Ik heb het filmpje bekeken. Wat de man al zegt: beiden honden stevig vast en onder controle houden tijdens de aanval gaat al en hele kunst zijn. En ze moeten zodra de bek open gaat van elkaar weg gehaald worden, anders grijpt de hond direct weer en/of grijpt de ander terug.. Het vereist dus dat er tenminste 2 mensen bij aanwezig zijn, die beiden in staat (en bereid) zijn dit te doen én al weten hoe & wat, want tijd om eens rustig uit te gaan leggen wie wat doen moet is er niet. Laat staan dat je dat met elkaar moet bespreken in de angst/paniek van dat moment, terwijl gegrom en gegil klinkt.
Ik kan me wel voorstellen dat je nav je eigen en andere gruwelijke ervaringen met dit type honden zo'n stick bij je wilt steken, maar ik ben bang dat de oplossing vaak hel veel meer vereist.
Neem 'Gentle', die was absoluut niet te stoppen (fysiek niet te doen). Laat staan in de gegeven situatie van alleen ik met 2 kinderen bij de honden.. En deze Sarplaninac is inmiddels ook tav mensen heel rastypisch gebleken: onbekenden wantrouwt ze enorm en dan vindt ze nogal vlot dat ze dient 'in te grijpen'. Dus wat als je moediger bent dan ik was, niet stopt met weerhouden op het moment dat je geen contact en fysiek ook geen vat krijgt, maar bijv. je er helemaal op stort in een uiterste poging tóch grip te krijgen of je gaat schoppen of zo.. Deze hond vliegt je dan letterlijk naar je keel en dat loopt niet best af..
Ik zit er ontzettend mee dat ik niet tot dat aller uiterste gegaan ben. Het volkomen gebrek aan reactie op mijn pogingen haar te stoppen en de blik waarmee ze alleen al de hoek om kwam zeilen gaven me een gevoel zoals ik nog nooit had: volkomen duidelijk wat de bedoeling was en er NIET vanaf te brengen.. En daarin heb Daantje dus op zeker moment laten vallen

ik heb gekozen om me niet letterlijk op deze hond te werpen, omdat alles in me zei dat dit levensgevaarlijk was.. Ik had zó graag willen roepen "REN!!" oh begreep ze me maar.. Ze stond daar, in mislukte vluchtpogingen, koppie naar mij, we keken elkaar aan.. Ik heb gefaald tot en met
Maar goed, een breakstick.. Ik ben bang dat je in de
praktijk van een aanval (afwezige of asociale eigenaar, gruwelijk agressieve hond van fors formaat, alle angst en paniek die eigenaren en hond voelen of een boze andere eigenaar..) in de meeste situaties hier niet mee geholpen bent. Het klemmen van de kaken is slechts een onderdeel van de ellende: de kracht, de agressie, het geen contact kunnen krijgen, de emoties en het gebrek aan (adequate) hulp moet je ook nog zien de baas te worden om het gevecht te laten stoppen, wanneer de hond écht voor de kill gaat. Ik denk dat het misschien wel 't voornaamste is dat je 'mankracht' beschikbaar hebt en dán heb je ook wat aan de breakstick, als iedereen weet wat z'n taak is en dat ook daadwerkelijk voor elkaar krijgt. Maar ik denk dat op het moment dat je hiermee te maken hebt je al lang blij bent als de verschillende honden worden vast gehouden en je niet de tijd gaat nemen om een taakverdeling door te nemen..