Jij verwoord heel mooi wat ik bedoel. Want dit is hoe er vaak gedacht wordt. Je schrijft: "waar minder mensen en dieren langskomen en veel van hen zullen weten dat daar een serieus gevaarlijke hond woont".Parelridder schreef:Mijn 1e gedachte is ook "Als je zo'n hond hebt, dan in vredesnaam maar in een 'buitengebied", waar minder mensen en dieren langs komen en relatief veel van hen zullen weten dat daar een serieus gevaarlijke hond woont (en hoe de eigenaar met de veiligheid om gaat). Maar juist als de pakkans laag is (ja, dat woord heeft even een andere betekenis..) dan neem je meer risico, toch? Als je meent wie wanneer langs komt, meen je ook dat er tijden zijn dat er nooit iemand.. (Anne uit Duitsland had laatst zo'n mooi voorbeeld tav haar honden en passerende paarden: vast op gerekend dat de weg niet gebruikt zou worden en ze dus wel even terug kon zonder het hek te sluiten). Dus of het daadwerkelijk veiliger is..??
En wat als je zo'n hond hebt en je gaat failliet of scheiden of... Wiens leven loopt volgens plan??
Ik hoorde van Tannetje een verhaal over een Sarplaninac die behandeling nodig had (overigens helemaal niet zo eenvoudig, strategisch te werk gaan om als eigenaar een duidelijke boodschap te geven.. pff..) en in Nl terecht gekomen was omdat de eigenaar de hond al had toen ze nog in een geschikte omgeving woonde, in verweggistan.
Echt hoor, soms vind je iets prachtig maar ligt het niet binnen je bereik, soms kan iets gewoon niet. Ik zou voor een heel aantal rassen graag regelen dat dit het geval is als je in Nl woont.
En weet je, dit is precies hoe het voor mij hier vaak voelt. Je weet toch dat die hond gevaarlijk is? We zitten toch in het buitengebied? Er is toch ruimte genoeg? Ja, er is ruimte genoeg. Maar er woont tegenwoordig in bijna iedere straat wel een serieus gevaarlijke hond waardoor ik niet meer met mijn hond vanaf mijn huis een blokje om kan maken maar iedere dag in de auto moet stappen naar een veilig gebied en ik ben hier echt niet de enige die dat doet! Ik woon hier prachtig, echt, werkelijk waar. En ik kan er niet van genieten want het is gewoonweg te gevaarlijk om hier met je hond te wandelen. Mensen die wonen in het buitengebied hebben toch net zoveel recht op een gevoel van veiligheid, en ook daadwerkelijke veiligheid, als iemand in de stad?!