Zere poot, hotspot en kennelhoest; project gipsspalk

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Zere poot, hotspot en kennelhoest; project gipsspalk

bloemetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door bloemetje »

Is die vetranquil de goede keuze? Ik heb hier steeds geleerd dat dat een spierverslapper is en verder niks. Misschien liever pammetjes ivm de rust in t koppie? Of clomicalm?
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

bloemetje schreef:Is die vetranquil de goede keuze? Ik heb hier steeds geleerd dat dat een spierverslapper is en verder niks. Misschien liever pammetjes ivm de rust in t koppie? Of clomicalm?
Clomicalm duurt een poos voordat het in gaat werken en lijkt me voor dit niet geschikt. Diazepam is echt een middel waar ze ook suffiger van worden, maar is even zoeken naar de juiste dosering.

Ventraquil is ook wel een verdover voor zover ik weet. Belangrijk hierbij is dat ventraquil de agressierem kan verminderen. Nu is Gijs een schat van een puppegup, maar ik vind het altijd wel iets om rekening mee te houden. Tenslotte gebeurd er genoeg om het koppie van Gijs momenteel wat minder vrolijk mee te stemmen.

Ik hoop dat jullie de periode door komen. Ik heb ook geen briljante tips. Een muilkorf zou ik wel durven als je erbij bent, maar niet 100% oplet. Tijdens het slapen bijvoorbeeld. Maar dan moet hij die wel goed accepteren. Oscar vindt de muilkorf best prima, maar er mee gaan slapen zou hij niet doen, dan zou ie hem af proberen te krijgen. Nou is dat wel afleiding van het verband, maar bevorderlijk voor je nachtrust is het niet ::) .
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Deze reacties even gemist :)

Ik denk wel dat dit het juiste middel is, het werkt immers ;) Agressie, tja, nog niet gemerkt hoor, behalve het reactieve blaffen op alles (of zelfs niks...gisteren kwamen we een ander hondenbaasjes tegen zonder hond, daar blaft hij dan naar terwijl hij geaaid wil worden. Toen we zaten te kletsen zat hij de andere kant op te blaffen naar niks...) maar dat is geen agressie, maar opwinding.
Wel goed dat je het vermeld. Op zich is Gijs niet altijd een schat van een guppemup want die bijt heus wel als het moet hoor. Maar dat is dan eerder op mensen gericht dan op honden, dus daar zijn we bij. Wel goed om in het achterhoofd te houden, want niet alleen Gijs is van slag, Joep ook. Ook al loop ik iedere avond een rondje met hem en spelen we daarna in de tuin van de oppaskonijnen, zijn we deze week naar het bos geweest, en is hij een middag bij mijn zusje geweest, die is niet te houden. Het heeft op iedereen geloof ik nogal een uitwerking ;) en mot tussen die twee moeten we helemaal niet hebben natuurlijk.

Hij krijgt een half tabletje. De aanbevolen dosering voor zijn gewicht is eigenlijk 2 x 6 tabletjes. Dus eh, het zal wel ff. Zondag hadden we hem niks gegeven omdat ik dacht, het is zo weinig, doet het dan wel wat? Maar we merkten zeker verschil in zijn gedrag. Hij krijgt het smiddags. Ik moet dan vaak gaan werken en dan zou hij een paar uurtjes alleen zijn, de andere baas komt daarna thuis en daar reageert hij nogal op, plus het eetmoment is savonds en dat is natuurlijk ook iets om je druk over te maken.
Nu ligt hij bv al de hele ochtend te slapen en het moet toch echt wel uitgewerkt zijn. Dus het is gelukkig niet zo dat hij hyper de pieper wordt omdat het is uitgewerkt.

Spierverslapper lijkt me alleen maar prima. Dat wat hij niet moet doen is bewegen, dus daar werkt het wel voor. In het geval van angst lijkt me dat zielig, want je lijf wil niet maar je bent nog net zo bang. Nu wil zijn lijf niet en geeft hij het op en gaat liggen slapen.

Wat betreft het knagen heeft ie nu dus een legging aan, staat een topic van in de bar.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Fijn om te beginnen met het kijken naar het after-gipsspalk traject :)
Vandaag gebeld met het andere bedrijf in nederland die ook braces maken. Zij hebben nl ook een kant en klare brace op hun site. Hij gaf aan dat het ondersteund, maar niet de werking overneemt. Hij zou het zeker adviseren voor na de spalk, voor tijdens het opbouwen. Ik denk ook wel dat ik hem ga bestellen. In het begin omdoen bij alle rondjes en later alleen bij de langere bv, en zo afbouwen. Geeft toch net wat meer bescherming. Hij gaf ook aan; kleine hondjes gaan makkelijker op 3 poten lopen als er wat mis en is belasten dan de slechte poot niet. Zo'n grote kan dat echt bijna niet, dus dan ligt overbelasting sneller op de loer. En dat is inderdaad ook zo. Wat nu als we op een vrijdagavond merken dat hij toch weer minder loopt? Tis ook niet dat je hem even naar een grasveld tilt. Dan hebben we in ieder geval iets.

Donderdag nog even overleggen met de orthopeed als we er zijn, en dan even zijn hak opmeten. Andere poot kon ook wel, maar goed, het kan nog wat dikker zijn, en we zijn er dan toch. Heb het meetlint vast maar in mijn tas gedaan.

Ga ik ook meteen om net opbouwschema vragen. Kan ik vast een beetje bekijken hoe lang welk rondje is etc.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Klinkt goed!

Ik zou ook vragen welke bodem het beste is tijdens het opbouwen. Ik zou denken geen onverharde wegen vanwege meer belasting.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hope schreef:Klinkt goed!

Ik zou ook vragen welke bodem het beste is tijdens het opbouwen. Ik zou denken geen onverharde wegen vanwege meer belasting.
Dank je, goede vraag! Nu denk ik dat we nog lang niet aan onverhard toe zijn (dat is 10 min lopen of met de auto mee) maar precies daarom wil ik vast dat trainingsschema, zodat ik voor mezelf alvast kan gaan plannen, en zulke vragen dan ook naar boven komen.

Al moeten we natuurlijk ook steeds weer op controle straks. Dus gelukkig genoeg momenten om een vraag te stellen, en ik heb ook het email adres van de dierenarts.

Hij loopt nu natuurlijk wel op gras. Maar da's ook best ehm, hard gras. Geen los zand ofzo. Hij moet toch ergens zijn plas kwijt (en ik vind kunnen snuffelen ook erg belangrijk voor zijn koppie).
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef:Dank je, goede vraag! Nu denk ik dat we nog lang niet aan onverhard toe zijn (dat is 10 min lopen of met de auto mee) maar precies daarom wil ik vast dat trainingsschema, zodat ik voor mezelf alvast kan gaan plannen, en zulke vragen dan ook naar boven komen.

Al moeten we natuurlijk ook steeds weer op controle straks. Dus gelukkig genoeg momenten om een vraag te stellen, en ik heb ook het email adres van de dierenarts.

Hij loopt nu natuurlijk wel op gras. Maar da's ook best ehm, hard gras. Geen los zand ofzo. Hij moet toch ergens zijn plas kwijt (en ik vind kunnen snuffelen ook erg belangrijk voor zijn koppie).
Voor paarden is het echt zand waar je dan bang voor bent. Dat ze teveel doorzakken, in een kuil stappen etc. Dat wil je niet. Maar ja, Gijs is dan groot, het is nog net geen paard ;D
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik noem hem wel mijn kamerpony :smitten:

Mini-shetjes zijn kleiner hoor ;D

Maar je bedoeld geen losse en juist een vlakke bodem dus. Dat leek me eigenlijk al heel logisch ;) De komende weken zitten we toch nog vast aan rondjes door de wijk natuurlijk. Daarna weer verder opbouwen, hoop ik, en dan kies ik natuurlijk juist wel de goede bospaden er voor uit. Misschien vriest het dan al wel, makkelijk ;) (moet de boswachter alleen niet eerst de paden stuk rijden want dan loopt t nog niet fijn).
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Hope schreef:Voor paarden is het echt zand waar je dan bang voor bent. Dat ze teveel doorzakken, in een kuil stappen etc. Dat wil je niet. Maar ja, Gijs is dan groot, het is nog net geen paard ;D
Nou je moest eens weten hoe vaak ze hier voor pony uitgemaakt worden door toevaliige voorbijgangers of zo! ;) ;D

Nou was het bij Fozzy wel ED, maar het was idd langzaamaan opbouwen, liever zeker in het begin langzamer dan te snel willen, Goede basis, niet te snel willen. Idd goede ondergrond, wilt geen kuilen trappen enzo hebben.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hier is het meestal koe natuurlijk.

Hij heeft sinds gisterenavond wel last van zijn spalk. Ik heb eronder gevoeld en aaaaaaaaaaaaaaaallemaal korstjes die loslaten. Jeukt natuurlijk heel erg. Heb hem een extra pilletje gegeven want hij ging echt niet rustig liggen. Morgen maar even korstjes peuteren dus bij de wisseling.

Nog 10 dagen. Niet as maandag maar dan. Ahh klinkt zo fijn. Mega voordeel is dan natuurlijk dat hij zijn kap dan niet meer op hoeft, dat gaat zo fijn voor hem zijn!
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Nog ff doorbijten dus, voor zowel Gijs als voor jullie. Ik hoop dat het daarna met de brace ook snel weer beter gaat.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

tt-tjes schreef:Nog ff doorbijten dus, voor zowel Gijs als voor jullie. Ik hoop dat het daarna met de brace ook snel weer beter gaat.
Dank je wel! Voor jullie het zelfde, dat is helemaal een lappenmand he!

Vandaag terug voor de wissel. Het zag er niet zo best uit. De drukplekken van de vorige keren waren wel genezen, maar op zijn teen en hak flink ontstoken plekken. Met het eraf halen waren het kleine gaatjes, maar tijdens het wassen sprong het open en liep het bloed en pus er uit. Hopelijk de druk er nu wel af... dinsdagavond en woensdag ochtend was hij onrustig en wilde hij steeds aan zijn spalk zitten, dus toen zal het wel gaan irriteren zijn.
Zo sneu... alles schoongemaakt, en opnieuw ingepakt. Heeeeel goed opletten nu. We hoeven sowieso niet terug, na 10 dagen mogen we het er zelf af halen, en als het nodig is ook eerder. Hij heeft een antibiotica kuur meegekregen voor 3 dagen. Elke dag extra spalk is nu mooi meegenomen zeg maar... :-\

We hebben een opbouw schema voor 7 weken meegekregen. Na die 7 weken weer op controle. Hij zou dan weer 3 keer een half uur moeten kunnen lopen.
We beginnen met 6 x 5 min stevig doorstappen. Klinkt wel fijn, dat is toch al een half uur per dag. Het rondsnuffelen op een grasveld om te poepen en plassen valt er zelfs nog buiten, dus meteen heel wat meer te doen voor meneer beer. En voor ons, want 6 x per dag is ook best ff een planning, ook al is het maar kort ;)

Over in en uit de auto springen was hij best simpel, zo lang het rustig gebeurd moet dat gewoon kunnen. Kan het niet, dan zit er toch echt nog wat mis in die pees... we gaan ze in ieder geval vanaf nu wel aaaaaaaaaaaaaaaltijd onder begeleiding en aangelijnd in en uit de auto doen. Nu liet ik ze bij de voordeur zitten en riep ik ze als de klep open was, maar dan ging het niet altijd rustig natuurlijk. Dat moet sowieso anders.

Ik hoop zooooo dat hij niet te veel last heeft van die wonden onder zijn verband...
sella

Bericht door sella »

Beterschap voor de kanjer. Zo naar die wonden onder het gips. Zou zilverwater inwendig hem nog kunnen ondersteunen?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Misschien wel, maar ik vind het wel even best zo.
Hij krijgt nu sochtends antibiotica, celzout nr 4, 17 en 21, phytonics lever druppels. 'Smiddags de ventranquil en celzout nr 4. Savonds hetzelfde recept als sochtends. Ik vind het al best een lading pillen en dingen, we houden het er maar even bij. :-\

Nou ja, niet dat ik het echt best vind, maar meer dat het eigenlijk al heel veel is.

Hij is heeeeeeeeeeeel moe. Hij bleef maar amper staan om te eten. Net zijn legging voor de nacht weer om gedaan en hij ligt meteen weer te slapen, dus nu gelukkig niet de onrust die hij eerder vaak wel had na de narcose.

Die wonden waren wel echt akelig ja. Zo vervelend dat je ze niet ff kan checken ook...
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ach, arme Gijs...

Ik zou niets meer erbij geven nu. Je weet ook nooit zeker of het één niet reageert op het ander.

Plaats reactie