Top2000

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Top2000

Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

Bohemian Rapsody vind ik een geweldig nummer, die andere twee vind ik minder. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat deze drie bijna altijd op 1,2 en 3 staan.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Mieke L. schreef:Bohemian Rapsody vind ik een geweldig nummer, die andere twee vind ik minder. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat deze drie bijna altijd op 1,2 en 3 staan.
Ik verbaas me tegenwoordig niet meer over stem-uitslagen :P

Hoewel, ik begrijp vooral Hotel California niet. Ik zal wel iets gemist hebben? Queen is gewoon erg tof, en stairway to heaven is mooi en gevoelig en voor herinneringen enzo, maar Hotel California?
Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

Ja precies!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Mandarijn komt het vast zo uitleggen!
Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

eelke schreef:Mandarijn komt het vast zo uitleggen!
Ja Mandarijn! Hoe is dit mogelijk?
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Mieke L. schreef:Ja Mandarijn! Hoe is dit mogelijk?
Dat is heel makkelijk!!!! Het is het hele jaar bijna niet hoort!!! En dan wordt er juist heel sentimenteel op dat nummer gestemd!!

Hier de beste rede waarom je er niet op moet stemmen!!!!
(Klaas Knooihuizen)
Waarom u niet op Hotel California moet stemmen in de Top 2000

Vooropgesteld: met de tekst van Hotel California is niets mis. Die is spannend en mysterieus, geschreven in heldere taal en toch ongrijpbaar. Zelfs de zinsnede ‘This could be heaven or this could be hell’, een cliché van heb-ik-jou-daar, is zo goed getimed dat hij juist erg krachtig overkomt.

Maar de Top 2000 is geen korteverhalenwedstrijd. Het gaat om het beste nummer van alle nummers ter wereld ooit. Dat vraagt om meer dan een goede tekst. Hotel California biedt niet meer.

Het gaat al fout bij het intro. Dat is veel te lang. Acht voor de hand liggende akkoorden worden twee keer gespeeld. Diezelfde akkoorden komen terug in de coupletten. Het instrumentarium verandert telkens slechts mondjesmaat. Daar zou een kracht in kunnen schuilen – met minimale details kun je de sfeer compleet omgooien – maar omdat de nadruk sterk op de vocalen ligt, hebben die details nauwelijks effect.

Na 26 seconden heb je eigenlijk het hele nummer al gehoord. En dan moet je nog ruim zes minuten. Het zijn zes minuten vol ongeïnspireerde versiersels, kneuterige koortjes en standaard gitaarloopjes om de verschillende zinnen met elkaar te verbinden.

In de laatste zin (spoiler alert!) spreekt de nachtportier de legendarische woorden: “You can check out anytime you like, but you can never leave.” Dat is een zeer sterk einde. Het lied zou hier met een schok tot stilstand moeten komen. Eventueel zou je kunnen afsluiten met een gil, een hartslag, een gong à la Bohemian Rhapsody. In plaats daarvan knalt er direct een dodelijk saaie gitaarsolo in, die twee minuten en tien seconden duurt. Het zijn vermoedelijk de langste twee minuten en tien seconden uit de muziekgeschiedenis.

Het ergste moet dan nog komen. Het nummer eindigt met een fade-out. Een fade-out! Dat ligt creatief mijlenver onder de armoedegrens. Vergeleken met een fade-out is de gemiddelde bijstandsmoeder Quote 500-miljonair. Al zou Bob Geldof elke week een nieuwe Band Aid opnemen, de fade-out blijft altijd een tragedie.

Onze voorouders hebben ons land eigenhandig van de zee afgenomen. Ze hebben gevochten tegen de Romeinen, tegen de Spanjaarden, de Fransen, de nazi’s. Ze hebben Antoni van Leeuwenhoek voortgebracht en Christiaan Huygens. Rembrandt, Van Gogh en Vermeer. Erasmus en Spinoza. Cruijff en Van Basten. Jordy Clasie. Ze hebben hun leven gegeven voor volgende generaties. Voor ons.

Vraag je eens af: hadden ze dat gedaan als ze wisten dat wij Hotel California naar nummer 1 zouden stemmen? Is dat hun dank?

Om met Freddy Mercury te spreken: Oh, baby, you can’t do this to them, baby!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Goed we moeten het dus vanaf januari over al aan gaan vragen zodat iedereen het volgend jaar beu is?
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

eelke schreef:Goed we moeten het dus vanaf januari over al aan gaan vragen zodat iedereen het volgend jaar beu is?
Jep!!! Dan ben je gewoon luistermoe voor dat nummer!!!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Mandarijn schreef:Jep!!! Dan ben je gewoon luistermoe voor dat nummer!!!

Ja dat was ik al.

Nu de rest van nederland nog. Pfoe.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

- Mieke dus. En - Mandarijn. Makkie.
Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

Ja makkie! Ik ga iedereen gek maken met Hotel California!
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Mieke L. schreef:Ja makkie! Ik ga iedereen gek maken met Hotel California!
+1

Plaats reactie