Nelson proudly presents. Update

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Nelson proudly presents. Doorliggen

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ja, zolang je wilsbekwaam bent (en dus niet onder invloed van middelen of psychisch ernstig ziek of zo) heb je dat recht. Er is ook niemand die je verplicht naar een verloskundige te gaan. Theoretisch kan je gewoon zwanger worden, niemand wat zeggen of vragen, in je uppie bevallen en je kind aangeven bij de gemeente. Prenatale zorg is niet verplicht. En dus is ook het volgen van die protocollen voor vrouwen met wilsbekwaamheid niet verplicht.

Het is een lastige omdat wij in onze maatschappij leren dat een dokter dingen doet en daarmee ook wat over ons te zeggen heeft. Neem iemand die is opgenomen in het ziekenhuis met, ik noem maar wat, voedselvergiftiging. Dan hoor je snel de uitspraak "over zoveel dagen mag ik naar huis". Die uitspraak klopt niet. Je mag namelijk altijd naar huis. Je ligt niet in een gevangenis. Of het verstandig is, dat is een andere vraag.
Maar nee, er moet niks. Dus stel een vrouw is aan het bevallen, alles gaat mis en ze zegt met haar volle verstand dat artsen niet mogen ingrijpen, dan gaat ze dood. En dat is haar keus en goede recht. Stel dat je als vrouw weigert om een keizersnede te laten doen en je kind gaat dood. Dan is het de verantwoordelijkheid van de vrouw.
Zover moet je niet willen gaan. Maar het hele "moeten" uit de medische wereld komt mij zó de keel uit. Neem een standaard folder uit een verloskundige praktijk. Hoe die geschreven zijn... Tenenkrommend! Alsof je als volwassen vrouw niets te zeggen hebt en vooral ook niets weet over je eigen lijf! Ik heb daar zo de pest aan!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nou, volgens mij heb je niet het recht om jouw kind het recht op medische zorg te ontnemen. En dat doe je natuurlijk wel bij weigering van keizersnede met de dood van het kind tot het gevolg... :-\

Dus ik zat niet zo zeer aan de plichten van de vrouw te denken, maar meer aan de rechten van een ongeboren kind. En als professional moet je daar dus naar handelen...

Dus als vrouw hoef je je niet aan de protocollen te houden, maar ik vraag me af hoe dat voor een verloskundige telt. Maar ik ken de protocollen natuurlijk niet. Zo mag mijn client medicatie weigeren. Ik ben verplicht mij dan aan het protocol te houden. (ehm, nog een keer aanbieden, indien nog niet advies inwinnen bij arts over overgeslagen medicatie en een melding maken, geloof ik. Ik doe er al een jaar of 4 niks meer mee).

Ik ga toch nog eens een en ander lezen, interessant materiaal.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef:Ze is gewoon geregistreerd.
Protocollen zijn leidend, niet bindend. En daar gaat het vaak "mis".

Verder is het geen zweverig iets hoor. Enige verschil is dus dat er niets standaard gebeurd en ook niets moet. Dat hoeft eigenlijk ook nooit (het is je recht als vrouw om medisch handelen te weigeren, ook tijdens baring) maar veel vrouwen weten het niet en veel artsen/verloskundige nemen een protocol als vaststaand feit en kijken niet meer naar individu. Maar verder geen hele homeopatische dingen of hypnose-achtige toestanden :biggrin2:
En alles wat een regulier verloskundige kan, dat kan zij ook.
Het grote verschil is dat ze geen besluiten neemt. Dat doe je als zwangere zelf.
Mag ik vragen naar waar die grens ligt. Als ik even een extreem pak, kind ligt klem en jij weigert elke zorg waardoor dus jouw leven en dat van het kind op het spel komt te staan. Mag ze dan wel ingrijpen?

Ik vind het intrigerend en heb er eens over gedacht, ik vind het stoer dat je dit doet. Ik zou het niet durven. Een kind eruit werken lijkt me al genoeg inspanning, ik wil dan niet ook nog moeten denken over dingen waar ik geen verstand van heb. Wel zou ik zorgen dat de gyn iemand is waar ik 100% mee door 1 deur kan, mij lijkt het juist fijn om me alleen maar op de bevalling zelf te concentreren en de rest over te laten aan een professional. Zeker met een eerste bevalling.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Is het niet volstrekt normaal en logisch dat je als a.s. Moeder zelf bepaalt wat je wilt voor jezelf en je kind? Net zoals je dat later ook voor vaccinaties enz beslist :)
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik vind het wel heel wat hoor, om voor deze route te kiezen met jouw fysieke gesteldheid. Je gaat toch voor natuurlijk bevallen begrijp ik? En dan ook nog vanuit huis? Reguliere gezondheidszorg is zeker niet alles, begrijp me goed. Maar ja ik weet het niet, ik vind het allemaal nogal apart klinken. Maar het gaat erom waar jij je goed bij voelt! En waar je vertrouwen in hebt!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Borke schreef:Is het niet volstrekt normaal en logisch dat je als a.s. Moeder zelf bepaalt wat je wilt voor jezelf en je kind? Net zoals je dat later ook voor vaccinaties enz beslist :)
Ja, alleen niet als vaststaat dat de dood er op volgt. Lijkt mij. Morgen eens eea lezen. Want ik weet ook niet hoe dat bij behandeling bij zieke kinderen ligt eigenlijk. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn. Volgens mij was daar laatst een rechtszaak over. Past alleen niet echt gezellig in dit topic natuurlijk. ;)
Martine-Tom

Borke schreef:Is het niet volstrekt normaal en logisch dat je als a.s. Moeder zelf bepaalt wat je wilt voor jezelf en je kind? Net zoals je dat later ook voor vaccinaties enz beslist :)
Oh uiteraard!
Het is ook echt geen kritiek, mss zou ik dat lef wel willen hebben, maar ik heb het niet :biggrin2: (Er komen ook geen kinderen dus dat is makkelijk haha) Ik ben een enorme zeikerd qua behandelaars, in het algemeen. Juist omdat ik me gewoon over wil kunnen geven wetende dat er gedaan word wat ik wil en hoe ik het wil. Zoveel mogelijk handsoff vind ik eng klinken....maar wel heel mooi.
Och mss zou ik er anders over denken als ik nu zwanger was. Vorige x was ik zo jong, toen stond ik er niet eens bij stil dat je een andere gyn kon vragen of iets anders als standaard kon doen ;)
Martine-Tom

eelke schreef:Ja, alleen niet als vaststaat dat de dood er op volgt. Lijkt mij. Morgen eens eea lezen. Want ik weet ook niet hoe dat bij behandeling bij zieke kinderen ligt eigenlijk. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn. Volgens mij was daar laatst een rechtszaak over. Past alleen niet echt gezellig in dit topic natuurlijk. ;)
VOlgens mij is het iets als dat zolang het kind er nog in zit moeder volledig mag beslissen, eenmaal eruit is dat iets meer beperkt (niet ten nadele van de gezondheid van het kind) vraag me idd af hoe dat zit mid-bevalling. Interessante materie
eelke
Moderator

Re: RE: Re: Nelson proudly presents. Doorliggen

Bericht door eelke »

Martine-Tom schreef: VOlgens mij is het iets als dat zolang het kind er nog in zit moeder volledig mag beslissen, eenmaal eruit is dat iets meer beperkt (niet ten nadele van de gezondheid van het kind) vraag me idd af hoe dat zit mid-bevalling. Interessante materie
Nee want dan zou er geen ots over ongeboren kinderen bestaan...
Martine-Tom

eelke schreef:Nee want dan zou er geen ots over ongeboren kinderen bestaan...
Oh das waar, maar dat kan toch alleen als iemand niet wilsbekwaam is?
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Je mag vanaf de maximum leeftijd voor abortus toch niet meer beslissen om je ongeboren kind te laten sterven? Bij een bevalling mag je bij mijn weten wel je eigen leven boven dat van het kind kiezen (wordt denk ik standaard besloten als je zelf niet meer kunt beslissen), maar niet onnodig je kind laten sterven. Bij mijn weten is een arts verplicht om een baby bij de bevalling de nodige zorg om te overleven te geven, ook al wil de moeder dat niet.

Edit: Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat men niet zomaar in iemand mag snijden die daar geen toestemming voor geeft, dus wie weet zijn er wel beperkingen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Jantina schreef:Ik vind het wel heel wat hoor, om voor deze route te kiezen met jouw fysieke gesteldheid. Je gaat toch voor natuurlijk bevallen begrijp ik? En dan ook nog vanuit huis? Reguliere gezondheidszorg is zeker niet alles, begrijp me goed. Maar ja ik weet het niet, ik vind het allemaal nogal apart klinken. Maar het gaat erom waar jij je goed bij voelt! En waar je vertrouwen in hebt!
Het is niet zo dat ze in een hutje op de hei gaat bevallen hè. Een verloskundige is een arts en die is er dus gewoon bij. Als je hulp nodig hebt dan zijn ze er voor je en als je het zelf kunt ook prima. Maar ze houden de boel echt wel in de gaten hoor. Ze leren je voor de bevalling ook goed kennen waardoor ze ook wel in kunnen schatten wat wel en wat niet kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Nee een vrouw mag elke medische handeling weigeren ook al bengt ze haar eigen leven en dat van haar kind in gevaar, ik heb dat ook uit gezocht en het is echt zo.

Pas waren er nog een paar chirurgen die vonden dat het anders moest en wouden dat ze vrouwen kunnen dwingen om dingen te laten doen om vrouw en kind te redden, gelukkig is dat niet door gegaan.

Want in tegen stelling van wat er veel gedacht word is maar zeer weinig van wat er standaard bij een bevalling door een medice gedaan echt wetenschappelijk onderzocht en kunnen dingen zelfs juist voor problemen zorgen.

Neem nou het op je rug liggen bevallen, dat is normaal in het ziekenhuis en dat zie je overal.
Voor vrouw en kind is dat dus echt niet de beste houding om te bevallen, wel voor de arts want die kan er dan lekker makkelijk bij.
Maar omdat de houding het natuurlijk bevallen tegen houd door de zwarten kracht en het kind in die houding de bloedtoevoer naar de placenta afsluit zord dit er vaker voor dat de bevalling langer duur dan nodig is en het kind dus in de problemen komt door zuurstof gebrek.
Dan moet het kind er opeens nu uit en word er "even" een knip gezet om te zorgen dat de baby snel kan komen, een knip die zorgd voor adrenaline wat je als vrouw niet in je lijf wilt hebben omdat dat vrij komt als je moet vluchten en je spieren dan aanspannen om in achtie te komen en daardoor je lijf strak komt te staan inplaats van ontspant om de baby de ruimten te gegeven. Ook zord het er voor dat de pijn erger word.
Daarbij geneest een knip veel minder goed dan een scheur en heb je verhoogde kans op incontinentie en pijn bij het vrijen dan als je in scheurd, dus die kleinen knip kan al heel veel kwaat dan goed doen.

Dan heb ik het nog niet eens over dingen zo als 1 derde van het bloed van de baby afsluiten omdat die geweldige klem gelijk op de navelstreng word gezet, waarom? gewoon omdat het zo hoort.
Hier door missen baby's dus letterlijk 1 derde van hun bloed wat dus zorgd voor ijzer gebrek, zuurstof gebrek, bloedarmoede zorgd en de baby dus ook veel minder witten bloedcellen heeft en dus meer kans heeft om te sterven aan een infectie in de eerste weken.
Gewoon omdat de arts een protocol volgd dat ooit bedacht is zonder wetenschappelijk onderzoek.
Als je gewoon 5 minuten wacht met die klem heeft de navelstreng er door puserende beweging voor gezorgd dat al het bloed uit de placenta en de navelstreng is en in de baby, daar zit geen risico aan het kost enkel iets meer tijd voor de baby los is van de mama en gewogen en gewassen kan worden.

En zo zijn er nog heel veel meer dingen die artsen heel graag bij zwanger vrouwen doen die eigenlijk onnodig of zelf schadelijk zijn voor moeder en kind, gewoon omdat het volgens het protocol is.

Ik heb met een verhoogde bloeddruk en een verhoogde eiwit gehalte ook een indicatie om in het zieken huis te bevallen en me in te laten leiden, maar ik moet echt helemaal niks!
Ik mag gewoon zeggen dat ik wil wachten en thuis wil bevallen, dat is mijn recht wat ik heb over mijn eigen lichaam!
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Oja ik vind het juist heel erg slim van Hoop om een vrije vroedvrouw te nemen die haar handelen aan past op de persoon die ze tegen over zich heeft inplaats van blindelings een protocol te volgen.

Juist als je bijzonder hulp nodig hebt ben je beter af in de alternatieve hoek dan in de gangbaren medice wereld omdat in de gangbaren medice wereld vaak veel meer gedacht word in problemen en in protocollen en niet gekeken word naar wat het individu het hartst nodig heeft.

Ik heb dan een homeopatische vroedvrouw maar dat is ook niet met zweverig gedoe of super verdunde middeltjes, het is meer dat zij echt kijkt naar het helen geheel en dus ook mijn problemen en angsten mee neemt in het helen gebeuren.
Het moet niet alleen goed voor mijn baby zijn maar juist ook goed voor mij want ik moet het doen en niet de arts of de baby, ik moet ook na de bevalling nog gestelijk goed in orden zijn en het moet niet zo zijn dat het handelen van de arts wel heeft gezorgd dat de bevalling goed verliep en het zo snel ging als zij wilden maar dat ik daarna met een giga trouwma zit door wat er is gebeurd en ik daardoor niet goed voor mijn kind kan zorgen.

Artsen zijn erg sterk geneigd om enkel naar het lichamelijk te kijken en het geestelijk te vergeten, ook zijn de gangbaren artsen allemaal Specalisten en hebben ze van een helen groten foto een heel klein stukje genomen en dat verschrikkelijk uit vergroot waardoor ze regelmatig vergeten dat er nog een groter geheel is om rekening mee te houden.

Juist als je niet gezond bent is het heel belangrijk dat het groten geheel niet vergeten word omdat iets want normaal heel klein is dan juist heel veel inpekt kan hebben!
Diego
4-sterren
4-sterren

Bericht door Diego »

jasmijn schreef:Oja ik vind het juist heel erg slim van Hoop om een vrije vroedvrouw te nemen die haar handelen aan past op de persoon die ze tegen over zich heeft inplaats van blindelings een protocol te volgen.

Juist als je bijzonder hulp nodig hebt ben je beter af in de alternatieve hoek dan in de gangbaren medice wereld omdat in de gangbaren medice wereld vaak veel meer gedacht word in problemen en in protocollen en niet gekeken word naar wat het individu het hartst nodig heeft.

Ik heb dan een homeopatische vroedvrouw maar dat is ook niet met zweverig gedoe of super verdunde middeltjes, het is meer dat zij echt kijkt naar het helen geheel en dus ook mijn problemen en angsten mee neemt in het helen gebeuren.
Het moet niet alleen goed voor mijn baby zijn maar juist ook goed voor mij want ik moet het doen en niet de arts of de baby, ik moet ook na de bevalling nog gestelijk goed in orden zijn en het moet niet zo zijn dat het handelen van de arts wel heeft gezorgd dat de bevalling goed verliep en het zo snel ging als zij wilden maar dat ik daarna met een giga trouwma zit door wat er is gebeurd en ik daardoor niet goed voor mijn kind kan zorgen.

Artsen zijn erg sterk geneigd om enkel naar het lichamelijk te kijken en het geestelijk te vergeten, ook zijn de gangbaren artsen allemaal Specalisten en hebben ze van een helen groten foto een heel klein stukje genomen en dat verschrikkelijk uit vergroot waardoor ze regelmatig vergeten dat er nog een groter geheel is om rekening mee te houden.

Juist als je niet gezond bent is het heel belangrijk dat het groten geheel niet vergeten word omdat iets want normaal heel klein is dan juist heel veel inpekt kan hebben!
+1
Mooi verwoord Jasmijn. Sluit ik me volledig bij aan.
En ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je hier voor kiest Hope!

Plaats reactie