pluk schreef:Wat wil je hier nou mee aantonen?
In het eerste geval heb je de escalatie uiteindelijk zelf veroorzaakt. De hond nadert en kiest er al vrij snel voor om om te draaien en van jullie weg te lopen Jij kiest er vervolgens voor om door te rijden. Je ziet de andere hond nogmaals kijken zich afwenden en verder snuffelen. Je blijft verder naderen. Uiteindelijk escaleert het dan, mede omdat jouw hond de confrontatie zoekt. Had jij jouw verantwoordelijkheid genomen op verschillende momenten dan was er niets gebeurt.
Het feit dat je met slipkettingen naar andere honden gaat lopen gooien in het eerste filmpje toont voor mij des te meer aan dat je onvoldoende bewust bent van je eigen rol. En bevestigd helaas het beeld dat ik van de gemiddelde staff/bull eigenaar heb, namelijk dat deze ook nog wel een cursus of 1, 2 kan gebruiken.
Het tweede filmpje zou ik ook stik irritant vinden.
Wat ik hiermee wilde aantonen was vrij duidelijk dacht ik; Asociaal gedrag van eenhersencelligen met 'andersoortige honden' en daarom ook op cursus.
Wanneer zij hun honden hadden vastgehouden was er bij voorbaat helemaal geen escalatie geweest. Dus daar gaat het fout. Niet omdat ik gewoon door wil rijden op een fietspad waar honden helemaal niet los mogen lopen. Jij geeft er met jouw interpretatie een heel andere draai aan. Ook bij het gedeelte dat volgens jou mijn honden de confrontatie op zouden zoeken

Maar dat komt natuurlijk omdat het Amstaffs zijn en ja... het druipt er vanaf dat zij en hun baasjes op t forum de gebeten hond zijn.
Werkelijk: Zij zien, voelen en horen dat er een hond komt aangestormd met duidelijke bedoelingen. Zelfs tijdens het snuffelen en pissen zie je overduidelijk dat zijn gemoedstoestand niet daalt. En ik ben inderdaad niet iemand die de benen neemt voor een hond dáár waar ik vind dat ik in mijn recht sta zoals op het fietspad met mijn scoot. Ik ben verplicht, wanneer de baasjes er niets van zeggen, dat zelf te doen ipv mijn honden. De volgende keer als ze mij zien houden ze hem wel vast of de hond denkt aan mijn correctie zoals mijn buurhonden die in ieder geval niet meer zo dichtbij komen om te bijten. Als ik die ketting niet had gebruikt had XLab/Stabij zijn tanden in mijn hond gezet. 't scheelde maar een haartje voor we weer gaten hadden gehad.
En als
niemand zo'n hond aanpakt door middel van bijvoorbeeld het werpen van een werp/slipketting dan doet ie het de volgende keer weer.
Als een hond profijt haalt uit zijn daden dan doet ie dat volgende keer weer. Dat leert iedereen op een gedragscursus.
Vergelijking werpkettinggebruiker/Amstaff baas slaat kant nog wal. Vroeger had ik een Lab. en gebruikte ik ook een werp of slipketting indien nodig. Vooral tijdens het gore vreten op afstand. En in mijn uitlaatservice. Maar begrijp me goed. Je hoeft zo'n ding maar eenmaal te gebruiken want de volgende keer is ermee schudden genoeg. Daar is de originele werpketting namelijk voor gemaakt. WERPketting voor als je er zelf niet op een andere manier bij kan komen. Maar toen lag jij nog in je luier denk ik.
Oude spullen uit de oude doos maar ze werken het beste. En dat is weer een andere discussie.