Ik vind wilmersburger dus net wel lekker, verder heb je ook nog violife, jeezini en simply V(de laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar zou goed zijn. Richting geitekaas heb ik eentje geproefd van charly's all is fair, die hebben lekkere dingen, maar de geitenkaas vond ik niet geslaagd. Bute island/sheese heeft wel dingen die die kant op gaan. Vegetus heeft ook een paar lekkere kaasrecepten als je het eens zelf wil proberen.Ligaa schreef:Gewoon jonge kaas om door een stamppotje te doen, en geitenkaas. Ik heb in de supermarkt nog nergens iets anders gezien dan de plakjes Wilmersburger, en in Duitsland 'Simply' ofzo, maar dat vond ik echt niet te nassen. Niet koud, niet warm, niet op brood, niet op een wrap, gewoon niet.
Els&Flow: ja dat is lastig, je kunt niet alles controleren. Ik ben geen vegan en word dat vermoedelijk ook niet omdat ik mezelf niet 1001 regeltjes wil opleggen. Ik ben niet roomser dan de paus, ik sla ook vliegen dood en muggen en wespen. Ik wil fatsoenlijk koek en gebak kunnen aannemen bij iemand en soms is een ei toch echt makkelijker dan een ei-vervanger. Wel bij de plaatselijke boer waar ze achter in de tuin scharrelen, maar wat er met de haantjes gebeurt, geen idee eigenlijk. Ik heb ook grenzen, ook financiële. Je kunt vanalles online bestellen maar uiteindelijk doe ik de meeste boodschappen graag in het echt zodat ik fruit en groente kan zien en voelen, en minder bestellen is vaak niet rendabel vanwege verzendkosten en toch al hogere kosten omdat het vegan is (zoals kaas of melk of vlees/visvervangers). Dat is voor mij ook gewoon te duur. Schoenen, kleding en meubilair koop ik wel leer-vrij waar mogelijk, maar in een auto zitten vaak wel weer leren onderdelen/bekleding. Geen autorijden is geen optie dus dan toch maar een auto met leer, maar wel met stoffen stoelen stoelen/bank.
Oh ik zie nu dat je vraagt om antwoord van de vegans. Sorry.
Geen vlees meer eten
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
frodo quin
- 5-sterren

Re: Geen vlees meer eten
-
frodo quin
- 5-sterren

Om mijn insteek te geven op de vraag over vegan eten en andere keuzes:
Ik eet plantaardig en let daar ook echt enorm op en pas dat ook in mijn verdere levensstijl zo veel mogelijk toe. Geen leren schoenen, zetels,... geen wollen truien, behalve die twee die ik al 15 jaar heb,vegan make up en verzorgingsproducten,... Ik koop geen producten die gemaakt zijn uit dierlijke stoffen of getest zijn op dieren. Toch niet bewust, want zo weet ik bv niet van waar de inkt in mijn balpennen komt. Medicatie is daar een uitzondering op.
Biologisch ook zo veel mogelijk, maar soms eet ik bv wel eens niet biologische snoepjes of drink ik cola,... Persoonlijk vind ik dat niet perse iets met plantaardig te maken hebben.
Fairtrade enkel als het nog binnen het budget past.
Kinderarbeid kijk ik dan bv minder naar. Als ik iets tweedehands zie wat leuk is, past en ik nodig heb heeft dat wel de voorkeur. Dat heeft vooral met leven op een bestaansminimum te maken. Principes kosten vaak geld en daar heb ik nu eenmaal geen hopen van, dus ik heb mijn prioriteiten, maar ik moet op het einde van de maand ook nog kunnen eten.
Ik eet plantaardig en let daar ook echt enorm op en pas dat ook in mijn verdere levensstijl zo veel mogelijk toe. Geen leren schoenen, zetels,... geen wollen truien, behalve die twee die ik al 15 jaar heb,vegan make up en verzorgingsproducten,... Ik koop geen producten die gemaakt zijn uit dierlijke stoffen of getest zijn op dieren. Toch niet bewust, want zo weet ik bv niet van waar de inkt in mijn balpennen komt. Medicatie is daar een uitzondering op.
Biologisch ook zo veel mogelijk, maar soms eet ik bv wel eens niet biologische snoepjes of drink ik cola,... Persoonlijk vind ik dat niet perse iets met plantaardig te maken hebben.
Fairtrade enkel als het nog binnen het budget past.
Kinderarbeid kijk ik dan bv minder naar. Als ik iets tweedehands zie wat leuk is, past en ik nodig heb heeft dat wel de voorkeur. Dat heeft vooral met leven op een bestaansminimum te maken. Principes kosten vaak geld en daar heb ik nu eenmaal geen hopen van, dus ik heb mijn prioriteiten, maar ik moet op het einde van de maand ook nog kunnen eten.
Maar die heb je niet in de supermarkt toch?frodo quin schreef:Ik vind wilmersburger dus net wel lekker, verder heb je ook nog violife, jeezini en simply V(de laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar zou goed zijn. Richting geitekaas heb ik eentje geproefd van charly's all is fair, die hebben lekkere dingen, maar de geitenkaas vond ik niet geslaagd. Bute island/sheese heeft wel dingen die die kant op gaan. Vegetus heeft ook een paar lekkere kaasrecepten als je het eens zelf wil proberen.
-
frodo quin
- 5-sterren

Violife kan je in Belgenlandje iig bij de makro krijgen. Ik heb massa's biowinkels op loopafstand, dus ik koop daar wilmersburger, want vind die lekker, maar een medestudent vertelde onlangs dat de kaas op haar brood ook vegan was en haar moeder het uit een gewone supermarkt mee had. Woon jij eigenlijk in België of Nederland?Ligaa schreef:Maar die heb je niet in de supermarkt toch?Ik vind een kaasje bestellen voor de hoofdprijs én verzendkosten erbij betalen echt niet te doen.
frodo quin schreef:Violife kan je in Belgenlandje iig bij de makro krijgen. Ik heb massa's biowinkels op loopafstand, dus ik koop daar wilmersburger, want vind die lekker, maar een medestudent vertelde onlangs dat de kaas op haar brood ook vegan was en haar moeder het uit een gewone supermarkt mee had. Woon jij eigenlijk in België of Nederland?
Ooh sorry ik had niet door dat je in België woont.
-
frodo quin
- 5-sterren

In Nederland is er net veel meer in gewone supermarkten te verkrijgen, maar ik onthoud niet wat en waar, aangezien ik er zelf niet woon. Ik bestel een paar keer per jaar bij veggie4u of veggiedeli en dan zit ik wel boven het bedrag voor een gratis verzending. Maar ik weet intussen natuurlijk wel wat ik lust en wat niet. Nieuwe dingen probeer ik uit, maar dat is altijd maar een klein deel van mijn totale bestelling.
https://gewoonvegan.nl/ is een Nederlandse blog over vegan producten die je gewoon in de supermarkt vindt. Er staat dan ook bij welke keten en je kan kijken op categorie. Misschien heb je er wat aan.
https://gewoonvegan.nl/ is een Nederlandse blog over vegan producten die je gewoon in de supermarkt vindt. Er staat dan ook bij welke keten en je kan kijken op categorie. Misschien heb je er wat aan.
Precies! En ik denk dat ik met blije biefstuk meer voedingsstoffen binnen krijg dan met industrie biefstuk en dat extra groenvoer alleen maar goed is. Maar je hebt gelijk hoor, het is moeilijk genoeg geweest de afgelopen tijd.eelke schreef:Dat is ook weer zo! Ik zou het voor nu gewoon ff zo laten wat goed werkt, en kijken wat je binnen dat dieet al kunt verbeteren. Blije koeien enzo zijn al zo veel leuker om te eten.
Sorry voor de vega's hier
@Els, je kan het natuurlijk zo gek maken als je wil. Ik vind dat het leven ook nog een beetje leuk moet zijn dus ik ga niet continu op iedere verpakking kijken en ons hele maandsalaris uitgeven aan eten.
Ja ik ken de website inderdaad, Ekoplaza heeft veel keuze maar zit hier helaas ook niet in de buurt, minimumbestelwaarde 60 euro.frodo quin schreef:In Nederland is er net veel meer in gewone supermarkten te verkrijgen, maar ik onthoud niet wat en waar, aangezien ik er zelf niet woon. Ik bestel een paar keer per jaar bij veggie4u of veggiedeli en dan zit ik wel boven het bedrag voor een gratis verzending. Maar ik weet intussen natuurlijk wel wat ik lust en wat niet. Nieuwe dingen probeer ik uit, maar dat is altijd maar een klein deel van mijn totale bestelling.
-
src_esther
- 5-sterren

Waarom als ik vragen mag?Els&Flow schreef:Ik drink zelf zo weinig mogelijk koemelk, manlief drinkt wel veel melk en wil daar ook niet vanaf stappen. Ik vervang koemelk voor geit, maar veel vaker door ongezoete amandelmelk. Kaas eten we wel, maar met mate. Dus niet volledig vegetarisch, laat staan veganistisch maar we letten wel goed op wat we eten.
-
src_esther
- 5-sterren

Je krijgt er zoveel voor terug, zeggen ze.Hope schreef:Maar rust met onze baby... Hahahaha! Rust klinkt als iets uit de vorige eeuw![]()
Mijn broertje had als baby voedselallergieën. Mijn moeder werd er zo nu en dan gek van maar paste haar voedingspatroon regelmatig aan. Tegenwoordig is er van die allergieën niets meer te merken.Hope schreef:Ik sta op een superstreng dieet. Ik eet dingen die ik nog nooit heb gegeten,
Daar moet ik wel een beetje om lachen. Ik ben nieuwsgierig, wat voor winkels zijn dat dan?Hope schreef:doe boodschappen in winkels waarvan ik het bestaan niet wist.
Alleen een beetje vlees bij het avondeten is ook ruim voldoende en als het dan ook nog van verantwoordde landbouw is, is dat toch goed.Hope schreef:Dus eigenlijk is het nu wel een mooie tijd. Ik eet alleen nog vlees bij mijn avondeten. Koemelk mag ik niet. Geitenmelk ook niet en ook geen ei en soja. Vooral soja zit echt overal in, niet normaal.
Als ik rust zou willen wat betreft eten zou ik mijn dochter op de fles moeten zetten en dat willen we niet.
Echter wat is verantwoordde landbouw, dat is wat ik me nu ik buiten de stad woon nog meer ben af gaan vragen. Biologische landbouwproducten kwamen vroeger van boeren die uit overtuiging overstapten, tegenwoordig stapt het overgrote deel over uit financieel belang, dat maakt een groot verschil en er wordt dus ook veel meer gesjoemeld. Dat sjoemelen is makkelijk want inspecties vinden altijd vooraangekondigd plaats...
Ik probeer tegenwoordig weer steeds vaker producten met het Demeter keurmerk te kopen, dat is bepaald niet goedkoop, maar zolang ik het kan, betaal ik graag iets meer voor producten die geproduceerd zijn met respect voor dier en milieu. Informatie over Demeter kun je hier vinden: Demeter kwaliteit.
Als je voldoende ruimte hebt om voorraad op te slaan, raad ik aan eens bij BioVoordeel te kijken.
Misschien deed/ken je het al, maar als ik weidedieren zou hebben, zou ik regelmatig producten bij Bio-Ron bestellen.
Nog niet voorbij zien komen, volgens mij heeft de ethiopische keuken ook veel vegetarische gerechten.
-
src_esther
- 5-sterren

Dit vond ik een aardige docu met een interessante uitkomst waar uiteraard over te twisten valt: World's Best Diet.
Genieten begint nu te komen. Ik durf echt zonder schaamte te zeggen dat genieten niet vanzelfsprekend hoeft te zijn met een kleintje. Mijn liefde voor haar is groter dan voor wie dan ook maar ik geloof niet meer in roze wolken. Het gaat nu steeds beter en nu begint het dan ook leuk te worden.src_esther schreef:Je krijgt er zoveel voor terug, zeggen ze.Jullie zullen toch vast ook van haar genieten.
Mijn broertje had als baby voedselallergieën. Mijn moeder werd er zo nu en dan gek van maar paste haar voedingspatroon regelmatig aan. Tegenwoordig is er van die allergieën niets meer te merken.
Daar moet ik wel een beetje om lachen. Ik ben nieuwsgierig, wat voor winkels zijn dat dan?
Alleen een beetje vlees bij het avondeten is ook ruim voldoende en als het dan ook nog van verantwoordde landbouw is, is dat toch goed.
Echter wat is verantwoordde landbouw, dat is wat ik me nu ik buiten de stad woon nog meer ben af gaan vragen. Biologische landbouwproducten kwamen vroeger van boeren die uit overtuiging overstapten, tegenwoordig stapt het overgrote deel over uit financieel belang, dat maakt een groot verschil en er wordt dus ook veel meer gesjoemeld. Dat sjoemelen is makkelijk want inspecties vinden altijd vooraangekondigd plaats...
Ik probeer tegenwoordig weer steeds vaker producten met het Demeter keurmerk te kopen, dat is bepaald niet goedkoop, maar zolang ik het kan, betaal ik graag iets meer voor producten die geproduceerd zijn met respect voor dier en milieu. Informatie over Demeter kun je hier vinden: Demeter kwaliteit.
Als je voldoende ruimte hebt om voorraad op te slaan, raad ik aan eens bij BioVoordeel te kijken.
Misschien deed/ken je het al, maar als ik weidedieren zou hebben, zou ik regelmatig producten bij Bio-Ron bestellen.
Nog niet voorbij zien komen, volgens mij heeft de ethiopische keuken ook veel vegetarische gerechten.
Ik kwam eerder vooral in de supermarkt. Nu kom ik in boerderijwinkels, natuurwinkels, reform en ecoplaza-achtige toestanden
Ook de Turkse supermarkt is fijn. Veel verse groenten etc.
Verantwoorde landbouw, tja. Ik koop biologisch en daarmee vind ik dat ik genoeg mijn best doe. Als ik ook nog uit moet zoeken wie er eerlijk is en wie niet heb ik er geen zin meer in want kost het me teveel tijd en geld.
Ik koop nu veel hier in boerderijwinkels, dan kan je ook zien wat er op het land staat en hoe de kippen erbij lopen waar ik de eieren van koop.
Omdat ik van koemelk producten last van mijn buik en vooral darmen krijg. Een beetje gaat wel, maar ik moet wel opletten ermee. Geit en plantaardige melk gaat wel goed.src_esther schreef:Waarom als ik vragen mag?
-
src_esther
- 5-sterren

Dank voor je antwoord. Duidelijk.Els&Flow schreef:Omdat ik van koemelk producten last van mijn buik en vooral darmen krijg. Een beetje gaat wel, maar ik moet wel opletten ermee. Geit en plantaardige melk gaat wel goed.
Soms denken mensen dat melkgeiten het beter hebben dan koeien, maar het tegendeel is waar. Dat geldt helaas ook voor biologische geiten, die mogen het hele jaar rond binnen gehouden worden, kwam ik achter.
-
fransbulletje
Volgens de regelgeving van SKAL moeten biologische geiten naar buiten kunnen als ze dat willensrc_esther schreef:Dank voor je antwoord. Duidelijk.
Soms denken mensen dat melkgeiten het beter hebben dan koeien, maar het tegendeel is waar. Dat geldt helaas ook voor biologische geiten, die mogen het hele jaar rond binnen gehouden worden, kwam ik achter.