BPWR - osteoporose: wat helpt?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: BPWR - osteoporose: wat helpt?

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Anne in Duitsland schreef:Nou, wat jullie zeggen dus: beweging is goed voor de botten, en nu kan ze vanwege de medicatie niet meer bewegen. Gegroet, begonia's voor het raam! :-X Nee, buuf ziet dat ook niet zitten. Haar is inderdaad aangeraden aan krachttraining te doen, maar ze ziet het niet zitten om naar de sportschool te gaan en tussen de strakke twintigers aan de gewichten te gaan hangen. ;D Flesjes water mee tijdens het wandelen is een goede tip, al heeft ze ook al gewichtjes gekocht om thuis mee te oefenen. Maar die kan ze natuurlijk ook meenemen op de wandelingen. Inderdaad gaat het hier op en af qua landschap, dus het is best intensief om hier 6 km af te leggen per dag.

Dat van die vitaminen zal ik doorgeven, Hedwich, dank je! Fysiotherapie en valtraining zal ik ook doorgeven, en yoga, al denk ik niet dat haar dat aantrekt. Ze is ook iemand die niet vaak het gezelschap van groepen mensen opzoekt. Gelukkig is ze erg slank, dat maakt het makkelijker om staand op één hand met je tenen in je neus naar watervalgeluiden te luisteren ;D (sorry, ik heb niet echt een goed beeld van yoga :-[ :biggrin2: ). Haar stabiliteit is denk ik wel in orde; de keren dat ze viel was het of spekglad buiten, of ze wiebelde over een smal bergpaadje omdat ze voor de lol wilde gaan kijken hoe de bosbessen het deden dat jaar. Het was beide keren meer pech dat ze viel dan dat haar stabiliteit het begaf. Maar ik geef het in ieder geval door. Zo te horen zijn er nog wel andere mogelijkheden om aan osteoporose iets te doen zonder die calciumtabletten.

Waarom veroorzaakt extra calcium spier/rugpijn, eigenlijk? Kan iemand dat uitleggen?
Wat jij bedoelt is denk ik meditatie. ;D Nou, daar heb ik dus helemaal niets mee. Wat ik doe zijn bepaalde gymnastische oefeningen. Hoofdzakelijk bedoelt om spieren te versterken, soepel te blijven, een beter evenwichtsgevoel te krijgen en een betere lichaamshouding ;) Mij helpt het dus enorm tegen de gewrichtspijn en rugpijn.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Calcium en magnesium wordt vaak samen gegeven om inderdaad; spierpijn tegen te gaan. Maar aan de frisse wandelingen heeft ze veel meer. Die zijn goed voor de weerstand, bloedsomloop, het gemoed en houden haar beter fit dan welke tablet dan ook.
sella

Bericht door sella »

Ik doe yin yoga en dat is goed voor de bindweefsels en ook met stramme lijven goed te doen.
Ik slik ook vit k2 en vitaminde D3 voor het vertragen van de botontkalking.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Dank allemaal! Ik heb het aan haar doorgegeven. Het vermoeden is overigens dat de rugproblemen niet van de extra calcium komen, maar van het medicament alendronat dat ze 1 x per week moet innemen (wat ze niet meer doet, want toen begon ze dus rugpijn te krijgen). Ze wil nu met andere middelen (gewichtjes trainen, zelf sapjes maken, extra vitamine D en K) proberen of ze zonder medicijnen gewoon door kan leven. Haar osteoporose is trouwens erfelijk: haar moeder liep vreselijk krom op een gegeven moment, en een van haar zussen slikt al 18 jaar alendronat ivm osteoporose. Inclusief regelmatig terugkerende skeletpijn. De botdichtheid is in al die 18 jaar overigens niet verbeterd ::) . Maar wat zegt de arts: tja, zónder alendronat was de osteo erger geworden. ::)
saluki
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door saluki »

deze gebruik ik en bevalt prima. Samen met een hoge dosering vit d 2000 soms 3000 per dag en regelmatig nog magnesium.

http://www.koopjesdrogisterij.nl/produc ... 0wodB3sMLw
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

saluki schreef:deze gebruik ik en bevalt prima. Samen met een hoge dosering vit d 2000 soms 3000 per dag en regelmatig nog magnesium.

http://www.koopjesdrogisterij.nl/produc ... 0wodB3sMLw
Dank je, ik geef het door!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Anne in Duitsland schreef:Dank allemaal! Ik heb het aan haar doorgegeven. Het vermoeden is overigens dat de rugproblemen niet van de extra calcium komen, maar van het medicament alendronat dat ze 1 x per week moet innemen (wat ze niet meer doet, want toen begon ze dus rugpijn te krijgen). Ze wil nu met andere middelen (gewichtjes trainen, zelf sapjes maken, extra vitamine D en K) proberen of ze zonder medicijnen gewoon door kan leven. Haar osteoporose is trouwens erfelijk: haar moeder liep vreselijk krom op een gegeven moment, en een van haar zussen slikt al 18 jaar alendronat ivm osteoporose. Inclusief regelmatig terugkerende skeletpijn. De botdichtheid is in al die 18 jaar overigens niet verbeterd ::) . Maar wat zegt de arts: tja, zónder alendronat was de osteo erger geworden. ::)
Ja, nou, dat laatste dus. En dat weten we niet, de dokter ook niet.

Ik vind dat je een slimme buuf hebt!
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: RE: Re: BPWR - osteoporose: wat helpt?

Bericht door Fenixjuh »

Anne in Duitsland schreef:Dank allemaal! Ik heb het aan haar doorgegeven. Het vermoeden is overigens dat de rugproblemen niet van de extra calcium komen, maar van het medicament alendronat dat ze 1 x per week moet innemen (wat ze niet meer doet, want toen begon ze dus rugpijn te krijgen). Ze wil nu met andere middelen (gewichtjes trainen, zelf sapjes maken, extra vitamine D en K) proberen of ze zonder medicijnen gewoon door kan leven. Haar osteoporose is trouwens erfelijk: haar moeder liep vreselijk krom op een gegeven moment, en een van haar zussen slikt al 18 jaar alendronat ivm osteoporose. Inclusief regelmatig terugkerende skeletpijn. De botdichtheid is in al die 18 jaar overigens niet verbeterd ::) . Maar wat zegt de arts: tja, zónder alendronat was de osteo erger geworden. ::)
Tegen het krom lopen : elke dag de rug oprekken. Gewoon 10-15 seconden per dag op de buik op bed liggen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Fenixjuh schreef: Tegen het krom lopen : elke dag de rug oprekken. Gewoon 10-15 seconden per dag op de buik op bed liggen.
Dan kan je veel beter een back-stretcher gebruiken.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: BPWR - osteoporose: wat helpt?

Fenixjuh schreef:Tegen het krom lopen : elke dag de rug oprekken. Gewoon 10-15 seconden per dag op de buik op bed liggen.
Buuf loopt (nog) niet krom, maar ik geef het door!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Dat heb ik dus ook geslikt en ben er ook weer mee gestopt vanwege gewrichtspijn.
Achteraf kan de gewrichtspijn bij mij ook een symptoom van hypothyreoïdie zijn, maar de bisfosfonaten neem ik in ieder geval niet meer. Ik hou het op gezond eten, bewegen en bepaalde supplementen.
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Er zijn legio van voedingsmiddelen die calcium bevatten waar ze baat bij kan hebben. Zie bijvoorbeeld http://jessevandervelde.com/weg-met-zui ... producten/

Vind dat je wel een stoere buuf hebt :cool:

Plaats reactie