Re: wat eten we vandaag... deel 41

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Spikkelneus schreef:Sorry, geweekt, niet gekweekt.
Maar ook dat schijnt heel makkelijk te zijn: men neme droge aduki-bonen, plant ze in het voorjaar, wacht een paar maanden - oogsten en drogen. En herhaal tot in de oneindigheid. (net als met alle bonen dus - wordt voor mij de eerste keer komend moestuinseizoen, ik ben benieuwd)

Maar bonen weken is ook net zo makkelijk als het klinkt. Droge bonen in water (ik doe ook nog een scheutje azijn omdat er dan meer phytine-zuur verdwijnt), elke 2 uur water verversen. Ik heb nu maar 4 uur geweekt, omdat ik het vanochtend vergeten was. Dan moeten ze een uur koken. Als je langer weekt (is beter, dan verdwijnt er meer phytinezuur) dan hoeven ze korter koken.
Verder maak je gewoon chili zoals altijd, alleen voeg je ipv (chili)bonen uit een blikje je aduki´s toe.

Die droge bio-bonen kun je gewoon bij de Albert halen, van Mahuna. Volgens iemand van een moestuinblog dat ik lees zijn deze ook geschikt om te planten, dus dat experiment volgt nog!
Hahahaha, zelf weken lijkt me te doen ;D

OK, gaan we proberen, chili met aduki's!

Zou je daar ook lekkere soep mee kunnen maken, met aduki boontjes?
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Ik ben alvast goulash aan het maken :D
Procureur moet wel een tijdje pruttelen...in blokjes gesneden, uien erbij, puntpaprika, gerookte paprikapoeder, bouillon. O ja, tomatenpuree en bouillonblok. Ik heb er ook een paddestoelenblokje bij gedaan, ben benieuwd hoe dat uitpakt qua smaak.
En dan uren in de oven. Met broccoli erbij en rijst. En misschien nog crème fraîche erdoorheen. Als de 'pittige gerookte paprikapoeder' een beetje is uitgeschoten :P

edit:aangevuld
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Pasta.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Nasi.
Janneke
4-sterren
4-sterren

Bericht door Janneke »

Maissoep en een broodje Pindakip.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

De bedoeling was stamp (rucola, gemengde slaai, bakje tuinkers). Door moeilijkheden met een ondergescheten peuter die niet in bad wilde, werd het een Turk. Meneer shoarma met lamskoteletten, peuter een kindermenu met shoarma en ik een pizza vegetariana met extra olijven tegen de scheurbuik.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Volkan?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Nee, antiocha.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

koekje schreef:Nee, antiocha.

Ja die komen tenminste!
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ja joh, volkan bezorgproblemen? Wij hebben al heel lang niet meer bij volkan gegeten. Meneer vond dat hij van de knoflooksaus van daar minstens 3 dagen een stinkbek had.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja die doen er gerust 2 uur over. Dus ik eet alleen nog daar of we gaan het afhalen. Anders antiocha. Die ik ook met olijven bestel en zonder mais.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik had dat met sfinx. Die hadden destijds als enige op de kaart falafel staan. En altijd als ik dat bestelde, was het per ongeluk ineens op.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

- pien - schreef:Ik ben alvast goulash aan het maken :D
Procureur moet wel een tijdje pruttelen...in blokjes gesneden, uien erbij, puntpaprika, gerookte paprikapoeder, bouillon. O ja, tomatenpuree en bouillonblok. Ik heb er ook een paddestoelenblokje bij gedaan, ben benieuwd hoe dat uitpakt qua smaak.
En dan uren in de oven. Met broccoli erbij en rijst. En misschien nog crème fraîche erdoorheen. Als de 'pittige gerookte paprikapoeder' een beetje is uitgeschoten :P

edit:aangevuld
Vrijdag: géén goulash maar friet met kroket en zelfgemaakte appelmoes.
Zaterdag: wél goulash die hartstikke lekker was maar wel met crème fraîche want verdomd pittig.
Vandaag: aardappelpuree met witlofsla :dribble: en biologisch worstje.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

- pien - schreef:Vrijdag: géén goulash maar friet met kroket en zelfgemaakte appelmoes.
Zaterdag: wél goulash die hartstikke lekker was maar wel met crème fraîche want verdomd pittig.

Oh witlof, dat is een goed idee. Maar dan met ham, kaas, yoghurt of crime fraiche en ei uit de oven, met een beetje kerriepoeder door het ei. ;) (mijn variant dus)
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

- pien - schreef:Vrijdag: géén goulash maar friet met kroket en zelfgemaakte appelmoes.

Oh witlof, dat is een goed idee. Maar dan met ham, kaas, yoghurt of crime fraiche en ei uit de oven, met een beetje kerriepoeder door het ei. ;) (mijn variant dus)

Plaats reactie