Bloedwaardes binnen Lyme :-(

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Bloedwaardes binnen :-(

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jeetje, wat een fantastisch nieuws!! Gefeliciteerd!!
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Super zeg!!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Valerie
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Valerie »

Ondertussen zijn we enkele maanden verder. De spieropbouw is tot op heden super goed gelukt. Het 2 weken wandelen in de bergen en zwemmen in de stuwmeren heeft haar goed gedaan voor de spieropbouw. Ondertussen zijn we verder met de spieropbouw gegaan in de vorm van hydrotherapie (onder begeleiding).

Vorige week woensdag nog een sessie gehad en donderdag was ze "stijver". Maar goed dat kon gebeuren, dat wisten we. Dus bewust donderdag en vrijdag niets gedaan. Zaterdag sprong ze weer boven mijn hoofd uit, dus besloten ze kan wel weer een beetje ... Klein beetje gehoorzaamheid en daarna een keertje rond de tentjes revieren ... loopt ze toch met haar schouder vol op zo'n tentje :( Zaterdag niets te zien dus wel een beetje opluchting ... Zondag was het mis :-\ Koorts 40.1 graden en niets van wat ze de afgelopen maanden terug was. Besloten om tot maandag te wachten en advies van de DA te vragen wat ik het beste kon geven (weer prednison aangezien ze hier goed op reageerde vorige keer of ontstekingsremmers). Maandag de koorts gelukkig een beetje gezakt naar 39.5 maar in overleg met de DA toch maar weer besloten een prednison kuur van 2 weken te geven. Maandagmiddag eerste dosis gegeven. Dinsdagmorgen was de koorts helemaal weg (38,3), ze kreupelde nog wel iets. Vandaag is mevrouw springveer weer terug en moet je ze werkelijk rustig houden :-\

Meer en meer beginnen we te denken dat er in november vorig jaar toch iets mis is gegaan. Tijdens training kwam ze terug lopen na een vooruit te doen en ik gooi een bal tussen men benen door en ze jankt het uit. Kussentje vanachter op de voorpoot in 2. Niet mank of zo, maar irriteerde vanzelfsprekend en bloeden. Bij controle bij de dierenarts (wou het losse stukje eraf laten knippen), werd er niets ontdekt en besloten geen verdere stappen te doen aangezien ze eigenlijk nergens op reageerde. Toch voor de zekerheid nog een sessie bij een ortho manueel therapeut, maar ook hier groen licht. Kussentje moest blijven van de DA en zou vanzelf wel weer vast groeien aan de rest (wat ook weer gebeurde, al is het echt zo'n bultje op het normale kussen geworden). Natuurlijk met de 10 kilo extra van de pups (en daarna de nest pups) zal, mocht hier toch een blessure hebben gezeten, er niet goed aan gedaan hebben.

Voor deze keer houden we het (voorlopig) op overbelasting en de tik tegen het ijzer. Maar, aangezien het een sporthond is, willen we toch naar de toekomst proberen dit te zoveel mogelijk te voorkomen. We hebben gesproken over een scan te doen met de DA en de mensen van de hydrotherapie/manuele therapie, maar de kans dat daarop duidelijkheid wordt verschaft, is redelijk klein. Daarnaast heb ik al eens gedacht om een sessie accupunctuur met haar te proberen.

Kortom wat zouden jullie doen?

Even of topic ... de 3 pups zijn ondertussen uitgegroeid tot 3 prachtige dames van 6 maand :) Ze zijn voorgerontgend (heupen, ellebogen en rug) bij Maarten en goed bevonden :) De pups zijn nog steeds gek op moeders en moeders durft ze af en toe nog wel eens een wasbeurtje te geven. Pa dient vooral om op te slapen ::) en onze oude ... (of opa zoals we hem noemen) die leert ze alle kattekwaad en heeft met z'n bijna 12 jaar zijn nieuwe jeugd ontdekt!
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Zo spijtig dat het weer mis ging.....er is blijkbaar iets heel gevoelig voor en bepaalde belasting. Kon ze toch maar praten hé. Wel fijn dat die drie rakker er nog zijn en de andere mee de zorg voor hen draagt. Geniet ervan
Ik duim voor snel een duidelijkheid.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Poeh lastig. De klachten die ze krijgt zijn wel dermate ernstig (als ze zelfs aan de prednison moet) dat ik het zelf wel onderzocht zou willen hebben. En wat dan de beste manier is...? Als een scan je waarschijnlijk niks op gaat leveren is dat natuurlijk zonde maar waarom zou dat niks opleveren?

Acupunctuur lijkt me weinig zinvol op de momenten dat er niks met haar aan de hand is. Dat zou ik dan eerder bij een volgende "aanval" doen.

Ter preventie zou ik wel Golden Paste (kurkuma, papje met zwarte peper en olijf of kokosolie, recept in de bieb) gaan geven.
Valerie
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Valerie »

In principe hoefde ze niet aan de prednison. Ontstekingsremmers konden ook. Er is enkel gekozen voor Prednison aangezien ze hier vorige keer zo goed op reageerde. Ik heb haar sinds zondag ook traumeel gegeven (3 tabltten per dag) en ze krijgt vanaf zondag ook golden paste (aangezien "opa" dat hier ook krijgt en het er super op doet). Dus of hierdoor de koorts nu gezakt was maandag (met een halve graad), valt moeilijk te voorspellen. En om het risico te nemen dat ze nog enkele dagen met pijn moest rondlopen vind ik ook niet nodig. Dus vandaar de keuze naar een kuur Prednison.

Zou heel graag hebben dat ze kon praten, al denk ik dat ze dan ook niet meer stil te krijgen is ;) Ze is heel erg enthousiast, misschien wel TE en heb ik me door dat enthousiasme mee laten slepen en teveel gewild. Elke dag trainen, fietsen, wandelen, duurtraining, zwemmen, spieropbouw hydrotherapie enz enz Daarnaast dan nog het spelen met de puppen enz. waardoor de spieren enkel 's nachts rust kregen. Misschien overdag toch maar elke dag weer een paar uur "verplichte rust", net zoals we met de puppen ook doen. Of evt puur spier/pees of puur spieropbouw bijgeven.

Waarom een scan niets zou opleveren, ja goede vraag ... omdat vele mensen zeggen dat de kans klein is dat er iets uitkomt. En ik dan zeker wil weten dat er geen andere opties zijn waarop ik meer kans op slagen heb om te weten te komen wat er (evt) mis is.
sella

Bericht door sella »

Ik stuur de energie met detectie werk, wordt het hoofd ook lekker moe van terwijl het niet veel van de spieren vraagt omdat je het aan de specifieke hond kan aanpakken.
Van drie keer een zoeksessie zijn ze hier echt goed moe van en slapen bijna 3 uur aan een stuk door nadien, hoef je ook geen extra rust in te lassen omdat ze het zelf nemen.
Valerie
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Valerie »

sella schreef:Ik stuur de energie met detectie werk, wordt het hoofd ook lekker moe van terwijl het niet veel van de spieren vraagt omdat je het aan de specifieke hond kan aanpakken.
Van drie keer een zoeksessie zijn ze hier echt goed moe van en slapen bijna 3 uur aan een stuk door nadien, hoef je ook geen extra rust in te lassen omdat ze het zelf nemen.
Das een leuk idee! Elke morgen zoeken ze met z'n 6en wel in het gras naar brokjes of zelfgemaakte snoepjes. Daar zijn ze al bij al gemiddeld 45 min mee bezig. Maar rust is er daarna jammer genoeg niet bij. Daarnaast ga ik met Zena (en de rest natuurlijk ook) gewoon speuren (IPO) maar dan meestal net wat meer uitdagend. Dit meestal momenteel 2 à 3 x per week. De pups hebben we weken dat ze elke dag of 2x per dag speuren. Wat gebruik je voor te detecteren? Heb al gezien dat je zelfs met koffie kunt experimenteren voor detectie :) En beginnen bv met emmers en in 1 daarvan het "detectiemateriaal"?
Valerie
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Valerie »

sella schreef:Ik stuur de energie met detectie werk, wordt het hoofd ook lekker moe van terwijl het niet veel van de spieren vraagt omdat je het aan de specifieke hond kan aanpakken.
Das een leuk idee! Elke morgen zoeken ze met z'n 6en wel in het gras naar brokjes of zelfgemaakte snoepjes. Daar zijn ze al bij al gemiddeld 45 min mee bezig. Maar rust is er daarna jammer genoeg niet bij. Daarnaast ga ik met Zena (en de rest natuurlijk ook) gewoon speuren (IPO) maar dan meestal net wat meer uitdagend. Dit meestal momenteel 2 à 3 x per week. De pups hebben we weken dat ze elke dag of 2x per dag speuren. Wat gebruik je voor te detecteren? Heb al gezien dat je zelfs met koffie kunt experimenteren voor detectie :) En beginnen bv met emmers en in 1 daarvan het "detectiemateriaal"?
sella

Bericht door sella »

Ik heb ook 2 dh werklijn, de detectie brengt veel meer rust dan speuren, of eten zoeken.
sella

Bericht door sella »

Oh ik gebruik geld, omdat die van mij veel dingen ehm zaaaiiii vinden. Geldgeur is erg moeilijk en ze gaan er vol voor.
Grappig ook als je met ze in een tuincentrum loopt en iemand heeft een tiet papiergeld in de kontzak. 2pointende neuzen ;D
Valerie
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Valerie »

sella schreef:Oh ik gebruik geld, omdat die van mij veel dingen ehm zaaaiiii vinden. Geldgeur is erg moeilijk en ze gaan er vol voor.
Grappig ook als je met ze in een tuincentrum loopt en iemand heeft een tiet papiergeld in de kontzak. 2pointende neuzen ;D
Onze oude heeft dat dus met wiet :-[ Nooit aangeleerd, op een gegeven moment kwam er iemand binnen in huis en de neus ging gelijk die kant op. Onze oude kreeg de kans, en was ermee weg ... Komen we nu iemand tegen met iets in z'n zak yep ... dan moeten we As vasthouden want hij gaat gelijk snuffen en ambeteren tot hij het heeft ... Dus ben wel wat voorzichtig wat dat betreft :) Ik heb nog koperen pijpjes en zo liggen, dat zal ook vast wel moeten lukken.

Hoe ben je eraan begonnen. Met emmers of zo en dan in 1 emmer het detectiemateriaal?
sella

Bericht door sella »

Ik heb er les in en we zijn met echte detectie boxen aangeleerd. Wietzakjes liggen hier overal in de wijk dus dat is al vervuild.

De start was met 2 open boxen en 1 positief met beloning en geld om de aanwenning makkelijk te maken en te wennen aan de detectie geur.
Thuis oefen ik met het geld in doosjes. Ook met loze doosjes, echter dat is pas als ze ruimte zoeken kunnen.
Ze vinden het geweldig en je moet ook goed oppassen met geheugen werking. Shay de jongste is heel gedreven die vliegt eerst alles af waar ik ooit weleens wat heb verstopt.
Enige lastige met geld is dat het briefjes zijn voor de inktgeur en dat het er best een paar moeten zijn, dat ik het niet buiten het erf durf te verstoppen.
Ik weet niet in welke regio je woont, er zijn best wel veel speurhondenscholen die ook detectie aanbieden.

Die van mij zijn erg zacht met mensen omdat ik nooit ipo het gedaan en het in andere vormen uiting laat geven.
Valerie
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Valerie »

sella schreef:Ik heb er les in en we zijn met echte detectie boxen aangeleerd. Wietzakjes liggen hier overal in de wijk dus dat is al vervuild.

De start was met 2 open boxen en 1 positief met beloning en geld om de aanwenning makkelijk te maken en te wennen aan de detectie geur.
Thuis oefen ik met het geld in doosjes. Ook met loze doosjes, echter dat is pas als ze ruimte zoeken kunnen.
Ze vinden het geweldig en je moet ook goed oppassen met geheugen werking. Shay de jongste is heel gedreven die vliegt eerst alles af waar ik ooit weleens wat heb verstopt.
Enige lastige met geld is dat het briefjes zijn voor de inktgeur en dat het er best een paar moeten zijn, dat ik het niet buiten het erf durf te verstoppen.
Ik weet niet in welke regio je woont, er zijn best wel veel speurhondenscholen die ook detectie aanbieden.

Die van mij zijn erg zacht met mensen omdat ik nooit ipo het gedaan en het in andere vormen uiting laat geven.
Ik woon in Belgie, in de buurt van Aarschot. Ik heb het geluk dat ik zelf ook wat ruimte heb en evt ook nog een loods. Ik ben niet afhankelijk van andere locaties, dus geld zou inderdaad kunnen. Ik train een hoop thuis (IPO, ringtraining voor show en heb ook een tijd behendigheid gedaan). Wat ik wel eens doe is bv een voetbal verstoppen en die moeten ze dan (stuk voor stuk) gaan zoeken. Natuurlijk altijd op een andere plek (soms op de grond, soms in een blokhut, soms in een boom, ...). Ik vind het erg belangrijk (aangezien ik veel vraag van de honden), dat ze in goede conditie verkeren, dus cavaletti, zwemmen, enz enz behoren bij de regelmatig terugkomende zaken. Natuurlijk worden ze met regelmaat gecontroleerd.

Ik heb momenteel 6 DH's (allemaal werklijn) 4 teven en 2 reuen :) Leuk dat er nog iemand met werklijn hier op het forum zit :)
sella

Bericht door sella »

Caveletti is geweldig, cirkeltraining ook. Dat is fijn dat je dat lekker op eigen terrein kan. Nardac hoopers is ook heel leuk, kan je evt zelf maken met electrabuizen. Dat is geschikt voor pups, oudjes, gebleseerde honden en gewoon supergezonde honden kunnen lekker snel een parcours doen.
Ik weet niet of je do as i do kan? Is ook heel leuk om samen te doen zonder dat het heel veel vraagt van het lichaam van de hond.
2 kerels hier en dat is nu ook de max qua ruimte.
Zemmen ect is hier ook gewoon en niet ter vermaak van de geest zeg maar.

Ik doe ook met detectie om en om, het is best vermoeiend en je wil wel altijd met een positief resultaat eindigen.

Wij hebben helaas veel blesurres gehad met de mannen dus vandaar ook gezocht naar dingen die het hoofd moe maken.
Hersenwerkjes worden ze eerder hyper van dan lekker moe in het hoofd.

Plaats reactie