Geen vlees meer eten

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Geen vlees meer eten

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Ik herken wel het één en ander.

Als ik minder gezond eet voel ik dat direct en dan eet ik naar de maatstaf van deze maatschappij nog steeds erg gezond.

Het bewust worden van wat je eet ook. Producten die vegan zijn (label) kijk ik wel eens uit interesse na, maar al de rest bekijk ik grondig en toen ik plantaardig ging gaan eten was dat nog niet in opmars, dus weinig vegan gelabelde producten. Ik schrok enorm van wat ik eigenlijk at. Er zit zoveel rommel in zogenaamd gezonde producten en door mijn waarden rond plantaardig eten ben ik mij daar ook iets meer in gaan verdiepen. Hoe meer je weet, hoe erger het wordt.

Het is trouwens niet dat ik altijd supergezond eet hoor. Ik lust best eens rommel, maar tegenwoordig ben ik er mij wel erg bewust van dat het rommel is en weet ik van een hoop zogenaamd gezonde producten dat het rommel is. Het is dus een bewuste keuze. Als ik dan kijk naar ouders die bv hun kind cornflakes en petit garvait met zo'n caprisun voeren en denken dat dit oprecht erg gezond is, dan vind ik het altijd moeilijk om mijn mond te houden. Het is hun keuze hé, maar ik vind het zo jammer omdat ze het echt goed bedoelen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Dan moet je toch wel dom zijn om dat te denken... :???:
Dat kan ik me echt moeilijk voorstellen.

Eigenlijk is er al 1 simpele regel waarmee je ver komt, en dat is dat alles dat meer dan een paar weken bewaard ( met uitzondering van gedroogde voedingsgwaren) verdacht is.
Een mooie spreuk vind ik: echte voeding leeft en rot.

Ik weet dat zuivel niet goed is, maar ik kan het niet zonder. Als ik dat moet weglaten, val ik terug op zaken die nog veel slechter zijn...
Misschien lukt het ooit nog, maar ik vrees ervoor...
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

pearlsofpassion schreef:Dan moet je toch wel dom zijn om dat te denken... :???:
Dat kan ik me echt moeilijk voorstellen.

Eigenlijk is er al 1 simpele regel waarmee je ver komt, en dat is dat alles dat meer dan een paar weken bewaard ( met uitzondering van gedroogde voedingsgwaren) verdacht is.
Een mooie spreuk vind ik: echte voeding leeft en rot.

Ik weet dat zuivel niet goed is, maar ik kan het niet zonder. Als ik dat moet weglaten, val ik terug op zaken die nog veel slechter zijn...
Misschien lukt het ooit nog, maar ik vrees ervoor...
Je zou er echt van schrikken hoeveel mensen denken dat dat goed voor hun kind is. Het is net als met brokjes en katten ;)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Het is uberhaupt schrikbarend wat sommige mensen denken ::) :o

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2848 ... oe___.html

Dit gezegd hebbende viel ik vandeweek in een discussie over woningnood en dat het schandalig was dat boeren zoveel grond verbruikte voor weiden en veevoer, want dat was allemaal overbodig. Je had geen koeien nodig voor melk, in haar dorp stond immers al jaren een melkfabriek en ze had er nog nooit een koe bij in de buurt gezien.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef:Het is uberhaupt schrikbarend wat sommige mensen denken ::) :o

Dit gezegd hebbende viel ik vandeweek in een discussie over woningnood en dat het schandalig was dat boeren zoveel grond verbruikte voor weiden en veevoer, want dat was allemaal overbodig. Je had geen koeien nodig voor melk, in haar dorp stond immers al jaren een melkfabriek en ze had er nog nooit een koe bij in de buurt gezien.
Echt he :-X :-X :-X :-X :-X :-X (zowel de link als de melkfabriek). Je hoeft dus niet eens een hond te hebben om een brein te hebben van een pinda.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Angelique schreef:Het is uberhaupt schrikbarend wat sommige mensen denken ::) :o

Ja, dit is echt erg. Maar weet je wat ik eigenlijk nog veel erger vind? Dat we op scholen wel van kinderen verlangen dat ze weten wat er gebeurde in 1323 voor Christus, maar dat we ze niet leren waar melk vandaan komt en hoe een courgette er uit ziet. Jamie Oliver heeft daar eens tv-opnames over gemaakt en ik vond dat schokkend, maar het is in Nederland niet veel anders.

Nu kan je natuurlijk nog discussiëren over wat dan precies gezond eten is. Vegetarisch, veganistisch, paleo, schijf van vijf... Maar iedereen zal het toch over een bepaalde basis wel eens zijn. Veel groenten en fruit, water in plaats van cola etc.
Laatst gewijzigd door Hope op di 27 jun 2017, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hope schreef:Ja, dit is echt erg. Maar weet je wat ik eigenlijk nog veel erger vind? Dat we op scholen wel van kinderen verlangen dat ze weten wat er gebeurde in 1323 voor Christus, maar dat we ze niet leren waar melk vandaan komt en hoe een courgette er uit ziet. Jamie Oliver heeft daar eens tv-opnames over gemaakt en ik vond dat schokkend, maar het is in Nederland niet veel anders.
Sja, sommige dingen zijn ook gewoon de taak van de ouders, niet van de school/overheid... :-\
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef:Sja, sommige dingen zijn ook gewoon de taak van de ouders, niet van de school/overheid... :-\
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Moet een kind lijden onder het gebrek aan kennis van zijn ouder/verzorger? Of mag ieder kind, waar hij/zij ook geboren is, een goede basis krijgen? Waarom vinden ze dat op school wel belangrijk als het gaat om taal en rekenen maar niet over voeding?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nahh bepaalde dingen over voeding dat leer je op school uiteindelijk echt wel, iedereen krijgt biologie. Ik vind het nogal foute boel dat veel opvoedkundige dingen tegenwoordig richting de school geschoven worden, geef die ouders even lekker een schop onder de kont én verantwoordelijkheid.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

En wat zouden ze dan op school leren?
Net wat op dit moment door de overheid wordt uitgedragen en daar ben ik het niet mee eens... ze lopen met dat soort dingen altijd hopeloos achter...
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

eelke schreef:Nahh bepaalde dingen over voeding dat leer je op school uiteindelijk echt wel, iedereen krijgt biologie. Ik vind het nogal foute boel dat veel opvoedkundige dingen tegenwoordig richting de school geschoven worden, geef die ouders even lekker een schop onder de kont én verantwoordelijkheid.
+1
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef:Nahh bepaalde dingen over voeding dat leer je op school uiteindelijk echt wel, iedereen krijgt biologie. Ik vind het nogal foute boel dat veel opvoedkundige dingen tegenwoordig richting de school geschoven worden, geef die ouders even lekker een schop onder de kont én verantwoordelijkheid.
Tja, ook prima, maar het gebeurd geen van beide.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:En wat zouden ze dan op school leren?
Net wat op dit moment door de overheid wordt uitgedragen en daar ben ik het niet mee eens... ze lopen met dat soort dingen altijd hopeloos achter...
Maar als je toch denkt dat melk uit een fabriek komt, dan is er toch ergens iets goed mis gegaan? Of ben ik nu gek? En wat gaat zo iemand zijn kind leren?
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Nouja ouders weten het zelf niet tegenwoordig en hebben niet veel tijd, werken enzo he.Hoho ik heb het niet over iedereen hoor !
Ik vind het eigenlijk ook wel mooi wat Jamie O probeert te doen. En blijkbaar is het hard nodig ! Kijk maar eens bij de kassa voor en achter je bijv ;)

Ik heb bij biologie bar weinig over voeding geleerd overigens, en heb het 6 jaar gehad , dat ging niet echt over voeding.
Ik vind dat scholen je klaar moeten maken voor fe maatschappij waarin je straks moet gaan functioneren, en taal en rekenen en geschiedenis is maar zo klein onderdeeltje, sterker nog er is zoveel veranderd in de wereld, het systeem loopt echt nog achter. Vroeguh kreeg je niet op iedere straathoek een bigmac of kon je eten Mey 1 klik onnadenkend bestellen om een voorbeeld te noemen ;)
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Ik denk dat de kennis ook sterk samenhangt met waar je opgroeit (en je ouders zijn opgegroeid). Denk dat kinderen op het platteland/dorp wel weten dat een koe melk geeft. Maar dat men in de stad nog nooit een koe heeft gezien.
Wat je kinderen op school kan leren is waar eten vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Het is dan aan de ouders om stil te staan bij wat gezond is.
Ook het aanbod aan eten op middelbare scholen is met name snoep en snacks, niet gezond fruit of gezond belegde broodjes. Vindt de actie van Wilfried Genee dan ook een goede met de gezonde (sport)kantine. Zo komt er de keuze om gezond te eten ;)

Plaats reactie