Nelson proudly presents. Update

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Nelson proudly presents. Doorliggen

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Volgens mij wordt er tegenwoordig in NL helemaal niet zo snel meer een knip gezet.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

koekje schreef:Volgens mij wordt er tegenwoordig in NL helemaal niet zo snel meer een knip gezet.
Niet zo snel is nog steeds iets anders dan niet.
In mijn omgeving hoor ik toch echt verhalen van knippen tijdens ongecompliceerde bevallingen. Met uiteenlopende gedachtengangen. Om de druk op een babyhoofdje te verminderen. Om inscheuren te voorkomen (vrouw werd schuin ingeknipt en scheurde alsnog recht naar beneden uit), om schouders makkelijker geboren te laten worden. Voor het plaatsen van een vacuümpomp.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

In jouw ogen ongecompliceerd, medisch wellicht niet. Een vacuumverlossing is zeker niet ongecompliceerd. Een schouderdystocie is dat ook niet. Als er teveel druk op de baby staat en de hartslag teveel dipt en niet herstelt, zul je ook iets moeten doen, om risico's op een gehandicapt kind te voorkomen.
Met dat laatste heb ik zelf ervaring. Ik heb een hele snelle heftige bevalling gehad. Tijdens de persfase, die nog geen kwartier duurde, moest ik ineens echt acuut stoppen met persen. Omdat het me ineens zo dringend werd gebracht, heb ik dat dus, met zekere tegenzin, gedaan.
Na m'n bevalling hoorde ik dus dat Vera's hartslag teveel dipte en niet genoeg herstelde: ze zat in nood. Door de persweeen even in te houden, was er net iets minder druk en kwam haar hartslag weer meer terug. Iets verder in de uitdrijving, had het geen effect gehad.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

koekje schreef:In jouw ogen ongecompliceerd, medisch wellicht niet. Een vacuumverlossing is zeker niet ongecompliceerd. Een schouderdystocie is dat ook niet. Als er teveel druk op de baby staat en de hartslag teveel dipt en niet herstelt, zul je ook iets moeten doen, om risico's op een gehandicapt kind te voorkomen.
Met dat laatste heb ik zelf ervaring. Ik heb een hele snelle heftige bevalling gehad. Tijdens de persfase, die nog geen kwartier duurde, moest ik ineens echt acuut stoppen met persen. Omdat het me ineens zo dringend werd gebracht, heb ik dat dus, met zekere tegenzin, gedaan.
Na m'n bevalling hoorde ik dus dat Vera's hartslag teveel dipte en niet genoeg herstelde: ze zat in nood. Door de persweeen even in te houden, was er net iets minder druk en kwam haar hartslag weer meer terug. Iets verder in de uitdrijving, had het geen effect gehad.
Zoals ik al eerder schreef, zijn de meningen over wanneer je medisch moet ingrijpen verdeeld.
Waarbij ik absoluut niet wil zeggen dat er nooit ingegrepen moet worden, of dat iemand niet had moeten laten ingrijpen.
Fioon
5-sterren
5-sterren

Bericht door Fioon »

koekje schreef:. Tijdens de persfase, die nog geen kwartier duurde, moest ik ineens echt acuut stoppen met persen. Omdat het me ineens zo dringend werd gebracht, heb ik dat dus, met zekere tegenzin, gedaan.
Dit heb ik ook gehad bij de bevalling van de oudste, wilde thuis bevallen maar moest hals over kop bij de arts in de auto naar het ziekenhuis, ambu konden we niet op wachten. Persweeen ophouden brrrr vreselijk. Stomd niet in mijn geboorteplan(bij wijze van spreken want die was er 16 jr terug niet) maar gebeurde wel. Wat ik je mee wil geven, je kunt niet alles plannen, hoe je denkt dat het gaat...het loopt toch anders.

Ben overigens wel benieuwd hoe het nu met je is. Je bent weer online dus iets beter?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef:Zoals ik al eerder schreef, zijn de meningen over wanneer je medisch moet ingrijpen verdeeld.
Waarbij ik absoluut niet wil zeggen dat er nooit ingegrepen moet worden, of dat iemand niet had moeten laten ingrijpen.
Mijn idee hierbij is dat je zelf gewoon niet de medische kennis hebt en tijdens debevalling op de gyn moet vertrouwen (of wie de bevalling ook doet) was Koek hier zwaar in discussie gegaan had het zomaar het leven van Vera kunnen kosten. Ookal wilde ze eigenlijk niet is het toch maar goed dat ze het gedaan heeft. En volgens mij zit dat nu fout. Je vertrouwt je behandelaar niet dus lijkt het mij dat je een andere moet zoeken. Je kan gewoon niet alles vooraf weten en bespreken, het gaat op basis van vertrouwen en als dat goed zit....volgt de rest vanzelf.
Ik denk dat je er goed aan doet een ander te zoeken idd! Succes en hopelijk vind je iemand waarmee het vertrouwen goed zit.

De bevalling van mijn moeder van mij is ook raar verlopen. Ook weeenstorm. Vanaf eerste wee tot beeb op buik was 20 minuten. Mijn moeder is bijna dood gebloed na de bevalling. Het was oudjaar en niks wees op bevallen, ze lag op gewone zaal te wachten op 1 januari de datum waarop ik gehaald zou gaan worden. Vanuit het niks begonnen de weeen en het ging zo snel dat ze niet meer naar een andere kamer kon, toen ik er eenmaal uit was scheurde de nageboorte maar hij kwam niet los. De gyn die erbij geroepen was heeft toen manueel (Zal je de details besparen) de nageboorte moeten verwijderen. Je kan op dat moment niks anders als je leven in handen van de gyn leggen en meewerken. Gelukkig is het uiteindelijk goed afgelopen ;)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Fioon schreef:Dit heb ik ook gehad bij de bevalling van de oudste, wilde thuis bevallen maar moest hals over kop bij de arts in de auto naar het ziekenhuis, ambu konden we niet op wachten. Persweeen ophouden brrrr vreselijk. Stomd niet in mijn geboorteplan(bij wijze van spreken want die was er 16 jr terug niet) maar gebeurde wel. Wat ik je mee wil geven, je kunt niet alles plannen, hoe je denkt dat het gaat...het loopt toch anders.

Ben overigens wel benieuwd hoe het nu met je is. Je bent weer online dus iets beter?
Hoe het loopt kan je niet plannen, dat klopt. Maar je reacties kan je wél plannen.
Het zal geen verrassing meer zijn dat wij (manlief en ik) geloven in een natuurlijke bevalling. Dat wij ons daar echt in verdiept hebben en weten wat we wel en niet willen én wat de alternatieven zijn.

Verder, het gaat op en af. Soms denk ik even dat het over is maar het blijft zo dat zodra ik opsta ik meteen weer serieus ziek word.
Eten is nog steeds een ramp. Er zijn dingen die ik kan eten maar die zijn echt verre van gezond. Ijs, kwark, chocolade (koud), dan heb je het wel gehad. Ik blijf proberen maar blijf ziek worden van ander eten.
Het liggen op het schapenvel gaat stukken beter en dit helpt ook echt om minder ziek te zijn. De spanning van het krampachtig liggen zijn nu weg en dat is een goed medicijn tegen de misselijkheid.
Ik breng mijn dagen nog wel altijd op mijn rug door, liggend of half zittend. Rechtop zitten, staan en lopen zijn niet aan de orde, helaas.
Martine-Tom

Hope schreef:Hoe het loopt kan je niet plannen, dat klopt. Maar je reacties kan je wél plannen.
Het zal geen verrassing meer zijn dat wij (manlief en ik) geloven in een natuurlijke bevalling. Dat wij ons daar echt in verdiept hebben en weten wat we wel en niet willen én wat de alternatieven zijn.

Verder, het gaat op en af. Soms denk ik even dat het over is maar het blijft zo dat zodra ik opsta ik meteen weer serieus ziek word.
Eten is nog steeds een ramp. Er zijn dingen die ik kan eten maar die zijn echt verre van gezond. Ijs, kwark, chocolade (koud), dan heb je het wel gehad. Ik blijf proberen maar blijf ziek worden van ander eten.
Het liggen op het schapenvel gaat stukken beter en dit helpt ook echt om minder ziek te zijn. De spanning van het krampachtig liggen zijn nu weg en dat is een goed medicijn tegen de misselijkheid.
Ik breng mijn dagen nog wel altijd op mijn rug door, liggend of half zittend. Rechtop zitten, staan en lopen zijn niet aan de orde, helaas.
Ik denk dat je dat onderschat. Pijn en hormonen en een ervaring die je nooit eerder hebt meegemaakt. Ik denk dat er weinig planbaar aan is. Kennis van me wilde een waterbevalling...puntje bij paaltje werd het een baarkruk. Een ander wilde in bed bevallen en is in bad bevallen. Van persee thuis tot bewust naar het zh....
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Martine-Tom schreef:Mijn idee hierbij is dat je zelf gewoon niet de medische kennis hebt en tijdens debevalling op de gyn moet vertrouwen (of wie de bevalling ook doet) was Koek hier zwaar in discussie gegaan had het zomaar het leven van Vera kunnen kosten. Ookal wilde ze eigenlijk niet is het toch maar goed dat ze het gedaan heeft. En volgens mij zit dat nu fout. Je vertrouwt je behandelaar niet dus lijkt het mij dat je een andere moet zoeken. Je kan gewoon niet alles vooraf weten en bespreken, het gaat op basis van vertrouwen en als dat goed zit....volgt de rest vanzelf.
Ik denk dat je er goed aan doet een ander te zoeken idd! Succes en hopelijk vind je iemand waarmee het vertrouwen goed zit.

De bevalling van mijn moeder van mij is ook raar verlopen. Ook weeenstorm. Vanaf eerste wee tot beeb op buik was 20 minuten. Mijn moeder is bijna dood gebloed na de bevalling. Het was oudjaar en niks wees op bevallen, ze lag op gewone zaal te wachten op 1 januari de datum waarop ik gehaald zou gaan worden. Vanuit het niks begonnen de weeen en het ging zo snel dat ze niet meer naar een andere kamer kon, toen ik er eenmaal uit was scheurde de nageboorte maar hij kwam niet los. De gyn die erbij geroepen was heeft toen manueel (Zal je de details besparen) de nageboorte moeten verwijderen. Je kan op dat moment niks anders als je leven in handen van de gyn leggen en meewerken. Gelukkig is het uiteindelijk goed afgelopen ;)
En toch ben ik het hier dus niet mee eens. Waarbij ik nogmaals zeg dat ik niet bedoel dat ik vind dat iemand (bijvoorbeeld Koekje) niet moet laten ingrijpen.

Ik vind dit een goede column over hoe ik ertegenaan kijk. Het verwoord het beste waarom ik niet achterover ga leunen en maar op een arts ga vertrouwen. Wat niet wil zeggen dat ik bij levensgevaar niet gewoon overal toestemming voor geef. Maar ik vind de huidige zorg rond zwangerschap en bevalling niet kloppen. Vertrouw maar op een dokter, vertrouw er vooral niet op dat bevallen iets is wat een vrouw prima kan. Ik krijg daar een beetje de kriebels van.

http://vroedvrouwenradicaal-rebekka.blo ... ffeur.html
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Martine-Tom schreef:Ik denk dat je dat onderschat. Pijn en hormonen en een ervaring die je nooit eerder hebt meegemaakt. Ik denk dat er weinig planbaar aan is. Kennis van me wilde een waterbevalling...puntje bij paaltje werd het een baarkruk. Een ander wilde in bed bevallen en is in bad bevallen. Van persee thuis tot bewust naar het zh....
Je kan prima een vk hebben en afspreken dat je de natuur zijn gang laat gaan, dat bedoel ik. Dat is plannen.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Over je bevalplan.
Ik vind het te vroeg. Je kan nu nog niet inzien hoe je bevalling bij 37-42 weken eruit gaat zien. Niet dat je zeker te weten dat tegen die tijd wel weet, maar zijn er al weer minder variabelen.
Als je nu bevalt, geldt het nog steeds als miskraam. Tussen de 16 en 25 weken zal je in het zkh bevallen, mogelijk volledig gedrogeerd, er worden dan geen levensreddende handelingen bij de baby verricht. Beval je tussen de 25 en 36 weken, heb je een heel medisch circus; beval je waarschijnlijk in een academisch zkh en wordt daarna je baby acuut naar de nicu afgevoerd.

Beval je tussen de 37 en 42 weken, zijn er nog steeds meerdere opties.
Wil je thuis of in zkh bevallen? In bad of in bed of op een baarkruk? Heb je behoefte aan specifieke sfeerbepalende elementen?
Stel, je hebt deze vragen beantwoord en in je bevalplan opgesteld. Op het moment suprème irriteer je je ineens mateloos aan de cd met regenwoudgeluiden en voel je je niet op je gemak in je bevalbad. Dat kan allemaal ineens! Hou je zelf daarom niet te rigide vast aan je vooropgestelde bevalplan.
Stel, je hebt opgesteld dat je zo natuurlijk etc wilt bevallen. Het moment is daar. Je hebt al 48 uur uitputtende weeën. Persweeen schieten niet op. Kind blijkt sterrenkijker en je moet acuut naar zkh en spoedsectio.
Allemaal scenario's die denkbaar zijn.

Nog over je bevalplan zelf. Dat is bij voorkeur kort en bondig, niet langer dan Max 2/3 A4tje. Op het moment dat je bevalling doorzet, wordt niet even samen je bevalboekwerk doorgenomen. Als er voor je baby medisch noodzakelijke handelingen nodig zijn, worden die gedaan, ondanks bevalplan.
Je kan je bevalplan van te voren geven aan vlos of gyn. Maar dat is nog geen garantie. Er zullen vast meer mensen bevallen als jij dat doet en mensen werken niet 24/7. Dus de kans is zeker aanwezig dat je te maken krijgt met achterwacht. Die achterwacht heeft niet van te voren jouw bevalplan doorgelezen en moet wel snel handelen en gewoon z'n werk doen.
Martine-Tom

Hope schreef:Je kan prima een vk hebben en afspreken dat je de natuur zijn gang laat gaan, dat bedoel ik. Dat is plannen.
Ok kind ligt klem, natuur houd in dat kind dood gaat...
Jij bent na 48 uur uitgeput en kan niet meer persen....is ook natuur...
SOrry maar zo simpel is het gewoon niet.

Met zo ziek als jij bent is er al geen sprake meer van natuurlijk, mijn idee is dat je het echt wat meer los moet laten. Bedenk globaal wat je een fijn idee vind. Overleg je echte beperkingen en laat de rest gewoon gebeuren. Het leven is niet planbaar en een bevalling al helemaal niet. Het enige wat planbaar is dat er een kind uit gaat komen. Linksom of rechtsom....
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Nee, je kan niet alles plannen. Dat lijkt mij ook juist de reden dat je je begrepen moet voelen door degenen die daarbij zullen zijn zoals een verloskundige. Juist zodat er geen discussie zal ontstaan op het moment supreme maar er het idee is dat als de verloskundige zegt dat iets noodzakelijk is je er op dat moment op kan vertrouwen dat dit ook echt noodzakelijk is.
Hopelijk vind je spoedig iemand waarbij je het idee krijgt serieus te worden genomen en er naar jou/julie wordt geluisterd met betrekking tot geboorteplan :-*
Ik denk namelijk niet dat jij er te makkelijk over denkt maar juist heel bewust bezig bent met de zwangerschap, geboorte en de periode erna mede door de beperkingen die jullie hebben.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Nogmaals, en dan hou ik erover op.
Ik ben het er niet mee eens. Je MOET niks. Dat laat medisch NL je denken, maar dat is niet hoe het is.

Er zijn zelfs (steeds meer) vrouwen die kiezen voor unassisted childbirth. Dus ik ben echt niet de enige gek in dit land die vind dat ik de regie ga houden tijdens mijn bevalling. Dat mag iedereen denken, iedereen mag van me vinden wat hij/zij wil. Maar echt, nogmaals, ik MOET niks.

Laat iedere zwangere kiezen voor de manier die hij/zij wil. Ga je voor een medische bevalling in een ziekenhuis en vind je dat prima, mooi! Maar kies je daar niet voor: laat diegene dan in zijn waarde.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Hope, ik ga zo eens naar je linkje kijken.
Maar wat wel als een paal boven water staat, is dat je zwangerschap en bevalling begeleid dienen te worden door iemand waarbij jij je op je gemak voelt. Is dat nu niet, dan op zoek naar een ander.

Nog even over mijn bevalling dat ik moest stoppen met persen. Ik denk niet dat ik anders met een dode Vera had gezeten als dat niet was gelukt, maar misschien wel gehandicapt ofzo. Maar nog steeds weet ik dat niet zeker. Ik was zo bezig met bevallen, zat in een soort roes. Ik lag aan een mobiele ctg, het geluid daarvan was weer aangezet, maar dat kwam niet bij mij binnen. Ik zag tijdens het persen de gyn wel ineens zich concentreren op het scherm daarvan, maar dat schonk ik verder geen aandacht aan. En toen ineens, zomaar: 'NU STOPPEN MET PERSEN!' En daarna zat de gyn mee te zuchten en was het op normale toon dat ik weer verder kon.
Zelfs meneer, die het allemaal retespannend vond er ook naast stond, zag het ook niet aankomen.

Plaats reactie