Baarmoeder ontsteking (pyometra)
Moderator: Lizzy
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Baarmoeder ontsteking (pyometra)
Ik heb donderdag in spoed mijn Kangal Ayla naar de dierenkliniek gebracht voor met een baarmoeder ontsteking. Ze was enkel dagen ervoor slomer er at wat moeilijker maar dat heeft ze ook als ze schijnzwanger is dus ik dacht eerst dat het dat was tot er donderdag morgen vuil uit haar vulva kwam en ik haar koorts nam die 40 graden was en in de kliniek al 40,7. Ze dronk niet veel of zo dus daar kon ik het ook niet aan opmerken. Ze hebben eerst bloed getrokken om te kijken naar de nierwaarde en die waren gelukkig nog goed anders had ze eerst 24 uur aan een infuus gemoeten en nu konden ze meteen opereren. Het was een zware operatie en ze hebben er een baarmoeder van 5 kg uitgehaald
dat is niet niets natuurlijk maar gelukkig was ik er op tijd bij al had het geen dag langer moeten duren zeiden ze, 's avond mocht ze naar huis. Ze stelt het vrij goed, geen koorts meer, ze eet 's morgens niet maar een paar uur na haar medicatie (pijnstiller en AB) eet ze dan wel en 's avonds ook zonder problemen en ze stapt al beter en meer. Ik had haar een pakje gekocht om aan te trekken zodat ze niet aan de wonde kan likken want een kraag is voor haar veel te stressvol. Maar de 2de nacht thuis merkte ik dat haar pakje onderaan helemaal nat was ook het badhandoekje dat ik er in stopte om het vuil dat nog uit de vulva kwam op te vangen. Haar kussen was wel droog, nadien zag ik dat ze op een andere dunner kussen was gaan plassen, ze zal hebben moet plassen en kon niet buiten dus dan maar op dat kussen. Ik ben dus al bij dat het geen incontinentie is. Overdag kan ze zeker 4 uur ophouden want dan moet ik haar nog roepen om te gaan plassen maar als ze gaat plassen zie ik dat ze dat in wel 6 keer of meer doet, soms lijkt er niets uit te komen of enkele druppels, gisteren avond dus speciaal langer rondgewandeld en denk dat ze wel 10 keer gaan zitten was maar helaas vannacht weer op het kussen geplast. Ik maak me daar niet druk om het kan gewoon de wasmachine in maar vroeg me dus af of er nog mensen die ervaring hebben en ik hoop natuurlijk wel dat dit tijdelijk is? Een blaasontsteking likt het mij ook niet te zijn daar ze die 4 uur gewoon rustig blijft liggen.
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 28 mei 2017, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baarmoeder ontsteking (pyometra)
Ik denk dat het wel tijdelijk is. De narcose heeft ook voor een flinke klap gezorgd. Ik zou voor de zekerheid wel de urine laten controleren als het maandag nog zo is want het kan toch heel goed een blaasontsteking zijn.
Sterkte met het verstel van je meis trouwens!
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Dank je wel Lizzy, ik hoop dat ze snel weer de oude is.
De AB die ze nu neemt zal natuurlijk niet helpen denkelijk voor een eventuele blaasontsteking.
Ik kijk het even aan nog en anders zoals je zegt even urine laten nakijken.
Ze krijgt nu Clavaseptine
"Bij honden: behandeling of aanvullende behandeling van periodontale infecties veroorzaakt door bacteriën gevoelig voor amoxicilline in combinatie met clavulaanzuur, i.e. Pasteurella spp, Streptococcus spp en Escherichia coli."
De AB die ze nu neemt zal natuurlijk niet helpen denkelijk voor een eventuele blaasontsteking.
Ik kijk het even aan nog en anders zoals je zegt even urine laten nakijken.
Ze krijgt nu Clavaseptine
"Bij honden: behandeling of aanvullende behandeling van periodontale infecties veroorzaakt door bacteriën gevoelig voor amoxicilline in combinatie met clavulaanzuur, i.e. Pasteurella spp, Streptococcus spp en Escherichia coli."
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Als je pakje trouwens nog steeds nat wordt van het wondvocht, let er dan op dat het niet gaat broeien.
Eventueel kan je er een maandverband in plakken, dat neemt goed vocht op en plakt niet aan de wond (tip van de wondverpleegkundige uit ons ziekenhuis)
Wat betreft het plassen; ik zou zeker even contact opnemen met de dierenarts, want als ze niet goed uit kan plassen, verhoogt dat wel de kans op blaasontsteking
Eventueel kan je er een maandverband in plakken, dat neemt goed vocht op en plakt niet aan de wond (tip van de wondverpleegkundige uit ons ziekenhuis)
Wat betreft het plassen; ik zou zeker even contact opnemen met de dierenarts, want als ze niet goed uit kan plassen, verhoogt dat wel de kans op blaasontsteking
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Het pakje wordt nat omdat ze gaat plassen 's nachts en word elke morgen uitgewassen en gedroogd, overdag blijft het pakje droog en de wond ziet er ook droog uit.Siberienne schreef:Als je pakje trouwens nog steeds nat wordt van het wondvocht, let er dan op dat het niet gaat broeien.
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Haar urine is ook wel vrij helder om eerlijk te zijn, ik zie op dat lichte kussen met donker strepen waar ze op plast geen vlekken of zo, je moet voelen dat het nat is.
Misschien dat de hechtingen van binnen ook irriteren. Ik weet nog wel dat toen mijn hondje Pinkel gecastreerd was (daar hebben ze eierstokken en baarmoeder weggenomen) ze heel moeilijk kon plassen omdat het pijn deed. Krijg ze nog pijnstillers?
Bij mijn weten schrijven ze deze AB ook wel voor bij blaasontsteking (in geval dat de blaasontsteking door een van de genoemde bacterieen wordt veroorzaakt - in jou geval weet je dat natuurlijk niet, zou er nu een blaasontsteking zitten, daarvoor moet de urine op kweek gezet worden).
Bij mijn weten schrijven ze deze AB ook wel voor bij blaasontsteking (in geval dat de blaasontsteking door een van de genoemde bacterieen wordt veroorzaakt - in jou geval weet je dat natuurlijk niet, zou er nu een blaasontsteking zitten, daarvoor moet de urine op kweek gezet worden).
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Ja ik moet 7 dagen (nu nog 5) 2 tabletten 1x daags Onsior 40mg geven als pijnstiller en 10 dagen AB (nu nog 7)
Ik denk/hoop ook wel een beetje dat het eventueel door de zwelling of de operatie zelf komt, 5kg baarmoeder er uit dus alles moet zich weer zetten en ik vermoed ook dat ze dan de blaas etc... opbinden? Bij mensen is dat zo en die kunnen dan ook tijdelijk plasproblemen hebben.
Maandag 8 dagen moet ze zowiezo op controle.
Ik denk/hoop ook wel een beetje dat het eventueel door de zwelling of de operatie zelf komt, 5kg baarmoeder er uit dus alles moet zich weer zetten en ik vermoed ook dat ze dan de blaas etc... opbinden? Bij mensen is dat zo en die kunnen dan ook tijdelijk plasproblemen hebben.
Maandag 8 dagen moet ze zowiezo op controle.
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Ik heb net de kliniek gebeld anders blijf ik toch tobben. Gelukkig kan ik daar 24/24 en 7/7 terecht.. ze zei dat zo een baarmoederontsteking vaak semen gaat met een blaas ontsteking daarom moet ik de AB geven maar als het woesndag niet beter is moet ik woensdag langs komen. Ze had voor de operatie geen blaasontsteking want ze dronk niet veel en plaste al zeker niet binnen 's nachts dat begon de 2de nacht na de operatie, maar goed we wachten dan maar af.
OK. He getver. Sterkte!
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Dank je wel Lizzy, ik laat het nog weten hoe het verder gaat. 
Vannacht was ze om 3u in elk geval nog droog en ze wou niet buiten en om 6u45 toen ik weer opstond was de vloer en haar pakje wel weer nat.
Vannacht was ze om 3u in elk geval nog droog en ze wou niet buiten en om 6u45 toen ik weer opstond was de vloer en haar pakje wel weer nat.
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Ik bedenk me nu ook dat ze donderdag ochtend pas vuil is gaan afscheiden van de baarmoeder, kan dan natuurlijk wel zijn dat ze door dat vuil een blaasontsteking gekregen heeft en dus pas na de operatie echt op gang was. Ik heb de indruk dat ze nu wat minder moet plassen dan gisteren, hopelijk gaat het nu de goede kant uit.
Ik maak me ook wel zorgen om de wonde als het pakjes telkens nat is, ik weet niet hoe lang het nat is natuurlijk. Maar gelukkig ziet alles er nog goed uit.
Ik maak me ook wel zorgen om de wonde als het pakjes telkens nat is, ik weet niet hoe lang het nat is natuurlijk. Maar gelukkig ziet alles er nog goed uit.
Dat zou natuurlijk zo maar kunnen! Maar, er zit verbetering in. Morgen waarschijnlijk weer beter.Martine M schreef:Ik bedenk me nu ook dat ze donderdag ochtend pas vuil is gaan afscheiden van de baarmoeder, kan dan natuurlijk wel zijn dat ze door dat vuil een blaasontsteking gekregen heeft en dus pas na de operatie echt op gang was. Ik heb de indruk dat ze nu wat minder moet plassen dan gisteren, hopelijk gaat het nu de goede kant uit.
Zo lang het er goed uit ziet zou ik me daar geen zorgen om maken hoor.
- Martine M
- 4-sterren

- Contacteer:
Goedemorgen, de nacht is gelukkig droog verlopen. Ik ben deze keer om 4u wakker geworden en ze was nog droog (dat was dan een 4u30 na de laatste plas) ik heb ze dan even in de tuin gelaten en ze heeft 1 plas gedaan en kwam weer naar binnen, ben om 7u15 dan weer opgestaan en ze was nog droog. Ze heeft gisteren en vanmorgen ook al haar eten met smaak opgegeten maar ze was wel onrustig vanmorgen en ze piepte flauw, dacht eerst plassen maar eens weer binnen begon het weer, ze ging altijd richting garage dus ik dacht toch weer plassen? Maar nee dat was het niet, enfin nadien lag ze op het kussen in de garage en ze piepte niet meer gelukkig, nu ondertussen al gaan wandelen en alles blijft rustig. Ik denk dat we nu het ergste wel doorheen zijn.
Als alles normaal blijft verlopen nu is het volgende dinsdag op controle (maandag is hier een feestdag)
Als alles normaal blijft verlopen nu is het volgende dinsdag op controle (maandag is hier een feestdag)