Re: wat eten we vandaag... deel 41

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Lekker Lizzy, recept? ::)

Hier broccoli met rijst, een kokos/limoen/kerriesausje en cassave.
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Lizzy schreef: Ik ga 'm aan mijn gasten serveren het weekend. Poeh, dit wordt mijn eerste vegan-BBQ. Voor mijn gasten (die eigenlijk carnivoor zijn) natuurlijk niet. Voor hen ga ik zalm, garnalen (in knoflook) maken en gewoon echte knoflook mayo en salade met feta-kaas. Echt vlees op mijn BBQ ga ik gewoon niet trekken dus op de terugweg kunnen ze bij de Mac langs :biggrin2:
Dan hebben ze met de zalm en garnalen waarschijnlijk meer 'echt' vlees dan dat ze bij de mac gaan krijgen ;)

Ook lekker van de BBQ: een camembert op een rookplankje met vers rood fruit in een scheutje alcohol. Heerlijk voorafje :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Aprilsnow schreef:Dan hebben ze met de zalm en garnalen waarschijnlijk meer 'echt' vlees dan dat ze bij de mac gaan krijgen ;)

Ook lekker van de BBQ: een camembert op een rookplankje met vers rood fruit in een scheutje alcohol. Heerlijk voorafje :)
Ja, daar heb je een punt :biggrin2:

Dat klinkt lekker. Wat voor alcohol?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef:Je zou van harte welkom zijn :-*

Ik ga 'm aan mijn gasten serveren het weekend. Poeh, dit wordt mijn eerste vegan-BBQ. Voor mijn gasten (die eigenlijk carnivoor zijn) natuurlijk niet. Voor hen ga ik zalm, garnalen (in knoflook) maken en gewoon echte knoflook mayo en salade met feta-kaas. Echt vlees op mijn BBQ ga ik gewoon niet trekken dus op de terugweg kunnen ze bij de Mac langs :biggrin2:
Taartje ziet er goed uit!

Verder vind ik je best nobel. als ik vega was en men kwam bij mij eten, trakteerde ik ze lekker op een vega-bbq. Creatief met hamburgers e.d zeg maar. :biggrin2:
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Fruir vd BBQ als toetje kan ook nog: goed rijp fruit, bv perziken, vijgen, abrikozen, nectarines. In zo'n aluminium folie bakje, beetje vanille erover en een beetje drank (in het oorspronkelijke recept staat brandy, ik gebruik meestal grand marnier) en dan afgedekt op de bbq, ongevraagd 4 min. Is yummie! Evt kan er zelfs nog rabarber bij, die moet iets langer.

Om het extra lekker te maken kan er iets romigs bij of ijs. maar ik vind het zo al erg lekker

Wij zijn ook niet zo'n vlees eters, bij ons ging op de BBQ sowieso ook veel groente: meestal in van die bakjes omdat het anders zo snel verbrand. Maar paprika, courgette, aubergine etc het kan allemaal.
Spikkelneus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Spikkelneus »

Ik weet nog niet precies wat ik ga maken, maar iets met shii-takes denk ik zomaar.....
IMG_6721.JPG
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Lizzy schreef:Ja, daar heb je een punt :biggrin2:

Dat klinkt lekker. Wat voor alcohol?
Witte wijn ::)
Zal eens kijken of ik het recept nog ergens kan vinden.
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Spikkelneus schreef:Ik weet nog niet precies wat ik ga maken, maar iets met shii-takes denk ik zomaar.....IMG_6721.JPG
Super! Hier na één keer oogsten in het voorjaar, helemaal niks. Nu hebben we daarna op die plek ook e.e.a. veranderd, ligt het daar aan?
De afgelopen drie jaar wel lekker gegeten van die stam. Misschien is 'ie op. :???:
De volgende staat al klaar. :)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Vanavond spitskoolsalade met tonijn en ansjovis. Pitabroodjes bij.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Dreetje schreef:Sushibowl......zoooo lekker
IMG_2608.jpg
Heb je hem zelf opgegeten of heb je hem gedeeld? ;)

Hier was het vandaag luie patat met bamischijf uit de oven. Was pas half 9 thuis dus geen zin in koken ;)
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Aprilsnow schreef:Witte wijn ::)
Zal eens kijken of ik het recept nog ergens kan vinden.
Ik was er van overtuigt dat het een NL recept was... how wrong could I be...

Cedar Planked Brie Cheese with Fresh Berries (uit het boekje van Napoleon BBQ's)
1x 12" Cedar Plank (soaked in water for one hour minimum)
2x 125g brie cheese (wheels)
1 cup (250ml) strawberries, trimmed and sliced into quarters
1 cup (250ml) fresh berries (blueberries, raspberries, or blackberries)
1/2 cup (125ml) raspberry jam
1/4 cup (60ml) Lindemans Bin 95 Sauvignon Blanc (maar wij knikkeren er een lekkere witte wijn bij die we hebben staan)
To taste, coarsely ground black pepper

Soak your cedar plank for minimum of 1 hour in cold water
Place the brie wheels evenly spaced on the presoakd plank.
Place all berries into a mixing bowl, pour in white wine and jam and toss gently to combine.
Season with coarsely ground black pepper to taste.

Preheat grill to medium heat.

Spoon the berry mixture evenly over the top of the two wheels of cheese.

Place the plank onto the preheated grill and close the lid. Plank bake brie for 10-12 minutes, or until the sides are bulging and golden brown. Remove plank from grill and serve with slices of fresh baquette or crackers and plenty of napkins.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef:Taartje ziet er goed uit!

Verder vind ik je best nobel. als ik vega was en men kwam bij mij eten, trakteerde ik ze lekker op een vega-bbq. Creatief met hamburgers e.d zeg maar. :biggrin2:
;D ;D ;D

Op zich heb je gelijk. Maar ja, ik maak voor Leo ook wel eens vis dus Leo vroeg me of ik dat ook voor onze gasten wilde doen en dan ben ik zo'n week tiep :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Maar, we doen vis en vega dus wie weet eten ze ook wel een stokje vega mee.

Vanavond eten we weer pasta. Met lekker veel verse pepers erin. Lekkere bekbrandpasta. Ik moet zeggen dat ik het gisteren gemaakt had, het was heerlijk en ik heb het met vegan-Parmezaanse gegeten en dat was erg lekker.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Aprilsnow schreef:Ik was er van overtuigt dat het een NL recept was... how wrong could I be...

Cedar Planked Brie Cheese with Fresh Berries (uit het boekje van Napoleon BBQ's)
1x 12" Cedar Plank (soaked in water for one hour minimum)
2x 125g brie cheese (wheels)
1 cup (250ml) strawberries, trimmed and sliced into quarters
1 cup (250ml) fresh berries (blueberries, raspberries, or blackberries)
1/2 cup (125ml) raspberry jam
1/4 cup (60ml) Lindemans Bin 95 Sauvignon Blanc (maar wij knikkeren er een lekkere witte wijn bij die we hebben staan)
To taste, coarsely ground black pepper

Soak your cedar plank for minimum of 1 hour in cold water
Place the brie wheels evenly spaced on the presoakd plank.
Place all berries into a mixing bowl, pour in white wine and jam and toss gently to combine.
Season with coarsely ground black pepper to taste.

Preheat grill to medium heat.

Spoon the berry mixture evenly over the top of the two wheels of cheese.

Place the plank onto the preheated grill and close the lid. Plank bake brie for 10-12 minutes, or until the sides are bulging and golden brown. Remove plank from grill and serve with slices of fresh baquette or crackers and plenty of napkins.
Zo, dat ziet er goed uit zeg, dank je voor het recept!! Ook erg leuk om voor mijn BBQ gasten te maken!
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Echte Zwødse balletjes bij de Ikea in Sundsvall :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ligaa schreef:Lekker Lizzy, recept? ::)

Hier broccoli met rijst, een kokos/limoen/kerriesausje en cassave.
Sorry, deze heb ik gemist!!! Ik heb het recept:

Ingrediënten

Voor de cakelaag

220 gram bloem
3 theelepels bakpoeder
1 mespunt zout
150 ml sinaasappelsap of plantaardige melk
100 ml plantaardige olie (bijvoorbeeld milde olijfolie of koolzaadolie met botersmaak)
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
1 theelepel citroenaroma (optioneel, niet per se nodig als je sap gebruikt in plaats van melk)
Voor de kruimeltopping

200 gram diepvriesframbozen
70 gram havermout
50 gram suiker
50 gram bloem
1/2 theelepel kaneel
3 eetlepels olie (bijv. koolzaad-, zonnebloem- of olijfolie)
1 eetlepel water
Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed de bodem van een springvorm van 22 à 24 cm met bakpapier. Vet de randen eventueel een beetje in met wat olie.

Meng in een kleine kom de bloem, bakpoeder en zout. Meng in een grote kom het sinaasappelsap/melk, olie, suiker, vanillesuiker en citroenaroma. Doe nu het droge mengsel bij het natte mengsel en roer kort tot het een glad beslag is. Giet het beslag in de springvorm en laat het uitlopen over de bodem.

Maak nu de topping. Verdeel de bevroren frambozen over het beslag in de bakvorm. Laat de randen een beetje vrij. Meng in een kom de havermout, suiker, bloem, kaneel, olie en water tot een kruimelig deeg. Strooi de kruimels over de frambozenlaag en druk ze voorzichtig een beetje aan.

Zet de taart in de oven en bak hem in ongeveer 50 minuten goudbruin. Test eventueel het midden met een prikker. Als die er schoon uitkomt is de taart gaar. Direct uit de oven is de taart vrij hard en knapperig, als je hem een nachtje laat staan wordt hij zacht en smeuïg.

Plaats reactie