oohh dat is niet blijven hangen denk ikLizzy schreef:Nee hoor, een heel regiment aan mensen eerder in dit topic die iedere dag de bakken afwassen, ook de waterbakken. Ik was iedere dag de waterbak uit, niet met een spons maar met een borstel. Ik heb over dat "filmpje" trouwens een link geplaatst hierboven. Oh, en ik gebruik daarbij wel zeep (olijf/laurierzeep - en daar poets ik zelf mijn tanden mee). En de bakken was ik met heet sop en afwasmiddel na het eten. Maar nogmaals, je bent zeker niet de enige, zie eerdere postings.
Gewoon even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Gewoon even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid
me and my boys schreef:oohh dat is niet blijven hangen denk ik
Maar ook zat die de waterbak niet zo vaak uitwassen. Ieder z'n ding
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Als er zo'n laagje in zit wenst B er niet uit te drinken! Maar ons Haagse duin water maakt kennelijk niet binnen een dag een laagje misschien een bij effect van GenX 
Welke waterleverancier heb jij? Hier is het ook niet na 1 dag. Maar als ik het water 's avonds/'s nachts laat staan, voel ik het de volgende morgen alMarijeEnBoomer schreef:Als er zo'n laagje in zit wenst B er niet uit te drinken! Maar ons Haagse duin water maakt kennelijk niet binnen een dag een laagje misschien een bij effect van GenX
Wat een beetje GenX al niet kan doen
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Dunea , die met GenXLizzy schreef:Welke waterleverancier heb jij? Hier is het ook niet na 1 dag. Maar als ik het water 's avonds/'s nachts laat staan, voel ik het de volgende morgen al![]()
Wat een beetje GenX al niet kan doen![]()
![]()
Wij zitten ook bij Dunea dus wij hebben ook GenXMarijeEnBoomer schreef:Dunea , die met GenX
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Maar jij hebt een metalen bak toch?
Ik aardewerk, misschien dat dat nog verschil maakt?
Nee, ik heb ook 2 keer aardewerk.MarijeEnBoomer schreef:Maar jij hebt een metalen bak toch?
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja heb ik ook last van!!!Lizzy schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Maar ook zat die de waterbak niet zo vaak uitwassen. Ieder z'n ding. Maar ik word altijd helemaal misselijk van die glibber-laag in de waterbak, brrrrr
. En eigenlijk vind ik dat die er al na 1 dag/nacht zit dus het advies van die website om 'm 1 keer per week te reinigen vind ik al een soort van ieuw.
De mannen drinken hier ook t liefst als de bak net schoon is en vers water....mmmm buiten drinkt Gentle uit de meest vieze plassen!
Vinnie gaat echt voor de waterbak zitten als ik na zijn zin te laat ben met schoonmaken/verversen!
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Misschien omdat ik nieuw waterleidingen heb en jij ouwe zooiLizzy schreef:Nee, ik heb ook 2 keer aardewerk.
Hahahahahaha, ja, dat zal het zijnMarijeEnBoomer schreef:Misschien omdat ik nieuw waterleidingen heb en jij ouwe zooi
Ellen heeft ook ouwe meuk-waterleidingen
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Ellen heeft geen duinwater.Lizzy schreef:Hahahahahaha, ja, dat zal het zijn![]()
![]()
![]()
Ellen heeft ook ouwe meuk-waterleidingen![]()
![]()
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
nee helaas niet!MarijeEnBoomer schreef:Ellen heeft geen duinwater.
Mmmm wel oude meuk leidingen dat dan weer wel
- pearlsofpassion
- Moderator
Hier hebben de katten liefst zo oud mogelijk. Echt vies waar die allemaal uit drinken.
Maar kraanwater heeft echt geen zin. Regenwater willen ze voor de show nog wel eens aan likken...
Maar kraanwater heeft echt geen zin. Regenwater willen ze voor de show nog wel eens aan likken...
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik denk dat waterhardheid in combinatie met soort materiaal van de bak ook wel verschil kan maken. Ik heb net de drinkemmer van roestvrij staal in het nachthok gecheckt en die heeft 0 biofilm. Die staar er al maanden, niet altijd vol (ik vergeet het wel eens nu de deur van nachthok eigenlijk altijd open is en ze dus bij de vijver kunnen) maar ik voel nul film.
Biofilm vormt zich sneller op ruwe oppervlakken: kalk = ruwe randjes. Glad (nieuw) roestvrij staal lijkt mij er het minst gevoelig voor. Plastics zijn toch vaak na verloop van tijd wat ruwer en keramiek, dat zal er vanaf hangen hoe nieuw en hoe goed glazuur is. Mijn aardewerken drinkbak, die van binnen geglazuurd was, begon op de den duur toch door te slaan (was er altijd vochtig onder) en dat is toch een teken dat die laag wat poreus is. Porien zullen bacterien lekker in kunnen zitten.
Oudere waterleidingen zullen best meer biofilm hebben, maar vlak vooral ook het treefje van de kraan niet uit. Als dat verkalkt raakt, zit dat ook vol.
Ik vind het wel opvallen Lizzy dat het zo snel terugkomt/ontstaat. Je vraagt je bijna af of de film wel echt weg is. De beste manier om biofilm weg te krijgen is mechanisch. "schuren" dus. Wat goed werkt zijn microvezel doeken. Evt de kalk weg met wat schoonmaak azijn. En als de bak ruw aanvoelt: gladdere bak nemen?
(((Overigens; ik denk echt dat die biofilm iha totaal onschuldig is: E. coli en Listeria zitten niet in drinkwater en zullen ook niet zomaar in de bak belanden/ontstaan. E. coli is ook helemaal geen typische biofilm maker. Meestal zijn bacterien in een biofilm uit drinkwater volkomen onschuldige zoals Sphingomonas, pseumonaden, Stenotrophomonas ed. "omgevingsbacterien" die nou eenmaal in kraanwater zitten. Legionella kan wel in kraanwater zitten maar kan daarin ook geen kwaad. Eigenlijk ontstaan infecties door Legionella alleen in heel bijzondere omstandigheden, Legionella heeft in het algemeen helemaal niet de neiging enorm uit te groeien. Infecties onstaan nooit door drinken van besmet water. Maar goed, dat is mijn mening)))))
Biofilm vormt zich sneller op ruwe oppervlakken: kalk = ruwe randjes. Glad (nieuw) roestvrij staal lijkt mij er het minst gevoelig voor. Plastics zijn toch vaak na verloop van tijd wat ruwer en keramiek, dat zal er vanaf hangen hoe nieuw en hoe goed glazuur is. Mijn aardewerken drinkbak, die van binnen geglazuurd was, begon op de den duur toch door te slaan (was er altijd vochtig onder) en dat is toch een teken dat die laag wat poreus is. Porien zullen bacterien lekker in kunnen zitten.
Oudere waterleidingen zullen best meer biofilm hebben, maar vlak vooral ook het treefje van de kraan niet uit. Als dat verkalkt raakt, zit dat ook vol.
Ik vind het wel opvallen Lizzy dat het zo snel terugkomt/ontstaat. Je vraagt je bijna af of de film wel echt weg is. De beste manier om biofilm weg te krijgen is mechanisch. "schuren" dus. Wat goed werkt zijn microvezel doeken. Evt de kalk weg met wat schoonmaak azijn. En als de bak ruw aanvoelt: gladdere bak nemen?
(((Overigens; ik denk echt dat die biofilm iha totaal onschuldig is: E. coli en Listeria zitten niet in drinkwater en zullen ook niet zomaar in de bak belanden/ontstaan. E. coli is ook helemaal geen typische biofilm maker. Meestal zijn bacterien in een biofilm uit drinkwater volkomen onschuldige zoals Sphingomonas, pseumonaden, Stenotrophomonas ed. "omgevingsbacterien" die nou eenmaal in kraanwater zitten. Legionella kan wel in kraanwater zitten maar kan daarin ook geen kwaad. Eigenlijk ontstaan infecties door Legionella alleen in heel bijzondere omstandigheden, Legionella heeft in het algemeen helemaal niet de neiging enorm uit te groeien. Infecties onstaan nooit door drinken van besmet water. Maar goed, dat is mijn mening)))))