Re: wat eten we vandaag... deel 41

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

-Annemarie- schreef:Helaas, ik heb nog geen website kunnen vinden waar alle (beginners) informatie handig en duidelijk bij elkaar staat.

Wat ik tot nu toe gebruikt heb zijn boeken. Zooooo jaren '90, maar ach soms is het niet anders. :biggrin2:
Hahahaha, jaaaa, echt jaren '90 ;D . Gelukkig ben ik dol op boeken!
Er staan best wel wat recepten op internet, maar de achtergrondinfo is dan mager. En ik vind het wel prettig om het 'technische' gedeelte duidelijk te hebben; v.w.b. de goede en slechte bacteriën, hygiëne, wanneer kun je het eten en wat moet je wel en vooral niet doen.

Hier begon het met Sandor Katz' boek: Wild Fermentation. In het Engels en redelijk technisch, dus een paar jaar geleden nog niet echt toegankelijk voor mij, als beginner. https://www.bol.com/nl/p/wild-fermentat ... 6512460439
Nu ik er meer van weet leest het wel makkelijker door.

Daarna kreeg ik: Verrot lekker, van Christian Weij. Superfijn boek, heel veel toepassingen, alfabetisch gerangschikt. Daar word ik als bibliothecaris blij van. :biggrin2: https://www.bol.com/nl/p/verrot-lekker/ ... stedsearch

Heb nu ook liggen: Over Rot, van Meneer Wateetons. Veel (technische)achtergrondinfo en weetjes, handige tips en trucs. Vlot geschreven, veel toepassingen en recepten. Een meer dan waardevolle aanvulling. https://www.bol.com/nl/p/over-rot/92000 ... stedsearch

En: Fermenteren, van Adam Elabd. Duidelijke beschrijvingen van de recepten, met veel foto's. Heel toegankelijk.
https://www.bol.com/nl/p/fermenteren/92 ... stedsearch

Ben je lid van de Bieb? De laatste drie zijn waarschijnlijk al wel opgenomen in de collectie. :)
Super bedankt voor je lijst! Ik ben lid van de bieb dus ik ga er gelijk achteraan, dank je :-* ! (en als ze de boeken niet hebben, heb ik weer een leuk verjaardagskado).
Ik heb het boek van Christian Weij gekocht, dat was toen een van de eersten.
Over Rot is geleend van de Bieb, maar die koop ik waarschijnlijk alsnog zelf. Van de boeken die ik tot nu toe gelezen heb is dat de meest complete.
Die van Adam Elabd is echt een beginnersboek, heel duidelijk met veel foto's. Maar als je als beginner die niet opziet tegen wat meer tekst lezen en wat minder foto's vind ik Meneer Wateetons een betere keus.

Edit: dit is de app http://www.studiozoetekauw.nl/fermentor ... -projects/
Aggrrr, ik heb niks aan een app want ik heb een windhoos telefoon ::) (wat moet een mens met een windhoos telefoon....?). Maar nogmaals super bedankt, op naar de bieb :-* !
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Bestaat het boek 'fermenteren kun je leren' nog niet?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Als er iemand van de fermentatieclub aan de yoni-yoghurt gaat, doe mij dan even een verslagje :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

koekje schreef:Als er iemand van de fermentatieclub aan de yoni-yoghurt gaat, doe mij dan even een verslagje :biggrin2:
Whahahahaha, Koek toch ;D ;D ;D ;D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Vanmiddag maar weer eens een wortelsoepje gemaakt. Vanavond een stampje rauwe andijvie. Met gebakken paprika, gebakken appeltjes en geraspte kaas. Ik doe er een klets mayonaise bij. Vind ik lekker.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Hachee van runderwang met groene-kool-stamppot
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Vieze pizza en kliekje macaroni. Morgen weer echt koken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Vegetarisch bruine bonensoepje gemaakt. Ik geloof dat ie wel lekker geworden is! Leo heeft er plastic worst bij van Valess. Stukke beter te eten dan die van de Ap, zegt hij!
fransbulletje

Bericht door fransbulletje »

Venkel/wortel/krieltjes/kabeljauw gehusseld door olie/mosterd/sinasappelrasp/peper/zout uit de oven :D
CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

Gepofte aardappel (met yoghurt-knoflooksaus), geroerbakte broccoli (uit het grote wokboek) en varkenshaas met garnalensaus... Zo jammie :biggrin2: .......
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Een 2de rondje bruine bonensoep. Hij was lekker, dus ik verheug me erop!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Courgettesoep met een haastig broodje geitenkaas erbij. Morgen maar weer fatsoenlijk chinees bestellen ;D
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Gisteren restje groene-kool-stamppot met runderwangprutje.
Vandaag aardappelpuree met witlofsalade (mmmm, zó lekker, ben er de laatste tijd verslingerd aan!) met karbonaadje.
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Stoofvlees met La Trappe Quadrupel uit de slowcooker.
Uit de laatste of een na laatste Allerhande.

1,2 kg riblap
2 flesjes La Trappe Quadruppel
2 eetlepels appelstroop
1 eetlepel 5-spice powder
1 rundbouillonblokje

8 uur op low

We hebben het met hutspot gegeten. Lekker!

De volgende keer doe ik 1 flesje bier minder en pak ik sucade ipv riblap. Vond er nu best veel vet opdrijven.

Heb geen foto van dat het klaar was we waren al aan het eten toen ik eraan dacht…

Afbeelding
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Gisterenavond gekookte bietjes en aardappeltjes met een vega ding. Vanavond spruitjes.

Plaats reactie