Eigenaren vechthonden verplicht op opvoedcursus

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Eigenaren vechthonden verplicht op opvoedcursus

Lil

Bericht door Lil »

Kaio schreef:Fozzy is "bekogeld" met hardlopers, fietsers, verkeer, skateboard etc :biggrin2: Was idd op een zaterdag in de stad :biggrin2:
Ja dat op zaterdag in de stad is best geliefd op de testen haha.
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Kaio schreef:Fozzy is "bekogeld" met hardlopers, fietsers, verkeer, skateboard etc :biggrin2: Was idd op een zaterdag in de stad :biggrin2:
Dan zou ik zwaar zakken met ons trubbelei. Vandaar dat wij ook nooit in een stad, laat staan op een zaterdag, of markt komen ::)
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

Aprilsnow schreef:Dan zou ik zwaar zakken met ons trubbelei. Vandaar dat wij ook nooit in een stad, laat staan op een zaterdag, of markt komen ::)

Dat bedoel ik ..daar is toch niet perse de hobby van iedere hond..ik zou hier twee keer zakken..Boy omdat we er veel te lang over doen want al die mensen kindjes etc. zijn toch wel heul erg leuk..en Jane zakt omdat ze er zwaar gestresst van wordt..naast mij op een bankje of een stoel de drukte aanschouwen gaat prima maar er tussen in zorgt voor hyper nerveus gedrag....zielig gewoon..dat gaan we dus ook nooit opzoeken met haar..dus als dat onderdeel van de cursus wordt hebben we een hele grote uitdaging..
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Hier in DE is dat wel onderdeel ja. Zwaarder als in NL bij VZH bijv.
Nou was het bij de newfies maar extra zwaar gemaakt, maar bij andere rassen wordt er meeer afstand gehonden
En het is niet zo dat je hond dingen niet leuk mag vinden en niet mag schrikken! Fozzy schrok ook ff van de paraplu die echt wel iets te dichtbij openging, gaat er meer om dat ze de paraplu of de persoon die dat deed niet opeten dan ;) Fozzy vind bijv elk balletje dat niet van hem is ook leuk, en dat mag best, moet alleen dan daarna weer netjes met eigenaar meelopen of luisteren. En het niet zo leuk vinden mag ook hoor, maar ja niet lelijk doen dan. Ik weet niet wat daar de critera voor waren, bij ons geen enkele hond iets vertoond.

Maar goed of dat in NL een onderdeel wordt in de cursus? Nouja ik zou het wel goed vinden om aandacht te besteden in de cursus aan lopen in druktes ed. Maar dat vind ik dan in het algemeen bij elke "opvoedcursus".

Maar ik heb dit met Fozzy al flink getrained door de jaren heen, want Fozzy ziet alles hoort alles moet alles weten! En is ook niet altijd de makkelijkste met andere honden. Dus ja ook niet de allermakkelijkste hoor ;)
Maci neem ik bijv niet vaak mee naar zoeits, ja hij gedraagd zich keurig, maar ja innerlijk heel veel stress, dus kan er van buiten heel leuk uitzien, maar voor hem is het niet leuk, Fozzy daarentegen vind het nog leuk ook... ook al is ie moeilijker
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Kaio schreef:Hier in DE is dat wel onderdeel ja. Zwaarder als in NL bij VZH bijv.
Nou was het bij de newfies maar extra zwaar gemaakt, maar bij andere rassen wordt er meeer afstand gehonden
En het is niet zo dat je hond dingen niet leuk mag vinden en niet mag schrikken! Fozzy schrok ook ff van de paraplu die echt wel iets te dichtbij openging, gaat er meer om dat ze de paraplu of de persoon die dat deed niet opeten dan ;) Fozzy vind bijv elk balletje dat niet van hem is ook leuk, en dat mag best, moet alleen dan daarna weer netjes met eigenaar meelopen of luisteren. En het niet zo leuk vinden mag ook hoor, maar ja niet lelijk doen dan. Ik weet niet wat daar de critera voor waren, bij ons geen enkele hond iets vertoond.

Maar goed of dat in NL een onderdeel wordt in de cursus? Nouja ik zou het wel goed vinden om aandacht te besteden in de cursus aan lopen in druktes ed. Maar dat vind ik dan in het algemeen bij elke "opvoedcursus".

Maar ik heb dit met Fozzy al flink getrained door de jaren heen, want Fozzy ziet alles hoort alles moet alles weten! En is ook niet altijd de makkelijkste met andere honden. Dus ja ook niet de allermakkelijkste hoor ;)
Maci neem ik bijv niet vaak mee naar zoeits, ja hij gedraagd zich keurig, maar ja innerlijk heel veel stress, dus kan er van buiten heel leuk uitzien, maar voor hem is het niet leuk, Fozzy daarentegen vind het nog leuk ook... ook al is ie moeilijker
Waarom zou dat per definitie bij iedere opvoedcursus horen? Als je in een drukke omgeving woont heb je geen keus, maar woon je rustig heb je die keus wel. Mijn honden komen nooit in drukke omgevingen. Waarom zouden ze dat dan moeten leren?
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Doranto schreef:Waarom zou dat per definitie bij iedere opvoedcursus horen? Als je in een drukke omgeving woont heb je geen keus, maar woon je rustig heb je die keus wel. Mijn honden komen nooit in drukke omgevingen. Waarom zouden ze dat dan moeten leren?
Drukte is wel relatief het hoeft geen drukke zaterdagmarkt te zijn. Ook achteraf kom je mensen tegen, fietser, hardloper, een kind, of andere onverwachte dingen. Dat daar dan ook aandacht aan besteed wordt op een andere locatie dan het trainingsveld vind ik echt wel toegevoegde waarde. Dat is meer praktijk opvoeding, zit af en blijf zijn eigenlijk maar trucjes. Je moet ook bedenken dat het voor sommige de eerste hond is.
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Kaio schreef:Drukte is wel relatief het hoeft geen drukke zaterdagmarkt te zijn. Ook achteraf kom je mensen tegen, fietser, hardloper, een kind, of andere onverwachte dingen. Dat daar dan ook aandacht aan besteed wordt op een andere locatie dan het trainingsveld vind ik echt wel toegevoegde waarde. Dat is meer praktijk opvoeding, zit af en blijf zijn eigenlijk maar trucjes. Je moet ook bedenken dat het voor sommige de eerste hond is.
Bij ons was het trainingsveldje al het probleem. Teveel hondjes (5) in zijn bubbel. Was blaffen, borstelen. Geen agressie naar andere honden maar het ziet er zoooo agressief uit.
Als puppy al. Getraind met andere honden, op afstand, steeds dichterbij, de ruimte geven, pfff hij snapt het gewoon echt niet (of wij niet). Zelfs in de auto gaat hij uit zijn plaat als hij een hond ziet (of iets wat daar op lijkt). Inmiddels is het wel wat minder geworden maar nog niet dat hij ontspannen of rustig langs een andere hond kan lopen. Het is een beetje een autist, sociale contacten zijn wat lastig te begrijpen en hij snapt de spelregels niet helemaal. Met een goed voorbeeld (heeft hij gehad toen hij 2 weken bij de trainer was, 2 stabiele honden) kon hij los, negeerde hij andere honden maar alleen bleef hij ook bij haar problemen houden.

Maar ik denk niet dat we met hem snel door zo'n keuring zouden komen :-\
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Aprilsnow schreef:
Bij ons was het trainingsveldje al het probleem. Teveel hondjes (5) in zijn bubbel. Was blaffen, borstelen. Geen agressie naar andere honden maar het ziet er zoooo agressief uit.
Als puppy al. Getraind met andere honden, op afstand, steeds dichterbij, de ruimte geven, pfff hij snapt het gewoon echt niet (of wij niet). Zelfs in de auto gaat hij uit zijn plaat als hij een hond ziet (of iets wat daar op lijkt). Inmiddels is het wel wat minder geworden maar nog niet dat hij ontspannen of rustig langs een andere hond kan lopen. Het is een beetje een autist, sociale contacten zijn wat lastig te begrijpen en hij snapt de spelregels niet helemaal. Met een goed voorbeeld (heeft hij gehad toen hij 2 weken bij de trainer was, 2 stabiele honden) kon hij los, negeerde hij andere honden maar alleen bleef hij ook bij haar problemen houden.

Maar ik denk niet dat we met hem snel door zo'n keuring zouden komen :-\
hmm ja moeilijk hoor! De nadruk lag wel op mensen maar ja ze moesten wel met zijn allen de stad door bijv. Fozzy heeft ook moeite met vreemde andere honden en is zelf wat we noemen naar soortgenoten ook een beetje socialy challenged....Ik heb ook veel getraind met hem hoor, maar denk wel dat het bij mijn ras makkelijker is, ze zijn toch vaak minder heftig zeg maar.

En wat de cursus gaat voorstellen in NL is natuurlijk nog volledig onduidelijk.
bloemetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door bloemetje »

Ik ga t heel rustig afwachten. Ik heb een Bullmastif met stamboom. Ik ben echt niet ongerust.
ik ben heel erg blij dat er eindelijk IETS gedaan gaat worden want nu is het gewoon bal. Wij gaan gerust op cursus of wat ook. We merken het wel.
Bambi vind het hartstikke gezellig op zaterdag in de stad.
constance.blokzijl
5-sterren
5-sterren

Eigenaren vechthonden verplicht op opvoedcursus

Bericht door constance.blokzijl »

Summerditches schreef:

Die heb ik...een hele vriendelijke loyale goed luisterend hond maar hij staat wel op de lijst...
De achtergrond...ik wilde mijn hele leven lang al echt heel graag een engelse bulldog waarom ik vind/vond ze gewoon geweldig ..het hele type hond trekt mij aan..dus toen we in de fase van ons leven kwamen waarin er geld, tijd en ruimte was voor een hond zijn we ons in dit ras gaan verdiepen. Ondanks dat je van geen enkel ras zekerheid hebt over de gezondheid vond ik op dat moment toch v.w.b. gezondheidsklachten de engelse bulldog te risico vol...Toen naar Old English gaan kijken maar die waren echt heel druk..zo werden ze ook door de fokkers omschreven en wij wilden er graag tzt 2 dus hebben we voor de relatief rustigere amerikaanse bulldog gekozen..Een wel overwogen goed doordachte keuze ..en dit geldt ook voor de fokker waar ze vandaan komen.

Smaken verschillen nu eenmaal..er zijn heel veel bp-ers zwaar flieft op teckels...collie's...etc. iemand heeft daar gewoon een bepaalde klik mee en als het dan past bij wat je de hond te bieden hebt kan dat ook een motivatie voor de keuze zijn..Wij zijn b.v. niet in de gelegenheid om dagelijks de honden uren te laten uitrazen op een strand of iets dergelijks dus dan kies ik geen hond die dit nodig heeft.
Wij hebben hier dus exact dezelfde keuze en afwegingen gemaakt...
Een Engelse vonden wij ook niet fit/gezond genoeg, boxer of OEB destijds als heel druk omschreven en zo uiteindelijk uitgekomen op de Amerikaanse bulldog, toen omschreven als een pittige hond die op volwassen leeftijd vaak minder goed met soortgenoten overweg kon (reu/reu en teef/teef dus) maar die een lieve, vaak wel waakse, hond is voor huis en gezin en die ook zijn beweging nodig heeft.

Ik zou het ontzettend jammer vinden als dit de laatsten zijn die ik/wij bezitten. Ik ben me altijd bewust geweest van wat mijn hond kan en wat kan gebeuren. Maar helaas denkt het gros er anders over.
Ik ben soms ook echt met stomheid geslagen over hoe dom mensen kunnen zijn, mensen die zo simpel denken en zeggen van hun kleine loslopende hond die bij mijne komt; ach dat regelt zichzelf wel toch? Wat kan er nu eigenlijk gebeuren?
Ik wil met liefde alle cursussen volgen die moeten, maar tegen zoveel domheid is niemand opgewassen en zullen bijtincidenten ook niet minder worden ben ik bang.

We gaan het zien allemaal....

(Summerditches; heb ik toch een keer je woefs gezien! Leuk!!)

Edit; typo
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Edit; typo[/quote]

Ha ha..die had je nog van mij tegoed dat is waar...
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

constance.blokzijl schreef:Wij hebben hier dus exact dezelfde keuze en afwegingen gemaakt...
Een Engelse vonden wij ook niet fit/gezond genoeg, boxer of OEB destijds als heel druk omschreven en zo uiteindelijk uitgekomen op de Amerikaanse bulldog, toen omschreven als een pittige hond die op volwassen leeftijd vaak minder goed met soortgenoten overweg kon (reu/reu en teef/teef dus) maar die een lieve, vaak wel waakse, hond is voor huis en gezin en die ook zijn beweging nodig heeft.

Ik zou het ontzettend jammer vinden als dit de laatsten zijn die ik/wij bezitten. Ik ben me altijd bewust geweest van wat mijn hond kan en wat kan gebeuren. Maar helaas denkt het gros er anders over.
Ik ben soms ook echt met stomheid geslagen over hoe dom mensen kunnen zijn, mensen die zo simpel denken en zeggen van hun kleine loslopende hond die bij mijne komt; ach dat regelt zichzelf wel toch? Wat kan er nu eigenlijk gebeuren?
Ik wil met liefde alle cursussen volgen die moeten, maar tegen zoveel domheid is niemand opgewassen en zullen bijtincidenten ook niet minder worden ben ik bang.

We gaan het zien allemaal....

Edit; typo
Ik zou mijn kleine hondje nooit los naar je toe laten lopen, maar als iemand anders dat gebeurt dan is die dom?
Jouw hond hoort gewoon niet te bijten dat is het verhaal!!!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Lazy Garfield schreef:Ik zou mijn kleine hondje nooit los naar je toe laten lopen, maar als iemand anders dat gebeurt dan is die dom?
Het gaat natuurlijk niet om bijten alleen hé. Als ze beslissen dat het spelen wordt, kun je je ook afvragen of dat verstandig is tussen een teckeltje en een hond van 40+ kilo.

En als het gaat om een aangelijnde hond en een klein loslopend hondje, zoals Constance het denk ik bedoeld, dan is het sowieso ook gewoon dom. Want het is iets te makkelijk gezegd; een hond hoort gewoon niet te bijten. Da's een beetje hetzelfde als zeggen er hoort geen oorlog te zijn. Ik kan je er geen ongelijk ingeven, maar het is wel een utopie.
constance.blokzijl
5-sterren
5-sterren

Bericht door constance.blokzijl »

Lazy Garfield schreef:
Ik zou mijn kleine hondje nooit los naar je toe laten lopen, maar als iemand anders dat gebeurt dan is die dom?
Jij doet nu alsof ik mijn verantwoording niet neem, dat is niet zo. Iedere hond kan bijten, zo simpel is het.... Mensen mogen zich daar best wat meer bewust van worden.

Waar het mij om gaat is dat iedereen wat verantwoordelijker mag zijn voor haar hond.

Harry (in dit geval was hij het) bijt (nog) niet. Maar is wel super lomp.... dus zijn grote poot op een klein hondje lijkt me ook niet handig... überhaupt is een veel kleinere hond geen geschikt speelmaatje voor een grote hond...
Summerditches
5-sterren
5-sterren

constance.blokzijl schreef:Jij doet nu alsof ik mijn verantwoording niet neem, dat is niet zo. Iedere hond kan bijten, zo simpel is het.... Mensen mogen zich daar best wat meer bewust van worden.

Waar het mij om gaat is dat iedereen wat verantwoordelijker mag zijn voor haar hond.

Harry (in dit geval was hij het) bijt (nog) niet. Maar is wel super lomp.... dus zijn grote poot op een klein hondje lijkt me ook niet handig... überhaupt is een veel kleinere hond geen geschikt speelmaatje voor een grote hond...

Ik snap vrijwel nooit iets van dat hele losloop-gedoe wat kennelijk de normaalste zaak van de wereld is bij (vooral kleine) loslopende niet luisterende hondjes waar je dus altijd maar begrip voor moet hebben. Maar die blaffen en keffen dat het en lieve lust is en komen zo ook naar mijn honden toe. Wat nou als dat een maatje L of XL is en hij komt in volle vaart jouw kant op terwijl jij er met je aangelijnde ( kleine) hond loopt..ik lees niet anders hier dan dat mensen dat belachelijk vinden omdat de verhoudingen..ook als ze "alleen maar willen spelen" niet oke zijn maar omgekeerd moet je er alle begrip voor hebben..
Ik heb de afgelopen week 3 verhalen gehoord van loslopertjes die doodgereden zijn..dat is toch verschrikkelijk..want het moet allemaal maar ..Ik woon hier inmiddels in een soort van buiten gebied van de stad (o.a. voor de honden gedaan)..daar is weinig verkeer en wat er rijdt past in de regel de snelheid wel aan..Bijna alles loopt hier los..want"dat zijn ze gewend he"..Vorige week ging hier een wielrenner keihard onderuit doordat "fiffy"lekker van links naar rechts zijn rondje doet..Wat wil je daar nu mee bereiken.
En natuurlijk mag mijn hond geen enkele actie ondernemen tegen deze hondjes maar..mijn honden zijn geopereerd aan hun kruisbanden mogen om die redenen niet spelen met andere honden die vaak veel wendbaarder zijn en dan komt fiffy lekker honderd rondjes om hem heen draaien..en aan zn ballen ruiken..en ja..een confrontatie met mijn teef vind ik lastig..zij kan daar gewoon niet mee dealen..denk niet dat ze bijt maar 40 kilo hyper en jump gedrag is gewoon niet aan te raden en door haar gedrag lokt ze dan ook weer kef gedrag uit bij fiffy. Maar hoeveel honden hier zullen achter katten aan gaan als ze die in het vizier krijgen....die lokken ook heel vaak zo'n reactie uit..
Er loopt hier elke avond een dame met een collie los de hele weg..ze zit ook wel eens lekker in haar telefoon maar die hond wijkt geen centimeter van haar zijde af..maakt totaal geen aanstalte om mijn kant op te komen of de weg over te steken..Prima dat je dan je hond los laat lopen..
Maar ik snap echt niet waarom jij je niet luisterende hond los laat lopen die de weg over kan steken of achter iets aan kan gaan maar dat je die dan ook gewoon naar een aangelijnde hond laat lopen en je niet afvraagt waarom die hond misschien aangelijnd is..Het is toch prima dat je je hond even bij je roept of aanlijnt als je elkaar passeert..dat is toch niet zo ingewikkeld..ik kan wel met een loopse teef lopen...
En nee natuurlijk mag ook een aangelijnde hond nergens direct zijn tanden inzetten dat is totaal niet oke maar het zou wel fijn zijn als het hondje op een gegeven moment gewoon weer teruggeroepen wordt en dan ook teruggaat..
En uiteraard heb ik het dan over de "openbare weg"..Natuurlijk niet over losloopgebieden daar ga ik om bovengenoemde redenen niet heen en daar vind ik dat je alleen moet komen met een hond..desnoods aangelijnd..die gewoon 100% kan dealen met alles wat naar hem toekomt.

Plaats reactie