niet bereden gaan worden, dat lijkt me voor het herstel niet goed.
Ale, ik weet dat het wel kan gebeuren, maar heb je het al gezien,Radja?
Ik merk gewoon hoe erg konijntjes aan hun vriendje hangen en haal ze pas uit elkaar als het echt niet anders kan. Ik weet vb zeker dat Gijs zijn herstel voor een groot deel te wijten is aan de bekende omgeving en zijn vriendje. Als ik zie hoe snel hij echt slecht geworden is toen hij even apart zat en hoe hij voorheen eigenlijk ook zonder degelijke behandeling er bijna bovenop kwam. Als hij maar op zijn gemak en in gezelschap is... Volgens mij doet dat bij konijnen wonderen.
Teddy is natuurlijk nog niet zo lang samen met haar grote liefde. Misschien is de impact bij haar niet zo groot. Als je het niet vertrouwt laat je ze nog maar apart. Maar ik zou ze wel zoveel mogelijk naast elkaar huisvesten en haar zoveel mogelijk in het rennetje laten. Al is het ook maar dat ze elkaar blijven kennen en je ze later gewoon terug bij elkaar kan zetten.
Eten en keutelen dat is/was de voornaamste reden om ze ff weer gescheiden te houden. Ze is en ik denk dat het niet alleen de pijn was/is erg agressief tegen de bak met hooi,gaat heel het hok door! Normaal zit het niet in een bak,maar omdat de bodem nu geen zaagsel,stro en hooi mag hebben ivm irritatie wond,zit het in een bak. Ik durfde het niet aan om ze weer direct bij elkaar te doen,straks pakt ze die kleine net zoals ze met de bak hooi doet,pfff dan vallen er doden!!
Wanneer schoondochter weer thuiskomt,dan gaan we proberen ze weer bij elkaar te doen! Zij is sneller dan ik. Ik kom niet makkelijk over het hek indien nodig!
Wanneer schoondochter weer thuiskomt,dan gaan we proberen ze weer bij elkaar te doen! Zij is sneller dan ik. Ik kom niet makkelijk over het hek indien nodig!
Nee hij dekt haar nog niet,hij is 10+wkn! Maar hij is wel erg druk,springt op en over haar en naast wat ik hierboven schreef,wilde ik haar dat niet aandoen 
- pearlsofpassion
- Moderator
Dan laat je ze toch gewoon even naast elkaar wonen. Ook prima hoor.
Bij mijn konijntjes was er een verband rond dus kon het strooisel geen kwaad. Dat ze met de bak gooit is waarschijnlijk frustratie omdat ze anders gehuisvest zit. Verveling kan ook. Zal wel weer verdwijnen als ze waar normaal woont en wat meer ruimte heeft.
Bij mijn konijntjes was er een verband rond dus kon het strooisel geen kwaad. Dat ze met de bak gooit is waarschijnlijk frustratie omdat ze anders gehuisvest zit. Verveling kan ook. Zal wel weer verdwijnen als ze waar normaal woont en wat meer ruimte heeft.
Heb net een opening gemaakt en de kleine ging naar Teddy,ff ruiken,oren goed van beide en toen gingen ze elkaar likken
en nu samen eten!