Sterilisatie oudere teef (9 jaar)

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

BuBbA
1-ster
1-ster

Bericht door BuBbA »

Hoi,

Naast onze pup Tessa hebben wij sinds dit weekend nog een tweede Engelse Bulldog in huis. Ze zal volgend jaar in maart 9 jaar oud worden. Het gaat om een oude fok-teef die enkele (ik dacht 2) nesten heeft gehad. Vandaag zijn we met haar naar de dierenarts geweest voor een algemene controle, vaccinaties en ook het chippen / paspoort.

Aan het einde van het bezoek vertelde de DA ons dat ze een sterilisatie zou aanraden. De redenen die zij gaf:

- Problemen met schijnzwangerschap na loopsheid
- Problemen met de tepels. Ze heeft redelijk wat hangen en redelijk groot, deze zouden telkens opzwellen en storen bij de loopsheid en voor problemen kunnen zorgen
- Tumoren

Wij hadden zelf voordien zoiets van: ze is al vrij oud, Engelse Bulldogs worden niet heel veel ouder, dus het aantal keer dat ze nog loops gaat zijn is vrij beperkt. Het leek ons dus overdreven om haar nu nog te gaan steriliseren.

Wat is jullie mening? Zouden jullie het nog laten doen?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Sterilisatie oudere teef (9 jaar)

Bericht door Lizzy »

Het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat zij last krijgt van schijnzwangerschappen, tumoren en dergelijke. In mijn ogen is de enige reële kans met een oudere ongecastreerde teef: kans op baarmoederontstekingen. De kans op tumoren elders kun je door castratie niet meer verhinderen, daar is ze al te oud voor.

Wat vindt de fokker waar ze vandaan komt van dit verhaal van de DA?
BuBbA
1-ster
1-ster

Bericht door BuBbA »

De fokker is dezelfde als waar we onze pup gehaald hebben en ze zei toen al dat ze zelf alle vrijheid aan ons laat. Ze is zelf geen fan van alle vaccinaties / inentingen en ze kiest er ook bewust voor om niet te steriliseren, maar uiteraard liet ze dit aan ons over.

Wij hebben er zelf geen ervaring mee en ook geen kennis, vandaar de vraag. Voor ons was sterilisatie niet aan de orde gezien haar leeftijd, wij wouden haar dat niet mee aandoen en die loopsheid en alles wat daar bijkomt is nu ook niet het einde van de wereld.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

De fokker kan je denk ik wel vertellen of ze schijnzwanger wordt en hoeveel last ze daarvan heeft.
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

Ik heb ooit een drachtige teef opgevangen voor een asiel en nadat de pupjes geplaatst waren heb ik haar geadopteerd, een Duitse herder van 7 jaar oud. Gezien de leeftijd heb ik gekozen om haar niet meer te laten steriliseren. Zoals jij ook aangeeft: haar dat aandoen op die leeftijd,... ook omdat het veel vroeger wordt aanbevolen om de kans op tumoren te verkleinen.
Enkele jaren later moest ik een oplossing zoeken toen ik een intacte reu in huis kreeg en heb ik sterilisatie niet willen overwegen. Aan de prikpil heb ik gedacht, maar ook niet willen doen na overleg met de dierenarts.
Bij haar waren de loopsheden al een probleem en elke keer was ze schijnzwanger. In totaal was dat een groot deel van het jaar waarin ze zich niet optimaal voelde.
Op 10-jarige leeftijd is ze moeten geopereerd worden aan een tepeltumor, dus toch narcose, pijn,... Als ik toen de klok had kunnen terugdraaien had ik gekozen voor sterilisatie op 7 jaar. Korte tijd na deze operatie kwam er een nieuwe tumor op een andere tepel en die groeide. Ik was er al 2 keer mee naar de DA geweest en we gingen in de gaten houden wanneer die er uit moest. Helaas is ze aan een infectie overleden voor het zo ver was.
Dus ja, ik zou gekozen hebben voor sterilisatie op 7 jaar omdat ze dan al die hormonale schommelingen niet had moeten ondergaan en ook omdat ik denk dat ze die tumoren misschien niet zou gehad hebben.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal...... Zelf zou ik een teef van 9 jaar ook niet laten steriliseren. Toch wil ik nog melden dat je je hond met de tijd nog liever begint te zien. Ik zag mijn Duitse herder heel graag nadat we samen een nestje op de wereld hebben gezet en groot gebracht hebben. Toch zou die operatie me toen niet zo geraakt hebben als de operatie op 10 jaar en die tumoren achteraf.

Moest je problemen hebben met bloedplekken in huis of gaten graven in de tuin (nest klaarmaken) dan moet je niet twijfelen, anders vind ik het een heel moeilijke beslissing.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Om tumoren te voorkomen door sterilisatie ben je veel te laat. Dus als dat je enige reden is zou om het niet doen.
Spikkelneus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Spikkelneus »

MarijeEnBoomer schreef:Om tumoren te voorkomen door sterilisatie ben je veel te laat. Dus als dat je enige reden is zou om het niet doen.

Dit geldt voor mammatumoren. Echter door een ovariehysterectomie uit te voeren (verwijderen van zowel eierstokken als baarmoeder) voorkom je wel kanker in de baarmoeder en eierstokken simpelweg omdat die er niet meer zijn. De da lult dus niet helemaal uit de nek.

Maar als jouw bul zonder noemenswaardige problemen 9 jaar is geworden, zou ik het (narcose)risico niet nemen.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Spikkelneus schreef:Dit geldt voor mammatumoren. Echter door een ovariehysterectomie uit te voeren (verwijderen van zowel eierstokken als baarmoeder) voorkom je wel kanker in de baarmoeder en eierstokken simpelweg omdat die er niet meer zijn. De da lult dus niet helemaal uit de nek.

Maar als jouw bul zonder noemenswaardige problemen 9 jaar is geworden, zou ik het (narcose)risico niet nemen.
Ik doelde inderdaad op mammatumoren.
Maar bedankt voor je toevoeging.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik denk niet dat ik ze zou laten steriliseren (castreren). Ik zou dan eerder met homeopathie o.i.d. aan de gang gaan áls ze inderdaad schijnzwanger zou worden. Ik zou bij de fokker navragen wanneer ze naar verwachting weer loops zou moeten worden en óf ze überhaupt schijnzwanger wordt en hoeveel last ze daar dan van heeft. Bij sommige middelen moet je dacht ik al vroegtijdig beginnen, dus is dat misschien wel handige informatie.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja weet je, als je een hond laat castreren (steriliseren doen we vrijwel niet bij honden, het klinkt alleen vriendelijker) loop je weer meer risico op andere ziektes, zoals andere vormen van kanker, skeletproblemen en auto-immuun gerelateerde ziektes.

http://bmcvetres.biomedcentral.com/arti ... 016-0911-5
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:Ja weet je, als je een hond laat castreren (steriliseren doen we vrijwel niet bij honden, het klinkt alleen vriendelijker) loop je weer meer risico op andere ziektes, zoals andere vormen van kanker, skeletproblemen en auto-immuun gerelateerde ziektes.

http://bmcvetres.biomedcentral.com/arti ... 016-0911-5
Vergeet de kans op incontinentie niet.
Die is groot en als het gebeurd moeilijk te behandelen. Vaak is een tweede operatie het enige dat helpt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef:Vergeet de kans op incontinentie niet.
Die is groot en als het gebeurd moeilijk te behandelen. Vaak is een tweede operatie het enige dat helpt.
Bij incontinentie helpt Propalin heel goed. Maar hoe "fijn" is dat, je hond iedere dag medicatie toe moeten dienen?

Hier, de bijwerkingen:

6 Bijwerkingen (frequentie en ernst)
Tijdens de klinische proeven werden platte stoelgang, vloeibare diarree, verminderde eetlust, arrythmie en collaps gemeld bij sommige honden. De behandeling werd voortgezet, afhankelijk van de ernst van de waargenomen bijwerkingen. Sympaticomimetica kunnen veel bijwerkingen hebben, waarvan de meeste overeenkomst vertonen met de gevolgen van excessieve prikkeling van het sympatisch zenuwstelsel (bvb. effect op hartslag en bloeddruk). Duizeligheid en rusteloosheid werden af en toe gemeld. Overgevoeligheid kan optreden in zeer zeldzame gevallen.

Nou. Lekker dan. En dan roepen sommige dierenartsen "ohhh, incontinentie? Jaaa, zo goed te behandelen mevrouwtje!".
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:Bij incontinentie helpt Propalin heel goed. Maar hoe "fijn" is dat, je hond iedere dag medicatie toe moeten dienen?

Hier, de bijwerkingen:

6 Bijwerkingen (frequentie en ernst)
Tijdens de klinische proeven werden platte stoelgang, vloeibare diarree, verminderde eetlust, arrythmie en collaps gemeld bij sommige honden. De behandeling werd voortgezet, afhankelijk van de ernst van de waargenomen bijwerkingen. Sympaticomimetica kunnen veel bijwerkingen hebben, waarvan de meeste overeenkomst vertonen met de gevolgen van excessieve prikkeling van het sympatisch zenuwstelsel (bvb. effect op hartslag en bloeddruk). Duizeligheid en rusteloosheid werden af en toe gemeld. Overgevoeligheid kan optreden in zeer zeldzame gevallen.

Nou. Lekker dan. En dan roepen sommige dierenartsen "ohhh, incontinentie? Jaaa, zo goed te behandelen mevrouwtje!".
Bij de hond van mijn schoonouders deed na castratie (teef) niets, ook Propalin niet. Dit omdat de blaas veel te veel ruimte had gekregen, volledig volliep en dan plotseling volledig leepliep zonder dat de hond aandrang voelde. Teef was vier jaar en altijd keurig zindelijk geweest. Liters urine kwamen eruit.
Uiteindelijk geopereerd en nu gaat het goed.
Zal niet vaak gebeuren maar het kan dus wel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja nee, klopt hoor, het komt wel eens voor. Maar ik denk inderdaad eerder uitzondering dan regel. Toch, operatie en medicatie: beide niet fijn en daar wordt door sommige dierenartsen wel erg makkelijk overheen gestapt, over deze nadelen van castratie.....
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Helaas allemaal in het Engels maar dit vind ik ook een goed artikel: http://healthypets.mercola.com/sites/he ... -risk.aspx (met links naar betreffende onderzoeken).

Plaats reactie