Met mensen is het vaak "niet zo nieuwsgierig jij, nieuwsgierig aagje" als Shadow gedag wil zeggen wat vaak leidt tot of "oh hij mag best even snuffelen hoor" en een knuffel voor de mannen of ontspanning bij de andere mens, die snapt dat ze niks akelig van plan zijn en ze gewoon door kan lopen.
Ik vond het trouwens wel triest dat ik een keer met Spot, toen 9 weken oud, bij de supermarkt stond en meneer zat op zijn dikke puppygat met open mond naar de schuifdeuren te kijken en de mensen die er liepen en ... nou ja, je kent dat, pup onder de indruk van de groooote wereld. Komt er een moeder aan met een meisje van een jaar of 8. Zegt moeder "wilt u aan de kant gaan mevrouw, want mij dochter wil bij haar fiets en de durft er niet langs want ze is bang voor honden" En dan denk ik, dan heb je het als kind in NL toch zwaar, als je dit al eng vindt. Spot keek nog niet eens naar haar, reageerde niet op haar. Ipv dat die moeder zegt "loop er maar langs niks aan de hand" ....
Overigens; misschien moeten we ook na gaan denken over losloopzones voor kinderen. Ik vind het echt niet kunnen hoor. Laatst nog, loop ik rustig met mijn meneren, komt er ineens een meisje gillend aanrennen en valt zo Shadow om zijn nek en geeft hem een zoen. Echt waar. Zo smerig eigenlijk.
Of het kind dat zomaar ineens probeerde te gaan paardje-rijden op Chenak. Aan zijn oren heb ik hem eraf getrokken (
Of die keer dat er 6 kinderen gillende met stokken op ons af kwamen rennen, joelende "een wolf een wolf". Doodeng....
----ok, ironie knop uit ----
Nee, ik meen het niet. Ik kan zo genieten van ontmoetingen tussen kinderen en mijn honden. Chenak was dol op kinderen en Shadow nu ook. Eindeloze fascinatie voor de dat kleine grut. En allebei zo super voorzichtig en lief. Dat heb ik ze niet aan hoeven leren, is niet mijn verdienste en het is zo leuk.
Ik stond een keer met mensen te praten die twee prachtige blonde meisjes bij zich hadden. Spot en Shadow waren denk ik een maand of 7 oud. Het oudste meisje vond Spot heel mooi maar Spot was door een akkefietje met een kind dat gillend achter hem aan was gerend, een beetje verlegen. Heel goed uitgelegd, meisje heel lief onder zijn kin kriebelen echt een top ontmoeting. Ondertussen was Shadow achter mijn rug om naar het tweede meisje gelopen. Die was een stuk kleiner, zat op een sleetje dus precies ogen op neushoogte van Shadow, En die snuffelde, zij aaide met dat kleine handje en ineens gaf hij heel voorzichtig een heel klein likje over haar neus. Oeps. Meisje keek even van "yuk, nat" en begon toen te giechelen. De ouders lachten mee en Shadow stond zo blij te zijn.
Ik weet nu dat Shadow kusjes geeft, dus als kindjes willen aaien, dan mag dat maar ik waarschuw wel dat hij kusjes uitdeelt. En dan heb ik weer een hond die staat te genieten als er vijf kindjes om hem heen staan te kraaien en aaien. Is zo leuk.
En dat meisje dat hem om de nek vloog : daar hadden ze dus thuis ook honden. "Oh kijk een husky wat leuk, wij hebben thuis ook husky's". Blijkbaar vinden die ook veel goed. Maar ik heb haar toch gevraagd dit niet meer zo te doen. Als ze dit zo bij Spot had gedaan, had ze zomaar een hap in haar neus kunnen hebben. Die vindt dit soort acties namelijk niet een goed idee. Aaien mag, knuffelbeer in het kwadraat als hij je kent maar zoenen van vreemden - daar doet meneer niet aan, en geef hem eens ongelijk.
Het jongetje dat op Chenak ging rijden heb ik er aan zijn arm vanaf getrokken. Was een groep scouting kinderen die om ons heen stond. De leidster gaf hem ook nog even op zijn kop. Ik vraag me wel af of ik dit heden ten dage nog steeds kan doen, of dat ik dan een probleem als er een overbezorgde mams in de buurt is.
Hmmm ik weet niet of dit nu iets bijdraagt aan de discussie maar echt, de meeste hondmoetingen met kinders zijn gewoon leuk. Toffe kinderen die Spot over zijn verlegenheid heen hebben geholpen. Zeker 1 kind dat niet meer bang is van honden na een ontmoeting met Janouk (ze wil het nu niet eens meer geloven, dat ze ooit bang was, zo grappig). Ouders die bedanken voor uitleg hoe je het beste een hondje kan aaien. Ik vind het gewoon heel leuk. En ja, Shadow heeft ook een keer ongevraagd, in een onbewaakt ogenblik een klein jongetje een zoen gegeven. En Janouk heeft 1x in zijn hele leven een kind omver gesprongen. En ja, ik vind dat vervelend. Maar kom op zeg, het kan toch een keer gebeuren. Dan kun je toch ook op een normale toon daar even over praten. Echt hoor, ik vind dat er soms van kleine dingen wel enorme drama's worden gemaakt tegenwoordig.