Zere poot, hotspot en kennelhoest; project gipsspalk

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Zere poot, hotspot en kennelhoest

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kaio schreef:Ik liet foto's altijd nemen in Eersel, zijn er bekwaam in, kan dus zonder roesje, ook met het inschatten van wat er te zien is op de foto zijn ze bekwaam. Ook meerdere DA's om te kijken eventueel.
Tja het kost je meestal een consult en rontgenfoto oef weet het niet precies meer iets tussen de 50-80 euro als ik me niet vergis. Ligt er denk ik aan hoe veel hoe lang en hoe precies. Maar goed denk dat het apparaat gebruiken de hogere kosten zijn dan de hoeveelheid foto's.
Geen idee wat je verder kunt rontgenen voor je beer, achterpoot was het he? Hak of knie? Je zou knie,hak en heup kunnen doen. Dan weet je dat de pijn in een deel van de poot niet door ontlasting van een ander deel van de poot komt.

Ja dat zeker! Maar ik dacht meer nog aan rug, nek, ellebogen, omdat ie er dan toch ligt?
Ze moeten op hun rug ofzo ergens in liggen toch? Denk niet dat hij dat nu zonder roesje zal doen... hij niest nog steeds wat na van de kennelhoest...
He gets. Ik wordt er toch wel zenuwachtig van zeg. Opereren gaat echt gedoe geven...
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

eelke schreef: Ja dat zeker! Maar ik dacht meer nog aan rug, nek, ellebogen, omdat ie er dan toch ligt?
Ze moeten op hun rug ofzo ergens in liggen toch? Denk niet dat hij dat nu zonder roesje zal doen... hij niest nog steeds wat na van de kennelhoest...
He gets. Ik wordt er toch wel zenuwachtig van zeg. Opereren gaat echt gedoe geven...
Voor de heupen moeten ze op de rug in ieder geval.
Ellebogen niet, op buik liggen, maar wel de kop omhoog/aan de kant.
Knieen uhm weet ik niet, kan me ook alleen zij en rug bedenken.
Denk dat je ook moet bedenken wat allemaal zinnig is om op de foto te zetten, samen met je DA.

Niet gelijk aan opereren denken, pezen hebben ook altijd lang nodig :-*
Maar kan me goed indenken dat je zenuwachtig bent.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hmmm ja, we gaan het zien inderdaad. Maar ik heb dit nog nooit aan de hand gehad, dus wil wel een beetje voorbereid zijn. Al snap ik dat er verder weinig over te zeggen valt...

Ik denk niet meteen aan opereren, maar goed, alle dingen zijn gedoe. Gijs is natuurlijk ook nog steeds wel een hond met een steekje los. Die kan niet goed zonder beweging, afleiding en zijn ei kwijt kunnen.

Nou ja. Eerst vrijdag maar afwachten.

Oh ja, ivm nuchter... als we weggaan krijgen ze hier altijd een snoepje. Is het een ramp als ie daar een mini stukje van krijgt als mijn vriend vrijdag ochtend vroeg gaat werken?
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Nuchter zijn is meer dat ze van een roesje of narcose niet overgeven. En de maag leeg is bij operaties ed.
Dus een inimini snoepje voor een grote beer lijkt me er wel vanaf kunnen hoor :)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja he? Anders is hij weer van slag omdat het anders gaat dan anders ::)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef:Maandag liep hij ineens prima. Gisteren weer slecht, en vandaag ook, dus vrijdag mogen we ons melden bij de dierenarts. Eerder ging niet, wilde wel dezelfde als die hem al gezien had.

Misschien stom hoor, maar hebben jullie enig idee van de kosten zijn van foto's laten maken? En als hij dan toch onder een roesje moet, is het dan verstandig om ook meteen andere delen op de foto te zetten, en welke dan?

Aaaah balen! Hopelijk vinden ze wat hem zo zeer doet.
Hier was ik voor longfoto's zonder roesje 95 euro kwijt.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Wij waren voor foto's maken iets van 45 euro per foto kwijt, dus dan is het maar net hoeveel je er maakt. En het consult dan nog.

Wat nog meer op de foto, tja, dat vindt ik lastig. Als hij geen klachten aan de voorhand heeft, zou ik dit niet op de foto zetten. Foto's dienen altijd een amnese aan te vullen. Ga je ze nemen zonder reden, heb je best kans dat je dingen gaan zien die helemaal geen probleem zijn.

Indien foto's van de poten geen uitsluitsel geven zou ik denken aan de rug (lendewervels t/m het bekken) en de nek. Pootproblemen kunnen ook vanuit beknelling in die delen komen.

Een mini koekje hoeft geen punt te zijn hoor. Wij voerden Oscar best veel toen op die manier er nog een spuit in te jassen was. Hoe minder hoe beter, maar een klein hapje smorgens hoeft geen punt te zijn.

Sterkte, het is gewoon niet leuk om je zo zorgen om je Beer te maken :(
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Duidelijk. We gaan het morgen maar zien met 'm dan. Vanavond nog maar even goed doornemen wat we nu aan hem zien, want wat me bv opvalt is dat hij echt moeite heeft met opstaan, terwijl hij met uitlaten gerust op de zere poot staat om tegen een boom te piesen... wel vreemd.
sella

Bericht door sella »

Dat kan heel goed uit de onderrug ook komen. Moeite met opstaan kan ook uit de onderrug komen, dan kan je wel op je poot staan plassen, omdat dit "even"is.

Hij zet verder, als hij is opgestaan, wel netjes zijn voet neer? Niet met een draai uit de knie of wat dan ook?
Als je partner voor je loopt met hem, en je kijkt kritisch hoe hij loopt zie je dan verschil?
Als ze dan iets snellere pas lopen, zie je dan een verandering in de cadans?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

eelke schreef:Duidelijk. We gaan het morgen maar zien met 'm dan. Vanavond nog maar even goed doornemen wat we nu aan hem zien, want wat me bv opvalt is dat hij echt moeite heeft met opstaan, terwijl hij met uitlaten gerust op de zere poot staat om tegen een boom te piesen... wel vreemd.
Zie je ook na slapen problemen met opstaan?
Zo ja zou je mogelijk ook aan artrose kunnen denken :-\
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hij loopt juist liever door dan dat hij langzaam loopt.
Hij zet zijn poten altijd wat gedraaid naar binnen weg, hij is 'toontredig' gebouwd zeg maar.

Hij heeft nu steeds problemen met opstaan. Het lijkt wel of hij er de kracht niet voor heeft. Half omhoog komen en dan met moeite verder op krabbelen.

Heb nu al het volgende lijstje;
Moeilijk opstaan
Stijf lopen, met zijn kop laag
Af en toe een hink tijdens het lopen, met name als hij een korte draai moet maken
Trillende poten als hij ligt
Met plassen gebruikt hij zijn 'zere' achterpoot wel gewoon om op te leunen/staan
Als hij zit dan het liefst op linker of rechterbil (scheef dus) met de andere poot gestrekt.

Nou ja, toch morgen eerst maar eens afwachten...
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Kun je filmpjes maken? Ik nam die mee naar de DA. In alle gangen. Vooral ook in een langzame stap. Draf is veel makkelijker voor een hond om kreupelheid te verdoezelen, zeg maar. Ik heb een keer een workshop honden massage gevolgd en daar hadden ze een filmpje van een hond in draf en dat zag er best aardig uit. Maar dezelfde hond in stap... was dramatisch.

Dat moeilijke opstaan doet mij ook het meest aan de rug denken. Spot heeft een rug/pootblessure gehad, wij denken na een fijne actie van Shadow (zo leuk, je broer aan zijn staart ondersteboven trekken) en die hees zich toen eigenlijk op aan zijn voorpoten. Snap je wat ik bedoel? Hij is enorm opgeknapt van chiropractie & balans oefeningen.

Overigens was er op zijn rug & heupfoto's niks te zien, maar hij had wel degelijk blokkades en een verkorte spier aan de binnenzijde van zijn achterpoot. Hij liep toen met een achterpoot die naar buiten zwiepte ipv rechtdoor bewegen. Die poot op zich kon hij best op staan, maar hij kon hem niet goed bewegen.

Sterkte en succes bij de DA!
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Toen Kaio een dik jaar geleden moeilijk overeind kwam, lag het aan de voorhand, schouder en nek spieren. Hij kwam ook half omhoog, maar daarna moet een newf even kracht zetten met zijn voorhand om zijn achterkant eronder te kunnen gooien.
Fysio heeft toen immens goed geholpen! Zij voelde het eigenlijk veel beter dan een DA eerlijk gezegd.
Als er niet zo duidelijk iets uit de foto's komt kan ik je alleen maar zeggen fysio!

En idd bij draf ziet gangwerk er vaak beter uit dan bij echt langzame pas. Ok het is ook voor honden natuurlijker om sneller te lopen. Maar liever niet langzaam willen lopen kan ook komen omdat ze dan iets proberen te ontlasten, gebruik je iets korter nl.

Met Fozzy ook naar fysio geweest na zijn ED operatie, bleek dat zijn schouder ook goed vastzat,. Hij maakte zijn pas nooit af. Soms komt het toch ergens anders vandaan dan je zou denken. Bij hem zag je zijn achterpoot ook wel weer fout gaan maar dat was weer ter correctie.

Oo nu maak ik je alleen maar weer in de war denk ik :-[
Maar goed iets zit niet lekker, gezien moeilijk opstaan en stijf lopen. Hoop dat het ' alleen maar ' spieren zijn
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nee hoor, alle meningen ervaringen en dingen zijn welkom. Ik hou ze allemaal in mijn achterhoofd, moet nu gaan werken, en dan is het al bijna morgen. Voor mij nu goed duidelijk dat we ons dan niet alleen op die poot moeten focussen (al hebben ze de vorige keer ook zijn rug gecheckt hoor).

Bedankt allemaal!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Pffff zo weer terug thuis. Gijs zijn emmertje zit wel vol nu denk ik. Half uur wachten in een enorm drukke wachtkamer met blaffende honden en wauw wat een grote hond joelende mensen. Ben maar buiten gaan staan.

Toen natuurlijk nog weer onderzoeken. Zijn hak was nog steeds dikker en warmer. Dus op de foto. Die mega knappe guppenmup heeft dat zonder narcose gedaan. In de houdgreep, en het was echt niet fijn voor hem (hij was natuurlijk al behoorlijk aan het hijgen van de stress, nog steeds restjes van de kennelhoest, en dan ook nog een foto op je zij en een op je rug, terwijl je helemaal klem ligt = niet tof). Maar het lukte dus.

Bot was intact, alleen wel een ontsteking van de (Achilles) pees te zien. Op de röntgenfoto is niet goed te zien of de pees nog in tact is, en omdat het nu al een aantal weken is, zijn we doorverwezen naar de orthopeed. Daar kunnen we as maandag al terecht!

Nu maar beide even bij komen. Ik heb slappe armen van het in bedwang houden van 75 kilo boze beer, en Gijs is er nog onrustig van. Hij heeft nu weer pijnstillers gekregen, en moet verder echt absolute rust houden.

De draak was wel slim hoor. Die frutselde mooi zijn voorpoot tussen tafel en muur, zodat we hem niet op zijn zij konden leggen. Hij had ook geen 2 cm groter moeten zijn want dan had hij niet onder het röntgenapparaat gepast. ::)

En complimenten voor de dierenarts en assistenten. Want ik had echt noooooit gedacht dat dit zo zou gaan lukken zeg. En die tillen dan toch maar mooi zo'n grote hond een tafel op!

Plaats reactie