Eten van oneetbare dingen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

danielle92
1-ster
1-ster

Bericht door danielle92 »

Hallo!

Mijn Border Collie Bounty van 1 jaar en 4 maanden is een echte sloperd. We moeten hem altijd in de bench doen als we hem niet in de gaten kunnen houden, anders gaat het mis. Maar het ergste is nog dat hij echt van alles eet. Het begon met zijn halsband. Afgelopen juni heeft hij zijn halsband, op het klipje en ringetje na, helemaal opgegeten. Een paar maanden later al hij zijn kussensloop (op de rits na) helemaal op. Gelukkig is het er allemaal wel meteen uitgekomen. Omdat wij dachten dat het kwam omdat hij een pup is, probeerden wij hem vanmorgen weer even los te laten lopen in huis toen wij er niet bij waren. Toen we beneden kwamen, had hij blijkbaar een pen van de grote tafel afgepakt. De pen lag helemaal uit elkaar en er lagen nog maar een paar stukjes plastic. Ook de pen zelf (inktgedeelte) heeft hij waarschijnlijk opgegeten. Hebben jullie honden dit ook, en wat kunnen we er eventueel tegen doen? Alles aan de kant leggen doen we al wel, maar soms lijkt het ver genoeg weggelegd, en heeft hij toch een manier om het te pakken.
charmed
5-sterren
5-sterren

Re: Eten van oneetbare dingen

Bericht door charmed »

Wij hebben er ook eentje die eet alles, en we hebben er eentje die ontleed alles, dat gaat ook niet veranderen. Alles veilig opruimen. Had vanmorgen bloemkolen gekocht, er lagen nog andere boodschappen in die tas dus ik zet deze in de keuken neer en ze begint zo te eten aan de bladeren van de bloemkool. Alles opruimen is het advies, better safe than sorry!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Misschien een rare vraag, maar heeft hij niet gewoon honger? Als hij niet te dik is zou je wat meer eten kunnen proberen om te kijken of het dan minder wordt?
Border Bandit
5-sterren
5-sterren

Bericht door Border Bandit »

Heeft ze genoeg te kluiven?
danielle92
1-ster
1-ster

Hij eet eigenlijk best wel slecht. We zijn best lang bezig geweest met uit te zoeken wat hij lekker vindt, en lang genoeg blijft eten. Na afgelopen maanden 3 soorten voer uitgeprobeerd te hebben, hebben we nu eindelijk iets gevonden wat hij lekker blijft vinden. Specific. Na overleg met de dierenarts besloten iets boven de hoeveelheid te zitten wat hij normaal mag krijgen. Maar nu begint hij weer minder goed te eten.
Doranto schreef:Misschien een rare vraag, maar heeft hij niet gewoon honger? Als hij niet te dik is zou je wat meer eten kunnen proberen om te kijken of het dan minder wordt?
danielle92
1-ster
1-ster

Ja zeker! Regelmatig botjes, en ook speeltjes waar hij af en toe op kluift.
Border Bandit schreef:Heeft ze genoeg te kluiven?
danielle92
1-ster
1-ster

Bedankt voor je reactie! Ja, dat is inderdaad natuurlijk de beste manier. Maar dat is soms helaas niet mogelijk. Wel zoveel mogelijk natuurlijk!
charmed schreef:Wij hebben er ook eentje die eet alles, en we hebben er eentje die ontleed alles, dat gaat ook niet veranderen. Alles veilig opruimen. Had vanmorgen bloemkolen gekocht, er lagen nog andere boodschappen in die tas dus ik zet deze in de keuken neer en ze begint zo te eten aan de bladeren van de bloemkool. Alles opruimen is het advies, better safe than sorry!
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Google eens op Pica (gedrag) ik heb een hond gehad met hetzelfde.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

danielle92 schreef:Hij eet eigenlijk best wel slecht. We zijn best lang bezig geweest met uit te zoeken wat hij lekker vindt, en lang genoeg blijft eten. Na afgelopen maanden 3 soorten voer uitgeprobeerd te hebben, hebben we nu eindelijk iets gevonden wat hij lekker blijft vinden. Specific. Na overleg met de dierenarts besloten iets boven de hoeveelheid te zitten wat hij normaal mag krijgen. Maar nu begint hij weer minder goed te eten.
Heb je vers vlees al eens geprobeerd?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik zou zelfs aan willen raden om een goed BARF menu te gaan geven. Dan heeft je hond tijdens het eten tenminste wat te doen. Kan hij zich uitleven op zijn voer. Hele zalmkoppen, kipkarkassen, parelhoenkarkassen enzovoorts. Dat geeft je hond voldoening.

En verder zijn sommige honden meer sloperig dan de ander. Soms helpt meer geestelijke afleiding daarbij. Soms worden jonge honden juist veel te veel overprikkeld en moet je ze juist meer rust bieden.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

danielle92 schreef:Hij eet eigenlijk best wel slecht. We zijn best lang bezig geweest met uit te zoeken wat hij lekker vindt, en lang genoeg blijft eten. Na afgelopen maanden 3 soorten voer uitgeprobeerd te hebben, hebben we nu eindelijk iets gevonden wat hij lekker blijft vinden. Specific. Na overleg met de dierenarts besloten iets boven de hoeveelheid te zitten wat hij normaal mag krijgen. Maar nu begint hij weer minder goed te eten.
Zou het kunnen dat hij het gewoon te saai/eenzijdig vindt?

En zoals Lizzy aangeeft, een goed BARF menu waarbij hij echt wat te doen heeft, is waarschijnlijk geen slecht idee.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Lizzy schreef:Ik zou zelfs aan willen raden om een goed BARF menu te gaan geven. Dan heeft je hond tijdens het eten tenminste wat te doen. Kan hij zich uitleven op zijn voer. Hele zalmkoppen, kipkarkassen, parelhoenkarkassen enzovoorts. Dat geeft je hond voldoening.

En verder zijn sommige honden meer sloperig dan de ander. Soms helpt meer geestelijke afleiding daarbij. Soms worden jonge honden juist veel te veel overprikkeld en moet je ze juist meer rust bieden.
Realiseer me nu pas dat het hier om een bordercollie gaat. Die zijn een beetje notoir voor dat soort gedrag. Daar stond ik niet zo gauw bij stil omdat mijn eigen borders altijd hebben gewerkt en dan heb je die problemen niet zo snel. Het karakter van het ras zou een rol kunnen spelen. Mocht dit inderdaad het geval zijn, zou misschien hulp inroepen van een ervaringsdeskundige met bordercollies een goed idee zijn, als je twijfels hebt of er zelf niet helemaal uit komt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Doranto schreef:Realiseer me nu pas dat het hier om een bordercollie gaat. Die zijn een beetje notoir voor dat soort gedrag. Daar stond ik niet zo gauw bij stil omdat mijn eigen borders altijd hebben gewerkt en dan heb je die problemen niet zo snel. Het karakter van het ras zou een rol kunnen spelen. Mocht dit inderdaad het geval zijn, zou misschien hulp inroepen van een ervaringsdeskundige met bordercollies een goed idee zijn, als je twijfels hebt of er zelf niet helemaal uit komt.

Helemaal met je eens. En was het vroeger "maak moe die pup, maak moe" is er binnen de Border Collie club gelukkig steeds meer aandacht voor overprikkeling van de honden. Zeker dit ras is zeer makkelijk te overprikkelen. En dan gaan ze sloopgedrag vertonen. Dus zowel bij te weinig geestelijke uitdaging als teveel prikkels. Het is best lastig soms, om daar een goede balans in te vinden.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Dit was toch ook de hond die zoveel water dronk? Dat kan er ook mee samenhangen.
TomsBorders
5-sterren
5-sterren

Bericht door TomsBorders »

hmm ja, bij border collies kan het zijn:
te weinig prikkels (verveling) --> meer uitdating
teveel prikkels (te weinig rust, als uitweg slopen) --> meer verplichte benchslapen (op een leuke manier)
gewoon omdat het leuk is (je moet een hobby hebben, echt zonder grappen, Kaya ziet het als haar hobby om rond 20 uur in de avond een speeltje kapot te bijten en als dat niet lukt binnen 10 minuten dan stopt ze weer) --> Gedoogde speeltjes aanleren en lekker laten (in Kaya's geval zijn dat er 30, ze weet welke en de rest raakt ze niet aan rond 20 uur)
gewoon omdat het moet (als werk zien, borders zijn obsesieve werkers, misschien dat hij eigenlijk echt werk nodig heeft (ik weet niet wat ie doet verder maar ik heb het dan over schapen)) --> solliciteren voor ander werk dus
stress (stress door iets anders) --> stressprobleem aanpakken
en pas als je weet welke van de 5 het is (of misschien zijn er nog meer) dan kan je echt aan het probleem werken.

Plaats reactie