Ras keuze vraag

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ras keuze vraag

Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ras keuze vraag

Bericht door Danny »

Ik kreeg van de week de vraag van mijn nicht.
Ze willen graag een hond(je)

Gezin bestaat uit 4 personen, pa, ma en 2 kinderen.
Kinderen zijn 7 en 9 jaar oud.
Mams is thuis opgegroeid met een Setter, kinderen willen heel graag een hond, zijn altijd heel blij mijn dame(s) te zien.
Zijn er lief mee.
Ouders willen ook graag een hond, die wordt niet aangeschaft voor de kinderen.

Ze hebben een konijntje, wat in huis staat.

Praktisch gezien willen ze een wat kleinere hond. En het liefst kortharig.
Een fijn hondje wat dus in het gezin past.
Pa werkt vanuit huis, ma werkt buitenshuis maar niet 5 dagen per week.
Als de kinderen uit school komen is er altijd iemand thuis.
Hondje moet uit eindelijk wel een paar uurtjes thuis kunnen blijven, maar zit absoluut geen 5 dagen in de week alleen thuis.

Ze hebben hun blik laten vallen op een teckel, een beagle maar een dalmaat staat ook op de lijst, maar is niet klein natuurlijk.

Hebben jullie nog adviezen? Gezins hondje, waar lekker mee gewandeld word. Gewoon de basis training mee gedaan zal worden. Maar ze zullen er niet echt mee gaan "werken".
nikèdog2000
5-sterren
5-sterren

Re: Ras keuze vraag

Bericht door nikèdog2000 »

cavalier king charles spaniel :D :D :D
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Een welsh corgi klinkt perfect voor dat gezin. Niet heel groot, kort haar, goed te trainen. Ze hebben een herderkarakter en kunnen goed luisteren. Hebben weinig jachtinstinct en zijn zeer leuk met kinderen en andere huisdieren. Nadeel is wel dat ze gemiddeld wat meer blaffen.
Nadeel van teckels en beagles vind ik het jachtinstinct. Dat zijn honden die vaak moeilijk los kunnen lopen. Lijkt me niet handig in een gezin met kinderen waar je bij het wandelen misschien niet altijd 100% op de hond kunt letten. Een teckel vind ik ook wat kwetsbaar bij kinderen van die leeftijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Danny »

nikèdog2000 schreef:cavalier king charles spaniel :D :D :D
Had ik geopperd....maar nee vinden ze niet leuk,...en is niet kortharig... ;)
Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Danny »

hannabelgje schreef:Een welsh corgi klinkt perfect voor dat gezin. Niet heel groot, kort haar, goed te trainen. Ze hebben een herderkarakter en kunnen goed luisteren. Hebben weinig jachtinstinct en zijn zeer leuk met kinderen en andere huisdieren. Nadeel is wel dat ze gemiddeld wat meer blaffen.
Nadeel van teckels en beagles vind ik het jachtinstinct. Dat zijn honden die vaak moeilijk los kunnen lopen. Lijkt me niet handig in een gezin met kinderen waar je bij het wandelen misschien niet altijd 100% op de hond kunt letten. Een teckel vind ik ook wat kwetsbaar bij kinderen van die leeftijd.

Oh ja Corgi zal ik eens voorstellen.

Van de teckel en Beagle heb ik idd het loslopen gezegd. Teckel gaat denk ik nog wel, ken een hoop teckels die prima los lopen.
Beagles eigenlijk niet....
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: Ras keuze vraag

Danny schreef:

Oh ja Corgi zal ik eens voorstellen.

Van de teckel en Beagle heb ik idd het loslopen gezegd. Teckel gaat denk ik nog wel, ken een hoop teckels die prima los lopen.
Beagles eigenlijk niet....
Nadeel van de corgi is wel dat er wachtlijsten zijn. Als je tenminste niet een broodfok corgi wil. Een fijne fokker waar je ook goed terecht kunt voor vragen is kennel Courtly.

Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ierse terrier?

Mooi formaat, het meisje wat hier in de straat woont is lief met de kleinkinderen, kan los (na de nodige training) en gaat graag mee wandelen.
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Old english bulldog :D Klein, kortharig, super super gezinshond, aanhankelijk, mensgericht maar ook prima met andere honden, rete lief, luistert perfect ook zeer goed te trainen maar alleen misschien wat overenthousiast en de welbekende bullenlompheid ;D Mijn (jonge) nichtjes hebben daar overigens totaal geen last van maar willen juist heel graag met Rana spelen omdat ze zo enthousiast is :)

Mocht je je er verder in willen verdiepen Rana is uit de Leavit lijn, dat zijn de kleinere, fijnere bullen. Wel vaak wat energieker... maar je hebt dacht ik een stuk of 5 lijnen met verschillend uiterlijk en gedrag. Oooh en op internet zijn veel foto's te vinden van old english bulldogs met een lomp en stoer uiterlijk maar als je op shows kijkt dan zie je er veel meer die richting uiterlijk van een boxer gaan maar dan kleiner (onder de knie) en niet zo supersuper energiek als de boxer (heb geen ervaring met boxers maar heb een beeld dat ze altijd supersuper energiek zijn)

Ach ik hou der van :P
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Alles gaat tegenvallen als ze het vergelijken met een setter :cool:
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

MarijeEnBoomer schreef:Alles gaat tegenvallen als ze het vergelijken met een setter :cool:

Tenzij ze een dalmatier nemen :biggrin2:
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: Ras keuze vraag

MarijeEnBoomer schreef:Alles gaat tegenvallen als ze het vergelijken met een setter :cool:
Tja die hebben ook geen kort haar hè.

smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Het eerste wat in mij opkomt is toch de tijd die ze hebben
Kinderen van 7 en 9 jaar , vaak is dat best druk . Ze zitten misschien op een sportclub ?
En in de praktijk betekend dat ook mee gaan , wedstrijden ..... zwemles ? Ik benoem maar wat hoor
Mogelijk hebben ze dat al bedacht , maar wij hadden het in die tijd best druk met onze kids toen ze die leeftijd hadden
Wij hebben in die tijd gekozen voor de Langharige Hollandse Herder , wel middelgroot natuurlijk
Maar erg lief voor kinderen . En erg evenwichtig , niet snel onder de indruk van druk kinderspel
En zeker met een eerste hond zou ik goed kijken naar karakter i.pv grootte
Ingeborg58
3-sterren
3-sterren

Bericht door Ingeborg58 »

Border terriër is leuk. Wel wat jachtinstinct, maar goed te trainen. En erg lief en sportief!
En verder natuurlijk een sheltie,maar ja die lange haren he?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Zowel beagle als teckel zou ik niet 100% vertrouwen met het konijn.
Ik zou voor een hond met iets minder jachtinstinct gaan.
Als pup ermee opgroeien, zorgt dat ze het niet bewust kwaad zullen doen maar een konijn zal toch af en toe wel schrikken en vluchten. Je wil dus een ras dat daar niet uit reflex achteraan gaat en daarna pas denkt.
Ik ben niet zo thuis in de rassen maar ik zou denken dat zowel teckels als beagles dat wel hebben en dalmaten en setters niet. Een konijn tegenkomen op wandeling is iets anders. Alle retrievers zullen dat zeker niet doen omdat dat geen zelfstandige jagers zijn maar apporteerhonden.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

smulpaap schreef:Het eerste wat in mij opkomt is toch de tijd die ze hebben
Kinderen van 7 en 9 jaar , vaak is dat best druk . Ze zitten misschien op een sportclub ?
En in de praktijk betekend dat ook mee gaan , wedstrijden ..... zwemles ? Ik benoem maar wat hoor
Mogelijk hebben ze dat al bedacht , maar wij hadden het in die tijd best druk met onze kids toen ze die leeftijd hadden
Wij hebben in die tijd gekozen voor de Langharige Hollandse Herder , wel middelgroot natuurlijk
Maar erg lief voor kinderen . En erg evenwichtig , niet snel onder de indruk van druk kinderspel
En zeker met een eerste hond zou ik goed kijken naar karakter i.pv grootte

+1
Ik zou in een druk gezin geen dalmatier nemen, ze hebben veel activiteit nodig en daar moet wel tijd voor zijn.
Misschien een ras uitkiezen dat ook tevreden is met minder beweging?

Mij lijkt het qua grootte wel belangrijk dat de hond niet te klein is en dan steeds wordt opgetild en overal heengezeuld.

Plaats reactie