Tis allemaal gelul

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Tis allemaal gelul

Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

En toch hè krijg je veel meer commentaar als je een zelfgemaakte fluoriserende sap drinkt, een smoothies of een groene salade dan als je een frietje pakt, een mars of whatever. Zelf commentaren die afvragen of je wel voldoende voedingstoffen binnenkrijgt, of het wel gezond is. Dat commentaar krijg je niet bij je frietje of mars. Of denkt men dan alleen iets ?

Tja volledig rauw, nee dat is mijn dingetje niet, heb er op verschillende vlakken wat commentaar op, oa dat sommige groenten weer meer positieve stoffen bevatten juist als ze gekookt zijn, om iets simpels te noemen.

Heb dat jongetje en ma ook gezien, maar dat was bij DWDD, en eerlijk gezegd vind ik die lui van dat programma zo tenenkrommend, zo zelfingenomen en zum :puke: , dat ik er niet meer doorheen kan kijken.
Nou vind ik zelf dat het jongetje keuze moet hebben en dat je dat als ouder moet geven binnen bepaalde lijntjes, dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaio schreef:En toch hè krijg je veel meer commentaar als je een zelfgemaakte fluoriserende sap drinkt, een smoothies of een groene salade dan als je een frietje pakt, een mars of whatever. Zelf commentaren die afvragen of je wel voldoende voedingstoffen binnenkrijgt, of het wel gezond is. Dat commentaar krijg je niet bij je frietje of mars. Of denkt men dan alleen iets ?

Tja volledig rauw, nee dat is mijn dingetje niet, heb er op verschillende vlakken wat commentaar op, oa dat sommige groenten weer meer positieve stoffen bevatten juist als ze gekookt zijn, om iets simpels te noemen.

Heb dat jongetje en ma ook gezien, maar dat was bij DWDD, en eerlijk gezegd vind ik die lui van dat programma zo tenenkrommend, zo zelfingenomen en zum :puke: , dat ik er niet meer doorheen kan kijken.
Nou vind ik zelf dat het jongetje keuze moet hebben en dat je dat als ouder moet geven binnen bepaalde lijntjes, dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn.
Yup van A tot Z

Ja, ik vond die uitzending van DWDD echt verschrikkelijk en die Hugo erger dan erg (die was toen ook gast). Wat heb ik me geërgerd. Maar later waren ze bij Pauw en Witteman en toen vertelde die moeder dat ze haar zoon van school af had gehaald en zelf thuis les gaf. Omdat het niet te doen was om hem rauw te laten eten als ie ook naar de middelbare school zou blijven gaan. Ik moet zeggen dat ik toen toch wel :o :o :o :o heb gekeken.

Bijzonder toch, als je doorslaat in gezond eten (dat misschien niet zo heel gezond is - hoewel de jongen nu 20 jaar is en prima op lengte dus die artsen hebben er wel naast zitten harken met hun voorspellingen) dreigen ze met je kind van je af te nemen maar je mag je kind wel voeren zoals de gemiddelde Engelse ouders dat doen en dan dreigt er niemand. Ik heb werkelijk met de kin in de kruipkelder zitten kijken naar Jamie Oliver die een serie heeft gemaakt over wat Engelse kinderen 's morgens, op school en 's avonds thuis eten. Kinderen begonnen gewoon te janken als ze de pasta van Jamie (aangepast aan de kindersmaak) moesten eten :-X :-X :-X . Dat mag wel. Je mag als school wel frisdrank automaten en snoep automaten neer zetten. Kinderen mogen wel alsmaar dikker en dikker worden. Dat mag allemaal wel. En dan durft een hoogleraar met droge ogen te zeggen dat verse voeding niks gezonder is als fabrieksvoer. Tja.
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Kaio schreef:En toch hè krijg je veel meer commentaar als je een zelfgemaakte fluoriserende sap drinkt, een smoothies of een groene salade dan als je een frietje pakt, een mars of whatever. Zelf commentaren die afvragen of je wel voldoende voedingstoffen binnenkrijgt, of het wel gezond is. Dat commentaar krijg je niet bij je frietje of mars. Of denkt men dan alleen iets ?
Vragen ze dat ook allemaal als ze je dat één keer zien doen? Bij mij niet, of het nou om een salade of een mars gaat. Als je continu volgens een van die uitersten leeft snap ik wel dat daar vragen bij gesteld worden. Altijd rauw eten roept dan meer oprechte vragen op, want is ongewoon. Dat er ook meer commentaar op komt is denk ik omdat mensen dat meer durven. Zoals het ook meer geaccepteerd is om te zeggen dat je iemand te dun vindt, dan te dik. Een soort onbewuste discriminatie.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ja bij zo'n groene of rode sap is het wel direct raak ;D
Wellicht dat men ook eerder vraagt uit een vorm van nieuwsgierigheid, maar toch jammer dat men zich soms daarnaast ook zorgen maakt ( nou eet ik echt niet alleen rauw, maar wel weinig graan, maar eet en drink echt wel eens ongezond hoor ). Misschien was ik wel toegankelijk om er een lekker gesprek over te voeren ;D
Ik denk wel dat te dun "beter" wordt bevonden dan te dik. Niet dat ik zelf in de buurt van te dun kwam/ kom.

Maar toch krijgt degene met gezondere keuzes wel meer commentaar, blijkbaar is dat nog steeds afwijkend :biggrin2:
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Weet je, het is een van de meest bediscussieerde onderwerpen binnen de geneeskunde: "life style intervention". Hoe krijg je mensen zo ver dat ze gezonder gaan eten en meer gaan bewegen. Het is een erg frustrerende bezigheid. Ik weet nog dat er een keer een project liep om jonge vrouwen met overgewicht af te laten vallen. Dat ging om vrouwen met zwangerschapswens maar het lukte niet en overgewicht heeft daar een negatief effect op (meer testosteron productie). Dan denk je, toch mensen met een goede motivatie. Maar het lukt dus niet he? Ondanks intensieve begeleiding. En zo zijn er nog 'tig zaken meer te bedenken.

Dan kan je de verantwoordelijkheid bij de overheid leggen of bij de fabrikanten of bij de wetenschappers dat die hun werk niet doen, maar uiteindelijk beslissen mensen zelf wat ze in hun mond stoppen. En ze op andere gedachten brengen is knap moeilijk, ook als er wel ongezonde alternatieven zijn.

En de een zegt in dit topic "leven en laten leven' terwijl tegelijk wordt gezegd "de McDonalds moet uit het straatbeeld"
En ja, het is verschrikkelijk wat sommige mensen hun kinderen te eten geven. Dat is niet nieuw, toen ik studeerde (en dat is heul lang geleden) waren er in sommige wijken in Utrecht ook kinderen die een zak chips meekregen naar school als ontbijt en die niet wisten wat boontjes waren. En werd er al gewerkt met voorlichting en schoolfruit etc. Maar om het veranderd te krijgen is moeilijk. En het is niet zo dat er niks aan of mee gedaan wordt.

Waar ik vooral moeite mee heb zijn de bloggers die niet gehinderd door enige kennis wat op het internet gooien en dan beloven dat het een soort wondermiddel is. En dan krijg je ook de "afkoop sommen" : gewoon een paar keer per jaar detoxen met een sapkuur, dan kun je daarna weer lekker gaan vreten in plaats van daadwerkelijk wat te veranderen.

Overigens: helemaal eens met dat mensen er niet bij stil staan of niet voelen dat wat ze eten invloed heeft op hun lijf. Terwijl er een brein in je darmen zit -letterlijk. Er zijn enorm veel verbindingen tussen darmen en het deel van de hersenen waar emoties geregeld worden. Wat weer leidde tot een andere interessante hypothese: mensen die zich niet prettig voelen, kunnen dat gevoel ook verdoven door bepaalde dingen te eten. En al dat zo is, dan heeft het niet zo'n zin om te hameren op gezonder eten. Maar dan gaat het veel meer om het leren omgaan met emoties en verwerken van traumatische ervaringen. Dan is een weerspiegeling van een dieper probleem in de samenleving en niet een oorzaak. Ik vond dat wel een intrigerende gedachte.

En over conserveren versus vers: ik vind het eigenlijk wel een luxe westerse insteek om te zeggen "ik wil alleen maar vers eten'. Mensen hebben nooit alleen maar vers gegeten - althans niet zonder ook intense periodes van honger lijkt me zo. Er is altijd al gezocht naar manieren om dingen te bewaren. Drogen, inmaken, inleggen in zuur of zout. Koken was een revolutie: dingen werden langer houdbaar en beter te verteren. Met ons huidige gebit zouden we een echt rauw paleo dieet niet eens meer weg gekaand krijgen (oude groentes en fruit waren veel taaier en vezeliger dan de nu gecultiveerde rassen). Zonder conservering van voedingsmiddelen is de wereldbevolking niet te voeden. Ik denk dat het overal aan toevoegen van suikerstroop echt nadelig is, maar het verhitten of invriezen of drogen en zo houdbaar maken niet per definitie ongezonder is dan vers.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Tiny van Boekel, hoogleraar levensmiddelentechnologie aan Wageningen Universiteit, vertelde vorig jaar in een interview in het AD dat natuurlijke voeding helemaal niet beter is dan bewerkt voedsel uit de fabriek.
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

[quote="Lizzy"][/quote]

Op zichzelf zegt zo'n quote vrij weinig. Want wat is 'natuurlijk' en wat is bewerkt. En waarom zegt die persoon dit?

http://www.ad.nl/wetenschap/hoogleraar- ... ~afd769c4/

Dit is het hele artikel, en hoewel de titel uit de context is getrokken verduidelijkt het artikel best veel.
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Kaio schreef:Ja bij zo'n groene of rode sap is het wel direct raak ;D
Wellicht dat men ook eerder vraagt uit een vorm van nieuwsgierigheid, maar toch jammer dat men zich soms daarnaast ook zorgen maakt ( nou eet ik echt niet alleen rauw, maar wel weinig graan, maar eet en drink echt wel eens ongezond hoor ). Misschien was ik wel toegankelijk om er een lekker gesprek over te voeren ;D
Ik denk wel dat te dun "beter" wordt bevonden dan te dik. Niet dat ik zelf in de buurt van te dun kwam/ kom.

Maar toch krijgt degene met gezondere keuzes wel meer commentaar, blijkbaar is dat nog steeds afwijkend :biggrin2:
Nou ja, het is ook afwijkend van de norm die veel mensen kennen. En dan worden ze of nieuwsgierig, of ze gaan lopen oordelen. Niet netjes van ze en onterecht in jouw geval.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

[quote="Lizzy"][/quote]

zei ze dat het niet zo is? Of dat niet bewezen is dat het zo is? want dat is nogal een verschil namelijk. Althans voor een wetenschapper.

We kunnen heel veel dingen bedenken en beredeneren, maar bewijs het maar eens. Dat verhaal over de glucose stroop is een theorie van oa Lieberman. Het klinkt logisch, maar bewijzen is ontzetten moeilijk en niet alles dat logisch klinkt is waar.

In 2012 is bijvoorbeeld voor het eerst echt bewezen dat suikerhoudende dranken dik maken. Dat is eigelijk nog maar vrij recent. En dan begint de beweging pas. Want met theorie alleen, tja dan is het ook lastig om zaken aan te pakken (zoals frisdrank verkoop op school) want dan heeft de fabrikant veel te veel ammunitie (en weet je, misschien nog wel terecht ook als je kijkt hoeveel ongefundeerde hypes er al afgeserveerd zijn inmiddels)
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/21/vo ... k-a1441519
Robian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Robian »

Lizzy schreef:
Oh echt?!?!?! Of zit je me in de maling te nemen? ;D ;D ;D ;D
Nee ik neem je niet in de mailing... dat deed ze echt... ;D

Plaats reactie