Minder fijne update, na 3 weken goed nu weer een abces:-( teef harde grote bult in tepel, opengeklapt. Herstel
Moderator: Lizzy
Re: zogende teef harde grote bult in tepel, opengeklapt, nu herstel, Hulp medicijnen/ab ivm melkgifte pups wel of niet?
Dit zijn lastige vragen die je stelt.
Over de Doxycycline heb ik al eerder geschreven dat dit niet de bedoeling is dat je dit aan zogende teven geeft. Zie ook: http://www.peteducation.com/article.cfm ... 09&aid=856 en dan bij Tetracyclines (Doxycycline, Oxytetracycline).
De een zou het risico wel nemen. De ander niet. Nou zijn de pups al bijna 5 weken oud. Dus in principe kunnen ze veilig afgespeend worden. Maar je kunt de tieten niet laten voor wat ze zijn. Ze maakt daarvoor waarschijnlijk nog teveel melk aan en dan loop je het risico, als dit niet af wordt genomen, je wederom mastitis krijgt bij haar. Dus of je haalt het er zelf uit. Of je laat het de pups doen. Als je besluit de pups niet bij de moeder meer te laten drinken, dan doe je er goed aan om de melk productie zo snel mogelijk omlaag te halen. Minder eten, steeds minder vaak melk afnemen (alleen als het moet).
Wat je moet doen: ik kan die beslissing niet voor je nemen, dat zul je zelf moeten doen.
Je had trouwens gisteren geschreven dat ze ook nog tabletten doxy krijgt. Dus we hebben het hier niet alleen over de injectie, toch?
Over de Doxycycline heb ik al eerder geschreven dat dit niet de bedoeling is dat je dit aan zogende teven geeft. Zie ook: http://www.peteducation.com/article.cfm ... 09&aid=856 en dan bij Tetracyclines (Doxycycline, Oxytetracycline).
De een zou het risico wel nemen. De ander niet. Nou zijn de pups al bijna 5 weken oud. Dus in principe kunnen ze veilig afgespeend worden. Maar je kunt de tieten niet laten voor wat ze zijn. Ze maakt daarvoor waarschijnlijk nog teveel melk aan en dan loop je het risico, als dit niet af wordt genomen, je wederom mastitis krijgt bij haar. Dus of je haalt het er zelf uit. Of je laat het de pups doen. Als je besluit de pups niet bij de moeder meer te laten drinken, dan doe je er goed aan om de melk productie zo snel mogelijk omlaag te halen. Minder eten, steeds minder vaak melk afnemen (alleen als het moet).
Wat je moet doen: ik kan die beslissing niet voor je nemen, dat zul je zelf moeten doen.
Je had trouwens gisteren geschreven dat ze ook nog tabletten doxy krijgt. Dus we hebben het hier niet alleen over de injectie, toch?
Re: zogende teef harde grote bult in tepel, opengeklapt, nu herstel, Hulp medicijnen/ab ivm melkgifte pups wel of niet?
Links of rechtsom zit er teveel melk in de tieten en dat moet eruit. Wie het dan ook doet, jij of de pups.
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Dit is de info over de doxycycline dus als het voor baby's veilig is lijkt me dat ook voor pups..
Helaas gaat dat in dit geval niet op. Heb je een PB gestuurd.
Mag ik vragen waarom via PB? Ik denk dat deze informatie voor ons ook wel interessant is?MillyMol schreef:Helaas gaat dat in dit geval niet op. Heb je een PB gestuurd.
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Dankjewel Lizzy, ze krijgt indd doxycycline voor 7 dagen vond met in het nl de bijsluiter dat baby's dan gewoon borstvoeding mogen krijgen als het minder dan drie weken word ingenomen. Hier blijft het zeker onder de 2 weken. staat minimaal te geven 7 dagen. tot maximaal 14 dagen.Lizzy schreef:Dit zijn lastige vragen die je stelt.
Ga de website nu lezen,
De da zegt dus dat de medicijnen gewoon kunnen voor de pups maar t niet goed is voor mams, wat jullie me vertellen en mij ook lijkt dat de melk er juist uit moet en die pups daar 100 x beter in zijn dan ik, dus als het alleen kans op verkleuring van tanden en botten, niet schadelijk maar alleen gelige verkleuring (kans) dan vind ik dat niet zo erg. Als het alleen verkleuring is en geen schade aan de pups, niemand gaat er hier mee fokken of naar shows dus als de tandjes wat geliger zijn is dat maar zo..
Ik heb het liefst zo snel mogelijk de melk eruit zodat er niet weer een ontploffing in de tepels komt.
Bedankt voor alle info en sites en tips,
Die pustiet mag daar aan gedronken worden of die gewoon op laten drogen en met rust laten?
Het is altijd lastig iemand echt iets de adviseren zonder de hond te kunnen zien,
Ik ben oprecht erg dankbaar voor alle adviezen van jullie allemaal!
En middels fotos kunnen jullie daardoor beter adviseren en daarnaast moet ik ook naar mijn gevoel luisteren en dan gaat de teef boven alles en dan maar kan op gele tanden van de pups. ( kan nergens vinden dat dit schadelijk is, lijkt me niet als een baby gewoon borstvoeding mag hebben mits onder de drie weken toegediend)
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Lizzy, Ik had een PB gestuurd, ivm de gisteren gestuurde info adviezen voor doxycycline. En om sneller antwoord te krijgen of ik de pups mag laten drinken zal de reactie even kopiërenLizzy schreef:Mag ik vragen waarom via PB? Ik denk dat deze informatie voor ons ook wel interessant is?
Laatst gewijzigd door Galapagosdogs op zo 21 aug 2016, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Lizzy, Ik had een PB gestuurd, ivm de gisteren gestuurde info adviezen voor doxycycline. En om sneller antwoord te krijgen of ik de pups mag laten drinken:Lizzy schreef:Mag ik vragen waarom via PB? Ik denk dat deze informatie voor ons ook wel interessant is?
Hier het antwoord van MillyMol:
Je kunt doxycycline niet combineren met zogende pups.
Zie ook hier: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -tabletten
Sterkte!
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Super bedankt voor de snelle reactie!MillyMol schreef:Helaas gaat dat in dit geval niet op. Heb je een PB gestuurd.
Ik zou zo een nieuwe dosis moeten toedienen,
Zou ik nog over kunnen stappen op amoxicilline? die wel veilig is voor de pups? Of is dit echt uit Den boze..
( heb echt 0,0 verstand van medicijnen en ben er ook niet zo fan van) maar als het moet dan moet Het.
Ik had die bijsluiter indd ook al gelezen maar die was wat uitgebreider daar stond verder dezelfde info over de ratten en konijnen maar stond bij dat het op honden nooit getest is dus het eigenlijk onduidelijk is of het wel of niet Kan..
Maar beter niet dus.
Mmm weer terug bij af nu..
Je bent niet terug bij af. Je bent al een heel stuk verder omdat het feitelijk allemaal rustig is nu. De tiet is open, de troep eruit en is geslonken. Moeders heeft geen koorts meer en voelt zich prima. Een stuk verder dus dan gisteren. Amox, heb ik al eerder geschreven, is veilig voor pups. Of het verstandig is om over te stappen durf ik niet te zeggen. Een AB kuur moet gewoon een paar dagen gegeven worden ivm resistent wordende bacterieen.Galapagosdogs schreef:Super bedankt voor de snelle reactie!
Ik zou zo een nieuwe dosis moeten toedienen,
Zou ik nog over kunnen stappen op amoxicilline? die wel veilig is voor de pups? Of is dit echt uit Den boze..
( heb echt 0,0 verstand van medicijnen en ben er ook niet zo fan van) maar als het moet dan moet Het.
Ik had die bijsluiter indd ook al gelezen maar die was wat uitgebreider daar stond verder dezelfde info over de ratten en konijnen maar stond bij dat het op honden nooit getest is dus het eigenlijk onduidelijk is of het wel of niet Kan..
Maar beter niet dus.
Mmm weer terug bij af nu..
Ik lees in de bijsluiter van Doxy alleen over verkleurende tanden en botten en als dat het enige is dan weet je mijn antwoord al. Ik zou dat risico gewoon nemen in het belang van de moederhond. Die tieten moeten nu eenmaal leeg en pups kunnen dat beter dan jij. Maar het is jouw hond en jouw beslissing. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Toen onze Amber een zware longontsteking had en 15 pups van 2 dagen oud is ze ook voor een paar dagen op AB gezet die schadelijk was voor pups. We hadden geen andere keuze. Jouw keuzes zijn ook niet talrijk helaas, maar als je aan Amox kunt komen en kunt overschakelen is dat altijd veiliger. Tip voor de toekomst: zorg dat je altijd een kuur Amox in huis hebt liggen. Laat het desnoods via het buitenland komen. Dierenartsen op het eiland zijn niet rijkelijk toegerust met medicatie zo te lezen.
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Bedankt!!Erna schreef:Je bent niet terug bij af. Je bent al een heel stuk verder omdat het feitelijk allemaal rustig is nu. De tiet is open, de troep eruit en is geslonken. Moeders heeft geen koorts meer en voelt zich prima. Een stuk verder dus dan gisteren. Amox, heb ik al eerder geschreven, is veilig voor pups. Of het verstandig is om over te stappen durf ik niet te zeggen. Een AB kuur moet gewoon een paar dagen gegeven worden ivm resistent wordende bacterieen.
Ik lees in de bijsluiter van Doxy alleen over verkleurende tanden en botten en als dat het enige is dan weet je mijn antwoord al. Ik zou dat risico gewoon nemen in het belang van de moederhond. Die tieten moeten nu eenmaal leeg en pups kunnen dat beter dan jij. Maar het is jouw hond en jouw beslissing. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Toen onze Amber een zware longontsteking had en 15 pups van 2 dagen oud is ze ook voor een paar dagen op AB gezet die schadelijk was voor pups. We hadden geen andere keuze. Jouw keuzes zijn ook niet talrijk helaas, maar als je aan Amox kunt komen en kunt overschakelen is dat altijd veiliger. Tip voor de toekomst: zorg dat je altijd een kuur Amox in huis hebt liggen. Laat het desnoods via het buitenland komen. Dierenartsen op het eiland zijn niet rijkelijk toegerust met medicatie zo te lezen.
Klopt indd helemaal, ben niet terug bij af, was gewoon even een machteloos momentje!:-)
Ik heb de tepels steeda gecheckt op bulten. Op het moment de foto nog geen bulten, had besloten het er zelf uit te halen en de pups niet te laten Drinken.
Goed warme compressen erop, masseren en melken, ging allemaal redelijk, kwam er niet hard uit maar het kwam er wel uit, de tepels bleven vol..
Tot ik bij een van de laatste tepels kwam en een uur verder die dus niet zacht meer was( een andere grotere tiep werd ook al harder) de laatste had echr hard weefsel erin( mog niet zoals de puptiet.
Maar wel echt hard, meer warmte erop, het lukte me niet om er meer melk uit te krijgen en vond dat in opzicht voor mams geen andere keuze had dan haar zsm bij de pups te zetten.
(heb de open wond afgedekt met doek en plasticzak erom heen stiek eromheen zodat de pups niet de bacteriën van de wond binnen kunnen krijgen) het ging veeeel te wild waardoor mams de pups te druk en wild vond.
De helft weggehaal, en goed gecheckt welke tepels aan de beurt zijn geweest en zo 4 per keer laten drinken, ze zijn allemaal aan de beurt gekomen en hebben alle tepels( op de pus tepel na gehad)
MET geweldig resultaat voor mams,
Alle tepels zijn nu slap/ zacht zonder bulten( ook degenen waar al echt een nieuw plakkaat in zat, geen bal maar eerder een ovale schijf was het al geworden, die tepel heb ik extra aangelegd met een warme doek eromheen gevouwen en op de doek gemasseerd tijdens het drinken!
Nu ga ik minder voeren, en haar vandaag zoveel mogelijk bij de pups weg te houden.. Zodat de melkproductie niet weer als een gek aan de slag gaat.
Nu afbouwen en alleen waar het echt nodig is gaan we ze laten drinken. Dit ga ik af laten hangen aan hoe het gaat met de tepels.. Die goed blijven checken en natuurlijk houd ik de pups goed in de gaten..
Nogmaals iedereen onwijs bedankt voor alle hulp, steun, adviezen en het meedenken en meeleven!
Wat een geweldig forum, ben blij dat ik me na jaren inlezen toch eindelijk eens heb aangemeld :-)
Ze mogen ook aan de kapotte tiet drinken want ook daar moet de melk eruit. Als je de wond maar afdekt. Die zit een stuk van de tepel af dus dat moet lukken.
Kan ik al een klein beetje blij zijn voor jullie en jou meisje,met het geen wat ik heb gelezen,geen koorts meer,eetlust,spelen ed? 
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Ja dat bedacht ik mezelf indd ook, ze heeft nu een boxer aan dus dan is de wond afgedekt en de tepel hangt er onderuit dus kunnnen de pups niet bij het gat...Erna schreef:Ze mogen ook aan de kapotte tiet drinken want ook daar moet de melk eruit. Als je de wond maar afdekt. Die zit een stuk van de tepel af dus dat moet lukken.
- Galapagosdogs
- 3-sterren

Ja, het gaat erg goed, beter dan verwacht.:-)Radja schreef:Kan ik al een klein beetje blij zijn voor jullie en jou meisje,met het geen wat ik heb gelezen,geen koorts meer,eetlust,spelen ed?
Geef haar wel minder te eten nu wil de melkproductie wel zo min mogelijk houden nu om niet weer zulke volle tepels te houden aangezien de pups op barf zitten.
Nu wil ik het terug hebben naar twee keer per dag, sochtends laten drinken en savonds voor het slapen gaa, en als ik aan de tepels merk dat ze te vol raken dan nog een extra keertje tussendoor..
Wil het toch wel af gaan bouwen nu,
Met mams alles goed, vandaag lekker rustig aan gedaan, pups thuis gebleven en wij ff met de honden weggeweest. niet rennen of actief, gewoon ff lekker spelen met mn andere hond ( zonder teveel stimulans van de pups) zodat ze de melkproductie niet te veel stimuleren. Wat meer scheiden nu dat pups en mams gaan voorbereiden op het afscheid nemen. Mams lekker kan erbij wanneer ze wil, ze heeft ee boxer aan, zodat ze zelf niet aan de wond likt maar het niet op de wond drukt en toch genoeg lucht krijgt om te Ademen,
Het gaat de goede kant weer op!
De zwelling van de open tiet is bijna helemaal weg, en de andere tepels zijn nu leeg..