BPWR: huishoudelijke hulp - tips, ervaringen?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: BPWR: huishoudelijke hulp - tips, ervaringen?
Ik heb geen hulp maar ben invalster voor mensen met een wmo indicatie.
Maar om een idee te krijgen wat wij moeten doen.
Elke week moet de badkamer en wc goed gesopt worden. stoffen, raggen en stofzuigen plus ingeval van geen vloerbedekking dweilen, was ophangen en/of strijken. Aanrecht en gasfornuis, magnetron schoonmaken, prullenbakken legen.
één keer in de 14 dagen bed verschonen.
Eén keer per maand koelkast uitsoppen, deuren soppen, ramen zemen. keukenkasten boven op en keukendeurtjes soppen.
Mocht je dan nog ergens tijd over houden is af en toe de keukenkastjes en dergelijke van binnen soppen en vitrage afhalen,wassen en weer ophangen ook nog een leuk klusje en niet vergeten de radiatoren stof vrij te houden.
Helaas plannen ze de tijd zo krap dat je behoorlijk door moet buffelen om dat voor elkaar te boksen. Maar de mensen zijn zo blij met je hulp dat ik het met plezier blijf doen.
Maar om een idee te krijgen wat wij moeten doen.
Elke week moet de badkamer en wc goed gesopt worden. stoffen, raggen en stofzuigen plus ingeval van geen vloerbedekking dweilen, was ophangen en/of strijken. Aanrecht en gasfornuis, magnetron schoonmaken, prullenbakken legen.
één keer in de 14 dagen bed verschonen.
Eén keer per maand koelkast uitsoppen, deuren soppen, ramen zemen. keukenkasten boven op en keukendeurtjes soppen.
Mocht je dan nog ergens tijd over houden is af en toe de keukenkastjes en dergelijke van binnen soppen en vitrage afhalen,wassen en weer ophangen ook nog een leuk klusje en niet vergeten de radiatoren stof vrij te houden.
Helaas plannen ze de tijd zo krap dat je behoorlijk door moet buffelen om dat voor elkaar te boksen. Maar de mensen zijn zo blij met je hulp dat ik het met plezier blijf doen.
Oh ja wij hebben een nieuwe keuken "dankzij" een vorige hulp. Ook een die lekker grondig schoonmaakte met schuursponsjes, alle kastjes zonder toplaag en onder de krassen. Sindsdien is er hier een verbod op schuursponsjes, die gebruiken wij alleen zelf.
Ook "ideaal": een hulp die te ijdel is om een bril te dragen en dus gewoon niet meer kan zien of dingen schoon zijn.
Schoonmaakmiddelen die een hulp graag heeft koop ik, mits het niet agressief dieronvriendelijk spul is.
30 jaar geleden hadden wij een hulp die er echt lol in had. Die hebben we 10 jaar gehad en dat ging 10 jaar lang prima, tot zij hartklachten kreeg en helaas moest stoppen. Ik heb nog heimwee naar die vrouw, zoeentje vinden we nooit meer
Na haar hebben we het 15 jaar zelf gedaan, maar nu werken we allebei weer teveel en het huis versloft dan. 4 weken zonder hulp geprobeerd, maar dat is ook niets.
Sofi is echter niet zo gemakkelijk met vreemden. Ik heb nu een aanvraag voor 3 uur gedaan en die 3 uur moet ze dan maar in de bench blijven, dat is waarschijnlijk het meest gemakkelijk voor iedereen.
Ook "ideaal": een hulp die te ijdel is om een bril te dragen en dus gewoon niet meer kan zien of dingen schoon zijn.
Schoonmaakmiddelen die een hulp graag heeft koop ik, mits het niet agressief dieronvriendelijk spul is.
30 jaar geleden hadden wij een hulp die er echt lol in had. Die hebben we 10 jaar gehad en dat ging 10 jaar lang prima, tot zij hartklachten kreeg en helaas moest stoppen. Ik heb nog heimwee naar die vrouw, zoeentje vinden we nooit meer
Na haar hebben we het 15 jaar zelf gedaan, maar nu werken we allebei weer teveel en het huis versloft dan. 4 weken zonder hulp geprobeerd, maar dat is ook niets.
Sofi is echter niet zo gemakkelijk met vreemden. Ik heb nu een aanvraag voor 3 uur gedaan en die 3 uur moet ze dan maar in de bench blijven, dat is waarschijnlijk het meest gemakkelijk voor iedereen.
https://www.tophulp.nlBorke schreef:Hope, waar vind je die site met gediplomeerde schoonmaaksters? Dat klinkt interessant!
Ik heb voorgaande keren iemand gevonden via "ikzoekeenwittewerkster". Daar had ik nu maar weer een aanvraag geplaatst.
Overigens kan ik iedereen van harte een robotstofzuiger aanraden. Katten hadden er bij ons geen moeite mee, die gingen gewoon hoog zitten. Sofi merkt er nets van, want de robot rijdt rond als wij met haar wandelen ;-)
Wij hadden nu een werkster via huiscleaning.nl
Bedankt voor de link.
Ik kan echter niets vinden over selectie dan wel diplomering van de hulpen. Misschien lees ik er overheen?
Mij lijkt het niet eenvoudig hoor, om een goede hulp te zijn. En ben je voor de een een goede hulp, ben je het voor de ander weer niet..... Ik ken namelijk mensen die alles op het oog een soort van schoon willen hebben. En ik ken mensen die liever 1 ding goed schoon hebben (en dan echt goed schoon) dan alles een soort van schoon. Nou, een keuken maak je niet in een uurtje schoon gewoon. Als ik mijn koelkast echt schoon maak, ben ik al een uur bezig. Dan gaat alles eruit, dan wordt alles tot in de puntjes schoongemaakt, ook achter de rubbers, alles mega droog gemaakt en dan gaat ie pas weer aan. Nou, wil je als "inhuurder" van een schoonmaker nou een echt schone koelkast of een soort van schone koelkast? Of wil je liever je hele keuken in 2 uur een-soort-van-schoon hebben? Dat gaat niet hoor. Tenzij je de oven, de afzuigkap, bovenop de keuken, onder de keukenkastjes en de plinten niet meeneemt en het toch een beetje met de Franse slag doet..... Of het een heel klein keukentje is. Of als de keuken eigenlijk al mega schoon is.
Ik heb wel eens zitten denken om mezelf te 'verhuren' als schoonmaakster, maar ik heb besloten dat dit niet gaat vliegen. Want ten eerste vind ik het bij de meeste mensen ZO vies dat ik niet zou weten waar ik moest beginnen en ook echt geen zin heb om zoveel viezigheid schoon te moeten maken en ten tweede kan ik alleen maar echt schoonmaken en daar gaat simpelweg teveel tijd in zitten.
Ooit, toen ik nog 80 uur per week werkte, heb ik ook diverse schoonmaaksters gehad. En het was allemaal helemaal niks. De een snapte ik toen ze met mijn afwasborstel de plee stond schoon te maken, de volgende kon echt geen ramen, deuren, keukenkastjes zemen, zag er alleen maar smeriger uit en de volgende was zo hardhandig dat ze binnen 3 keer een ruit en een stofzuiger gesloopt had. En ik vond van alle 3 of 4 (ik weet niet eens meer hoeveel ik er gehad heb) dat zij niet konden schoonmaken. Ze kwamen niet in de buurt van hoe ik het zelf doe. En vandaag de dag ben ik zo erg niet meer als vroeger hoor (met vier honden in huis is het ook een kansloze missie), maar nog steeds: als ik iets schoonmaak: dan is het gewoon schoon. Echt schoon. Ook onder en in de randjes. Wil je een in-onder-de-randjes-poetser: wens ik je echt veel succes want ik denk dat die heel lastig te vinden zijn!
Ik denk dat het heel belangrijk is vooral goed uit te leggen aan degene die je inhuurt wat je zoekt. Hoe jij schoongemaakt wil hebben.
Ik heb wel eens zitten denken om mezelf te 'verhuren' als schoonmaakster, maar ik heb besloten dat dit niet gaat vliegen. Want ten eerste vind ik het bij de meeste mensen ZO vies dat ik niet zou weten waar ik moest beginnen en ook echt geen zin heb om zoveel viezigheid schoon te moeten maken en ten tweede kan ik alleen maar echt schoonmaken en daar gaat simpelweg teveel tijd in zitten.
Ooit, toen ik nog 80 uur per week werkte, heb ik ook diverse schoonmaaksters gehad. En het was allemaal helemaal niks. De een snapte ik toen ze met mijn afwasborstel de plee stond schoon te maken, de volgende kon echt geen ramen, deuren, keukenkastjes zemen, zag er alleen maar smeriger uit en de volgende was zo hardhandig dat ze binnen 3 keer een ruit en een stofzuiger gesloopt had. En ik vond van alle 3 of 4 (ik weet niet eens meer hoeveel ik er gehad heb) dat zij niet konden schoonmaken. Ze kwamen niet in de buurt van hoe ik het zelf doe. En vandaag de dag ben ik zo erg niet meer als vroeger hoor (met vier honden in huis is het ook een kansloze missie), maar nog steeds: als ik iets schoonmaak: dan is het gewoon schoon. Echt schoon. Ook onder en in de randjes. Wil je een in-onder-de-randjes-poetser: wens ik je echt veel succes want ik denk dat die heel lastig te vinden zijn!
Ik denk dat het heel belangrijk is vooral goed uit te leggen aan degene die je inhuurt wat je zoekt. Hoe jij schoongemaakt wil hebben.
Maar jij bent ook erug
Maar goed de 4 uur per week waar ik het over had zit natuurlijk geen oven schoonmaken en koelkast uitsoppen en en bij. Je moet wel realistisch zijn in wat iemand in 4 uur achter elkaar kan. En inderdaad goed uitleggen wat je wilt.
Nou moet ik zeggen dat ik ook bij sommige ooit dacht van
Als ik de kranen zag bijv.
Maar goed de 4 uur per week waar ik het over had zit natuurlijk geen oven schoonmaken en koelkast uitsoppen en en bij. Je moet wel realistisch zijn in wat iemand in 4 uur achter elkaar kan. En inderdaad goed uitleggen wat je wilt.
Nou moet ik zeggen dat ik ook bij sommige ooit dacht van
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
6 uur hulp in de week, dat is veel!
Ik maak zelf schoon bij diverse mensen.....en moet zeggen dat ik best kritisch ben hoor ook in mijn eigen huis...
Ik doe het zo goed mogelijk maar soms zijn mensen echt bizar!
En ik ga niet in details treden wat ik soms moest schoonmaken, daar ben ik ook weg gegaan...
Goed overleggen wat je van elkaar verwacht dat scheelt enorm veel frustraties bij beide.....ook zeggen hoe je dingen gedaan wilt hebben..
Echt zware dingen zoals koelkasten ed verslepen dat doe ik niet in mn uppie daar zullen ze me mee moeten helpen of het zelf doen...
Ik werk via pgb en dat is ideaal, via de pc het urenbriefje invullen..
Ik heb heel goed contact met de mensen waar ik bij werk en dat maakt t werken er ook plezierig.
Ik maak zelf schoon bij diverse mensen.....en moet zeggen dat ik best kritisch ben hoor ook in mijn eigen huis...
Ik doe het zo goed mogelijk maar soms zijn mensen echt bizar!
En ik ga niet in details treden wat ik soms moest schoonmaken, daar ben ik ook weg gegaan...
Goed overleggen wat je van elkaar verwacht dat scheelt enorm veel frustraties bij beide.....ook zeggen hoe je dingen gedaan wilt hebben..
Echt zware dingen zoals koelkasten ed verslepen dat doe ik niet in mn uppie daar zullen ze me mee moeten helpen of het zelf doen...
Ik werk via pgb en dat is ideaal, via de pc het urenbriefje invullen..
Ik heb heel goed contact met de mensen waar ik bij werk en dat maakt t werken er ook plezierig.
-
Martine-Tom
Ik heb heel veel soorten schoonmaakwerk gedaan. En wat jij aangeeft kan hoor, maar vergt duidelijke communicatie. Ik heb ooit particulier bij mensen gewerkt die alleen maar ECHT SCHOON wilden. Enige is dat je dan wel realistisch moet zijn qua verwachtingen. Echt schoon kost tijd, veel tijd. Ik kwam 5 uur per week bij die mensen en deed dan soms maar 1 badkamer en het gasstel. Voelde voor mij alsof ik tijd verspilde maar zij waren er dolgelukkig mee. Ik deed heel weinig maar wat ik deed deed ik tot in de puntjes.Lizzy schreef:Mij lijkt het niet eenvoudig hoor, om een goede hulp te zijn. En ben je voor de een een goede hulp, ben je het voor de ander weer niet..... Ik ken namelijk mensen die alles op het oog een soort van schoon willen hebben. En ik ken mensen die liever 1 ding goed schoon hebben (en dan echt goed schoon) dan alles een soort van schoon. Nou, een keuken maak je niet in een uurtje schoon gewoon. Als ik mijn koelkast echt schoon maak, ben ik al een uur bezig. Dan gaat alles eruit, dan wordt alles tot in de puntjes schoongemaakt, ook achter de rubbers, alles mega droog gemaakt en dan gaat ie pas weer aan. Nou, wil je als "inhuurder" van een schoonmaker nou een echt schone koelkast of een soort van schone koelkast? Of wil je liever je hele keuken in 2 uur een-soort-van-schoon hebben? Dat gaat niet hoor. Tenzij je de oven, de afzuigkap, bovenop de keuken, onder de keukenkastjes en de plinten niet meeneemt en het toch een beetje met de Franse slag doet..... Of het een heel klein keukentje is. Of als de keuken eigenlijk al mega schoon is.
Dan heb je vakantiewoningen, dat moet gewoon zo snel mogelijk op het oog schoon zijn.
Kantoren idem.
WMO werk gaat in goed overleg met de klant maar komt eigenlijk ook neer op op het oog schoon. Maar wel gepersonaliseerd. Ik heb iemand gehad die hele dagen in een stoel naar buiten keek, daar kwam ik 2x per week en 2x per week nam ik het raam mee waar ze voor zat. Als dat alles is wat je nog hebt stoort dat ene plekje je namelijk enorm. Keuken was bijv zwaar ondergeschikt...ze kookt niet en kwam er zelf nooit.
De gangbare norm is 3 uur per week, daarin word gestoft, gestofzuigd, badkamer, keuken en toilet. Dan blijft er 3 kwartier tot 15 minuten over en daarin word dan bijv de ramen een keer gezeemd, een deur afgenomen enz.
Binnen de WMO schoof ik ook niet wekelijks met banken, daar is domweg geen tijd voor in de meeste gevallen. Daarbij deed ik 10 huizen per week en 10x schuiven met banken en zware objecten is te slopend voor je lijf ("mag" ook niet als je op regels let)
Wat Lizzy zegt is waar! Goed schoonmaken kos veel tijd, maar dan heb je het over schoonmaken zoals mijn moeder het vroeger deed. Zij was de hele week thuis en het huis was kraakhelder schoon.
Zo schoon wil ik het niet hebben, heeft ook geen zin met een hond in huis. Dan heb je wel heel veel uren hulp in huis en wij doen zelf ook nog wel wat.
Zaken als een koelkast of een oven daar ben ik zelf zo een uur mee bezig en daar zoek ik geen hulp voor. Het onderhouden van leren fauteuils en in de boenwas zetten van eiken meubels doe ik ook zelf. Wij hebben boven en beneden een robotzuiger die wekelijks (of vaker) rond rijdt.
Van een hulp verwacht ik dat ze in ieder geval de hoekjes en de gaatjes zuigt en dweilt, waar die robot niet komt.
Hoeveel hulpen hebben wij gehad in de loop van zo'n 15 jaar, ik denk een stuk of 7. Eentje daarvan was afschuwelijk, die de keuken verziekte met schuursponsjes, die is maar 1x geweest.
Eentje was steengoed, een tweede ook totdat ze allerlei kwaaltjes kreeg en de boel liet versloffen en de rest was redelijk.
Ik ben al blij als mensen hun afspraken nakomen, niet bang van Sofi zijn, niets kapot maken en het voor het oog in ieder geval schoon is.
Liever heb ik geen hulp, want het is toch een inbreuk op je privacy. Zo lang wij beiden nog werken, wil ik dat in ieder geval een aantal basispunten iedere week gedaan worden en daar is een hulp ideaal voor.
Zo schoon wil ik het niet hebben, heeft ook geen zin met een hond in huis. Dan heb je wel heel veel uren hulp in huis en wij doen zelf ook nog wel wat.
Zaken als een koelkast of een oven daar ben ik zelf zo een uur mee bezig en daar zoek ik geen hulp voor. Het onderhouden van leren fauteuils en in de boenwas zetten van eiken meubels doe ik ook zelf. Wij hebben boven en beneden een robotzuiger die wekelijks (of vaker) rond rijdt.
Van een hulp verwacht ik dat ze in ieder geval de hoekjes en de gaatjes zuigt en dweilt, waar die robot niet komt.
Hoeveel hulpen hebben wij gehad in de loop van zo'n 15 jaar, ik denk een stuk of 7. Eentje daarvan was afschuwelijk, die de keuken verziekte met schuursponsjes, die is maar 1x geweest.
Eentje was steengoed, een tweede ook totdat ze allerlei kwaaltjes kreeg en de boel liet versloffen en de rest was redelijk.
Ik ben al blij als mensen hun afspraken nakomen, niet bang van Sofi zijn, niets kapot maken en het voor het oog in ieder geval schoon is.
Liever heb ik geen hulp, want het is toch een inbreuk op je privacy. Zo lang wij beiden nog werken, wil ik dat in ieder geval een aantal basispunten iedere week gedaan worden en daar is een hulp ideaal voor.
Ik ben inmiddels via huiscleaning aan een hulp gekomen. De afspraak is dat ze 2x2 uur per week komt. Ze is nu 3x geweest en ik heb echt geen zin in de komende keer (laatste keer van haar proefperiode). Het wordt namelijk een heel rottig gesprek en ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken
We hadden duidelijke afspraken gemaakt, dingen ook zwart op wit gezet. Maar ze doet dat werk niet, zelfs niet na het mondeling aangeven en toelichten hoe je het verwacht. Daarnaast is het stofzuigen en dweilen echt belabberd(en er is dus niet gestoft).
Nu vindt vriendlief dat ik zeur en niet zo moeilijk moet doen... maar we betalen wel 12,80 per uur voor schoonmaak, dan mag je toch verwachten dat gedweild betekent dat er geen vlekken meer op je vloer zitten? Of zit ik er naast en moet ik het hiermee doen?
Ik kan, zeker nu tijdens de zwangerschap, de schoonmaak gewoon niet zelf.
We hadden duidelijke afspraken gemaakt, dingen ook zwart op wit gezet. Maar ze doet dat werk niet, zelfs niet na het mondeling aangeven en toelichten hoe je het verwacht. Daarnaast is het stofzuigen en dweilen echt belabberd(en er is dus niet gestoft).
Nu vindt vriendlief dat ik zeur en niet zo moeilijk moet doen... maar we betalen wel 12,80 per uur voor schoonmaak, dan mag je toch verwachten dat gedweild betekent dat er geen vlekken meer op je vloer zitten? Of zit ik er naast en moet ik het hiermee doen?
-
nikèdog2000
- 5-sterren

-
Martine-Tom
Lizetta schreef:Ik ben inmiddels via huiscleaning aan een hulp gekomen. De afspraak is dat ze 2x2 uur per week komt. Ze is nu 3x geweest en ik heb echt geen zin in de komende keer (laatste keer van haar proefperiode). Het wordt namelijk een heel rottig gesprek en ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken![]()
Als je duidelijk hebt aangeven dat het zwaartepunt voor jou op vloeren ligt dan mag je dat verwachten inderdaad!
Zelf zou ik er fotos van maken en dat tijdens het gesprek laten zien. Klinkt kinderachtig maar waarschijnlijk ziet ze het zelf niet eens, zij kan dan niet de link leggen tussen wat jij ziet en wat zij niet ziet
Misschien dat dan bij haar het kwartje valt
Zo heb ik het met mijn hulp ook gedaan, ik gaf al 2 keer aan dat de douche niet schoon genoeg was. En de 3e keer weer precies hetzelfde, nadat ik fotos liet zien van wat ik bedoelde snapte ze wat mijn punt was en sindsdien is het naar behoren schoon
De reden dat het 2x per week is, is vanwege het stofzuigen... dat moet gewoon 2x per week goed ivm stof en haren van de honden en het dweilen ook, want ze nemen gewoon troep mee. Ik heb ook gezegd dat wij beide allergisch voor stof zijn en dat het daarom zo belangrijk is.Martine-Tom schreef:Als je duidelijk hebt aangeven dat het zwaartepunt voor jou op vloeren ligt dan mag je dat verwachten inderdaad!
Zelf zou ik er fotos van maken en dat tijdens het gesprek laten zien. Klinkt kinderachtig maar waarschijnlijk ziet ze het zelf niet eens, zij kan dan niet de link leggen tussen wat jij ziet en wat zij niet ziet![]()
Misschien dat dan bij haar het kwartje valt![]()
Zo heb ik het met mijn hulp ook gedaan, ik gaf al 2 keer aan dat de douche niet schoon genoeg was. En de 3e keer weer precies hetzelfde, nadat ik fotos liet zien van wat ik bedoelde snapte ze wat mijn punt was en sindsdien is het naar behoren schoonIk ben ook verre van verwijtende tonen gebleven. Zij is dan toevallig weer geweldig in vloeren.....kan trots komen zeggen dat de keukenvloer zo schoon is, en dan zie ik amper verschil
Ik heb nu foto's gemaakt en ga zo meteen vegen en dan een foto maken van wat er allemaal op het blik ligt. Hopelijk kan ik het daarmee laten zien.
Maar wat jij zegt Martine: ze ziet het niet. echt niet... en ik weet niet of uitleggen daarbij gaat helpen, want daarmee is het denk ik niet opgelost.
Zou het redelijk zijn om een nieuwe periode (bijv. nog 2 weken) af te spreken waarin ik verbetering verwacht? Ik vind het heel moeilijk, want wil eigenlijk ook gewoon eindelijk een schoon huis (is het sinds de verhuizing namelijk niet geweest)
-
Martine-Tom
Ik zou het de volgende keer aankijken hoe het gaat, is er dan 0.0 verbetering zou ik niet nog eens 2 weken aanmodderen.Lizetta schreef:De reden dat het 2x per week is, is vanwege het stofzuigen... dat moet gewoon 2x per week goed ivm stof en haren van de honden en het dweilen ook, want ze nemen gewoon troep mee. Ik heb ook gezegd dat wij beide allergisch voor stof zijn en dat het daarom zo belangrijk is.
Ik heb nu foto's gemaakt en ga zo meteen vegen en dan een foto maken van wat er allemaal op het blik ligt. Hopelijk kan ik het daarmee laten zien.
Maar wat jij zegt Martine: ze ziet het niet. echt niet... en ik weet niet of uitleggen daarbij gaat helpen, want daarmee is het denk ik niet opgelost.
Zou het redelijk zijn om een nieuwe periode (bijv. nog 2 weken) af te spreken waarin ik verbetering verwacht? Ik vind het heel moeilijk, want wil eigenlijk ook gewoon eindelijk een schoon huis (is het sinds de verhuizing namelijk niet geweest)
(Voor ze begint dus even de fotos laten zien)
Dat iemand iets niet ziet, dat kan, maar nadat je haar er zovaak op gewezen hebt...het houd ergens op
En ik heb ook jaren als hulp gewerkt, dit is ook hoe ik het als hulp fijn zou vinden. En soms klikt het gewoon niet, op werkgebied of persoonlijkgebeid...en dat kan. Het is vervelend om het gesprek aan te moeten gaan, maar nog vervelender om door te gaan met een hulp die niet bevalt.
Dus...de komende keer zou voor mij make it or break it zijn
Thanks voor het advies!Martine-Tom schreef:Ik zou het de volgende keer aankijken hoe het gaat, is er dan 0.0 verbetering zou ik niet nog eens 2 weken aanmodderen.
(Voor ze begint dus even de fotos laten zien)
Dat iemand iets niet ziet, dat kan, maar nadat je haar er zovaak op gewezen hebt...het houd ergens op![]()
En ik heb ook jaren als hulp gewerkt, dit is ook hoe ik het als hulp fijn zou vinden. En soms klikt het gewoon niet, op werkgebied of persoonlijkgebeid...en dat kan. Het is vervelend om het gesprek aan te moeten gaan, maar nog vervelender om door te gaan met een hulp die niet bevalt.
Dus...de komende keer zou voor mij make it or break it zijn
Dat maakt het juist zo moeilijk, ik gun haar het werk zo. maar je hebt gelijk, aanmodderen is geen goed idee, daar wordt iedereen alleen maar gefrustreerder van...