BPWR - Camper, caravan, deel jouw ervaringen!?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Re: BPWR - Camper, caravan, deel jouw ervaringen!?
Mercedes bouwt tegenwoordig ook busjes om met westfalia. Mijn moeder heeft een omgebouwde viano
Even gezocht, maar in de Apple App store vind ik die app nietevelyn02 schreef:Camperplaats. Je hebt een light versie die gratis is en een betaalde versie.
Het is echt ideaal om met een camper op camperplaatsen te staan.
Zeker in Duitsland volop te vinden.
Bedankt Evelyn, nu heb ik de app gevonden
Wij willen eerst eens een keer een camperbusje huren voor een week en dan naar NL/Duitsland gaan, dus dat komt goed uit.Tibbies schreef:Het is echt ideaal om met een camper op camperplaatsen te staan.
Met een busje kun je idd sneller doorrijden, dat ben ik helemaal met je eens.Borke schreef:In vergelijking tot een auto met caravan: sneller doorrijden, gewoon net als met de personenauto overal gemakkelijk in kunnen en naartoe kunnen rijden: oude stadjes, parkeerplaatsen voor personenauto's, parkeergarages etc.
Daarbij zouden we hem dan ook gewoon als personenauto gebruiken, dus dat bedoel ik ook met basic. Geen stalling, geen gedoe met ophalen en wegbrengen.
Zoals wij het nu zien is het of dat 5 meter camperbusje van VW California, of toch weer een caravan met een zithoek en een groot bed, zoals we vroeger hadden.
Zo'n klein kipje zal het bij ons niet worden Annemarie. We hebben ze wel op de kampeerbeurs gezien en ik vind het schattig, maar voor mij is dat geen caravan![]()
Het is wel lekker basic - dat wel.
Zo'n caravan achter je auto is is niet ideaal.
Maar ook dat went hoor, met onze combinatie auto/caravan die 12 meter lang is, rijdt Rob gewoon tegen de 100 km/uur op de snelwegen.
En verder hebben wij niet zo'n haast als we 3 maanden weggaan.
Voor 4-5 weken vakantie in de zomer is een camper(tje) ideaal, je wilt zoveel mogelijk zien, dus je blijft niet lang op één camping hangen.
En onderweg bezoek je bezienswaardigheden en doe je boodschappen.
Maar als je een paar maanden weg gaat en iedere 2-3 dagen weer vertrekt naar de volgende camping, dan doe je dus wel 30-40 campings aan en dat is naarmate je ouder wordt toch wel heel vermoeiend hoor.
Het is gewoon een heel andere manier van vakantie vieren.
Je ziet in de "grijze koppen" periode echt heel weinig kleine camperbusjes en dan voornamelijk jongelui die er een paar weekjes tussenuit zijn.
Wij zijn in ieder geval nog geen bejaard echtpaar tegengekomen in zo'n busje, want heb je een weekje regen (en die kans is in het voor- en najaar groter dan hoogzomer), dan vlieg je in een klein busje of zo'n kleine Kip van Annemarie al gauw tegen de wanden op.
Wij daarentegen vermaken ons wel als het een aantal dagen slecht weer is; we hebben ruimte genoeg om elkaar niet in de weg te lopen.
De langkampeerders met grote(re) campers die wij spraken en die langer op één plek verbleven, hadden óf een autootje achter de camper hangen óf ze huurden er een ter plekke óf ze hadden fietsen bij zich, waar je in de bergen echter niet veel aan hebt.
Voor camperaars aan de kust is het niet zo'n probleem om ergens langer te blijven staan, daar kom je met een fiets of scooter een heel eind want er is altijd wel een supermarkt op fietsafstand. Of een winkeltje op de camping.
En voor uitstapjes in het binnenland kun je dus een auto huren.
Maar in het niet toeristische binnenland is dat anders. Daar ben je al blij als je op de camping 's morgens brood kunt kopen en met de fiets rijdt het toch niet zo gemakkelijk in de bergen met je boodschappen achterop.
Zoals de schitterende camping waar wij (puur voor de zon en onze rust) afgelopen september/oktober een maand stonden, op een berg met een 11 km steile, smalle weg er naar toe.
Vanuit de camping kun je kilometers wandelen in een prachtige natuur, maar verder is er niets te doen.
Wil je daar met je busje wat langer blijven, dan moet je met je hele hebben en houden iedere keer de berg af.
En regent het en je kunt niet naar buiten, dan vind ik het echt armoe lijden in zo'n kleine ruimte. Of je moet van in de regen wandelen houden.
De camping is ook niet geschikt voor een langer verblijf met een grote camper.
Is het voor een personen auto al een hele klus om boven te komen, voor een camper of auto+caravan is het echt een klus.
Als service kun je je laten ophalen door de campingeigenaar die voor je uitrijdt om tegenliggers naar de kant te dirigeren.
Maar dat doet ie natuurlijk niet iedere keer voor iemand met een camper als die boodschappen gaat doen in het durpie onder aan de berg.
Het is maar wat je wilt, comfortabel en mobiel zit mekaar een beetje in de weg.
En je zult gaan merken dat met het ouder worden het mobiel zijn het gaat afleggen tegen comfortabel.
Dit is trouwens onze ervaring met Spanje.
Van andere landen weet ik het niet want Rob wil zon, zon, zon en dan blijft eigenlijk alleen Spanje over in de maanden april/mei/juni en oktober/november.
Wij kopen ieder jaar een campingboekje van de ACSI, die heeft -tig campings in het voor en najaar waar je voor tussen de 11 en 19 euro kunt staan, all inclusive.
- Inge en Bono
- 5-sterren

Die app is super!Borke schreef:Bedankt Evelyn, nu heb ik de app gevonden![]()
een kampeerbus mag ook een flinke caravan trekken.
Hier idem. Zes kops zou voor mij en Leo echt veel te groot zijn.MarijeEnBoomer schreef:Ik heb een 3 kops en daarmee zet ik 2 cappuccino ( :3 melkopschuimer gaat mee camperen)
Maar wij drinken de koffie zwart. Dan hebben we twee kleine mokken
Wij drinken de koffie ook zoevelyn02 schreef:Maar wij drinken de koffie zwart. Dan hebben we twee kleine mokken
Hetty_ schreef:Met een busje kun je idd sneller doorrijden, dat ben ik helemaal met je eens.
Zo'n caravan achter je auto is is niet ideaal.
Maar ook dat went hoor, met onze combinatie auto/caravan die 12 meter lang is, rijdt Rob gewoon tegen de 100 km/uur op de snelwegen.![]()
En verder hebben wij niet zo'n haast als we 3 maanden weggaan.
Voor 4-5 weken vakantie in de zomer is een camper(tje) ideaal, je wilt zoveel mogelijk zien, dus je blijft niet lang op één camping hangen.
En onderweg bezoek je bezienswaardigheden en doe je boodschappen.
Maar als je een paar maanden weg gaat en iedere 2-3 dagen weer vertrekt naar de volgende camping, dan doe je dus wel 30-40 campings aan en dat is naarmate je ouder wordt toch wel heel vermoeiend hoor.
Het is gewoon een heel andere manier van vakantie vieren.
Je ziet in de "grijze koppen" periode echt heel weinig kleine camperbusjes en dan voornamelijk jongelui die er een paar weekjes tussenuit zijn.
Wij zijn in ieder geval nog geen bejaard echtpaar tegengekomen in zo'n busje, want heb je een weekje regen (en die kans is in het voor- en najaar groter dan hoogzomer), dan vlieg je in een klein busje of zo'n kleine Kip van Annemarie al gauw tegen de wanden op.
Wij daarentegen vermaken ons wel als het een aantal dagen slecht weer is; we hebben ruimte genoeg om elkaar niet in de weg te lopen.
De langkampeerders met grote(re) campers die wij spraken en die langer op één plek verbleven, hadden óf een autootje achter de camper hangen óf ze huurden er een ter plekke óf ze hadden fietsen bij zich, waar je in de bergen echter niet veel aan hebt.
Voor camperaars aan de kust is het niet zo'n probleem om ergens langer te blijven staan, daar kom je met een fiets of scooter een heel eind want er is altijd wel een supermarkt op fietsafstand. Of een winkeltje op de camping.
En voor uitstapjes in het binnenland kun je dus een auto huren.
Maar in het niet toeristische binnenland is dat anders. Daar ben je al blij als je op de camping 's morgens brood kunt kopen en met de fiets rijdt het toch niet zo gemakkelijk in de bergen met je boodschappen achterop.![]()
Zoals de schitterende camping waar wij (puur voor de zon en onze rust) afgelopen september/oktober een maand stonden, op een berg met een 11 km steile, smalle weg er naar toe.
Vanuit de camping kun je kilometers wandelen in een prachtige natuur, maar verder is er niets te doen.
Wil je daar met je busje wat langer blijven, dan moet je met je hele hebben en houden iedere keer de berg af.
En regent het en je kunt niet naar buiten, dan vind ik het echt armoe lijden in zo'n kleine ruimte. Of je moet van in de regen wandelen houden.![]()
De camping is ook niet geschikt voor een langer verblijf met een grote camper.
Is het voor een personen auto al een hele klus om boven te komen, voor een camper of auto+caravan is het echt een klus.
Als service kun je je laten ophalen door de campingeigenaar die voor je uitrijdt om tegenliggers naar de kant te dirigeren.
Maar dat doet ie natuurlijk niet iedere keer voor iemand met een camper als die boodschappen gaat doen in het durpie onder aan de berg.
Het is maar wat je wilt, comfortabel en mobiel zit mekaar een beetje in de weg.
En je zult gaan merken dat met het ouder worden het mobiel zijn het gaat afleggen tegen comfortabel.
Dit is trouwens onze ervaring met Spanje.
Van andere landen weet ik het niet want Rob wil zon, zon, zon en dan blijft eigenlijk alleen Spanje over in de maanden april/mei/juni en oktober/november.
Wij kopen ieder jaar een campingboekje van de ACSI, die heeft -tig campings in het voor en najaar waar je voor tussen de 11 en 19 euro kunt staan, all inclusive.
Van de week uitgebreid met mijn zwager en schoonzus gesproken die net zoals jullie vakantievieren Hetty.
Het is natuurlijk wel waar, als je 2 maanden of meer weggaat, dan is het meer een tijdelijke verhuizing dan een trekvakantie.
Zij hebben nu zelfs een caravan met 10l boiler en een echte douchecabine gekocht, dus een waarbij je niet de wc en alles onder spettert als je doucht. Ik had ook geen idee dat je tegenwoordig aanvoer en afvoer van water op je eigen plek kunt hebben en dat voor de tarieven die jij noemt.
Wat voor combinatie hebben jullie?
Met ee 4x4?
Ik denk dat je goed moet bedenken wat je wilt. Wij komen met ons kleine campertje (5,5 meter) op plaatsen waar je met een langere camper of caravan zeker niet kan komen. En we overnachten (vrij) op plaatsen waar je met een caravan niet kan overnachten (bv bij musea, vuurtorens enz). inderdaad een heel ander soort vakantie. Wij zouden nog niet anders willen (wij zijn beide 60+). Vooral de mogelijkheid van het vrije kamperen, is voor ons het alle belangrijkste!
Je hebt gelijk, daarom willen we eerst eens wat gaan huren.evelyn02 schreef:Ik denk dat je goed moet bedenken wat je wilt. Wij komen met ons kleine campertje (5,5 meter) op plaatsen waar je met een langere camper of caravan zeker niet kan komen. En we overnachten (vrij) op plaatsen waar je met een caravan niet kan overnachten (bv bij musea, vuurtorens enz). inderdaad een heel ander soort vakantie. Wij zouden nog niet anders willen (wij zijn beide 60+). Vooral de mogelijkheid van het vrije kamperen, is voor ons het alle belangrijkste!
Wij zijn 60 en 62, dus de fase van maandenlang weggaan is nog niet bereikt. Tot die tijd willen we sowieso niets aanschaffen, maar de vrijheid van huren kiezen.
Ik zie ons dan wel 2-3 maanden op pad gaan in voorseizoen en nogmaals in het naseizoen.
Juist voor het najaar vraag ik mij af hoe comfortabel het is om in een busje te 'wonen'?
Hoe lang gaan jullie weg Evelyn?
Wij hebben een Volvo XC70 diesel met een Sprite Cruzer 492SR.
Met een aparte douche cabine die we nooit gebruiken.
Ik heb daarom de wand verwijderd zodat ik die ruimte voor opslag kan gebruiken zoals aardappelmandje, schoenen, emmers enz.
Allemaal spullen die je eigenlijk nergens fatsoenlijk kwijt kunt als je geen voortent hebt.
In het najaar is het idd meer een tijdelijke verhuizing maar in het voorjaar hebben we een rondje van ruim 6000 km gemaakt:
En niet via de tolwegen hè maar de gewone doorgaande weg.
Iedere keer zo'n 250 - 300 km verder een camping gezocht en van daaruit de omgeving verkennen.
In totaal ongeveer 8000 km gereden.
De dieselprijs in Spanje is € 0,98 dus je kijkt niet op een kilometertje meer of minder
Wij kunnen 's morgens heel snel weg zijn (als we dat zouden willen) want bij ons heeft alles z'n vaste plaats.
Naast het gewone ritueel van douchen en aankleden, hoeven we alleen de pootjes in de draaien en aan te koppelen (we hebben een mover, dus geen ruzie meer).
Op (gratis) camperplaatsen mag je geen kampeer activiteiten vertonen, geen luifels uitzetten of i.d.
Vaak een kale parkeerplaats, and that's all.
Met een aparte douche cabine die we nooit gebruiken.
Ik heb daarom de wand verwijderd zodat ik die ruimte voor opslag kan gebruiken zoals aardappelmandje, schoenen, emmers enz.
Allemaal spullen die je eigenlijk nergens fatsoenlijk kwijt kunt als je geen voortent hebt.
In het najaar is het idd meer een tijdelijke verhuizing maar in het voorjaar hebben we een rondje van ruim 6000 km gemaakt:
En niet via de tolwegen hè maar de gewone doorgaande weg.
Iedere keer zo'n 250 - 300 km verder een camping gezocht en van daaruit de omgeving verkennen.
In totaal ongeveer 8000 km gereden.
De dieselprijs in Spanje is € 0,98 dus je kijkt niet op een kilometertje meer of minder
Wij kunnen 's morgens heel snel weg zijn (als we dat zouden willen) want bij ons heeft alles z'n vaste plaats.
Naast het gewone ritueel van douchen en aankleden, hoeven we alleen de pootjes in de draaien en aan te koppelen (we hebben een mover, dus geen ruzie meer).
Op (gratis) camperplaatsen mag je geen kampeer activiteiten vertonen, geen luifels uitzetten of i.d.
Vaak een kale parkeerplaats, and that's all.