Heupen pup

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Plaats reactie

Heupen pup

Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Heupen pup

Bericht door Kuikuhnek »

Vraagje, het valt me op dat Chef met zijn heupen zwaait tijdens het lopen. Echt zo een wiebelkont zeg maar.
Als hij speelt dan hopt hij op twee achterpoten. Als hij zit dan met zijn poten opzij.
Is dat normaal voor een pup van die leeftijd? Nu vier maanden.
Hij mankt niet en is na het opstaan ook niet stijf voor zover ik kan bepalen.
Tijdens het wandelen draaft hij eigenlijk nooit maar sjokt gewoon mee.
Zou luiigheid kunnen zijn het is een Mastiff.
Maar omdat ik slechte ervaringen met onze Bullmastiff had toentertijd, ED, ben ik wat angstig voor dit soort afwijkingen.
Ik weet dat het wat vroeg is om te kunnen bepalen maar ik denk ik vraag het hier eens.
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Re: Heupen pup

Bericht door Kim_S »

Klinkt nog best normaal, onze Mastin Español deed dat allemaal ook op die leeftijd.
Toen ze een aantal weken later wel ging manken hebben we haar heupen laten röntgenen, en bleek ze prima heupen te hebben, maar wel al groeipijn (enostosis). Hier heeft ze toen pijnstilling voor gehad, en rust, en een aanpassing van haar voer (minder calcium en minder kh). Dat hielp goed.

De "waggelgang" hoort er volgens mij wel een beetje bij bij de grote molossers. Ik zie het ze eigenlijk allemaal wel doen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, ik kan me je ongerustheid voorstellen, met dit type rashond. De waggelgang zegt denk ik niet zoveel maar als je je zenuwachtig maakt: waarom laat je hem niet gewoon pennhip'pen?

http://www.dierenkliniekeersel.nl/pennh ... ek-eersel/
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hier klinkt het ook wel herkenbaar. Gijs was juist ook heel los in zijn heupen gebleven, die kon gewoon nog zo als pup slapen met zijn heupen helemaal plat. En ook zo'n slingerrug tijdens het lopen, volgens mij is dat ook wel een typische molosser-beweging.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Ja heupen plat is hier ook dagelijkse kost ;D
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja zo schattig vond ik dat. Maar dat heeft hij hier dus tot op het laatst gekunnen. Juist toen hij zijn hak verrekt had lag hij vaak zo, want dan kon hij zijn poot helemaal goed strekken en kwam er dus geen spanning op die pees.

Maar Gijs is dan ook altijd mijn pupje gebleven eigenlijk :smitten:
constance.blokzijl
5-sterren
5-sterren

Bericht door constance.blokzijl »

Is wel een heel herkenbare gang hoor, toevallig hebben wij een workshop op de club gehad over beweging bij honden. En dit is een tred wat er echt bij hoort, Harry deed ook nog aan 'crabbing' een beetje zijwaarts vooruit lopen. Straks als hij echt slungelt wordt het waarschijnlijk nog erger. Maar zoals Lizzy al aangaf, pennhippen kan op deze leeftijd al!
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ik heb geen antwoord op je vraag, alleen een opmerking. Spot was een ongecoördineerde slungelpup. Met een raar loopje. Hij kon ook niet echt goed springen. Zijn heupen zijn goed, maar hij kwam toch in de problemen rond zijn 1,5-2 jr. Hij had zich toen een raar looppatroon aangewend en achteraf had ik spijt dat ik daar niet eerder aan balans en coördinatie gewerkt had.

Dit schijnt een goed boek te zijn: http://www.marcelnijland.nl/boeken.html , ik bedoel dus het eerste boek, Hondse hoogstandjes, om ontwikkeling te volgen maar ook om te weten wanneer in te grijpen,
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Thnx Siberienne. Goeie tip. Vandaag een filmpje gemaakt en even aan de fokster laten zien. Ook die gaf direct aan dat het heel herkenbaar was.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Dat losse zeker op die leeftijd komt wel veel voor. Is dus wel oppassen voor overbelasting, maar dat zul je zelf ook weten. Bespiering is eigenlijk nog niet genoeg ontwikkeld met zo'n pup. Belangrijk is ook wel dat de gang "regelmatig" is, ook al is het slingerend.

en oja hier is het echt wel in langzame gang, wiggle wiggle als ze lopen ;D

en ik heb er eentje die breder is achter, die heeft officieel B, en deze foto is heel recent en hij is bijna 6:
kikker.jpg
Nou moet ik zeggen die andere 2 deden dat niet of alleen als pup, maar waren achter ook smaller in de heupen. Dus een en ander is wel afhankelijk van de bouw.

Enige wat ik niet herken is die luiigheid, hier draven ze wel. Hmm ja misschien dat Maci als pup wel wat luier was idd. Maar dat was ook dat ie niet bij me vandaan wou, die moest ik stimuleren, ga eens een beetje rennen.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Vandaag in het bos geweest en dan draaft hij wel degelijk stukjes en schiet dan niet in de bunny hop.
Zijn gang is zeker regelmatig te noemen en mankt ook niet. Ook niet na het opstaan.
Ik ga er dan ook vanuit dat het inderdaad molosser eigen is.
En het is inderdaad een lui varken ;D
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Dat niet bij je weg willen is overigens wel heel herkenbaar. Thuis helemaal erg.
Maar in het bos ook, gaat zijn vriendinnetje spelen met een andere hond en reis om de wereld doen, blijft hij lullig staan kijken. Hij blijft zeer dicht bij ons.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Kuikuhnek schreef:Dat niet bij je weg willen is overigens wel heel herkenbaar. Thuis helemaal erg.
Maar in het bos ook, gaat zijn vriendinnetje spelen met een andere hond en reis om de wereld doen, blijft hij lullig staan kijken. Hij blijft zeer dicht bij ons.
Goh, daar had ik nou nooit last van mijn pups :biggrin2: :biggrin2: wat een wereld van verschil he, tussen de rassen...
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Schijnen ze om bekend te staan. Als die kleine van mij achter blijft op zijn loop fietsje, dan gaat meneer in de ho ijzers en gaat net zo lang staan wachten en kijken tot hij weer bij is.
Gittje2
1-ster
1-ster

Bericht door Gittje2 »

Heerlijk toch, een pup die uit zichzelf bij de baas blijft :)

Ik hou van dogachtigen, maar manlief vond dat het tijd werd dat we qua gewicht van hond zouden minderen. Als compromis is het een Mechelaar geworden, maar heeft gelukkig een rustig temperament. Maar als hij in het bos wegspurtende konijnen ziet, wint het avontuur het van de baas :biggrin2:

Plaats reactie