Kaela schreef:Jawel hoor, dan wordt het verpakt onder beschermde atmosferen. Net als heel veel humane levensmiddelen. Het wordt dan als het ware gevacumeerd met een speciaal gasmengsel, wat er voor zorgt dat binnen de verpakking de groei van micro-organismen stil komt te staan.
Dan is de houdbaarheid toch geen anderhalf jaar? Zelfs zonder koeling of diepvries?
Dan zouden ze dat toch ook bij onze worsten toe kunnen passen?
Grappig, op de eerste link zie je gelijk een tank van Hoekloos (is nu Linde gas). Mijn vader heeft zijn hele leven bij Hoekloos gewerkt.
Hoe langer je het bewaren wilt, hoe meer stappen je moet doen. Als je echt vers versvoer zo lang wilt bewaren, ga je het niet redden met alleen gasverpakking. Maar ga je het eerst stomen (=sterriliseren), dan ben je al een stuk verder. Denk dat je het wat dat betreft met verse en houdbare melk kan vergelijken. Verse melk is gasverpakt een kleine week houdbaar, houdbare melk maandenlang, omdat het eerst gepasteuriseerd wordt.
Maar anderhalf jaar? Ik vraag me dan af of er nog wel voedingsstoffen over blijven en waarom ze dat niet doen met de leverworsten of welke worsten dan ook die wij nuttigen?
Baloe de bouvier schreef:Maar anderhalf jaar? Ik vraag me dan af of er nog wel voedingsstoffen over blijven en waarom ze dat niet doen met de leverworsten of welke worsten dan ook die wij nuttigen?
Dat doen ze bij mensen levensmiddelen ook wel, maar lang niet bij alle. Dat is duur en nutteloos, de meeste mensen eten leverworst gewoon op als ze het kopen. Maar bijvoorbeeld die Lupac vlees dingen, die kun je volgens mij ook idioot lang bewaren.
Ik denk dat het wel wat met je voedingswaarde doet ja. Wat niet erg is als het voor soms of vakantie is. Dan gaat het vooral om houdbaarheid en dat het makkelijk mee te nemen is.
Kaela schreef:Dat doen ze bij mensen levensmiddelen ook wel, maar lang niet bij alle. Dat is duur en nutteloos, de meeste mensen eten leverworst gewoon op als ze het kopen. Maar bijvoorbeeld die Lupac vlees dingen, die kun je volgens mij ook idioot lang bewaren.
Ik denk dat het wel wat met je voedingswaarde doet ja. Wat niet erg is als het voor soms of vakantie is. Dan gaat het vooral om houdbaarheid en dat het makkelijk mee te nemen is.
Dan zou ik toch kiezen voor een betere brok op vakantie.
Het is zo'n raar idee.
Lizzy schreef:Ik snap niet zo goed hoe dit uberhaupt als een soort KVV verkocht kan worden. Hoe verzinnen die fabrikanten het? Het is gewoon doodgekookte worst.... Rodi worst, die al 100 jaar bestaat maar dan met een ander naampje erop. Snappen de luitjes zelf niet dat rauw/vers juist gaat om rauw en vers? Echt he, prakkenfabrikanten blijven me verbazen
Gho als je bij een versleverancier zelfs gebakken vlees krijgt als je rauw spiervlees besteld, zonder dat het ergens aangegeven is en zij daar ook geen graten i zien als je hen erop aanspreekt...
Wat betreft dat het zolang houdbaar is: als je het hoog genoeg verhit en dan vacium verpakt blijft voeding heel lang goed. Het is net zoals blikvoer, maar dan in een verpakking de de consument aan rauw doet denken. Ik zie geen graten in een degelijke blikvoeding of worst voor als je bent vergeten ontdooien of wanneer je op vakantie gaat en vers niet lukt.
Kaela schreef:Jawel hoor, dan wordt het verpakt onder beschermde atmosferen. Net als heel veel humane levensmiddelen. Het wordt dan als het ware gevacumeerd met een speciaal gasmengsel, wat er voor zorgt dat binnen de verpakking de groei van micro-organismen stil komt te staan.
Kan het zijn dat je iets door elkaar haalt of ben ik mis? Bij mijn weten wordt verse voeding zoals bv voorgesneden groenten, veggieburgers, vlees,... verpakt onder een beschermende atmosfeer (dat gas is trouwens gewoon stikstof, maar het zorgt ervoor dat er bijna geen zuurstof in de verpakking zit, waardoor je dus ook nagenoeg geen bederving hebt). Bij zaken als blik, brik en dus ook die houdbare worsten zou ik denken ga je flink verhitten en dan vacium verpakken. Al vraag ik me terwijl ik dit typ wel af hoe ze dat doen met zo'n plastiekverpakking.
Beide kan, maar volgens mij gebruiken ze bij dit soort worsten gas (wat iets ingewikkelder is dan alleen stikstof, want dan gaat het eten vies smaken, het is meestal een mengsel).