Fipronil

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Fipronil

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja en wat we nog meer eten wat we niet weten...
Ina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ina »

Ik was er al een beetje bang voor dat het ijdele hoop was te denken dat bio-eieren uitgesloten zouden kunnen worden
De lijst begint natuurlijk niet voor niets met een X.... daarmee blijven de 0-eieren niet gevrijwaard

Heb onze eieren al gecontroleerd en zijn 'nog' veilig :???:

Blijf het wel een vreemde conclusie vinden dat de leghen wel voor consumptie zijn maar alleen als kleine stukjes..... (zijn natuurlijk niet meer mals genoeg na al dat leggen) en mocht ze al verwerkt worden, dat kleine stukjes dan geen gevaar op leveren :-[
Maar een boel kleine stukjes maakt toch net zoveel als een eitje... en een eitje is wel gevaarlijk, maar een (boel)stukje besmette kip niet ???

Nu consumeer ik ook erg beperkt 'gewone kip' maar als mijn bio-eitjes niet veilig zijn, zijn de bio-kippen dat dus ook niet.... of ik ze nu als filet eet of als (boel) kleine stukjes
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Jantina schreef:De fipronil eieren waar zo veel over te doen is...
Dat gebruiken we toch ook massaal op onze honden? Een dag na behandeling knuffelen we de hond weer en eten we daarna rustig een broodje toch?
Of zie ik dat nou verkeerd?
Hangt er natuurlijk vanaf welke mensen je hebt maar fipronil zit inderdaad in anti vlooienmiddeltjes voor onze huisdieren.
Toen ik dat vandaag tijdens de lunch zei kreeg ik erg verbaasde blikken. Denk dus dat veel mensen dat niet weten :-X
Geen idee hoe de verhouding/hoeveelheid is vergeleken met de hoeveelheid die nu in de eieren is aangetroffen maar wat mij betreft zeker aandachtspunt wanneer je ook kleine kinderen rond hebt lopen.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

eelke schreef:Ja en wat we nog meer eten wat we niet weten...

De eieren die nu teruggaan hebben iets teveel fip, maar wat daar dus (net) onder zat mogen we lekker weghappen.

Tot zover de kreet die je vaak bij geleuter over fout voer leest dat "als het in de supermarkt ligt, dan is het veilig, anders lag het er niet".

Ontvlooi je hond lekker goedkoop, smeer een doos eieren in zijn haar. Gaat die nog mooi van glimmen ook. ::)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Gister op het nieuws was er een deskundige die als antwoord op wat voor vreselijks er zou gebeuren als je teveel van dat fipronil binnen zou krijgen: dan wordt je een beetje duizelig en als het dan nog heel erg wordt kan je even wat flauwvallen. En daar moest je dan ongeveer 6 kilo eieren voor naar binnen werken.

Dan vraag ik me wel af waar al die paniek nu voor is. Nee, ik wil ook geen troep in mijn eten. Maar ze hebben het er over dat ze misschien alle legkippen moeten gaan ruimen als dieet niet werkt (het spul slaat zich op in het vet van de kip, dus als ze op dieet gaan raken ze het kwijt en worden ze weer schoon). Dat vind ik wel heel heftig voor een mogelijke keer duizelig worden na het eten van achterlijk veel eieren.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

^^ Scheelt wel dat als jij over 2 jaar iets aan je nieren krijgt dat geen mens nog terugdenkt aan zomer 2017 waar je misschien wel maandenlang dagelijks een ei met insecternverdelger naar binnen hebt zitten werken.

Ik vind het altijd al zorgelijk dat er "toegestane hoeveelheden" gif in ons eten zit en dat die hoeveelheden ook nog eens per land verschillen. Wat zoveel wil zeggen dat deskundigen het blijkbaar niet eens zijn over wat "veilig" is en wat niet. Het hier gebruikte fipronil wat wij hondenmensen ook wel kennen als frontline heeft ook in dierenland...voor wie het veilig zou zijn voor voldoende leed gezorgd qua huiduitslag, ernstige allergische reactie, en ook nierschade. Maar net als bij bravecto nu werden dat soort dingen lekker weggewuift met de toevalvlag.

En als meneer nvwa zelf maar zegt dat hij voorlopig geen ei eet, helemaal geen ei, dus ook niet de met de toegestane hoeveelheid erin, dan vind ik het ook wel geschoten. De meeste "schandaaltjes" worden door de nvwa ook weggewuifd als zijnde...het was niet gevaarlijk hoor. Dus als ze dan met zoiets komen ga ik er maar zo vanuit dat er ook daadwerkelijk iets aan de hand is.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Dat voorlopig geen eieren eten heeft er ook mee te maken dat nog niet alle eitjes zijn onderzocht. Je hebt nu een deel 'onveilig' en een deel 'onbekend'. Gisteren zijn er nog weer diverse nummers bij gekomen dus zolang het onderzoek loopt kan niet zomaar worden gezegd 'veilig'. Volgens mij hing de uitspraak van de nvwa daar mee samen.
NVWA-chef: wees terughoudend met het eten van eieren - http://nos.nl/l/2186052

Al blijkt inmiddels ook al dat mogelijk vorig jaar al eieren met fipronil in de schappen lagen: 'Besmette eieren lagen vorig jaar al in de Nederlandse winkels' - http://nos.nl/l/2186071
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Laatste alinea:
Onduidelijk is of de hoeveelheid in overeenstemming was met de toen geldende regels. Sinds 1 januari is de Europese norm voor fipronil bijgesteld. De stof mag niet meer in hoge concentraties in bestrijdingsmiddelen voorkomen.
We zitten dus al jaren (decennia?) fipronil te eten... En nu is er plotseling paniek? Natuurlijk is het prima dat de norm bijgesteld is en dat is waarschijnlijk niet zonder reden. Maar dat grote plaatje wordt een beetje te veel uit het oog verloren. Alle granen, groenten, fruit, etc uit de conventionele landbouw bevatten gif, daar hoor je bijna nooit iemand over...
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

src_esther schreef:Laatste alinea:

We zitten dus al jaren (decennia?) fipronil te eten... En nu is er plotseling paniek? Natuurlijk is het prima dat de norm bijgesteld is en dat is waarschijnlijk niet zonder reden. Maar dat grote plaatje wordt een beetje te veel uit het oog verloren. Alle granen, groenten, fruit, etc uit de conventionele landbouw bevatten gif, daar hoor je bijna nooit iemand over...

Ja, goed punt. En dat niemandweet wat combi's doen of hoe herhaling van blootstelling werkt vergeten we ook maar even. En dat massaal behandelen mogelijk vaker nodig is omdat de kippen massaal opeen in een stal zitten is ook zo'n detail dat niet meegenomen wordt in de discussie

((((Cynische modus knop uit. Wij eten vanavond toch maar omelet. I love living dangerously :biggrin2: ))))
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Angelique schreef:^^ Scheelt wel dat als jij over 2 jaar iets aan je nieren krijgt dat geen mens nog terugdenkt aan zomer 2017 waar je misschien wel maandenlang dagelijks een ei met insecternverdelger naar binnen hebt zitten werken.

Ik vind het altijd al zorgelijk dat er "toegestane hoeveelheden" gif in ons eten zit en dat die hoeveelheden ook nog eens per land verschillen. Wat zoveel wil zeggen dat deskundigen het blijkbaar niet eens zijn over wat "veilig" is en wat niet. Het hier gebruikte fipronil wat wij hondenmensen ook wel kennen als frontline heeft ook in dierenland...voor wie het veilig zou zijn voor voldoende leed gezorgd qua huiduitslag, ernstige allergische reactie, en ook nierschade. Maar net als bij bravecto nu werden dat soort dingen lekker weggewuift met de toevalvlag.

En als meneer nvwa zelf maar zegt dat hij voorlopig geen ei eet, helemaal geen ei, dus ook niet de met de toegestane hoeveelheid erin, dan vind ik het ook wel geschoten. De meeste "schandaaltjes" worden door de nvwa ook weggewuifd als zijnde...het was niet gevaarlijk hoor. Dus als ze dan met zoiets komen ga ik er maar zo vanuit dat er ook daadwerkelijk iets aan de hand is.
Ja daar heb je zeker een punt. Toegestane hoeveelheden gif en pesticiden zijn eng. Zeker voor ons mensen, met een levensverwachting van iets van 80 jaar. Hoeveel gif stapelt er zich in al die jaren niet in ons lijf op?

Maar tegelijkertijd vind ik de berichtgeving dus ook verwarrend. Wat is nou werkelijk de schade als je dat spul binnen krijgt en hoeveel moet je daar dan voor binnen krijgen? Ik vrees dat niemand dat precies weet en dat zaken als winstbelang de berichtgeving ook vertroebelen. Wat het voor ons als consument weer verdomde lastig maakt om een goede keuze te maken. Vooralsnog hebben wij de eitjes in huis gewoon opgegeten.
erikd_o
1-ster
1-ster

Bericht door erikd_o »

Ina schreef:Ik was er al een beetje bang voor dat het ijdele hoop was te denken dat bio-eieren uitgesloten zouden kunnen worden
De lijst begint natuurlijk niet voor niets met een X.... daarmee blijven de 0-eieren niet gevrijwaard
Wij hebben ook altijd alleen maar bio-eitjes, die dus beginnen met 0 in de code. Om de dag krijgen de honden een rauw ei door hun eten.
En ik had ook de kennelijk verkeerde gedachte dat biologische bedrijven die middelen niet zouden gebruiken.
Fout dus. De eitjes op de afbeelding bij dit artikel zijn biologisch maar staan wel op de lijst van de NVWA.

Nou moeten we het allemaal niet overdrijven. Aldus professor Katan hier.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Kaela schreef:Ja daar heb je zeker een punt. Toegestane hoeveelheden gif en pesticiden zijn eng. Zeker voor ons mensen, met een levensverwachting van iets van 80 jaar. Hoeveel gif stapelt er zich in al die jaren niet in ons lijf op?
Heel goede vraag. Wetenschappers kunnen hoge en laag springen en beweren dat alles echt binnen veilige normen is, ze kunnen niet weten wat het met ons lichaam doet op (de heel lange) termijn, want zolang worden de meeste bestrijdingsmiddelen nog helemaal niet gebruikt... Laat staan dat ze een idee hebben wat de effecten zijn van de combinaties van al die middelen.. Asbest was ooit absoluut onschadelijk. Er werden notabene enorme subsidies uitgedeeld om het te gebruiken, nu zitten we met de troep en subsidies voor het verwijderen? die zijn op... En wetenschappers vragen zich maar steeds af waarom de 'burger' steeds wantrouwiger wordt?...
src_esther
5-sterren
5-sterren

erikd_o schreef:Wij hebben ook altijd alleen maar bio-eitjes, die dus beginnen met 0 in de code. Om de dag krijgen de honden een rauw ei door hun eten.
En ik had ook de kennelijk verkeerde gedachte dat biologische bedrijven die middelen niet zouden gebruiken.
Fout dus. De eitjes op de afbeelding bij dit artikel zijn biologisch maar staan wel op de lijst van de NVWA.

Biologische bedrijven wilden het ook helemaal niet gebruiken. Ze zijn erin geluisd door Chickfriend. Chickfriend, wat een naam...
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

erikd_o schreef:Wij hebben ook altijd alleen maar bio-eitjes, die dus beginnen met 0 in de code. Om de dag krijgen de honden een rauw ei door hun eten.

Ik dacht even Dr. Clavan, als in Koot en Bie ::) :cool: .
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

;D ;D ;D

Als we dan toch teruggaan in de tijd mag deze niet ontbreken:

Plaats reactie