Questionmark schreef:Geachten,
Mijn naam is Sebastian. Samen met mijn vriendin zijn wij van plan om volgend jaar een Vizsla pup te adopteren.
Nu ben ik maatschappij-kritisch en onderzoekend van aard en heb zo mijn vraagtekens m.b.t. het 'reguliere' honden/kattenvroer (brokken/blik).
Wij hebben vorig jaar een katertje geadopteerd en bij het uitzoeken van de juiste brok, ben ik zeer verontwaardigd geraakt over de ingrediënten in een gemiddelde (premium) brokken. Granen, conserveermiddelen, smaakstoffen, kleurstoffen, groenten, nauwelijks vlees en dierlijke bijproducten??? Huh? Ik dacht dat mijn kat een carnivoor was? Wij hebben destijds voor een brok gekozen met het hoogste vleespercentage.
Onlangs ben ik een documentaire van Netflix 'Pet Fooled' tegengekomen. Wederom ben ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik door de grote corporaties op het verkeerde been word gezet. Zogenaamde 'gezonde' brokken die onder andere stoffen bevatten welke in pesticiden terug te vinden zijn om de houdbaarheid van het product te verlengen?! Dierlijke bijproducten waarvan de afkomst op zijn zachtst uitgedrukt dubieus te noemen is?
Tijdens het kijken van deze docu ben ik geïntrigeerd geraakt over 'raw food' en BARF.
Echter ben ik niet echt een groot verschil tussen deze twee tegen gekomen, buiten het feit dat raw food zelf samengesteld wordt.
Ik ben langs een lokale slager gegaan en heb de vraag gesteld of er restproducten zijn die wij tegen die tijd zouden kunnen kopen. Hij vertelde echter dat het niet meer van deze tijd is en slagers uitgebeende, kant en klaar stukken vlees aangeleverd krijgen.
Ik zou voor de hond dus per dag meer geld kwijt zijn aan het vlees dan aan onze eigen dagelijks boodschappen, zoals hij dit zelf heeft uitgerekend.
Kunnen jullie mij heel concreet beeld geven over de dagelijkse kosten van Raf food en/of barf voor een middelgrote jachthond en waar jullie de inkopen zoal doen?
Ik zal deze forum komende tijd verder afstruinen, maar zoals ik in het onderwerp heb vermeld... Soms is het lastig een bos te zien door al die bomen
Alvast bedankt!
Sebastian
Hoi Sebastian, welkom! Gaaf, we zijn hier dol op kritische mensen
Raw food en BARF zijn eigenlijk het zelfde. Beide geven aan dat je zelf samenstelt voor je hond/kat met behulp van geschikt vleesbot, orgaanvlees, spiervlees, rauwe eieren, vette visjes en mensen die BARF voeren geven dan ook graag gepureerde of gekookte groenten aan de hond. Waarom ik (en vele met mij) denken dat groenten een belangrijke toevoeging is kun je lezen in dit topic:
viewtopic.php?f=33&t=132996&p=3234355&h ... n#p3234355.
Het klopt inderdaad wel dat de gemiddelde slager niet meer aan dit soort dingen doet. Wij shoppen daarom wel bij Islamitische slagers en verder hebben we zo onze adresjes. De meeste van ons maken ook wel gebruik van minimaal 1 of 2 webshops die verse BARF spullen verkopen en afleveren. En met mensen zoals Floris24 en nikedog2004, etc. (zie de vraag en aanbod hoek hier op Barfplaats) maken ons erg blij.
Wij voeren in principe alles dat wij mensen niet meer (willen) eten. Dus het karkas van kleine dieren (kip, eend, parelhoen, haas, etc. - nadat het vlees eraf is gehaald), pens, orgaanvlees als hart, nier, lever, tong. En het moeilijkste onderdeel is eigenlijk om aan kwalitatief GOED spiervlees te komen, want tja, dat eet de mens in de regel op of dat gaat in de kroket. En veel spiervlees dat je kunt kopen dat ongeschikt is voor menselijke consumptie is ook ongeschikt voor honden/katten. Dus daar ligt een uitdaging. Voor jou, voor ons allemaal.
Mijn honden eten ongeveer tussen de 700 en 1000 gram per dag. Een opgroeiende Viszla zal ook zo maar in de groei best een kilootje per dag weg krijgen. En een volwassen Viszla (afhankelijk van de beweging die ie krijgt) zal echt wel (afhankelijk of het een reu of een teef is) zo ergens tussen de 600 en 900 gram per dag eten. Ik betaal gemiddeld rond de €3,- per kg aan mijn BARF ingrediënten. Grofweg moet je dus rekenen op ergens tussen de €2,50 en €3,- per dag voor je hond. Als je tenminste niet van die gore troep zoals MDM-vlees gaat voeren

. Vlees (alle vlees) voer je het beste in grotere stukken dus ongemalen. Niet alleen omdat dit beter is voor de vertering van je hond (maagsappen moeten langer op de voeding inwerken enzo) maar ook omdat je dan weet wat je voert qua kwaliteit.
Schroom niet om je vragen te stellen hier. Daar zijn we voor.