bult open, groot gat, ComfyWrap

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: bult open, groot gat, ComfyWrap

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Vanmorgen is Harrie weer voor het eerst mee naar de stal gegaan. Ik had hem de ComfyWrap aan gedaan. Ik heb daar wel een shirtje onder aangetrokken omdat ik denk dat anders de hechtingen aan de binnenkant van de ComfyWrap kunnen haken. Het ging goed! Het grote voordeel van de ComfyWrap is dat het heel erg stevig is en het daardoor eigenlijk geen kwaad kan als Phemke met haar poten bovenop Harrie springt. Het beschermt dus niet alleen tegen krabben en bijten van Harrie zelf, maar ook van Phemke! Thuis draagt Harrie momenteel alleen zijn shirt want dan hou ik hem constant in de gaten. Lukt dat even niet krijgt hij thuis de ComfyCone om. Die heb ik voor de helft omgeklapt en dan vindt hij het minder erg. Pffff Langzaamaan begin ik onderhand een expert te worden op het gebied van het beschermen van wonden. :P
Harrie krijgt nu alleen nog maar metacam. De tramadol is niet meer nodig. Wel blijft ik hem nu voorlopig nog apoquel geven tegen jeuk.

(edit: typo)
Laatst gewijzigd door doranto op do 09 feb 2017, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Dat klinkt allemaal SUPER goed!!!! Perfect hulpmiddel voor Harrie, die ComfyWrap en lekker dat hij weer mee naar de stal kan :)
Nu wachten tot het over een week mooi dicht zit. Moet je er dan nog hechtingen uit halen?
Wanneer verwacht je de uitslag van het lab?
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Wat ontzettend fijn dat het zo goed gaat :-*
Het zijn me nogal ritsen die hij gekregen heeft.
Dat hij maar voorspoedig verder mag genezen en de uitslag goed is!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

De uitwendige hechtingen zouden er een dag of 10 in moeten blijven, maar liever 14 volgens de chirurg. Daarna moeten ze worden verwijderd, maar dat kan gewoon door de plaatselijke da. worden gedaan.
Wanneer de uitslag binnen zou zijn hebben ze niet gezegd (ben ik eerlijk gezegd vergeten te vragen), dus dat is even afwachten.
constance.blokzijl
5-sterren
5-sterren

Bericht door constance.blokzijl »

Oh dat klinkt allemaal heel positief voor Harrie! Wat fijn dat de comfywrap ook zo goed zijn werk doet!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Doranto schreef:De uitwendige hechtingen zouden er een dag of 10 in moeten blijven, maar liever 14 volgens de chirurg. Daarna moeten ze worden verwijderd, maar dat kan gewoon door de plaatselijke da. worden gedaan.
Houd in de gaten of er huid irritatie ontstaat. Bij mijn oudste hond gaan hechtingen na een dag of 12 irritatie veroorzaken en dat is nogal een poetser: als er ergens jeuk ontstaat is ze slecht te weerhouden. Ik verwijder ze dus op dag 10-11 (afhankelijk hoe het er uit ziet). Overigens liever zelf (met een mesje van de da) dat vindt ze veel relaxter dan bij de arts.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Parelridder schreef:Houd in de gaten of er huid irritatie ontstaat. Bij mijn oudste hond gaan hechtingen na een dag of 12 irritatie veroorzaken en dat is nogal een poetser: als er ergens jeuk ontstaat is ze slecht te weerhouden. Ik verwijder ze dus op dag 10-11 (afhankelijk hoe het er uit ziet). Overigens liever zelf (met een mesje van de da) dat vindt ze veel relaxter dan bij de arts.
Ja, ik hou het goed in de gaten ;) . Als de 10 dagen om zijn en ik zie dat het begint te irriteren haal ik ze er (waarschijnlijk ook zelf) uit.
Volgens de chirurg moesten de wonden droog blijven, maar i.o.m. Alex Brander heb ik er vanochtend een dun laagje mesitran zalf op gedaan. Het was wat rood en trekkerig, maar ziet er nu al mooier en rustiger uit. Echt super spul die mesitran!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Nou, de uitslag is binnen hoor. Alle duimpjes hebben geholpen! :D
Het verslag is nogal ingewikkeld met louter medische termen, maar vrij vertaald komt het er op neer dat het goed nieuws is!! :yeah:
Dit schreef de chirurg:
"Ik heb zojuist ook de pathologie uitslagen teruggekregen: allemaal goed nieuws!!
De diktes zijn allemaal volledig verwijderd en er is geen aanwijzing voor kwaadaardige tumoren. De diktes zijn waarschijnlijk ontstaan als gevolg van herhaald trauma en ontstekingsreactie in de huid.
Ik zal de uitslag zo in een aparte mail aan u sturen. "

Wat ik me bij "herhaald trauma" voor moet stellen heb ik geen idee van, maar hoofdzaak is dat er verder dus NIETS aan de hand is!
Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

Ooh, wat een goed nieuws ! En wat fijn dat je zo snel een uitslag hebt gekregen.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Doranto schreef:Nou, de uitslag is binnen hoor. Alle duimpjes hebben geholpen! :D
Het verslag is nogal ingewikkeld met louter medische termen, maar vrij vertaald komt het er op neer dat het goed nieuws is!! :yeah:
Dit schreef de chirurg:
"Ik heb zojuist ook de pathologie uitslagen teruggekregen: allemaal goed nieuws!!
De diktes zijn allemaal volledig verwijderd en er is geen aanwijzing voor kwaadaardige tumoren. De diktes zijn waarschijnlijk ontstaan als gevolg van herhaald trauma en ontstekingsreactie in de huid.
Ik zal de uitslag zo in een aparte mail aan u sturen. "

Wat ik me bij "herhaald trauma" voor moet stellen heb ik geen idee van, maar hoofdzaak is dat er verder dus NIETS aan de hand is!
:circle:

Mijn Maartje heeft een 'bult' waarvan de eigen da vond dat die verwijderd moest worden. Een andere da - waar ik eigenlijk heen ging om het te laten verwijderen - stelde vervolgens vast dat trauma en ontstekingsreactie betrof, dus geen kwaad kon. En bij haar was dit idd heel begrijpelijk: in spel pakken ze elkaar vast terwijl ze zij aan zij rennen en dat is rond die plek. Soms is de bult een poosje groter, dan is er veel gespeeld. Kan het zijn dat de plek waar Harrie deze bult had bijv. een plek is waar Phemke met haar poten op Harrie springt?
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Parelridder schreef::circle:

Mijn Maartje heeft een 'bult' waarvan de eigen da vond dat die verwijderd moest worden. Een andere da - waar ik eigenlijk heen ging om het te laten verwijderen - stelde vervolgens vast dat trauma en ontstekingsreactie betrof, dus geen kwaad kon. En bij haar was dit idd heel begrijpelijk: in spel pakken ze elkaar vast terwijl ze zij aan zij rennen en dat is rond die plek. Soms is de bult een poosje groter, dan is er veel gespeeld. Kan het zijn dat de plek waar Harrie deze bult had bijv. een plek is waar Phemke met haar poten op Harrie springt?
Nee dat kan niet want hij heeft ze al jaren. Één bult op zijn heup zou ik me nog bij voor kunnen stellen dat het zou kunnen komen van de manier waarop hij zich in zijn mand laat vallen. De mand staat voor de verwarming (die nooit aan is). Hij ploft heel vaak zo hard neer, vaak met zijn rug op/tegen de rand van de mand dat de verwarming hangt te trillen. Maar ja, dat zou dan misschien één bult verklaren. De anderen zitten op plaatsen waar het vrijwel onmogelijk is om te stoten. Dan lijkt mij de verklaring van Margreet Vroom toch aannemelijker, nl. dat het vetbulten zijn en het lichaam soms probeert het vet op te ruimen, wat dan vervolgens een ontstekingsreactie geeft. Je kon dat vergelijken met een splinter in je huid die het lichaam eruit probeerd te werken. Waarom sommige honden vetbulten kregen was volgens haar een raadsel. Dat neerploffen in zijn manden is overigens wel een probleem nu met die wond. Ik heb nu een paar dubbel geslagen badhanddoeken over de rand liggen om het wat zachter te maken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Fantastisch! Wat een geweldig nieuws :-* !

Jippiejjjjj!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Helemaal gemist deze, maar wat fijn dat de uitslagen gunstig zijn! Nou die twee ritssluitingen nog even de tijd geven om te helen, en dan kan hij weer volle stoom vooruit!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Anne in Duitsland schreef:Helemaal gemist deze, maar wat fijn dat de uitslagen gunstig zijn! Nou die twee ritssluitingen nog even de tijd geven om te helen, en dan kan hij weer volle stoom vooruit!
3 ;) Maar we zijn inderdaad heel blij!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Doranto schreef:3 ;) Maar we zijn inderdaad heel blij!
Sorry, ik ben meer van de talen dan van de cijfers! ;D

Plaats reactie