Jaren geleden, toen zij net begonnen met hun kvv, was al bekend dat er een hoop misstanden waren. Ze fokten erop los met Cane Corso's, Ierse Wolfshonden en er werd niet bepaald nauw gekeken naar dekkingen. Er liepen vele kruisingen rond, de meneer die vlees kwam brengen (ongekoeld, ook s zomers!, dat schijnt wel veranderd te zijn) had regelmatig zo'n kruising bij zich en vertelde daar ook heel open over. Op uitnodiging een keer bij de fabriek gaan kijken, wat een verschrikkelijke bende was dat. 1001 excuses waarom het er een bende was, maar feit bleef dat het er vuil was en dat we de auto niet uit konden omdat er een stuk of 6 boze honden voor en naast de auto stonden te blaffen en te grommen. Daar was van tevoren ook voor gewaarschuwd, blijf zitten tot je opgehaald word. Ik heb daarna nooit meer de neiging gehad deze kvv te voeren.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier (weer eens) slechte journalistiek wordt bedreven. De spel- en stijlfouten in het eerst geciteerde stuk zijn om te huilen. In het tweede artikel worden conclusies getrokken die volgens mijn boerenlogica niet kloppen. Slachtvee houden voor dierenvoeder? Lotgering wordt gemaakt van slachtafval, niet van hele dieren.
Journalistiek ten spijt, het is een louche tent. Altijd al geweest. Maar ja, ze draaien lekker goeikope KVV dus dit vinden veel mensen niet leuk, zo'n bericht.
Mickie schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier (weer eens) slechte journalistiek wordt bedreven. De spel- en stijlfouten in het eerst geciteerde stuk zijn om te huilen. In het tweede artikel worden conclusies getrokken die volgens mijn boerenlogica niet kloppen. Slachtvee houden voor dierenvoeder? Lotgering wordt gemaakt van slachtafval, niet van hele dieren.
Ja maar jij voert het dus logisch dat je het niet leuk vind. Deze berichten bestaan al heel lang en worden ook met regelmaat bevestigd door mensen die er zijn geweedt.
Ik vind het ook nogal vaag. Over wat voor beesten en bedrijf gaat het nou? Ik lees over opgedroogde hondenpoep en daaronder dat beesten onder de opgedroogde poep zaten, dus dan zijn het honden. Maar volgens rtv utrecht is het vee. Zat het vee dan onder de hondenpoep? Is Lotgering dan ook een slachterij?
frodo quin schreef:Maar dat veranderd niets aan het slachten voor kvv issue dat PoP er in ziet(en ik denk velen onder ons). Ik weet niet of het aan de artikels, de situatie of beiden ligt, maar ik vind het een raar verhaal. Het zou toch ook niet die kwaliteit mogen zijn als men het hele dier gebruikt. Eneh, die varkens, dat gaat (mag je iig hopen) toch niet in de kvv?
Dat hoop jij van niet maar waarom zou hij het er niet in doen? In het buitenland is dat heel normaal. Als je zo slecht voor je dieren zorgt zal het hem ook een zorg zijn wat hij in het voer stopt. Als hij er maar goedkoop aan kan komen en het voor mooi geld kan verkopen. Daarmee is gelijk het nadeel van kvv in beeld gebracht: Het is gemakkelijk maar je weet nooit wat je voert. En dan bedoel ik niet alleen de diersoorten.
En, wat betreft het slachten van dieren enkel voor kvv; muizen, hamster, gerbils en konijntjes en andere diertjes die worden toch ook puur voor het voer gefokt en gedood. Waar komen anders die hele prooidieren vandaan, dat is echt geen afval uit het slachthuis. Is dat minder erg dan wanneer het om een kip of een koe of een varken gaat? In mijn ogen niet. Waarschijnlijk gaat het bij Lotgering om opgekochte, afgekeurde (?) dieren, of oudjes van de markt of zo. Waar hij dus echt geen cent meer in wil steken. Alleen nog maar vangen.
pike schreef:Dat hoop jij van niet maar waarom zou hij het er niet in doen? In het buitenland is dat heel normaal. Als je zo slecht voor je dieren zorgt zal het hem ook een zorg zijn wat hij in het voer stopt. Als hij er maar goedkoop aan kan komen en het voor mooi geld kan verkopen. Daarmee is gelijk het nadeel van kvv in beeld gebracht: Het is gemakkelijk maar je weet nooit wat je voert. En dan bedoel ik niet alleen de diersoorten.
En, wat betreft het slachten van dieren enkel voor kvv; muizen, hamster, gerbils en konijntjes en andere diertjes die worden toch ook puur voor het voer gefokt en gedood. Waar komen anders die hele prooidieren vandaan, dat is echt geen afval uit het slachthuis. Is dat minder erg dan wanneer het om een kip of een koe of een varken gaat? In mijn ogen niet. Waarschijnlijk gaat het bij Lotgering om opgekochte, afgekeurde (?) dieren, of oudjes van de markt of zo. Waar hij dus echt geen cent meer in wil steken. Alleen nog maar vangen.
Dat er gerommeld wordt met zo'n beetje alles is jammer genoeg geen nieuws. Toch zou je er van uit mogen gaan dat de diersoorten die zogenaamd in de kvv zitten ook de diersoorten zijn die er echt in zitten, idem voor verhoudingen. Zeker wanneer het om varkens gaat, want de kans is misschien niet heel groot, maar je dier kan er wel aan dood gaan.
Als je prooi voert of een kvv voert die beweert hele dieren er in te stoppen kies je daar bewust voor. Veel mensen hebben ethische bezwaren rond het systematisch doden van andere dieren om hun huisdieren te voeden en die moeten imo ook de keuze kunnen maken om het niet te doen. Zolang mensen vlees blijven eten is er immers die optie.
pike schreef:En, wat betreft het slachten van dieren enkel voor kvv; muizen, hamster, gerbils en konijntjes en andere diertjes die worden toch ook puur voor het voer gefokt en gedood. Waar komen anders die hele prooidieren vandaan, dat is echt geen afval uit het slachthuis. Is dat minder erg dan wanneer het om een kip of een koe of een varken gaat? In mijn ogen niet. Waarschijnlijk gaat het bij Lotgering om opgekochte, afgekeurde (?) dieren, of oudjes van de markt of zo. Waar hij dus echt geen cent meer in wil steken. Alleen nog maar vangen.
Ik voer geen prooi om die reden. Enkel kuikens en ex- layer kwartels. Die zijn beide onder het afval te scharen.
En dat het hier dan om de dieren zou gaan die voor de mensen niet goed genoeg zouden zijn, dat is net waar ik me zorgen om maak. Ale, niet echt want ik voer het niet, maar goed.
Die ex-layers zijn ook wel ongeschikt maar daar weet je waarom...
Volgens mij was hij toch een normale slachter die er ook kvv bij doet?
Van dat artikel klopt niet veel, maar goed, als alleen al klopt wat de rechter heeft gezegd kun je er al vanuit gaan dat het geen fris zaakje is.
eelke schreef:Volgens mij was hij toch een normale slachter die er ook kvv bij doet?
Van dat artikel klopt niet veel, maar goed, als alleen al klopt wat de rechter heeft gezegd kun je er al vanuit gaan dat het geen fris zaakje is.
Ah, das al logischer...
Maar maakt de zaak er niet beter op natuurlijk...
eelke schreef:Volgens mij was hij toch een normale slachter die er ook kvv bij doet?
Wat ik weet is dat Lotgering zelf geen slachtingen doet.
Het vee op de boerderij is voor zover ons bekend is gewoon voor menselijke consumptie. De langhaar (weet niet het ras maar niet de gewone) varkentjes hebben wij van biggetje af aan al in hun ruime stal met schoon stro gezien. Wij komen daar af en toe om barf te halen. Voorheen voerden we kvv maar al enige tijd barf.
Martine-Tom schreef:Ja maar jij voert het dus logisch dat je het niet leuk vind. Deze berichten bestaan al heel lang en worden ook met regelmaat bevestigd door mensen die er zijn geweedt.
Wat ik voer is hier niet relevant. Er worden gewoon nogal wat aannames gemaakt, zowel in de media (what else is new) als in de berichten hier. Ik vind dat weinig betrouwbare info om een mening op te vormen, laat staan een oordeel over uit te spreken.