Re: wat eten we vandaag... deel 41

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Hier vandaag stamppot zuurkool
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Lizzy schreef:Ik vind eieren ook lastig. Want wij hebben hier onze eigen kippen rondlopen, die veel ruimte hebben en biologische voeding krijgen/eten. En leggen ze niet, leggen ze niet. Nou, eigenlijk vind ik dat ik daar gerust een eitje van kan eten. Ze krijgen geen legmeel, ze kriebelen hier lekker rond en hebben het stik naar hun zin. Ik lust niet zo een ei. Maar als ik eens pannenkoeken wil bakken (zonder melk maar met ei) moet dat eigenlijk wel kunnen vind ik. Denk ik. Ik weet niet.
Ooh ja eigen kipjes natuurlijk, nee dat lijkt me ook geen probleem! Meningen daarover zijn zelfs in de veganwereld verdeeld hoor, weg laten rotten is ook zo wat.

Lizzy schreef:En pizza zonder kaas is geen pizza. En die nep-kaas, man man, wat is dat goor :-X . Het lijkt wel hartige kauwgum :-X . Op zich vind ik veel vegetarische vervangers wel lekker. Maar vaak zit er kippeneiwit in. En als je dat ook niet meer kunt eten, dan alleen nog de vegan happen. En daar zit dan vaak weer palmolie in :-X

Die kipstukjes van Vivera ken ik niet. Ik vind het er al zo goor uit zien dat ik het in de winkel laat. Maar als jij zegt dat ze te eten zijn, ga ik ze voor mijn volgende Roti proberen :-*

Vegan kaas kan mij ook niet bekoren hoor. :-\ Ik ga nog wel eens naar de Ekoplaza als ik de kans krijg en dan neem ik weer eens wat mee om te proberen maar de keuze is nog niet echt reuze, als je het betaalbaar wil houden tenminste. De betere vervangers zijn gelijk een stuk duurder. Palmolie probeer ik inderdaad ook te vermijden, maar ik durf niet te zeggen of dat niet in de vegan hapjes van Vivera en de Lidl (eigenlijk ook Vivera :P ) zit. De blauwe band bakjes van Vivera zijn sowieso vegan, de kipschnitzel vind ik heel erg natuurgetrouw. Gezond is anders maar voor een keer.. :biggrin2:

Sofine heeft trouwens ook een nieuwe, een vegan visburger, die schijnt ook goed te zijn. De kipstukjes vond ik de eerste 2/3 keer ook niet zo maar ik wilde graag een vervanger voor Quorn (met ei) dus toch een paar keer geprobeerd en nu vind ik ze echt wel lekker. Je moet er wel wat kruiden aan toevoegen en niet alleen opwarmen maar ook even doorbakken.

Lizzy schreef: En morgen een ritje Lidl. Ik heb besloten dat ik gewoon ga proberen zo min mogelijk dierlijke producten te eten maar dat ik niet als een hysterica alle etiketten ga staan lezen in de supermarkt en helemaal depri door de winkel ga lopen om vervolgens met niks thuis te komen :-X . Daar heb ik gewoon geen zin meer in.

Vandaag ook naar ons bio-boertje geweest. Een klein stukje boeren kaas en echte roomboter gekocht. Vooral voor Leo en voor mezelf net voordat ik tegen het plafon ga :-X

Oh. En nothing beats echte mayonaise met eieren :-X . Die zonder eieren troep eet ik gewoon niet meer, dat lijkt ook wel gummie :-X

Maar goed, als ik jou zo lees, dan eet je 95% vegan? En dat voelt goed? Komen de bonen je niet de neusgaten uit?
Ik eet waar ik me prettig bij voel, lullig gezegd. Wel vaak vegan, maar de ene week eet ik een pizza met kaas en een ijsje en de volgende week eet ik 100% vegan. Ik eet waar ik zin in heb en als het niet goed voelt doe ik het niet weer of ik probeer het te vervangen. Ik zit eigenlijk te wachten op het vegan ijs van Ben en Jerry's wat eraan zit te komen. Ik houd niet zo van bonen, ik eet vooral veel fruit en groente, probeer pasta te laten staan en eet liever rijst, quinoa, bulgur of linzen. Mijn niet-vegan eten bestaat met name nog uit snoep (chocola, ik lust echt geen puur :-\ ), koek (zit vaak toch wat ei in), ijs (echt af en toe), soms kaas en dan vega vleesvervangers die ik gewoon erg lekker vind. Lijkt heel veel zo opgesomd maar ik zit denk ik wel rond de 90% gemiddeld vegan ja. Ik vind lekker eten heel belangrijk en ik weet, uit de tijd dat ik heel strikt was, dat ik niet gelukkiger word als ik overal op ga letten. Dus ik probeer te handelen vanuit mijn gevoel op dat moment in plaats van 'dit mag ik niet eten', dat is dus altijd 100% vega en waar ik kan vegan. Een echte veganist zou als er geen vegan opties zijn niets eten, dat doe ik niet. En ik kauw ook geen droog brood als er geen lekker vegan alternatief is. Bij gasten of in een restaurant eet ik gewoon vega als het niet anders kan en dan ben ik flexibel.

Recentelijk voorbeeld: ik had een zakje winegums gekocht (gelatine) en achteraf vond ik ze toch helemaal niet zo lekker meer, dus dat doe ik niet weer. Als ik er zin in heb koop ik het, kan het mezelf wel gaan verbieden maar uiteindelijk koop ik het toch wel. Ik vond het niet lekker en het voelt niet goed dus ik heb de keer erop een zak vegan snoep gekocht. En koop waarschijnlijk voorlopig ook geen winegums meer. :P

Welke mayo heb je gekocht? Mayolijn schijnt goed te zijn maar ik lust helemaal geen mayo haha.
Laatst gewijzigd door Ligaa op di 25 jul 2017, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

-Ging even iets mis-
Laatst gewijzigd door Ligaa op di 25 jul 2017, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Ligaa schreef:Ik houd niet zo van bonen, ik eet vooral veel fruit en groente, probeer pasta te laten staan en eet liever rijst, quinoa, bulgur of linzen.
Dus dierlijke producten van 'gebruiks'dieren is niet ethisch, maar chronische honger en ondervoeding onder Bolivianen en Peruvianen wel?
Daarmee wil ik niet zeggen dat het prijzenswaardig is dat je zo min mogelijk dierlijke producten wilt consumeren, maar ik vind ook dat je daarmee niet andere mensen hun voeding moet ontnemen. Gelukkig zie ik nu in Nederland (proef)velden met quinoa, hopelijk wordt dat wat en zal dat goedkoper zijn - of is - dan de geïmporteerde quinoa.
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Sorry maar doe je altijd onderzoek naar elk ingrediënt wat je eet? Peper? Zout? Mango's? Bananen? Chocola? :-\ Er is een grens, ik probeer met zoveel mogelijk dingen rekening te houden, je kunt niet direct zeggen dat ik iets wel of niet ethisch vind omdat ik het wel of niet gebruik. Ik kan ook geen kinderarbeidvrije duurzame biologische kleding kopen, ondanks dat ik dat ook belangrijk vind. Dat wil niet zeggen dat ik dat goedkeur dat arme kinderen mijn kleding naaien.

Bedankt voor de tip en de fijne belerende toon. :-\ Ongetwijfeld een goed punt maar ik doe geen onderzoek naar élk voedingsmiddel, dus nee dat ik iets eet waar blijkbaar ook een negatieve kant aan zit, geeft niet aan dat ik dat goedkeur.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ligaa schreef:Sorry maar doe je altijd onderzoek naar elk ingrediënt wat je eet? Peper? Zout? Mango's? Bananen? Chocola? :-\ Er is een grens, ik probeer met zoveel mogelijk dingen rekening te houden, je kunt niet direct zeggen dat ik iets wel of niet ethisch vind omdat ik het wel of niet gebruik. Ik kan ook geen kinderarbeidvrije duurzame biologische kleding kopen, ondanks dat ik dat ook belangrijk vind. Dat wil niet zeggen dat ik dat goedkeur dat arme kinderen mijn kleding naaien.

Bedankt voor de tip en de fijne belerende toon. :-\ Ongetwijfeld een goed punt maar ik doe geen onderzoek naar élk voedingsmiddel, dus nee dat ik iets eet waar blijkbaar ook een negatieve kant aan zit, geeft niet aan dat ik dat goedkeur.
Ja ik snap dat al. Je kunt het nooit helemaal goed doen. Ja, dood gaan. En dan is er vast nog wel wat te zeggen over de verbrandingsgassen die vrijkomen als je gecremeerd wordt....
Maar als iedereen nou eens op 1 ding let, dan wordt het met elkaar nog wel wat. Dan eet de een vegan, de ander geen quinoa, en weer iemand anders schenkt als vrijwilliger koffie in het verpleeghuis. En bij elkaar blijft de wereld dan toch wel prettig denk ik.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ligaa schreef:Sorry maar doe je altijd onderzoek naar elk ingrediënt wat je eet? Peper? Zout? Mango's? Bananen? Chocola? :-\ Er is een grens, ik probeer met zoveel mogelijk dingen rekening te houden, je kunt niet direct zeggen dat ik iets wel of niet ethisch vind omdat ik het wel of niet gebruik. Ik kan ook geen kinderarbeidvrije duurzame biologische kleding kopen, ondanks dat ik dat ook belangrijk vind. Dat wil niet zeggen dat ik dat goedkeur dat arme kinderen mijn kleding naaien.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de toon ook zoiets had van :-X :-X :-X scr_esther. Was vast niet zo bedoelt maar zo komt het in ieder geval wel over. Maar ik denk dat je vrijwel niks meer met fatsoen kunt eten, want overal wordt de planeet voor uitgebuit. Als je een Nederlandse rode paprika eet staat ie stijf van het gif waar de bijen van neervallen :-X . En dat ik eigenlijk wat ik hierboven bedoelde, ik vind het leven gewoon geen aardigheid meer aan als ik alles dat ik eet eerst onder de loep moet leggen en op Internet moet gaan zoeken wat er mis mee is.

Dus vanavond eten wij (ook nog eens uitbuitingsvrij) :

Afbeelding
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Weet je wat het kost aan energie om dat ijs in te vriezen...
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Om nog maar te zwijgen over de zooi die in het water zit...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

OK, wat stellen jullie dan voor? :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Gras?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Lizzy schreef:OK, wat stellen jullie dan voor? :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Gras?
Lees nog even wat er eerder werd geschreven over het hebben van gevoel van plantaardige dingen.

Stoppen met eten is nog het beste denk ik. Maar dat is ook weer zo ongezellig... :-\
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Teken. Die hebben geen enkel nut.

Wel even goed koken ivm alle ziektes die die beesten overbrengen ::)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Kim_S schreef:Teken. Die hebben geen enkel nut.

Wel even goed koken ivm alle ziektes die die beesten overbrengen ::)
:o ;D

Ik zeg: Soylent https://www.soylent.com/
Die zijn in ieder geval vegan, lactose vrij en zonder noten. :P
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Gisteren een stukje zalm, boontjes met tomaatjes erdoor en aardappelpuree met mierikswortel.

Voor vandaag nog geen inspiratie.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

-Annemarie- schreef::o ;D

Ik zeg: Soylent https://www.soylent.com/
Die zijn in ieder geval vegan, lactose vrij en zonder noten. :P
'

En hoe zit dat met de plastic verpakking? :g: