Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac

pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Kuikuhnek schreef:Ik kan zo nog een aantal rassen opnoemen die er dan wat mij betreft ook op mogen.
Ik vraag me dan ook werkelijk af hoe die lijst opgesteld is.
Dat staat toch gewoon in het rapport?
Het zijn hondenrassen die oorspronkelijk gefokt zijn om te vechten, dus allerlei honden van het bull type en de rottweiler en de boxer. Daarnaast worden er wat rassen genoemd waarvoor in ons omringende landen specifieke wetgeving geldt zoals herders en de rhodesian ridgeback.

Verder valt te lezen dat de lijst elke 4 jaar geëvalueerd wordt. Als dan blijkt dat andere honden HR zijn en andere juist niet dan wordt de lijst aangepast.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

pluk schreef:Dat staat toch gewoon in het rapport?
Het zijn hondenrassen die oorspronkelijk gefokt zijn om te vechten, dus allerlei honden van het bull type en de rottweiler en de boxer. Daarnaast worden er wat rassen genoemd waarvoor in ons omringende landen specifieke wetgeving geldt zoals herders en de rhodesian ridgeback.

Verder valt te lezen dat de lijst elke 4 jaar geëvalueerd wordt. Als dan blijkt dat andere honden HR zijn en andere juist niet dan wordt de lijst aangepast.
Ja ze moeten immers ergens beginnen. Dát er nu in elk geval een stap gezet is vind ik al heel positief, er gebeurd in elk geval iets nu.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Snap en weet ik, maar dat gaat dan in mijn ogen voorbij aan de functie van die lijst.
Want er zijn zat rassen die misschien nog wel een tandje gevaarlijker zijn dan bv een Rottweiller, de Sarplaninac bv, de Kaukaas, de Kangul.
Stuk voor stuk honden die ik liever niet tegen kom tijdens mijn werk en ik ben er zat gewend.
Ik heb dikwijls tegenover Rottweillers gestaan en Staffs met een grote smoel die niks doen.
En ja ik weet dat het in dit geval met name over hond - hond gaat maar toch. Die berg rassen zijn vooral gefokt om zeer zelfstandig te zijn zonder inmenging van een baas.

Zeer mogelijk staat ze niet op de lijst omdat ze inderdaad niet veel voorkomen.
Maar wat als straks die wet ingaat, loopt heel tokkie Nederland ineens met een Kaukaas, nou dan zijn de rapen gaar vrees ik.

Maar we gaan het meemaken, ik hoop dat dit het gewenste effect gaat krijgen want het is er de laatste tijd niet leuker op geworden, daar is iedereen het wel over eens.

Edit: kangal moet dat zijn.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Kuikuhnek schreef:Snap en weet ik, maar dat gaat dan in mijn ogen voorbij aan de functie van die lijst.
Want er zijn zat rassen die misschien nog wel een tandje gevaarlijker zijn dan bv een Rottweiller, de Sarplaninac bv, de Kaukaas, de Kangul.
Stuk voor stuk honden die ik liever niet tegen kom tijdens mijn werk en ik ben er zat gewend.
Ik heb dikwijls tegenover Rottweillers gestaan en Staffs met een grote smoel die niks doen.
En ja ik weet dat het in dit geval met name over hond - hond gaat maar toch. Die berg rassen zijn vooral gefokt om zeer zelfstandig te zijn zonder inmenging van een baas.

Zeer mogelijk staat ze niet op de lijst omdat ze inderdaad niet veel voorkomen.
Maar wat als straks die wet ingaat, loopt heel tokkie Nederland ineens met een Kaukaas, nou dan zijn de rapen gaar vrees ik.

Maar we gaan het meemaken, ik hoop dat dit het gewenste effect gaat krijgen want het is er de laatste tijd niet leuker op geworden, daar is iedereen het wel over eens.

Edit: kangal moet dat zijn.

Die tokkies gaan geen kangal of kaukaas nemen. Want die tokkies nemen een staff omdat dat voor hun baasjes in de regel de aller leukste, mafste, gezelligste en meest tollerante honden zijn. Waar je foto's mee kan maken met kleuter in hun nek, kleuter aan de staart enz. En waarbij vrienden en familie allemaal over de vloer kunnen komen en in het ergste geval getongzoend worden. De meeste rassen die ik persoonlijk vrij potentieel griezelig vind naast de vechthondenrassen, zijn rassen die veel minder "eenvoudig" voor tokkies zijn. Een kaukaas die een keer gromt naar het vriendje van peuter, is niet leuk meer.
Ach en ja, misschien vind er eerst een verschuiving plaats en zien we dan andere rassen problemen geven en massaal in het asiel komen. Niet leuk. Maar misschien wel nodig om een grote groep tokkies van hun "ik wil een hond en wel gisteren, stoer en zonder moeite voor te hoeven doen" idee af te kunnen krijgen.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Kaela schreef:Want die tokkies nemen een staff omdat dat voor hun baasjes in de regel de aller leukste, mafste, gezelligste en meest tollerante honden zijn. Waar je foto's mee kan maken met kleuter in hun nek, kleuter aan de staart enz. En waarbij vrienden en familie allemaal over de vloer kunnen komen en in het ergste geval getongzoend worden.
En daar lag mijn Griekse salade over het toetsenbord ;D ;D
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Kuikuhnek schreef:En daar lag mijn Griekse salade over het toetsenbord ;D ;D

Solly :P
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kuikuhnek schreef:En daar lag mijn Griekse salade over het toetsenbord ;D ;D

Ik spetterde ook een hap soep tegen mijn beeldscherm ;D ;D ;D
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Kaela schreef:Die tokkies gaan geen kangal of kaukaas nemen. Want die tokkies nemen een staff omdat dat voor hun baasjes in de regel de aller leukste, mafste, gezelligste en meest tollerante honden zijn. Waar je foto's mee kan maken met kleuter in hun nek, kleuter aan de staart enz. En waarbij vrienden en familie allemaal over de vloer kunnen komen en in het ergste geval getongzoend worden. De meeste rassen die ik persoonlijk vrij potentieel griezelig vind naast de vechthondenrassen, zijn rassen die veel minder "eenvoudig" voor tokkies zijn. Een kaukaas die een keer gromt naar het vriendje van peuter, is niet leuk meer.
.

""proest""

Je vergeet er nog 1: als ze al overstappen naar een ander ras, moet dat er 1 zijn die in de winter of in de regen niet naar buiten hoeft. Tenslotte kruipen de meeste stars dan schijnbaar ook onder een dekentje op de bank...

((( ik zat een poos op een ander forum, en samen met een vriendin die een zwarte Riesenschnauzer heeft (en die hebben serieus meer behoefte aan beweging & uitdaging dan mijn hussen) verbaasden wij ons regelmatig over wat er onder een "sporthond" verstaan werd )))))

"cynische modus uit"

@Parelridder: hoe is het eigenlijk met Daantje nu?
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Naar aanleiding van dit topic kijk ik anders aan tegen een vriendje van mijn hond. Dat vriendje is niet altijd gemakkelijk maar heeft buiten nog nooit problemen veroorzaakt. Thuis woont hij met een konijn dat zelfs tegen hem aan of op zijn rug ligt te slapen Het is niet de eerste Šarplaninac van deze mensen maar wel de eerste die zo ongemakkelijk kan zijn. Naar zijn baasjes hapt hij regelmatig hoorde ik pas en dat is natuurlijk absoluut niet in de haak. Hij is dol op mij en mijn hond, mijn hond is dol op hem. Een tijd terug rende ze per ongeluk onder hem door toen ze aan het ballen was en toen hapte hij naar haar. Ze bedacht zich geen moment - daar is ze een terrier voor - en hapte hem terug, in zijn wang. Pas toen zag hij dat zij het was en hij deinsde achteruit. Hij is nog een hele tijd bezig geweest met zich als het ware te verontschuldigen tegenover zijn kleine vriendinnetje.
Maar goed, tegenwoordig zie ik hem toch in een ander licht, hoewel hij nog steeds even knuffelt met mij en mijn hond.
Dit zijn ze samen op een foto van twee jaar terug, haast op de dag af.

Afbeelding
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik krijg er gewoon de buikpijn van als ik dit lees en ben blij dat je nu weet hoe levensgevaarlijk een Sarplaninac is. En dat klinkt wellicht stellig, maar dat ben ik ook: ben je de 'zijne' ('m/v) en weet je hoe er mee om te gaan dan kan het prima gaan, maar als je 'onbekend' bent en dus 'niet pluis' of figuurlijk op enigerlei wijze tegen de kop stoot, dan loop je levensgevaar, zowel als mens als dier.
Ik zou de eigenaren overigens met klem adviseren deskundige(!!) hulp in te schakelen voor het happen naar hen en niet af te wachten of dit verder uit de hand loopt want dan is het te laat..

Gesloten