Ik heb mij sinds gisteren hier aangemeld (bedankt nog voor de acceptatie) Ik heb meteen wat vragen als het mag? Mijn honden zijn aan het snotteren en vraag mij af of je ook vitamine C voor mensen aan honden mag geven?
En of een verkoudheid/kennelhoest bij honden ook overgedragen kan worden op katten en andersom?
Alvast vriendelijk bedankt,
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op do 10 nov 2016, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, je mag vitamine C voor de mens ook aan de hond geven. Of het echt goed werkt om de weerstand te verhogen, daar twijfel ik wel aan. Ik vind zelf Echinacea Extra Forte van Bloem beter werken. Maar goed, je kunt het geven, alleen is het af te raden om het langdurig te blijven geven. De hond maakt zelf vitamine C aan en er zijn geluiden (serieuze) dat de hond stopt met het zelf aanmaken als ie langdurig vitamine C gesupplementeerd krijgt.
Het is altijd handig om met een niet te hoge dosis vitamine C te beginnen. Honden kunnen slappe ontlasting krijgen van vitamine C. En je kunt langzaam steeds meer geven, totdat je hond inderdaad slappe ontlasting krijgt. Maar stel je hebt een middelgrote hond: kun je het best met iets van 250 mg beginnen. Ongeveer. Je kunt tabletten waar meer in zit gewoon doorknippen.
Antwoord op je andere vraag heb ik helaas niet. Ik hoop dat andere mensen je daarbij kunnen helpen.
Ik had weer eens geen internet dus vandaar mijn late reactie.
Bedankt voor de uitleg. Ik vitamine c tabletten van de kruidvat C-60, suikervrij. Ik lees veel op internet wat u geeft aan vitamine C. Is het ook goed dat er ascorbinezuur in de tablet zit?
Weet u ook hoeveel tabletten ik mag geven aan een hondje van 10 kg en 4 kg?
Ik had weer eens geen internet dus vandaar mijn late reactie.
Bedankt voor de uitleg. Ik vitamine c tabletten van de kruidvat C-60, suikervrij. Ik lees veel op internet wat u geeft aan vitamine C. Is het ook goed dat er ascorbinezuur in de tablet zit?
Weet u ook hoeveel tabletten ik mag geven aan een hondje van 10 kg en 4 kg?
Alvast super bedankt.
Graag gedaan.
Ik denk dat dit kauwtabletjes zijn, van het Kruidvat? En zitten daar zoetstoffen in? Want in dat geval: zou ik andere kopen, welke je gewoon door moet slikken, zonder zoetstoffen (die zijn erg ongezond). Ascorbinezuur is prima. Dat is een vorm van vitamine C. Een hond van 10 kg kun je wel 100 mg per dag geven. En een hondje van 4 kg zou je wel 50 mg kunnen geven. Als ze daarvan diarree krijgen, kun je eerst een paar dagen de helft daarvan geven.
Het zijn tabletten die je met water in moet nemen. Dan zijn het toch geen kauw tabletten? Er zit volgens mij geen zoetstoffen in: sorbitol, vitamine glasmiddelen, magnsiumsteraat, talk, gehydrogeneerde kartoenzaadolie, stabilisator (siliumdioxide)
Ja, nou gaan ze van een beetje sorbitol niet dood hoor, maar ze krijgen er wel snel diarree van. Sorbitol is den ik minder problematisch als aspartaam.
Lizzy schreef:Ja, nou gaan ze van een beetje sorbitol niet dood hoor, maar ze krijgen er wel snel diarree van. Sorbitol is den ik minder problematisch als aspartaam.
Ik heb ze inmiddels al de vitamine C gegeven. Ze hoesten niet meer en niezen heel minimaal. De verkoudheid lijkt veel minder en over te gaan. Ze hebben tot nu toe nog geen dunne poep. Zodra dat zo is moet ik gelijk stoppen met geven neem ik aan?
Er zit volgens mij geen aspartaam in. Er staat Vitamine C (ascorbinezuur) 240 mg.
Mijnkleinehondjes schreef:Misschien een rare vraag maar kun je ook vitamine C aan katten geven? De zelfde die ik nu geen aan mijn honden?
Ik heb het even aangepast
Katten kun je vitamine c geven om de urine te verzuren.. voor zover ik weet doe je dat niet voor de 'leuk'
Als dan toch iets wilt geven om de weerstand te verhogen doe dan liever echinacea
Too schreef:
Katten kun je vitamine c geven om de urine te verzuren.. voor zover ik weet doe je dat niet voor de 'leuk'
Als dan toch iets wilt geven om de weerstand te verhogen doe dan liever echinacea
Je bedoelt in deze situatie (niezen) voor de "leuk"?
Mijnkleinehondjes schreef:Je bedoelt in deze situatie (niezen) voor de "leuk"?
Echinacea is wel voor af toe niezen, geschikt?
Nee, ik denk dat ze bedoeld dat vitamine C ook nadelen heeft en je het dus niet zomaar geeft. "Baat het niet dan schaad het niet" is voor dingen als vitamine C niet ter sprake. Geef je een hond te lang vitamine C extra, dan stoppen ze met het zelf aanmaken van vitamine C. En dat wil je niet.
Ik denk ook dat als je het hebt over "mijn honden zijn aan het snotteren", dat je niet gelijk naar middeltjes moet grijpen. Laat bij milde klachten het dier het zelf oplossen. Daar hebben ze een immuunsysteem voor. Het is zo verleidelijk om dan gelijk iets te geven om te ondersteunen, maar dat is lang niet altijd nodig. Ziek zijn hoort erbij, kost even tijd en komt meestal gewoon wel weer goed. En natuurlijk let je scherp op en grijp je in als het erger wordt! Maar laat het proces ook zijn weg volgen.
Ja dat was niet zo duidelijk van me.
Vitamines, c in dit geval, doen veel meer dan 'alleen maar' weerstand verhogen die kun je dus niet zonder meer geven.
Voor c geldt dat het ook de urine verzuurt... daar zit je niet altijd op te wachten.
Dus wat mij betreft : nee, ik zou geen vitamine c aan mijn katten geven om de weerstand te verhogen.
En af en toe niezen vind ik geen probleem zolang ze verder opgewekt en actief zijn, frisse vacht, schone neus en ogen, met smaak eten en mooie drollen produceren.
Mocht je om welke reden dan ook de weerstand wat willen ondersteunen dan is echinacea een fijn middel.