Siberienne schreef:Dat is wel een interessante manier van testen. Maar ik denk dat dat inderdaad heel moeilijk is om dat nu perfect te doen. Omdat je gewoon nog niet veel echte rij-ervaring hebt.
Ik ging een keer remmen op de snelweg omdat ik zoiets had van "die knuppel komt zo naar links zetten op de snelweg want hij heeft mij niet gezien" en dat was ook zo. Zegt mijn moeder "hoe wist je dat nou" ( zij heeft geen rijbewijs) en ik had geen idee maar ik "wist' het. Dat had ik in het begin, toen ik net begon met rijden beslist niet.
Naderhand las ik een boek "Blink" van Malcom Gladwell en dat gaat over beslissingen nemen in een fractie van een seconde en hoe dat werkt in ons brein. En daarin zegt hij ook, dat door het veel te doen, je dat ontwikkelt. Dat wordt vaak intuïtie genoemd maar eigenlijk is het het onbewust verwerken van heel veel informatie en dat goed interpreteren. Is eigenlijk een machtig interessant boek. Kwam erop via een boek over het trainen van honden trouwens, dat het aanhaalde in het hoofdstuk "Hoe weet je of een hond gaat bijten".
Klopt het inschatten van hoe anderen gaan reageren is best wel moeilijk.
En dan moet er nog goed op reageren, ik schrok laatst van iemand op de snelweg die op in/uitvoeg strook reed. Toen ik de uitvoegstrook op wilde ging hij ineens versnellen terwijl hij daarvoor al een tijdje rustig schuinachter mij reed en ik ook goed gekeken had of er ruimte was. Ik reageerde opzich snel genoeg om weer naar links te gaan maar in mijn schrik stuurde ik veel te hard in en was zonder de ingrijp van mijn instructeur zo een baan naar links opgeschoven.

Maarja, daarom heb ik ook nog les.
Sommige dingen had ik van de theorie denk ik juist makkelijk gevonden als ik nog geen les had gehad. In het echt reageer je toch anders dan het boek voorschrijft omdat er nou heel veel verschillende situaties zijn. Iemand in de theorieles had ook nog nooit gereden en zij deed het erg goed, ze had bewust gekozen voor deze volgorde. Zij kon zich volledig richten op wat het boek zei en met die denkwijze reageren zonder gehinderd te zijn door na te denken hoe zij in zo'n situatie zou reageren.
Die boeken klinken wel interessant, mijn to-read lijstje wordt steeds langer. XD
Als iemand het trouwens interessant vind om te kijken wat voor vragen het nou zijn:
oefenexamen
De gevaarherkenning wordt op dezelfde manier gesteld als met het examen, de kennis en inzicht vragen zijn wat onduidelijker doordat ze hier foto's gebruiken en tijdens het examen gebruiken ze animaties met eventuele knipperlichten.