Ligaa schreef:Sorry maar doe je altijd onderzoek naar elk ingrediënt wat je eet? Peper? Zout? Mango's? Bananen? Chocola?

Er is een grens, ik probeer met zoveel mogelijk dingen rekening te houden, je kunt niet direct zeggen dat ik iets wel of niet ethisch vind omdat ik het wel of niet gebruik. Ik kan ook geen kinderarbeidvrije duurzame biologische kleding kopen, ondanks dat ik dat ook belangrijk vind. Dat wil niet zeggen dat ik dat goedkeur dat arme kinderen mijn kleding naaien.
Bedankt voor de tip en de fijne belerende toon.

Ongetwijfeld een goed punt maar ik doe geen onderzoek naar élk voedingsmiddel, dus nee dat ik iets eet waar blijkbaar ook een negatieve kant aan zit, geeft niet aan dat ik dat goedkeur.
Excuus voor de 'toon' het was niet de bedoeling zo over te komen.

Ik begrijp het als je niet weet dat er mensen lijden onder de ongekende populariteit van een voor hen onmisbaar voedingsproduct.
Op het moment dat quinoa een hype begon te worden, heb ik me bij toeval afgevraagd waar het vandaan komt. Ik vermeed het niet precies wetende waarom, na het lezen van het artikel over de Bolivianen en Peruvianen die hun hoofdvoedsel niet kunnen betalen, vermijd ik het bewuster. Zoals ik al schreef, gelukkig wordt er nu werk gemaakt om quinoa in Nederland te verbouwen, helaas vrees ik dat daar gif aan te pas komt... Maar dat zal in Bolivia en Peru vast ook gebeuren... in de Amerika's zijn ze ook bepaald niet zuinig met het gebruik van gif.
Vraag blijft, is het één meer ethisch verantwoord dan het ander?
En nee, ik doe geen onderzoek naar elk product dat ik eet, draag of gebruik, hoewel ik daar graag de tijd en connecties voor zou hebben.
En inderdaad het is helaas onmogelijk alles naar geweten goed te doen in deze maatschappij. Daarnaast word je ook nog eens van alle kanten belasterd, wat het er niet makkelijker op maakt. Ik vind het bijvoorbeeld heel vreemd dat uit Italië (maffia-land nummer 1 in Europa) zoveel biologische producten komen...
Ik vind wat
Leontino Balbo Junior doet bijzonder, jammer dat hij suiker produceert.

Maar de manier waarop is mooi en voor die werkwijze zou best meer aandacht mogen zijn in Nederland.