Ik geef geen garanties
Schapenvacht, lanoline.. BPWR, welk wasmiddel?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Re: Schapenvacht, lanoline.. BPWR, welk wasmiddel?
Inmiddels meerdere mensen die m'n vaders techniek hebben nagedaan met succes
Ik geef geen garanties
Ik geef geen garanties
De vachten die je op de foto ziet die in mijn bericht hierboven staat, zijn echte naturel langharige schapenvachten, plantaardig gelooid, gekocht bij http://www.schapenvacht.nl. Topvachten. Ze worden niet verkocht als wasbare vacht. De site vermeld wel dat als je ze toch perse wil wassen dat dat op het wolwasprogramma kan met een wolwasmiddel. En dat doe ik dus ook want als er honden op slapen moeten ze echt wel af en toe gewassen.Zsary schreef:Wat ik niet helemaal begrijp is dat niemand verteld wat voor vachten hij/zij heeft, of hebben jullie het allemaal over echte niet wasbare vachten? Wasbare vachten lijken me met wolwasmiddel te wassen, maar wassen jullie ook echt de niet wasbare vachten??? Ik heb er 4 en ze waren niet goedkoop en inmiddels zijn ze wel aan een schoonmaakbeurt toe met 8 katten die ze bezetten.
Graag julli antwoord, ik durf het niet goed. Lees ook online dat centrifugeren niet mag.
Alvast gedankt
De allereerste keer heb ik ze met de hand gewassen. Dat was een enorme klus en zwaar. En het duurde een eeuwigheid voor ze droog waren. Daarna ben ik er dus een in de wasmachine gaan proberen en dat was een succes. Dus sindsdien was ik ze steevast gewoon in de wasmachine op het wolprogramma, met woollite (dat roze vloeibare spul in flessen) . Centrifuge 700 toeren. Mijn wasmachine doet niets zonder te centrifugeren. Het laagste toerental is 400 maar ik zet hem op 700 omdat ze met 400 nog veels te nat zijn. Ze krimpen niet, het haar valt niet uit, ze blijven soepel. De rest droogt aan de lucht (niet in de zon en niet op de verwarming). Soms kam ik ze als ze droog zijn, soms niet. Ik had nooit een wasdroger, die heb ik inmiddels wel en waarschijnlijk ga ik de volgende keer proberen hoe dat in de droger gaat.
Overigens doe ik er niet meer dan éen in de wasmachine want ik ben bang dat het anders te zwaar wordt met centrifugeren. Zo'n natte vacht weeg namelijk enorm zwaar. Ik ben dus eerder bang dat mijn bejaarde wasmachine het begeeft dan dat het schapenvel er geruineerd uitkomt
De eerste keer trouwens, toen ik ze op de hand gewassen had, had ik dat met heel veel woollite gedaan, en om dat sop er weer uit te krijgen had ik ze opgehangen (dat op zich was al een hele kunst vanwege het gewicht;, met 2 lijmklemmen heb ik ze aan een stang gehangen) en heb er toen de tuinslang opgezet en zowel de vachtkant als de huidkant afgespoten. Maar ik kan het niet aanraden. Schoon waren ze wel maar het was heel erg veel werk en het duurde dagen en dagen en dagen voor ze droog waren.
Ik heb wasbare vachten. wassen op 30 graden met een gewoon wasmiddel en wasverzachter. minimaal centrifugeren (400 toeren) liggend drogen, dan nog even borstelen. Dan zijn ze weer als nieuw.
Wauw hier heb ik wat aan. Mijn dank voor je uitgebrrode uitleg! Vanavond komt de woolite mee met AH. Zit daar dan ook vet in?pike schreef:De vachten die je op de foto ziet.....
Hoeveel Woolite op een vacht gebruik je?
Wat goed om dit te lezen!! Ik wil al heel lang vachten voor de honden, maar het wassen als er een ongelukje op gebeurd houdt me tegen. Maar nu..... Ga ik er toch ook maar eens naar kijken!!
Hoeveel? De voorgeschreven hoeveelheid voor erg vuil wasgoedZsary schreef:Wauw hier heb ik wat aan. Mijn dank voor je uitgebrrode uitleg! Vanavond komt de woolite mee met AH. Zit daar dan ook vet in?
Hoeveel Woolite op een vacht gebruik je?
De eerste keer, toen ik ze op de hand deed, was ik wel veel meer kwijt, toen gooide ik er een klots op, wreef dat lekker in, schoof een stukje door, nieuwe klots erop, inwrijven, weer stukje verder klots erop en zo door tot ik aan het eind was. En toen moest al dat sop er weer uit..krab op hoofd.. Dat ding was loodzwaar van al het water, maar mijn man kwam met twee lijmklemmen aanzetten en daar heb ik hem mee aan de stang van een kledingrekje gehangen dat ik buiten over het putje had gezet en toen heb ik hem met de tuinslang afgespoten, aan beide zijden, net zo lang tot er geen schuimpje meer afkwam. En daaraan hangende heb ik ze toen ook gedroogd.
Volgens mij zit er wolvet in, maar de lettertjes op de fles zijn zo klein dat ik eerst op zoek moet naar mijn loepje
De vachten waar ik het over heb waren volgens de verkopers niet wasbaar, op eentje na dan, daar zat zelfs een wasvoorschrift bij (een Iraanse vacht). Toen ik een vacht van 110 euro kocht bij een huidenstand op de fair van Mariënwaerdt en vertelde dat ik die zou gaan wassen moest ik de verkoper haast opvangen, zo schrok hij. Toch was ik die vacht al 9 jaar regelmatig en hij blijft gewoon mooi. Toevallig heb ik pas twee medicinaal gelooide huiden gekocht die wel gewassen mogen worden, maar daar zijn ze voorlopig nog niet aan toe.Zsary schreef:Wat ik niet helemaal begrijp is dat niemand verteld wat voor vachten hij/zij heeft, of hebben jullie het allemaal over echte niet wasbare vachten? Wasbare vachten lijken me met wolwasmiddel te wassen, maar wassen jullie ook echt de niet wasbare vachten??? Ik heb er 4 en ze waren niet goedkoop en inmiddels zijn ze wel aan een schoonmaakbeurt toe met 8 katten die ze bezetten.
Graag julli antwoord, ik durf het niet goed. Lees ook online dat centrifugeren niet mag.
Alvast gedankt
Gister de eerste gewassen op 20 graden wolwas, 3 x spoelen, 800 centrifugeren. (Ik kon 20,30,40 graden kiezen, wat doen jullie, ik durfde niet warmer dan 20) nog geen half dopje woolite, (jou bericht nog niet gelezen en mijne volgens mij lang niet zo vuil als de jouwe).
Toen ie klaar was nog een keer alleen laten centrifugeren op 800 en op de badkamervloer gelegd, daar komen geen katten en is ook vloerverwarming, dat is niet te vergelijken met radiator stralings warmte. De vloer is 20 graden denk.
Nat geborsteld, dat ging super. Volgens mij zit er dan vooral stof met kattenhaar in je borstel. Vanmorgen al behoorlijk droog. De tweede zit er nu in.
Meteen een vacht erbij besteld voor de katten.
Petje af voor jullie maar ik moet er voor de honden niet aan denken. Heb Duitse Dog en Cane Corso. Ik heb een op maat gemaakte 2 honds mand van kunstleer die ik elke dag even met sopje groene zeep uit moet lappen. Misschien met kleiner hondje ooit.
Toen ie klaar was nog een keer alleen laten centrifugeren op 800 en op de badkamervloer gelegd, daar komen geen katten en is ook vloerverwarming, dat is niet te vergelijken met radiator stralings warmte. De vloer is 20 graden denk.
Nat geborsteld, dat ging super. Volgens mij zit er dan vooral stof met kattenhaar in je borstel. Vanmorgen al behoorlijk droog. De tweede zit er nu in.
Meteen een vacht erbij besteld voor de katten.
Petje af voor jullie maar ik moet er voor de honden niet aan denken. Heb Duitse Dog en Cane Corso. Ik heb een op maat gemaakte 2 honds mand van kunstleer die ik elke dag even met sopje groene zeep uit moet lappen. Misschien met kleiner hondje ooit.
De eerste dunste vacht net vrij korte wol is nu droog, maar het leer best wel hard, wat doen jullie daaraan?
De rest is nog klam, kan ik nog niet beoordelen.
Ik heb wel 4 hele verschillende soorten rassen (niet wasbare) vachten geloof ik. Bij 2 komt de vacht er gewafeld gekruld uit en blijven na centrifugeren heel nat. De lange vacht haren zitten als klitteband omgevouwen op de onderkant van huid vast gekleefd en bij de stugge kroeswol vachten gebeurd dat niet, die zijn ook al bijna droog na centrifugeren.
De rest is nog klam, kan ik nog niet beoordelen.
Ik heb wel 4 hele verschillende soorten rassen (niet wasbare) vachten geloof ik. Bij 2 komt de vacht er gewafeld gekruld uit en blijven na centrifugeren heel nat. De lange vacht haren zitten als klitteband omgevouwen op de onderkant van huid vast gekleefd en bij de stugge kroeswol vachten gebeurd dat niet, die zijn ook al bijna droog na centrifugeren.
Ik was de vachten ook gewoon in de wasmachine met woolite. Maar ik was ze koud en niet centrifugeren. Verder laat ik ze dan buiten of in de schuur drogen.
Dat het leer droog is kan komen omdat de vacht te snel,te warm opgedroogd is.
Het kan ook de kwaliteit van de vacht zijn.
De vachten die ik heb zijn "niet wasbaar" en zijn nu zo'n 8 jaar oud. Ik heb ze misschien 3 a 4 keer gewassen.
Dat het leer droog is kan komen omdat de vacht te snel,te warm opgedroogd is.
Het kan ook de kwaliteit van de vacht zijn.
De vachten die ik heb zijn "niet wasbaar" en zijn nu zo'n 8 jaar oud. Ik heb ze misschien 3 a 4 keer gewassen.