Hoe is het met het vuurwerk?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Angelique
- 5-sterren

Re: Hoe is het met het vuurwerk?
Ik denk dat er in nederland weinig tot geen plekken zijn waar je echt niks hoort. In deze streken schieten ze sowieso altijd wel met carbid, maar daar reageerde mijn bange Tedje niet eens op. Vorig jaar was het hier in de directe omgeving stil, dit jaar werd er door de buren (500meter verderop) ongeveer een half uurtje wat siervuurwerk afgestoken en dat hoor je natuurlijk ook. Dan kijken wij over de vlakte uit op Ter Apel en na 12en brak daar natuurlijk ook het feest los en hoorde je het vuurwerk over die zelfde landerijen heen. Ik vermoed maar zo dat het in Vriescheloo ongeveer een zelfde situatie is. Het is geen warzone of hel op aarde, maar er is niet te garanderen dat het vuurwerkvrij is, want idd weet je immers niet of je buren zich ineens bedacht hebben wat vuurwerk af te steken of dat er kinderen over straat lopen met een zak vuurwerk.
Hoe werkt dat met carbid?
Is dat ook vanaf 30 december te pas en te onpas afschieten en vooral heel veel, heel lang? Of is het meer geconcentreerd rond 31-12 middernacht?
en in welke regio's is het gebruikelijk? En is dat dan op 1 centrale plek in de buurt of staat iedereen dit in zn eigen tuin te doen?
Ik wil volgend jaar echt weg maar liefst wel in Nederland. Scott is niet bang maar wel geïrriteerd door de herrie en ik word er zelf gewoon niet goed van.
Is dat ook vanaf 30 december te pas en te onpas afschieten en vooral heel veel, heel lang? Of is het meer geconcentreerd rond 31-12 middernacht?
en in welke regio's is het gebruikelijk? En is dat dan op 1 centrale plek in de buurt of staat iedereen dit in zn eigen tuin te doen?
Ik wil volgend jaar echt weg maar liefst wel in Nederland. Scott is niet bang maar wel geïrriteerd door de herrie en ik word er zelf gewoon niet goed van.
- Angelique
- 5-sterren

Hier is het hoofdzakelijk op oudjaarsdag en dan overdag tot vroeg in de avond. Is vaak wel een gezellige boel, met tafeltjes, tentje, biertje, kampvuurtje erbij enz. Ik weet dat het hier in het noorden veel gedaan wordt, zo ook in de achterhoek.pluk schreef:Hoe werkt dat met carbid?
Het wordt meestal in groepen gedaan in een open stuk land. Busje of wat bij elkaar en schieten maar. Doffe knallen zijn het.
-
Mandarijn
- 5-sterren

Angelique schreef:Hier is het hoofdzakelijk op oudjaarsdag en dan overdag tot vroeg in de avond. Is vaak wel een gezellige boel, met tafeltjes, tentje, biertje, kampvuurtje erbij enz. Ik weet dat het hier in het noorden veel gedaan wordt, zo ook in de achterhoek.
Het wordt meestal in groepen gedaan in een open stuk land. Busje of wat bij elkaar en schieten maar. Doffe knallen zijn het.
Nou bij mij in de regio wordt er ook met carbid geknald. En dat is Midden-Limburg (regio Weert). Ik hoorde het dit jaar ook in Brabant (regio Budel) maar dat is niet massaal. Gewoon bij enkele boeren.
Carbid mag enkel op oudjaarsdag van 10 (of 12) tot 18.00 uur en hier houdt men zich daar aardig aan. Wat Angelique ook zegt, vaak vormen zich groepjes op geschikte locaties (moet buiten bebouwde kom op minimaal 100 meter van bebouwing) die er dan een middag van genieten.
Het vullen van zo'n bus en laten knallen duurt wel even, dus het is ook knal (reeks knallen als ze er een paar op ee rij hebben), pauze, knal, pauze. Niet zoals met vuurwerk dat je met 3 miljoenklappers achter elkaar geconfronteerd wordt.
Het vullen van zo'n bus en laten knallen duurt wel even, dus het is ook knal (reeks knallen als ze er een paar op ee rij hebben), pauze, knal, pauze. Niet zoals met vuurwerk dat je met 3 miljoenklappers achter elkaar geconfronteerd wordt.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Bedankt voor de info over carbid! Ik had geen idee wat je je daar bij moet voorstellen (en waar & wanneer wel/niet). Dit is dus exact het type info waar ik naar vroeg aan de huurder, fijn om nu een beeld te hebben, mócht ik nog een leuk stekkie vinden.
Ik heb de afgelopen dagen héél veel op het www gezocht, nog niks gevonden (binnen budget) maar wie weet..??
Tja en anders wordt het als afgelopen jaar. Ik heb de 'luxe' dat ze niet panisch worden en dat ik een wandelplekje ken waar tot nu toe niks wordt afgestoken. Ik vind het super vervelend om steeds 'op de vlucht' te moeten naar dat gebiedje om ellende te voorkomen, maar voel me tegelijk gezegend met dat we dat plekje kennen! (én dat ze het geknal wat je daar uit het aangrenzende dorp hoort geen punt vinden).
Ik heb de afgelopen dagen héél veel op het www gezocht, nog niks gevonden (binnen budget) maar wie weet..??
Tja en anders wordt het als afgelopen jaar. Ik heb de 'luxe' dat ze niet panisch worden en dat ik een wandelplekje ken waar tot nu toe niks wordt afgestoken. Ik vind het super vervelend om steeds 'op de vlucht' te moeten naar dat gebiedje om ellende te voorkomen, maar voel me tegelijk gezegend met dat we dat plekje kennen! (én dat ze het geknal wat je daar uit het aangrenzende dorp hoort geen punt vinden).
Hier ook carbid en het afsteekveld was vrij dichtbij. De paarden gaven er echt geen bal om, de hond ook niet. De geweerschoten van jagers zijn veel feller. Carbid is een heel laag geluid en het dreunt ook niet na. Het is gewoon een doffe klap en dan klaar. De afsteektijden worden hier keurig nageleefd.
Bij mijn schoonouders is carbid echt grote traditie (Overijssel) Door het hele dorp heen zijn afsteekvelden en zelfs wedstrijden. De hele dag hoor je overal doffe dreunen maar ook daar reageerd geen hond of paard.
Over het algemeen zijn hier, en ook daar, de carbidliefhebbers vooral lui uit het buitengebied die weten hoe het werkt met dieren. Veel boerenkinderen worden zelf ook niet blij als de koeien op stal over de zeik gaan.
Bij mijn schoonouders is carbid echt grote traditie (Overijssel) Door het hele dorp heen zijn afsteekvelden en zelfs wedstrijden. De hele dag hoor je overal doffe dreunen maar ook daar reageerd geen hond of paard.
Over het algemeen zijn hier, en ook daar, de carbidliefhebbers vooral lui uit het buitengebied die weten hoe het werkt met dieren. Veel boerenkinderen worden zelf ook niet blij als de koeien op stal over de zeik gaan.
Misschien verschilt het per gemeente maar het hoeft niet buiten de bebouwde kom. Bij ons was het bij de voetbalvelden, wat gewoon tussen de wijken in ligt. Ik weet dat het bij andere dorpen, waar mijn ouders wonen bijvoorbeeld, ook zo is. Maar het zijn altijd wel aangewezen plaatsen door de gemeente, dus niet overal en nergens.Kaela schreef:Carbid mag enkel op oudjaarsdag van 10 (of 12) tot 18.00 uur en hier houdt men zich daar aardig aan. Wat Angelique ook zegt, vaak vormen zich groepjes op geschikte locaties (moet buiten bebouwde kom op minimaal 100 meter van bebouwing) die er dan een middag van genieten.
Maar zoals de rest al zegt.. het zijn doffe klappen als ze gewone carbidbussen gebruiken. Ze willen ook nog wel eens hele apparaten bouwen (lijkt wel een canon) en dan is de knal behoorlijk luider. Maargoed, carbid is vak het probleem niet idd. Het is heel anders qua geluid dan gewoon vuurwerk.
- -Annemarie-
- 5-sterren

Dit ja. Hier is het gewoon in het durp, op een speciaal veld. Netjes alles afgezet, tent erbij met een hapje en drankje, muziekje.Angelique schreef:Hier is het hoofdzakelijk op oudjaarsdag en dan overdag tot vroeg in de avond. Is vaak wel een gezellige boel, met tafeltjes, tentje, biertje, kampvuurtje erbij enz. Ik weet dat het hier in het noorden veel gedaan wordt, zo ook in de achterhoek.
Een aantal bussen op een rij, doffe knallen, vlak na elkaar en dan weer een poosje rust.
Van het carbid hebben we helemaal geen last, en het is toch best dichtbij.
Ik snap de lol niet van carbid schieten maar je hebt er in elk geval niet heel veel last van.
Van knalvuurwerk des te meer en het hoeft maar 1 jochie te zijn die de boel verziekt.
Wij hadden een afspraak met de buurkinderen die al gelijk vanaf dag 1 de hele dag met vuurwerk liepen te gooien.
Vrijdag meldde ze netjes wanneer ze gingen afsteken maar op oudjaarsochtend waren ze dat vergeten
Na een berichtje van ons dat we daar niet blij mee waren kregen we bericht terug dat ze dan wel zouden wachten tot het carbid schieten zou beginnen (maar dan gingen ze los!)
Mijn timing is op deze dagen erg beroerd. Toen ik om 16.00 met de honden naar buiten stapte om ze achter op ons weiland uit te laten kwamen die kinderen al rotjes afstekend langsfietsen. De eerste belandde bij ons in de voortuin. Hond over de zeik natuurlijk. 2 jan. heeft manlief weer met de ouders gesproken en die hoorden hier van op. Later die dag lag er een sorry briefje van de kinderen in de brievenbus.
Verder hebben we (behalve om 12.00) bijna geen vuurwerk in de omgeving af horen gaan. Om echt van het vuurwerk af te zijn moet je toch naar het buitenland ben ik bang.
Van knalvuurwerk des te meer en het hoeft maar 1 jochie te zijn die de boel verziekt.
Wij hadden een afspraak met de buurkinderen die al gelijk vanaf dag 1 de hele dag met vuurwerk liepen te gooien.
Vrijdag meldde ze netjes wanneer ze gingen afsteken maar op oudjaarsochtend waren ze dat vergeten
Na een berichtje van ons dat we daar niet blij mee waren kregen we bericht terug dat ze dan wel zouden wachten tot het carbid schieten zou beginnen (maar dan gingen ze los!)
Mijn timing is op deze dagen erg beroerd. Toen ik om 16.00 met de honden naar buiten stapte om ze achter op ons weiland uit te laten kwamen die kinderen al rotjes afstekend langsfietsen. De eerste belandde bij ons in de voortuin. Hond over de zeik natuurlijk. 2 jan. heeft manlief weer met de ouders gesproken en die hoorden hier van op. Later die dag lag er een sorry briefje van de kinderen in de brievenbus.
Verder hebben we (behalve om 12.00) bijna geen vuurwerk in de omgeving af horen gaan. Om echt van het vuurwerk af te zijn moet je toch naar het buitenland ben ik bang.
Laika[b] schreef:Ik snap de lol niet van carbid schieten maar je hebt er in elk geval niet heel veel last van.[/b]
Vrijdag meldde ze netjes wanneer ze gingen afsteken maar op oudjaarsochtend waren ze dat vergeten![]()
Ik eerder ook niet, maar manlief heeft in zijn kinderjaren meegedaan en is daar nog ieder jaar enthousiast over. De gezelligheid, allemaal bij elkaar, lekker in de buitenlucht. Dan als echte kerels (haha) rotzooien met melkbussen vullen met carbid en daar dan precies de juiste verhouding water bij doen. Het produceren van een gas, de bus zo goed mogelijk afsluiten met een bal en dan kijken welke bal het verste kwam. Dan moesten ze soms minutenlang lopen en zoeken naar alle ballen en dat deden ze dan ook weer samen. Of de bal proberen zo hoog te schieten dat ze hem niet meer konden zien, met de kunst om de bal juist zo dicht mogelijk weer bij de bus te laten landen. Het ging ze niet om de knal, het ging ze om de bal.
Natuurlijk heb je ook weer mafklappers die de knal het belangrijkste vinden en het carbid dan in iets anders doen dan een melkbus of wel een melkbus gebruiken maar dan zonder bal (maar met de deksel). Dat is echt levensgevaarlijk en dat gebeurd dan ook vrijwel nooit op de aangewezen afsteekplekken.
Als je op You Tube zoekt op " carbid schieten" vind je legio filmpjes.
Vooral op het platteland in het oosten en noorden waar nog veel jongeren wonen gaan ze los.
Als je er dichtbij bent zijn de klappen vrij scherp en hard ,maar op afstand valt het wel mee.
Het zijn vaak kameradengroepen met bijbehorende keten die er een happening van maken,de mafste installaties lassen ze in elkaar
De meesten weten heel goed hoe je ongelukken moet voorkomen .Dus nooit rechtstreeks met een aansteker vlam erbij,zoals de burgemeester van Staphorst
http://www.rtvoost.nl/nieuws/video.aspx ... mid=255248
Vooral op het platteland in het oosten en noorden waar nog veel jongeren wonen gaan ze los.
Als je er dichtbij bent zijn de klappen vrij scherp en hard ,maar op afstand valt het wel mee.
Het zijn vaak kameradengroepen met bijbehorende keten die er een happening van maken,de mafste installaties lassen ze in elkaar
De meesten weten heel goed hoe je ongelukken moet voorkomen .Dus nooit rechtstreeks met een aansteker vlam erbij,zoals de burgemeester van Staphorst
http://www.rtvoost.nl/nieuws/video.aspx ... mid=255248
-
Lil
Dank voor de info over carbid. Ik snapte er ook niet veel van omdat ik heel vaak hoor oooo maar daar heb je geen last van en vervolgens hoorde ik weer dat de knallen heel hard waren (op YouTube zijn de knallen vaak ook hard). Maar dat ligt dus eraan hoe ver weg het is begrijp ik.
Bij gewoon carbid afschieten is het inderdaad een doffe dreun en in de dorpen mag dat afgestoken worden op de door de gemeente aangegeven plekken.......
maar ja dat is niet leuk natuurlijk voor bepaalde jongeren / en volwassenen....
dus maken ze er kanonnen van met zulke harde dreunen dat je binnen met bank en al zit te trillen en je ramen ervan barsten door de luchtdruk , terwijl het kanon op zo'n ruim 600 meter van je huis staat. Echt niet leuk meer
maar ja dat is niet leuk natuurlijk voor bepaalde jongeren / en volwassenen....
dus maken ze er kanonnen van met zulke harde dreunen dat je binnen met bank en al zit te trillen en je ramen ervan barsten door de luchtdruk , terwijl het kanon op zo'n ruim 600 meter van je huis staat. Echt niet leuk meer
Wij hebben vorig jaar in Winterswijk op een park in de middle of nowhere gezeten via Natuurhuisje.nl maar sodemieters zeg veel meer last van vuurwerk gehad dan hier in de binnenstad van Alkmaar
Overdag de carbidknallen en ik vond ze echt hard! En vanaf ergens in de middag constant knallen van vuurwerk. Het ging maar door ook wij dachten dat het dan wel een keer op zou zijn maar nee hoor… Zijn volgens mij rond 3.00 naar bed gegaan en hebben de tv op een muziekkanaal hard aan laten staan omdat er nog steeds continue vuurwerk te horen was. Was voor Manu die erg bang voor vuurwerk is niet zo'n goede keuze maar wij dachten ook dat het wel mee zou vallen omdat het echt buiten alles lag. Het park zelf was rustig, veel huisjes waren leeg en de huisjes die bezet waren volgens mij had niemand daar vuurwerk van. Het park ligt aan een golfbaan en er ligt hier en daar wel een boerderij ergens maar niet heel dichtbij. Het zegt dus helemaal niets wat de ligging is…
Overdag de carbidknallen en ik vond ze echt hard! En vanaf ergens in de middag constant knallen van vuurwerk. Het ging maar door ook wij dachten dat het dan wel een keer op zou zijn maar nee hoor… Zijn volgens mij rond 3.00 naar bed gegaan en hebben de tv op een muziekkanaal hard aan laten staan omdat er nog steeds continue vuurwerk te horen was. Was voor Manu die erg bang voor vuurwerk is niet zo'n goede keuze maar wij dachten ook dat het wel mee zou vallen omdat het echt buiten alles lag. Het park zelf was rustig, veel huisjes waren leeg en de huisjes die bezet waren volgens mij had niemand daar vuurwerk van. Het park ligt aan een golfbaan en er ligt hier en daar wel een boerderij ergens maar niet heel dichtbij. Het zegt dus helemaal niets wat de ligging is…